De 11 nieuwste marketing trends voor 2021 die je niet mag missen!
Laatst geüpdate op 11 januari 2023 om 03:50 pm
Het is tijd om het eens over de laatste online marketing trends en ontwikkelingen 2021 te hebben. Vorig jaar was het jaar waarin Covid-19 onze situatie veranderde.
Daarom was 2020 het jaar van de grote verschuiving en we gaan nu eens zien wat we dit jaar voor nieuwe online marketing trends kunnen verwachten. Welke apps, strategieën en technieken zullen er een rol gaan spelen en hoe kun jij hier als online marketing professional (in de dop) op inspelen.
Na het lezen van dit artikel ben je op de hoogte hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken dit jaar en weet je alles over de marketingtrends en laatste ontwikkelingen. Hieronder zie je een overzicht van de onderwerpen die we hier zullen bespreken.
De nieuwste online marketing trends voor 2021
Als online marketeers zijn we nooit uitgeleerd. Vrijwel elke dag komen we weer nieuwe marketing trends en ontwikkeling tegen. Ook de eerste drie maanden van 2021 heeft de technologie niet stilgezeten en daarom wordt het tijd de laatste online marketing trends gelijk maar eens bij naam te noemen.
Trend 1: Marketing automation
Als we een ding geleerd hebben de afgelopen jaren, is het dat je als marketing professional een overdaad aan apps, websites en tools moet gebruiken om resultaten te krijgen.
Juist omdat marketing zo uitgebreid is en er zoveel platformen zijn om te werken verspillen we veel tijd aan het ontdekken hoe elke marketing tool werkt en hoe we de beste resultaten kunnen behalen.
Marketing automation is dan ook een schot in de roos. Met marketing automation maak je je leven als marketeer een stuk efficiënter en begin je het licht aan het eind van de tunnel te zien.
Zo zijn er chatbots, maar zijn er nog meer mogelijkheden. Zo kun je denken aan mailflows die je meer tijd laten besteden aan je content in plaats van allerlei settings en testen.
Marketing automation maakte zijn intrede een aantal jaar geleden maar wordt nu steeds concreter en toegankelijker. Het is inmiddels al wel bekend dat marketing automation de customer journey optimaliseert en veel tijd bespaart.
Trend 2: Voice Search
Een andere trend, niet alleen op marketing gebied, zijn de slimme apparaten zoals Google Home en Amazon Echo, je weet wel van Alexa.
Steeds meer huishoudens hebben een smart speaker in huis. Die speaker staat er niet alleen om Spotify tracks te spelen maar wordt echt gebruikt om informatie te geven. Behalve het weer, het laatste nieuws en het voorlezen van e-mails worden er ook zoekopdrachten ingesproken. Voice Search komt de laatste jaren steeds meer naar voren tussen de meest innovatieve trends en ontwikkelingen.
Hoewel Voice Search steeds populairder wordt, zijn er nog niet voorbeelden van hoe dit in je marketing activiteiten gebruikt kan worden.
Voice Search is inmiddels al flink geavanceerd maar staat wat ons betreft echt nog in z’n kinderschoenen.
Met je stem een pizza bestellen, het is nu mogelijk en dat is pas het begin. In de toekomst zal marketing op Voice Search steeds belangrijker worden. Door er nu je nu al in te verdiepen kun je er je voordeel uit halen en vooraf beginnen te domineren op dit vlak. Hierbij is het ook belangrijk om te zorgen dat je lokaal gevonden wordt.
Als iemand op zoek bent naar een marketing bureau in Enschede moet je daar natuurlijk wel met je bedrijf tussenstaan.
Trend 3: Content marketing
Content is king!
Hele campagnes kunnen verpest worden door een verkeerde keuze van je content. Het is de basis om goed gevonden te worden en de juiste info te geven waar jouw doelgroep naar op zoek is. Content marketing is de perfecte aanvulling bij de customer journey en geeft het juiste gevoel bij je bedrijf. Als content marketing goed wordt uitgevoerd, zal dit de conversie en uiteindelijk dus ook je omzet verhogen.
De content werd vorig jaar steeds persoonlijker. De communicatie werd vaker opgezocht en we verwachten niet dat dat in 2021 veel minder gaat worden. Commerciële content werkt niet zo goed meer als dat het voorheen deed en daarom wordt er steeds meer voor een persoonlijke aanpak gekozen. Wil je meer weten hoe content marketing jouw business kan doen groeien? Lees dan het boek “Dit is Content Marketing“.
Omdat de wereld op slot ging vanwege Covid 19 heeft de maatschappij een meer lokale aanpak gekozen. We zijn lokale ondernemingen gaan waarderen en zelfs gaan ondersteunen. Met deze wetenschap in ons achterhoofd is het als bedrijf dan ook slim om hier op in te spelen.
Laat je zien in de buurt en focus je op een bepaald gebied. Met Facebook en Instagram kun je lokaal een steeds grotere rol innemen en echt targetten op jouw doelgroep in deze gebieden. Je kunt bijvoorbeeld een marketing bureau in Breda inschakelen om je te helpen bij de lokale marketing.
Trend 4: Chatbots
Chatbots hebben we al even genoemd in het kopje over marketing automation maar ze verdienen toch ook een aparte vermelding. Bots zijn namelijk op meerdere plekken inzetten. Zo kun je ze gebruiken voor je klantenservice en zelfs door laten schakelen naar echte medewerkers maar zijn ze ook inzetbaar om je marketingdoelen na te jagen. Met een chatbot kun je een conversatie starten met elke willekeurige website bezoeker.
Het is natuurlijk wel belangrijk om de juiste aanpak te kiezen en de bot zo persoonlijk mogelijk te laten overkomen. Of het nu op Facebook, Instagram of Whatsapp is, chatbots zullen je tijd besparen maar dus ook je potentiëleklanten sneller beantwoorden.
Trend 5: Personalisatie
Gepersonaliseerde content wordt steeds meer de standaard. E-mails met een standaard aanhef als beste heer / mevrouw, of beste lezer, scoren al een tijd slecht maar het gaat verder, We hebben het namelijk niet alleen over e-mails maar ook over andere content.
Personalisatie is zo belangrijk geworden dat als je het niet gebruikt, het tegen je kan gaan werken. Je moet het als volgt zien. Hoe minder persoonlijk content is, hoe minder het aanspreekt en als iets je niet aanspreekt, dan doe je er niets mee. Je kunt je content altijd testen en zo zelf beslissen wat het beste werkt voor jou.
Trend 6: Privacy
We hechten steeds meer waarde aan onze privacy. Het bel-me-niet-register was een aantal jaar geleden de eerste grote campagne die onze privacy in bescherming nam. Met de cookie-wetgeving en het aankomende privacy shield neemt deze bescherming nog steeds toe. Facebook en Apple liggen momenteel in de clinch om de Facebook pixel.
Er gaan al langere tijd geruchten dat Facebook gegevens vanuit Europa doorgeeft aan de VS. Apple lijkt voorlopig de consument in bescherming te nemen en de social media gigant zoekt nu naar oplossingen om de advertenties alsnog te kunnen tonen.
Als bedrijf moet je dan ook de privacywetgeving in acht nemen. Er zullen steeds meer controles uitgevoerd worden en ook kun je dit jaar meer verzoeken verwachten van klanten die hun gegevens gewist willen hebben.
Trend 7: Storytelling
Steeds vaker kiezen bedrijven voor storytelling. Er werd een hoop getest maar een trend die we zeker het afgelopen jaar hebben gezien is het opzoeken van emoties.
We werkten allemaal vanuit huis en konden steeds minder vaak familie en vrienden bezoeken. Door dit thuiszitten hechten we steeds meer waarde aan verhalen. Zulke verhalen over persoonlijk contact en de “goede oude tijd’ doen ons verlangen naar andere tijden en scheppen gelijk een band. Je hebt als consument het gevoel dat de adverteerder je begrijpt en daardoor zou je eerder met ze in zee gaan.
Storytelling is er in allerlei vormen en maten. Juist omdat we momenteel met name conversaties hebben op Zoom, Skype en Teams ontbreken de verhalen. Langzaamaan wordt er meer aandacht geschonken aan social time in plaats van puur vergaderen. Er zijn al bedrijven die een aantal minuten extra toevoegen aan hun geplande Zoom meeting om zo de persoonlijkheid weer de kans te geven maar er zijn wel meer ontwikkelen op het gebied van storytelling.
Trend 8: Interactieve gebruiksaanwijzing en voorlichting
Door het gebrek aan persoonlijke communicatie zien bedrijven nu een gat om de persoonlijkheid de woonkamers binnen te brengen. Als voorbeeld kun je een handleiding of een recept erbij pakken. In plaats van in vijf zinnen uit te leggen hoe je een taart maakt, vind je op de verpakkingen een link die je leidt naar een video waarin je samen een taart kunt maken.
De persoonlijkheid wordt naar voren geschoven en instructiefilmpjes schieten als paddenstoelen uit de grond. In plaats dat vloggers nu recepten testen en tonen hoe je motorolie moet vervangen, doen bedrijven dit nu zelf. Alles om de communicatie met de eindgebruiker aan te gaan.
Trend 9: Verbinden zonder te verkopen
Jarenlang waren we gewend dat we alleen van bedrijven iets hoorden als ze iets willen verkopen. Contact is de laatste jaren steeds belangrijker geworden en dat betekent dus ook e-mails die eens niet verkopen maar een verhaal vertellen of vragen naar de mening van de gebruiker.
Je zult je verbazen hoe er tegenwoordig wordt gereageerd op e-mails die niet alleen maar als doel hebben te verkopen. Ook een telefoongesprek met een vaste klant kan bijzonder positief uitpakken. Omdat we allemaal gevangen zitten in ons beeldscherm lijkt een persoonlijk, spontaan contactmoment de uitkomst om je ook eens van een andere kant te tonen.
Trend 10: Sharing is caring
Persoonlijke ervaringen, verhalen als blijk van waardering en feedback worden in 2021 nog belangrijker. Als bedrijf is het belangrijk dat je goed naar voren komt. Negatieve reviews of een mening van een boze ex-werkgever kunnen je echt schaden. Daarentegen werken positieve reacties juist hartstikke goed. Feedback is ook een vorm van storytelling. Iedereen trekt er zijn eigen conclusies uit.
Op social media en dan met name Linkedin draait het om het uitwisselen van ervaringen. Het netwerk heeft de laatste jaren flink aan populariteit toegenomen.
Dat heeft onder meer te maken met een aantal eigenschappen dat ze hebben toegevoegd.
Zo kun je bijvoorbeeld je waardering uitspreken over bedrijven, collega’s en ex-werknemers. Dit is dus opnieuw in de persoonlijke sfeer.
Storytelling en persoonlijke ervaringen lijken net als in 2020 dit jaar van ongekende waarde te zijn voor je dagelijkse (marketing) activiteiten.
Trend 11: Video marketing
Net als storytelling wordt ook video steeds belangrijker. Video is zelfs zo populair dat Youtube en Tiktok in hun hoogtijdagen. Als marketeer kun je dan ook video marketing dan ook zeker niet over slaan.
Uit onderzoek is gebleken dat 70% van alle consumenten wel eens een brand video heeft gedeeld. Het is bovendien al langer bekend dat de meeste consumenten het liefst over een nieuw product of dienst leren door een korte video te kijken.
Ook Instagram hecht steeds meer waarde aan video. Dat zie je terug in de IGTV functionaliteit en de meer recente Stories en Reels mogelijkheden. Het toevoegen van video kan bovendien tot 50% meer organisch verkeer naar je website brengen. Google heeft de kracht van video dus ook ontdekt en pusht zo meer gebruikers naar websites met video content.
Er zijn momenteel zelfs bedrijven die in plaats van een telefoongesprek een gepersonaliseerde video opnemen en deze met social media of Whatsapp naar de gebruiker sturen. De gebruiker kan zelf kiezen wanneer hij of zij de video opent en afspeelt. Met video kun je meer uitleggen dan in een foto en zijn er meerdere mogelijkheden zoals ondertiteling, muziek en video SEO.
Het zijn met name de emoties en het persoonlijke dat veel beter naar voren komt in een video dan bijvoorbeeld een lap tekst of een foto. Zoals je net al hebt kunnen lezen is het persoonlijkeaspect juist een van de trends die steeds terugkomt.
Conclusie: De belangrijkste marketing trends in 2021
Via deze weg hebben we geprobeerd iets meer concrete voorbeelden te geven in plaats van enkel te vermelden dat Artificial Intelligence een trend is om in de gaten te houden. Hoewel er veel met A.I. heeft te maken merken we toch dat het persoonlijk contact en emoties zijn die de boventoon voeren bij de marketing trends in 2021.
We zijn globaal gezien veel digitaler geworden en ontmoeten elkaar meer online dan offline. Juist nu is er meer behoefte aan persoonlijk contact en alhoewel we het niet vele van elkaar zien, zijn we een stuk emotioneler geworden. De conversatie is daarom een belangrijke marketingtool geworden.
Die persoonlijke aanpak is een trend waar we snel aan zijn gewend en die zeker een blijvende impact kan hebben op je digitale marketing activiteiten. Hopelijk geven deze trends je de nodige insights!