Ansoff matrix voor beginners
Digital & Marketing Strategy

Ansoff matrix: Groeistrategieën voor jouw bedrijf

3,67/5(3)

Vrijwel niets binnen je bedrijf is zo belangrijk als je marketingstrategie. Om als organisatie jouw markt te veroveren heb je een goede groeistrategie nodig. Daar zijn natuurlijk tal van voorbeelden van. Het ene model werkt wat beter dan het andere. Dat hangt ook af van je product, de markt of dienst die je wilt verkopen en het huidige marktaandeel. Een term die we laatste jaren steeds vaker horen is de Ansoff Matrix.

De Ansoff Matrix is een krachtig instrument dat grote bedrijven gebruiken om strategische groeikansen te identificeren en benutten. Het helpt bij het bepalen van de juiste strategie om je bedrijf te laten groeien. Met behulp van de Ansoff Matrix kun je bijvoorbeeld een nieuw product succesvol introduceren op een bestaande markt. Daarnaast kun je ook een bestaand product op nieuwe markten lanceren en zo je bereik vergroten.

Waarom Ansoff? Als je nog nooit van de Ansoff Matrix hebt gehoord, is het hoog tijd om meer te ontdekken. Dit krachtige model, vernoemd naar zijn bedenker Igor Ansoff, wordt namelijk gebruikt in de groeistrategieën van de grootste bedrijven. Door verder te lezen, zul je begrijpen hoe de Ansoff Matrix jouw bedrijf kan helpen om succesvol te groeien en concurrentievoordeel te behalen.

Wat is de Ansoff Matrix?

Het Ansoff model helpt een organisatie bepalen wat de juiste strategie is die kan worden gebruikt. Zoals vaak bij dit soort modellen heeft de Ansoff Matrix de naam van de bedenker Igor Ansoff. Deze matrix is een doeltreffend maar simpel schema dat gebouwd is op vier pijlers.

Hoe werkt het ansoff model? De eerste diversificatie is die tussen de bestaande markt en een nieuwe markt. Vervolgens bepaal je of het een bestaand product of nieuw product is dat je op deze markt wilt uitbrengen. Bij elk vak van de Ansoff Matrix staat er een strategie genoemd dat het beste is om te volgen voor deze stap.

We zullen hieronder het Ansoff Model uitgebreid toelichten aan de hand van voorbeelden en kortetoelichtingen waar je ongetwijfeld veel aan zult hebben. Dit model zal je helpen met hoe jij de groei van je bedrijf in gang kunt laten gaan en waar je juist op moet letten, lees dus snel verder om meer te leren.

Hoe werkt de Ansoff Matrix?

Hier zijn de stappen die we zullen bespreken voor het Ansoff Matrix

  • Bestaande markt
    • Marktpenetratie 
    • Productontwikkeling 
  • Nieuwe markten
    • Marktontwikkeling
    • Diversificatie

Eerlijk gezegd werkt deze matrix van Ansoff erg gemakkelijk. Je hoeft jezelf maar twee vragen te stellen en de strategie wordt duidelijk.

Laten we beginnen met de eerste vraag. Gaat het over een bestaande markt of nieuwe markt? Afhankelijk van waar je zal kiezen om je dienst of goederen te lanceren laat Ansoff je zien welke strategiekeuze het beste kunt maken.

1 – Bestaande markt

Bij een bestaande markt kun je bestaand product of dienst, of een nieuw product lanceren.

Voor een bestaand product op een bestaande markt is de strategie in de Matrix marktpenetratie. Als je een nieuwe product op deze markt wilt brengen is productontwikkeling“ the way to go”.

1.1 – Marktpenetratie

Je hebt al een product en je bent al actief op de markt. Het komt dan eigenlijk op één ding neer: je wilt meer verkopen van je bestaande product of huidige producten. Hier zijn ook weer verschillende mogelijkheden voor. Kaap je klanten weg bij je concurrenten of ga je proberen dat bestaande klanten meer zullen afnemen.

Hoe maak je een groeistrategie? Marktpenetratie werkt extra goed bij bedrijven die nog geen groot marktaandeel hebben. Aanbiedingen werken goed bij marktpenetratie maar ook spaarprogramma’s of referrals doen het erg goed bij deze groeistrategie. Bij marktpenetratie staat alles dus in het doel om meer te verkopen van je huidige producten op de bestaande markt.

Hoe maak je een groeistrategie? Marktpenetratie is een effectieve strategie, vooral voor bedrijven met een beperkt marktaandeel. Het bieden van aanbiedingen, spaarprogramma’s of het stimuleren van referrals zijn succesvolle benaderingen binnen deze groeistrategie. Bij marktpenetratie draait alles om het vergroten van de verkoop van je bestaande producten op de huidige markt.

Strategieën voor groei in Ansoff matrix- Globia Publishers

Ook het openen van een nieuw filiaal is een voorbeeld van marktpenetratie, net als je bereik vergroten door reclames en uitbreiden naar andere distributeurs.Grotere bedrijven zullen makkelijker een lagere prijs aan kunnen bieden als het om grote afnames gaat.

In een volle product markt zal marktpenetratie kostbare kunnen worden. Een organisatie in een overvolle markt zoekt dan steeds naar andere manieren om hun doelgroep te bereiken zonder dat het direct veel geld moet steken in het ontwikkelen van dure reclames en marketing kansen.

1.2 – Productontwikkeling

Als je al op een markt actief bent maar je gaat nieuwe producten aan dezelfde markt proberen te verkopen heb je te maken met productontwikkeling toont de Ansoff matrix aan

Dat kan bijvoorbeeld een facelift zijn van een al wat ouder product. Het kan ook gaan om modernere apparaten waar voorheen nog niet zoveel behoefte aan was.

Je gaat op zoek naar de behoeftes van je klanten. Zo de manier vindt je de manier om ze juist jouw nieuwe producten te laten aanschaffen. Denk hierbij aan cross selling. Hoesjes bij een mobiele telefoon of extra garantie bij je televisie zijn hier goede voorbeelden van. Wat hebben je klanten nog meer nodig dan hetgeen dat je nu al aanbiedt?

History of iOS. With the recent release of iOS 14, the… | by Greg Wyatt Jr | Medium

Apple is één van de bekendste bedrijven dat voorloopt in technologie maar toch ook zeker in marketing. Vrijwel een paar keer per jaar worden er nieuwe items toegevoegd aan hun reeks met bestaande producten.

Van Apple is bekend dat ze met het model van Ansoff werken en daaruit kun je dus zeker uitmaken dat het principe werkt. Apple speelt altijd goed in op de vraag van de consumenten.

Beveiligingsupdates voor Mac en iOS apparaten | Ansoff matrix voorbeeld

Ze komen met bestaande producten in een nieuwe markt maar weten toch ook elk jaar met nieuwe producten af te komen of zelfs een nieuwe markt te creëren zoals ze deden met de Apple iPad om maar even een ander voorbeeld te noemen.

1.3 – Hou je klanten dichtbij!

Ondanks dat niet elk jaar Apple succes verkopen boekt, blinken ze uit op het gebied van marktpenetratie. Elk jaar komen er weer nieuwe klanten bij die de toch niet goedkope producten uit Californië aanschaffen.

Met de tijd meegaan, zo kun je productontwikkeling dus het beste zien. Je past je bestaande product zodanig aan dat het voor langere tijd door je doelgroep gebruikt kan worden. Je breidt niet uit naar een andere markt en houdt je huidige klanten tevreden met het type producten dat ze op dit moment al gebruiken.

Opnieuw kunnen we een Apple product bewijzen om aan te tonen dat deze strategie werkt. Door elke paar maanden een nieuwe iOS op de markt te brengen blijven de gebruikers gebonden aan hetzelfde product (bijvoorbeeld de iPhone). Elke update is net weer iets beter of repareert fouten uit de vorige versie. Dit is productontwikkeling uit het boekje.

2 – Nieuwe markt

Als je je op een nieuwe markt gaat begeven heb je dezelfde keuzes als bij een bestaande markt. Je kunt een nieuw product of een reeds bestaand product brengen.

Bij een bestaand product stelt de Ansoff Matrix marktontwikkeling voor terwijl je met een nieuw product kiest voor diversificatie. Deze twee strategieën zijn volledig anders dan Marktpenetratie Productontwikkeling en focussen zich wat meer op de markt dan bijvoorbeeld op je product zelf.

Je laat de huidige markt achter je en zoekt naar manieren om je product in een nieuwe markt te positioneren. De strategie die het beste bij je bedrijf past hangt dus af van het moment en de huidige product markt.

Het model dat je volgt met je bedrijf zal je helpen het marktaandeel in deze nieuwe markt te ontwikkelen maar eerst moet je de vraag stellen of je nieuwe producten of bestaande producten gaat lanceren.

2.1 – Marktontwikkeling

Als je met een bestaand product de nieuwe markt opgaat doe je het beste aan marktontwikkeling volgens Ansoff en zijn wereldbekende matrix.Je spreekt dus met je huidige product een nieuwe klantengroep of meerdere klantgroepen aan.

Door goede research te doen kun je andere markten vinden om je product, zij het niet met een paar kleine aanpassingen, aan andere doelgroepen te verkopen.

Een wijziging van B2B naar B2C is hier veelgebruikt voorbeeld dat je ziet met marktontwikkeling.

Wijziging van bedrijfsmodellen als ansoff matrix

Met marktontwikkeling zoek je feitelijk naar een strategie om je producten in een nieuwe product markt aan de man te brengen. Marktontwikkeling brengt een stuk minder risico met zich mee dan bijvoorbeeld diversificatiewelke we hieronder nog zullen bespreken.

Elk bedrijf dat actief is met bestaande producten komt in aanraking met marktonwikkeling. Hoewel veel mensen marktpenetratie en marktontwikkeling nog eens door elkaar halen kun je met de Ansoff matrix het verschil in een keer zien, marktontwikkeling is dus het uitbreiden naar nieuwe markten.

Bij penetratie zal je de keuze maken om dezelfde producten op dezelfde bestaande markt te houden. Een voorbeeld was bijvoorbeeld korting geven. Een duidelijk voorbeeld van marktonwikkeling is Apple dat een Ipod shuffle uitbracht als goedkoper broertje van de vele malen duurdere Ipod.

2.2 – Diversificatie

Twee keer nieuw betekent diversificatie volgens Ansoff. Dit is de meeste riskante uitkomst in de Ansoff matrix. Met diversificatie is het van levensbelang dat de sales, marketing en R&D afdelingen volledig met elkaar op één lijn zitten.

Juist omdat er zoveel risico s zitten aan een nieuw product op een nieuwe markt brengen denken bedrijven wel twee keer na voor ze daadwerkelijk iets lanceren. Een ander nadeel is natuurlijk dat de concurrentie nooit slaapt.

Een revolutionair idee kan door iemand met een net hoger budget zomaar worden uitgevoerd voordat je het zelf in gaten hebt. Coca Cola dat in gezonde drankjes stapt of Apple dat een horloge of zelfs daarvoor een telefoon op de markt bracht zijn goede voorbeelden van diversificatie.

De nieuwe Coca-Cola Life: groen, natuurlijk en gezond | Ansoff matrix voorbeeld

Wanneer je welke strategievan start laat gaan hangt af van de analyse van de organisatie. Deze strategische keuze hangt af van het feit of je bedrijf zich wilt gaan richten op bestaande klanten, nieuwe klanten of je aan de slag gaat met bestaande producten. In vrijwel alle vier de keuzes van de Ansoff Matrix gaat het om het uitbreiden van je marktaandeel.

Diversificatie brengt het meeste risico met zich meer, maar kan toch gelijk ook veel opleveren.Nieuwe markten leveren nieuwe kansen op en daarmee neemt de groei natuurlijk ook toe. Bij nieuwe markten is het altijd maar de vraag of jouw product of dienst gelijk aansluit een strategische marketing campagne zoals het voorbeeld van Apple.

Zoals je in dit artikel hebt kunnen zien is de Ansoff Matrix een voorbeeld van een hulpmiddel dat je vaak kan helpen wanneer je jouw bedrijf wilt uitbreiden. Het zaal je niet helpen met de vraag of je product of dienst een succes zal worden maar

Hoe en wanneer kun je de Ansoff matrix het beste gebruiken?

Met de Ansoff Matrix kun je dan wel een goede strategie bepalen, het is nog niet je hele marketingplan dat ermee geregeld is. Er is nog veel meer te ontwikkelen dan alleen de analyse op basis van de wijsheden uit de Matrix. Je kunt de Ansoff Matrix dan ook zien als een stap in de juiste richting. Een tool waar je organisatie het marketingplan op verder kan bouwen.

Zodra je een nieuw product wilt lanceren of juist een nieuwe markt wilt aanboren doe je er altijd even goed aan te kijken naar de matrix Ansoff. Met de vier standaarden van de matrix heb je in een oogopslag direct door welke richting je op moet gaan.

Het kiezen wordt je eigenlijk makkelijk gemaakt en binnen een handomdraai heb je dan ook de juiste strategie te pakken voor je bedrijf.

Omdat groei elk bedrijf naar nieuwe hoogtes kan brengen is het zoeken naar de vraag van de verschillende markten van levensbelang voor elk bedrijf. We raden je dan ook aan om voor dergelijk advies bij een marketingbureau aan te kloppen

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email