Hoe stel je een effectief social media plan op?
Reclame & Marketing

Hoe stel je een effectief social media plan op?

5,00/5(1)

Social media is een essentieel marketingkanaal voor bedrijven van elke omvang. De veelgestelde vraag een paar jaar geleden, “waarom bedrijven social media moeten gebruiken?” behoort nu echt tot het verleden. Nu wil men weten hoe het bedrijf kan groeien met social media marketing. Als social media marketeer kun je hier erg enthousiast van worden. Echter zijn er bedrijven, die nog steeds reclame maken zonder een social media plan. In dit artikel wordt als eerst besproken wat onder social media kan worden verstaan. Daarnaast de stappen, die je kunt ondernemen om een social media plan in elkaar te zetten. Het gaat in deze om een effectief social media plan.

Wat is Social Media?

Social media is een verzamelnaam voor websites en applicaties. Deze richten zich vooral op communicatie, community-based input, interactie, content-sharing en samenwerking. Verschillende soorten social media zijn normaal gesproken gewijd aan forums, microblogging, sociale netwerken, social bladwijzers, social curation en wiki’s. Veel mensen gebruiken social media om in contact te blijven met vrienden en familie. Anderen gebruiken het om met verschillende gemeenschappen te communiceren. Bedrijven gebruiken social media ook om hun producten op de markt te brengen en te promoten. Bovendien bevatten B2C-websites (Business to Consumer) social componenten, zoals commentaarvelden voor gebruikers. Er zijn ook andere tools ontwikkeld om het aantal vermeldingen en merkpercepties bij te houden. Social media zijn groter en toegankelijker geworden. Dit dankzij de toegang tot mobiele applicaties. Je kunt denken aan social media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn.

Controleer je huidige social aanwezigheid

Voordat je een strategie bedenkt over waar je naartoe gaat, moet je eerst voor jezelf nagaan waar je je nu bevindt. Een paar punten waarmee je rekening moet houden bij het controleren van de aanwezigheid van je bedrijf op social media zijn onder andere het aantal netwerken waarop je momenteel actief bent. Je kunt ook nagaan welke netwerken je de meeste waarde bieden. Ook moet je kijken hoe je profielen zich verhouden tot de profielen van je concurrenten. Je dient dus een totale aanwezigheidsaudit van je bedrijf te doen. Je maakt daarbij een grondige analyse van je social media, inhoud, SEO en web structuur. In je social media plan verwerk je de belangrijkste prioriteiten en aanbevelingen.

Leg je ideale kandidaat vast

Marketing heeft als doel om de klant zo goed als mogelijk te kennen. Daarnaast moet men kunnen begrijpen dat een dienst of product bij de klant past en zichzelf verkoopt.

Je wilt met dit onderdeel zo specifiek mogelijk worden. Als je bijvoorbeeld je doelmarkt als ouders hebt geïdentificeerd, zou dit in orde zijn. Als je echter jouw ideale klant identificeert als een ouder die in de Verenigde Staten woont, tussen de 30 en 50 jaar oud is, meer dan $ 70.000 verdient, voornamelijk Facebook gebruikt en interesse heeft in buitenactiviteiten, zal je veel meer succes hebben.

Zelfs de beste marketeers zullen falen als ze op de verkeerde doelgroep gericht zijn. Om een zeer gefocuste kopers persoonlijkheid te bedenken, dien je onder andere na wat je doelgroep is. In welke leeftijdsklasse moeten de consumenten zitten. Waar moeten ze woonachtig zijn en wat moet hun functietitel zijn? Wat moet het minimum inkomen van deze groep zijn, wat zijn de pijnpunten en welke sociale netwerken gebruiken zij het meest? Hierdoor kun je komen tot een beter social media plan.

Maak een Mission Statement voor social media

De missie van je social media zal je toekomstige acties sturen, dus zorg ervoor, dat je er goed over nadenkt. Deze verklaring zal precies duidelijk maken waarvoor je je aanwezigheid op social media wilt gebruiken en moet je merkidentiteit weerspiegelen. Houd bij het maken van deze verklaring rekening met je ideale klant.

Als missieverklaring zou je bijvoorbeeld kunnen hanteren: “social media gebruiken om huidige en potentiële klanten voor te lichten over digitale marketing”. Zodra je deze verklaring hebt gedocumenteerd, wordt het voor jouw eenvoudig om te beslissen wat je wilt delen en maken.

Als het niet in overeenstemming is met je missie, vergeet het dan. Bedrijven, die willekeurig posten zonder een leidende missie, zullen mislukken. Mensen volgen experts, geen generalisten.

Identificeer de belangrijkste succes statistieken

Hoe weet je of je marketinginspanningen op het gebied van social media succesvol zijn? Het gaat dan niet alleen om het aantal volgers, het gaat meer om het geld dat je verdient. Het is tenslotte moeilijk om tijd en geld te besteden aan iets, dat de bedrijfsresultaten niet verbetert. Een paar statistieken om te overwegen om te meten zijn:

  • Conversiepercentage
  • Tijd besteed aan website
  • Bereiken
  • Merkvermeldingen
  • Sentiment
  • Totaal aantal shares

Zorg voor unieke en boeiende content

Helaas gaan veel bedrijven meteen over naar het plaatsen van content. Hopelijk heeft dit artikel duidelijk gemaakt, dat er verschillende essentiële stappen zijn, die je moet nemen voordat je begint met het maken en beheren van boeiende inhoud om te delen op je social mediakanalen.

Laten we nu het leuke gedeelte bespreken, posten op social media. Je weet wie je ideale klant is en je hebt die informatie gebruikt om je missie voor social media op te stellen. Gewapend met deze informatie zou het voor jou gemakkelijk moeten zijn om te beginnen met het maken en beheren van inhoud. Dus, wat wordt precies als inhoud beschouwd? Hier zijn een paar voorbeelden van inhoud die u zou kunnen maken. Je kunt denken aan afbeeldingen en video’s. Ook het plaatsen van blogberichten, nieuws over je bedrijf en infographics behoren tot content. Sommige bedrijven maken zelfs gebruik van eBooks.

De lijst met ideeën voor inhoud gaat maar door, maar zorg ervoor dat je je alleen concentreert op vormen van inhoud, die aansluiten bij je missie, en op je vaardigheden. Content is wat social media voedt, dus het is van cruciaal belang dat je het maken van hoogwaardige, boeiende inhoud als topprioriteit beschouwt. Het is raadzaam om daarbij een inhoudskalender te maken waarin wordt aangegeven hoe vaak je berichten op elk netwerk plaatst, welke onderwerpen je deelt en wanneer je ze deelt.

Investeer in een tool voor het beheren van social media

De meeste marketeers hebben een geheim. Ze gebruiken tools om hun productiviteit te verhogen. Oké, misschien is het geen geheim, maar zonder tools zouden marketeers constant last hebben van een burn-out, velen doen dat zelfs met tools. Als het op social media aankomt, kan je met een beheertool voor social media je inspanningen gemakkelijk opschalen.

Een van de belangrijkste voordelen van een beheertool voor social media is de mogelijkheid om berichten van tevoren in te plannen. Herinner je je de inhoudskalender, die je hebt gemaakt? Zorg ervoor, dat je geplande berichten in je beheertool voor social media overeenkomen met je inhoudskalender.

Bijhouden, analyseren, optimaliseren

Dit is misschien wel de belangrijkste stap als het gaat om succes op social media. Zelfs de beste social media marketeers vertrouwen op vallen en opstaan. Het lijkt misschien eenvoudig, maar het bijhouden van je resultaten, het analyseren van de gegevens en vervolgens het maken van aanpassingen om ze te optimaliseren, is cruciaal.

Elke vorige stap moet opnieuw worden geëvalueerd nadat je tijd hebt gehad om de resultaten van je marketinginspanningen te analyseren. Laat je leiden door de data. Als het je vertelt dat Facebook of Twitter je meest effectieve kanaal is, overweeg dan om te verdubbelen.

Een geweldige strategie voor social media is nooit in steen gebeiteld. Het is een constant werk in uitvoering, dat verandert wanneer dat nodig is. Dus ga erop uit, bedenk een strategie en begin deze te optimaliseren terwijl je blijft groeien en meer leert over je bedrijf en je publiek.

Automatiseer om te beginnen het plaatsen van je social media-inhoud.

Het laatste deel van een marketingplan voor social media omvat het hebben van een systeem, dat je kunt volgen om je op de hoogte te houden van updates en om met je gemeenschap in contact te blijven.

Met tools zoals Buffer kan je alle gewenste inhoud in één keer maken en vervolgens alles in een wachtrij plaatsen om te worden verzonden volgens het door jouw gekozen schema. Automatisering is het geheime wapen voor consistent uitstekend delen, dag in dag uit. Je social media plan houdt echter niet op bij automatisering. Social media vereist ook betrokkenheid.

Als mensen met je praten, praat dan terug. Maak gedurende je dag tijd vrij om de gesprekken op social media te volgen. Dit zijn gesprekken met potentiële klanten, referenties, vrienden en collega’s. Ze zijn te belangrijk om te negeren.

Een manier om op de hoogte te blijven van alle gesprekken, die om jou en je bedrijf plaatsvinden, is door een systeem te creëren voor luisteren en boeien. Tools zoals Buffer Reply en Mention verzamelen alle vermeldingen en opmerkingen over je berichten op social media op één plek, waar je snel je volgers kunt antwoorden.

Welke social media sites moet je uiteindelijk kiezen?

Het is belangrijk om je social media netwerken te kiezen. Social media zijn net zo homogeen van netwerk tot netwerk als frisdrank van merk tot merk. Natuurlijk zijn het allemaal social media, maar Google+ en Twitter kunnen net zo goed Mountain Dew en Pepsi zijn. Elk social media netwerk is niet alleen uniek, maar heeft ook zijn eigen best practices, eigen stijl en eigen publiek. Je moet de social netwerken kiezen, die het beste passen bij je strategie en de doelen, die je op social media wilt bereiken.

Op zoek naar JOUW ideal partner in social media? Vind nu jouw Social Media bureau in Amsterdam

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email