Augmented reality is de toekomst voor jouw bedrijf
Custom Software Development

Augmented reality toepassen in je marketing 

5,00/5(1)

Augmented Reality legt een virtuele laag over de fysieke omgeving. Vaak met behulp van de smartphone. Uit onderzoek blijkt dat Augmented Reality (AR) onze aandacht voor meer dan 85 seconden trekt, interacties met een merk verhoogt met 20% en het aantal verkopen stimuleert met 33%. Dat deze nieuwe technologie een enorme impact heeft op marketing is duidelijk. Niet morgen trouwens, maar vandaag al. In deze blog tonen we hoe jij augmented reality inzet om jouw merk te laten groeien.

Bedrijven focussen steeds meer op de behoeften en wensen van klanten. Niet alleen veranderen die wensen, ook de technologie om erop in te spelen vordert met rasse schreden. Als ondernemer of marketeer is het zaak om gelijke tred te houden met al deze evoluties. 

Augmented reality (AR) is zo’n opkomende trend binnen marketing- en verkoopstrategieën die niet meer weg te denken is. Het stelt merken in staat om hun klanten unieke ervaringen te bieden. Apple CEO Tim Cook verwoordt het als volgt: “AR will be as important as eating three meals a day”. 

Hoewel de mogelijkheden  van augmented reality in de toekomst ongetwijfeld nog een stuk uitgebreider worden, biedt deze innovatieve technologie nu al volop kansen. Ontdek ze samen met ons in deze blog over augmented reality.

Wat is Augmented Reality?

De laatste jaren breken tal van innovatieve technologieën in razendsnel tempo door. Wat 20 jaar geleden pure sciencefiction leek, is vandaag werkelijkheid. Dat geldt ook voor augmented reality. Toch is het een technologie die al jaren gebruikt wordt.

Als je achteruit wil parkeren, zie je op je scherm een pijltje met je rijrichting terwijl je de straat achteraan je auto ziet. Of als je voetbal op tv kijkt, ontdek je linksboven het scorebord. Die score hangt niet voor de camera maar toch kun je het perfect opvolgen. Beide voorbeelden van augmented reality.

Bij augmented reality plaats je dus virtuele stukjes in de realiteit. De eerste experimenten vonden plaats door Ivan Sutherland en Bob Sproull die in 1968 een AR-toestel ontwikkelden genaamd Sword of Damocles. Zeer primitief uiteraard zoals je in onderstaande filmpje ziet, maar niet te min een enorme doorbraak. 

In de jaren ’90 werd de term augmented reality voor het eerst geïntroduceerd en kwam vooral de luchtvaartindustrie met bruikbare toepassingen op de proppen.

De meeste mensen maakten echter kennis met augmented reality via Pokémon GO en IKEA. Met deze eerste kan je overal in real-life Pokémons vinden en vangen. En via de website van IKEA kun je je meubels al eens testen voordat je naar de winkel gaat. Je plaatst je meubelstuk in de gewenste ruimte en je ziet of het past of niet. 

Waarom vandaag al starten met Augmented Reality?

Een studie van Deloitte toont aan dat in 2018 al bijna 88% van de middelgrote bedrijven op de één of andere manier augmented reality integreren in hun marketingstrategieën. Bovendien blijkt dat in 2020 1 miljard mensen actief AR gebruiken én dat bedrijven tegen 2022 tot 2,6 miljard dollar zullen spenderen aan advertenties via AR-toepassingen. 

Is augmented reality dus een ‘ver-van-mijn-bed’-show? Nee! Het is een trend die je vandaag, ook als KMO, perfect kan inzetten om het verschil te maken. Het heeft tal van voordelen:

  • AR maakt advertenties interactief waardoor marketeers en adverteerders op totaal nieuwe manieren in contact komen met consumenten. 
  • Veel contactmomenten tussen merken en hun doelgroep zijn bovendien gedigitaliseerd. De opkomst van bijvoorbeeld chatbots zal dat alleen maar verder versterken. Dat geeft extra gemak en efficiëntie, maar biedt tegelijk weinig beleving. AR speelt veel meer in op de beleving doordat verschillende van je zintuigen prikkelt. Het biedt daardoor een goed tegenwicht tegen vluchtige merkinteracties.
  • Een andere groot voordeel van AR is de laagdrempeligheid ervan. Iedereen bezit een smartphone die krachtig genoeg is voor een vloeiende AR-ervaring. en die nooit ver uit de buurt is. Daarmee zijn technologische drempels verleden tijd. 
  • Tenslotte vormen ook ontwikkelkosten niet langer een barrière. Een AR-ervaring maken kost geen stukken van mensen. Zowel Apple als Google stellen toolkits beschikbaar voor respectievelijk iOS en Android. Die bevatten allerlei hulpmiddelen en standaardcomponenten waarmee ontwikkelaars makkelijker een AR-toepassing kunnen ontwikkelen.

Hoe kan je Augmented Reality inzetten in je marketing?

Hoewel er veel manieren zijn waarop marketeers en adverteerders kunnen profiteren van augmented reality, lichten we er hier 3 uit.

1. Producten uittesten

Voor je iets koopt, wil je als klant graag dit product proberen. Paskamers, gratis productstaaltjes of auto-testritten zijn stuk voor stuk voorbeelden van de effectiviteit van deze verkoopstrategie. Augmented shopping-ervaringen bieden een extra mogelijkheid. 

De eerste Facebook AR-gerelateerde advertentie liet bijvoorbeeld potentiële klanten een virtuele zonnebril passen met behulp van de camera op hun smartphone. Maar ook cosmetica-merken omarmen augmented reality gretig. Sephora, L’Oreal en Perfect Corp hebben allen apps op de markt om hun klanten te laten zien hoe de make-up er digitaal op hen uit zou zien. Of wat dacht je van deze leuke actie van Jack Daniels. Door het herkenbare zwart-witte label op de fles te scannen, krijg je een uniek inzicht in hoe de whiskey gebrouwen wordt.

Een andere toepassing vinden we bij het creëren van een virtuele pashokje. Vandaag sleur je stapels kledingstukken naar de paskamer en zijn er voortdurend medewerkers nodig om de artikelen die je niet weerhoudt opnieuw in de rekken te hangen. Augmented reality maakt dit alles een stuk eenvoudiger.  Een paar swipes en clicks zijn genoeg om uit een digitale voorraad die kledingstukken te kiezen die je aanstaan. Een virtuele pasbeurt later liggen ze klaar aan de kassa en kan je meteen afrekenen. 

Online gigant Zalando koopte zopas trouwens een bedrijf dat een app ontwikkelt waarmee mensen hun lichaam kunnen scannen om erachter te komen of een kledingstuk past. Uiteindelijk moet dat ervoor zorgen dat Zalando minder te kleine of te grote maten opstuurt die allemaal teruggestuurd worden.

2. Virtuele tours & assistentie

Augmented reality biedt bedrijven de mogelijkheid om een digitale laag toe te voegen aan hun fysieke locaties en producten. Klanten kunnen een product of object scannen en zo via een AR-ervaring aanvullende informatie krijgen. Als je bijvoorbeeld tickets wil kopen om de Super Bowl live in het stadion te kijken, krijg je via augmented reality al een voorsmaakje hoe je de wedstrijd ziet vanop jouw gekozen zitje. 

De [AR]T Walk tentoonstelling is dan weer een wandelroute in grote steden als New York, Parijs en Tokyo. Als wandelaar word je met AR-markers langs een route geleid waarbij virtuele kunstwerken te zien zijn op het scherm van je smartphone. In plaats van Pokémon figuurtjes spoor je dus kunstobjecten op ontworpen door toonaangevende artiesten wiens werken normaal gesproken alleen binnen de muren van het museum te zien zijn.

Binnen de auto-industrie zien we dat Hyundai, Mercedes en Toyota AR-pioniers zijn. In plaats van de knoert van een handleiding die je in je auto vindt, koos Hyundai voor een handige, interactieve, virtuele handleiding. Mercedes-eigenaren hebben toegang tot een functie genaamd ‘Ask Mercedes’, die een AI-assistent koppelt aan een augmented reality-interface om zowat alle vragen over je bolide te beantwoorden. Toyota lanceert tot slot een app voor haar showroom. Door de auto’s in de showroom te bekijken via het scherm van een iPad verandert de auto in een interactieve brochure met hotspots verspreid over de gehele auto. Het is mogelijk om de kleur aan te passen, en virtueel door de auto heen te kijken.

3. Virale marketing

AR is voor de meeste mensen een relatief nieuw fenomeen. Dat zorgt er voor dat je als bedrijf dat hiermee experimenteert sowieso al de aandacht zal trekken en mensen een wauw-gevoel geeft. Bovendien zal het blijvende herinneringen genereren en dus blijvende voordelen opleveren. Augmented reality kan je dus gebruiken als viraal onderdeel van je verkoop- en marketingstrategie. Het creëren van een nieuwe, onverwachte of leuke augmented reality-ervaringen resulteert regelmatig in een aanzienlijke buzz voor merken. 

Een perfect voorbeeld van een virale augmented reality campagne is Pepsi. Wachten aan het busstation is best saai en daar wou Pepsi verandering in brengen. Busreizigers werden uit het niets geconfronteerd met levensecht uitziende monsters, robots, ufo’s en andere bizarre wezens. Dit door een unieke combinatie van een digitaal out-of-home platform met augmented reality. Het uiteindelijke filmpje is onderdeel van de ‘Unbelievable’-campagne van Pepsi MAX en ging direct viraal: binnen een week hadden 4,7 miljoen mensen het op YouTube gezien. 

Burger King pakt het op een iets andere manier aan en laat je posters van andere fastfoodketens in brand steken. Het effect ziet er niet alleen spectaculair uit, er zit ook een gedachte achter. Ten eerste wordt een duur billboard van de concurrent een relatief goedkope AR-campagne voor Burger King. Daarnaast staat het vuur symbool voor de ‘frame grill’-methode die Burger King uniek maakt. Als klapper op de vuurpijl krijgt je een voucher voor een gratis hamburger. Zo profiteert iedereen… behalve de concurrentie uiteraard.

Door dergelijke strategieën toe te passen, kan je als bedrijf snel de held van de dag worden en heel wat naamsbekendheid creëren. 

In een competitieve markt kan een augmented reality-campagne de onderscheidende factor zijn die jouw merk extra naamsbekendheid oplevert. Bovendien raakt de technologie achter augmented reality snel matuur. Ons advies: wacht niet langer en experimenteer vandaag al met augmented reality om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen.

**dit artikel kreeg een update in maar 2021**

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email