4 principes van marketing voor beginners
Digital & Marketing Strategy

De 4 Principes van Marketing voor Dummies [2021 Update]

5,00/5(1)

Principes van marketing voor dummies

Een artikel waarin alle marketing principes voor je uitgelegd worden. In duidelijke taal zonder al te veel poespas. De principes van marketing in de puurste vorm dus. Philip Kotler beschrijft marketing als alle activiteiten waarmee bedrijven waarde creëren voor de klant om ook sterke klantrelaties opbouwen met als doel een waarde van deze klant terug te krijgen. Dat klinkt nog vrij zweverig maar we beloven we dat je in dit artikel een duidelijke uitleg hierover krijgt. Door de marketing principes in jouw marketing strategie te gebruiken heb je houvast en geef je jouw klanten een reden om voor jouw producten en diensten te kiezen. De basisprincipes van marketing komen overal in terug en je ziet ze elke dag. Wat we precies in dit artikel gaan bespreken zie je in de interactieve inhoudsopgave hieronder.

Wat zijn de principes van marketing precies?

De marketing principes zoals we die nu kennen, zijn er al sinds de jaren zestig. Sindsdien is er heel wat veranderd. In de jaren zestig was er bijvoorbeeld nog geen internet. Je zou dan ook denken dat de marketing principes flink veranderd zijn. Dat is echter niet het geval. De principes van marketing zijn in de basis nog steeds hetzelfde als toen Philip Kotler er erover begon. Je zult ongetwijfeld de vier of vijf P’s nog wel herinneren. Dat zijn de principes van marketing. Maar er is meer, letterlijk. De principes zijn sinds de jaren 80 namelijk uitgebreid. Tegenwoordig spreken we over 7 P’s. Deze zijn:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie
  • Personeel
  • Processen
  • Fysiek bewijs (Physical evidence)

Elk van deze termen zullen we bespreken met een aantal voorbeelden waar mogelijk.

Wat zijn de 4 p's - of met andere woorden: de principes van marketing?

Bron: Pexels

Product

De eerste P bij de principes van marketing staat voor product. Dit lijkt vanzelfsprekend maar is is toch nog te onderscheiden in drie levels. Deze zijn kernproduct, tastbaar product en uitgebreid product

Kernproduct

Dit moet je niet zien als het daadwerkelijke product maar meer over wat de kernwaarde is van jouw product. Het voordeel dat jouw product of dienst je klant geeft.Een elektrische fiets geeft bijvoorbeeld het voordeel dat de klant van A naar B gebracht wordt zonder dat het je al te veel kracht kost als fietser.

Tastbaar product

Het tastbare product is wel het effectieve product, in dit geval dus de elektrische fiets zelf,

Uitgebreid product

Alle extra’s naast het tastbare product wordt het uitgebreide product genoemd. Dit is bijvoorbeeld extra garantie, persoonlijke service of gratis thuisbezorging Je kunt het zien als alle extra’ zaken die het tastbare product aantrekkelijker te maken.

Behalve dat een tastbaar product zo goed en uniek mogelijk gemaak wordtt, is het juist het uitgebreid product oftewel de extra kenmerken die het product nog aantrekkelijker maakt.

Prijs is een van de principes van marketing

Bron: Pexels

Prijs

De prijs bepaald onder andere wat de doelgroep is van je product en is daarom dus echt belangrijk. De product positioning vindt plaats door middel van de prijs.

Een prijs maakt of kraakt je product. Daarom is een goede prijsstrategie zeer belangrijk. De prijs bepaalt namelijk hoe klanten de kwaliteit van je product zien. Goedkoop kan overkomen als slechte kwaliteit terwijl je met duur juist maar een kleine doelgroep aanspreekt.

Verschillende prijsstrategieën

“Skim” of “afroom” strategie

Bij marketing principes worden er vaak een hoop verschillende termen gebruikt. Deze prijsstrategie houdt in dat de beginprijs van een product hoog is, hierdoor kopen de echte liefhebbers het vaak alleen. Hierna zal de prijs dalen zodat het gelijk een andere doelgroep aanspreekt

Penetratiestrategie

Met deze strategie begin je direct met een scherpe prijs. Zo kun je snel de markt veroveren en dus letterlijk de markt penetreren.

promotie is een van de principes van marketing

Bron:Pexels

Plaats

Waar ga je jouw diensten of producten verkopen? Wordt dit online of in een winkel? Er zijn verschillende distributiestrategieën die je kunt volgen. Intensieve distributie laat je product op zo veel mogelijk plaatsen verkopen. Hierbij kun je denken aan een supermarkt.

Met selectieve distributie verkoop je niet direct aan veel plaatsen maar kies je bijvoorbeeld enkele speciaalzaken die je producten mogen verkopen.

Nog exclusiever is exclusieve distributie. Hierbij kies je echt voor kleinschaligheid. Een paar winkels die het recht hebben om je producten kunnen aanbieden. Een Breitling kan bijvoorbeeld niet bij elke juwelier vinden. Daar komt ook een andere marketing strategie bij kijken.

Promotie

Met promotie probeer je jouw diensten en producten aan de man te brengen. Hier kun je opnieuw bereik om de massa te bereiken of juist een kleinere doelgroep. Een grote groep bereiken wordt “above the line” genoemd. Denk hierbij aan televisiereclame, radiospots of billboards.

Below the line is een andere mogelijkheid. Hiermee richt je je op een kleinere groep mensen of zelfs individuen waar je persoonlijk je product aan kunt verkopen.

Personeel

Goed opgeleid personeel zijn in veel gevallen de sleutel tot succes van je product. Denk hierbij aan klantenservice medewerkers maar ook salesmensen. die je klanten kunnen enthousiasmeren over jouw merk. Personeelsleden zijn het uithangbord van je bedrijf en daarom is het dus ook maar wat belangrijk om deze mensen tevreden te houden en goed op te leiden.

Plaats is ook een principe van marketing

Bron:Pexels

Processen

Dit is misschien wel de minst bekende van de principes van marketing maar bij het afnemen van een product is altijd wel een proces in plaats. Of het nu het bezoeken is van een winkel of een kantoor, kiezen uit verschillende opties of alleen even wachten, dit wordt allemaal tot het proces gerekend.

Als eigenaar heb je deze processen in de gaten. Het is jouw taak om het proces voor je klant op een zo praktische en plezierige manier mogelijk te maken. Om eerst uit te vinden wat de processen of het aankoopproces is kun je jezelf een aantal vragen stellen.

  • Wat moet de klant allemaal doen voor hij jouw product daadwerkelijk in huis haalt?
  • Welke punten komt je klant op deze “reis” tegen?
  • Wat moet je klant doen als hij problemen of klachten heeft?

De antwoorden op deze vragen kun je noteren en vervolgens kijken hoe je deze processen kunt optimaliseren.

Fysiek bewijs (Physical evidence)

Nog een vrij onbekende term in de principes van marketing. Dat heeft ermee te maken dat physical evidence pas later is toegevoegd aan de marketing mix. Al het aanraakbare van je merk en bijvoorbeeld dus ook je kantoor of winkel en je visitekaartje zijn dingen die onder fysiek bewijs vallen. Dit heeft allemaal met je uitstraling te maken. Ook je facturen, je verpakking en flyers zijn hier een voorbeeld van.

Conclusie

Elke studie waarin marketing het onderwerp is of waar de principes van marketing worden besproken, komt de marketingmix of de zeven P\s naar voren. Philip Kotler kwam in de jaren zestig al met de principes van marketing en die zijn nog steeds in stand gebleven ondanks het feit dat de wereld nogal veranderd is. Het is het doel van elke marketeer om de principes van marketing zo goed mogelijk uit te voeren. Bij alle zeven principes geldt dat je een praktische en plezierige manier van werken moet creëren voor je klanten. Of het nu gaat over je winkel, je visitekaartje of de promotie en personeel van je merk, je moet het oogpunt van de klant altijd in het oog houden. Philip Kotler heeft met zijn marketing principes de wereld van moderne marketing voor eeuwig veranderd en daar zijn we als marketeer maar wat blij mee!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email