4 sales strategieën voor het verbeteren van de marketing in uw bedrijf
Marketing

4 sales strategieën voor het verbeteren van de marketing in uw bedrijf

5,00/5(1)

Uiteraard is er meer dan één sales strategie om klanten te winnen binnen uw bedrijf, maar een goede strategie samenstellen is makkelijker gezegd dan gedaan. De marketing strategie moet niet alleen bij uw bedrijf passen, maar ook bij de doelgroep van potentiële klanten. In deze blog bespreken we hoe u uw verkoopstrategie kunt aanpassen om producten of diensten vaker aan nieuwe klanten te verkopen. Digitale strategie bureaus kunnen uw organisatie daar op individueel niveau mee helpen, klik hier om een bureau te vinden dat bij u past.

Sales Strategie #1: Definieer uw klantenprofiel

Een klantenprofiel is een overzicht van eigenschappen van uw klanten. Denk hierbij aan demografische verdeling, interesses, koopgewoontes of geografische informatie. Uw klantenprofiel is iets anders dan de doelgroep. Met de doelgroep wordt een algemene groep mensen of bedrijven bedoeld die u wilt bereiken met uw marketingstrategie. Uw klantenprofiel is een meetbare beschrijving van de ideale koper of gebruiker van uw aanbod. Uw bestaande klanten zijn de beste bron voor het opstellen van een klantenprofiel, gebruik daarbij zo veel mogelijk objectieve data. Dit betekend niet dat u niet mag of kan werken met een klant die buiten uw ideale klantenprofiel valt, maar u kunt in dat geval het beste gebruik maken van verschillende profielen om zo te voldoen aan de verschillende behoeften en noden.

Het opstellen van een klantenprofiel is iets wat best een tijdje in beslag kan nemen en soms vult u het later aan met nieuwe data. Hieronder geven we een aantal vragen die u als richtlijn kunt gebruiken voor het maken van een klantenprofiel, maar deze lijst met vragen is niet limiterend en gebruik zeker uw eigen inzicht.

  • Wat is hun demografie (geslacht, achtergrond), psychografie (interesses, overtuigingen) en geografie (woonplaats, taal)?
  • Wat zijn hun doelen, dromen en verlangens?
  • Welke problemen, uitdagingen en frustraties ervaren ze?
  • Wat willen ze, wensen ze en hebben ze nodig?
  • Welk resultaat willen ze, waar hopen ze op?
  • Wat zijn hun vragen?

Bron: Pexels.com

Sales Strategie #2: Communiceer duidelijk het einddoel van uw product of dienst

Uw klanten zijn niet op zoek naar een product of dienst, ze zijn opzoek naar het eindresultaat. Dit verwachten ze dus ook als ze uw producten gebruiken. Nadat het u is gelukt om de aandacht van uw potentiële klant te trekken, is het aan u de taak om ze te vertellen hoe ze hun eindresultaat gaan behalen met het gebruik van uw product. Denk hierbij ook aan educatie, als u bijvoorbeeld een platform verkoopt waar de koper nog nooit mee heeft gewerkt. Het is voor de klant dus interessanter om uw product aan te bieden met de uitleg waarom ze het nodig hebben en niet per sé wat het product zelf inhoud. Een voorbeeld hiervan is:

Stel dat uw bedrijf mensen helpt om zich meer comfortabel te voelen over hun eigen lichaam, gebruik dan dit einddoel om uw marketingcampagne te leiden en niet het product zelf.

Om uw aanbod aantrekkelijker te maken of te verduidelijken voor potentiële klanten is het gebruik van “voor en na” verhalen en visuele voorbeelden aan te raden. Laat uw klanten zien wat uw organisatie verkoopt.

Gratis stockfoto met communicatie, contact, contact opnemen

Sales Strategie #3: Richt u op kleine markten

Het kan uw verkoop ten goede komen om u te richten op specifieke niche markten waarbij de personen of bedrijven binnen deze niche eenzelfde belang hebben. U kunt hierdoor uw sales strategie samenstellen voor deze homogene groep en veel sneller en makkelijker inspelen op problemen dan dat u zou kunnen wanneer u veel verschillende klanten of bedrijven bediend. Kiezen voor een kleine niche klinkt misschien spannend, maar wanneer u goed nagedacht heeft over de basis en de juiste niche hebt kunnen bepalen, is het een langetermijninvestering. Natuurlijk wil elke onderneming de grootste winst, maar bij het kiezen voor een kleine niche heeft u meer en sneller resultaat in minder tijd. Een ander voordeel van niche marketing is dat de communicatie veel persoonlijker kan zijn dan wanneer uw iedereen wil bereiken. Daarbij is het ook zeker niet de bedoeling dat u altijd bij uw gekozen niche blijft. Het is een dynamisch proces waarbij u uw niche kunt uitbreiden of waarbij u ervoor kiest om andere niches te gaan verkennen.

Het gebruiken van een website of sociale media platformen zoals LinkedIn zijn manieren om uw organisatie en producten aan te bieden. Potentiële klanten weten zo wat u aanbiedt en u kunt op die platformen gemakkelijk alle ontwikkelingen laten zien aan uw toekomstige en huidige klantenbestand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van inbound en outbound marketing. Inbound marketing houdt in dat er mensen, leads, aangesproken worden die al op zoek zijn naar een bepaald product of een bepaalde dienst. Het is dan de kunst om deze leads aan te spreken en te over te halen om klant te worden, u trekt dus geïnteresseerde personen aan. Voorbeelden hiervan zijn blogs, websites en social media. Het tegenovergestelde is outbound marketing, waarbij de advertentie aan iedereen wordt “opgedrongen”. We gebruiken hier het woord “opgedrongen” omdat nu ook mensen de advertentie krijgen die niet op zoek zijn. Het is een eenzijdige communicatie, terwijl inbound marketing volledig gaat over interactie met de leads. Voorbeelden van outbound marketing zijn reclamespotjes, pop-up advertenties op internet en reclame in tijdschriften. Met inbound marketing geeft u dus informatie aan een specifieke groep leads.

Foto Van Mensen Dichtbij Houten Tafel

Sales Strategie #4: Onderscheid uw bedrijf van de concurrent

Een van de belangrijkste doelen van salesmarketing is om op te vallen bij de klant en om dit te doen moet u zich onderscheiden van uw concurrenten. U kunt zich op meerdere manieren onderscheiden en de volgende opsomming is dan ook niet limiterend:

Prijs

De term goedkoop is duurkoop is uitgebreid bekend. Probeer daarom te streven naar een goede prijs-kwaliteitverhouding, zelfs als dit ervoor zorgt dat u niet altijd de laagste prijs heeft. Voor sommige diensten of producten is een hogere prijs juist aan te raden, omdat dit aantoont dat u meer ervaring of bijvoorbeeld een bijzondere specialisatie heeft. Bereken uw kostprijs en vergelijk uw vraagprijs met dat van uw concurrent om een inschatting te maken van de markt.

Bron: Pexels.com

Aanbod

Met een gevarieerde keuze kun u zichzelf onderscheiden van de concurrent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanbieden van producten in meer verschillende kleuren dan uw concurrent. U moet hiervoor uw concurrent(en) wel goed kennen, maar op deze manier springt uw product eruit.

Branding

Branding is een techniek om het vertrouwen van de klant op te bouwen en definieert wie de organisatie is en waar ze voor staat. Hierbij wordt ingespeeld op het gevoel van de klant die zich verbonden voelt met uw organisatie. Belangrijk hierbij is consistentie en communicatie over alles wat uw organisatie drijft, het imago.

Conclusie

Zoals u kunt lezen in dit artikel is er dus niet één salestrategie en de keuze tussen verschillende strategieën hangt af van wat en wie u wilt bereiken met uw organisatie. Van belang is om een goed beeld te scheppen van uw klantenprofiel en wat u nodig heeft om leads aan te trekken. Daarnaast moet u kunnen laten zien dat u anders bent dan de concurrent en u kunt dat bereiken op vele verschillende manieren. Lees meer over sales & customer success in een van onze blogs.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email