Gamification is een manier om interactief om te gaan met klanten
Content Marketing

Gamification: 3 tips om jouw lezer te entertainen

5,00/5(1)

Gamification is het gebruik van verschillende technieken uit de spelwereld om jouw marketingdoelen te realiseren. Wat zijn de voordelen van ‘gamified’ content en hoe kan jij deze creatieve vorm van marketing toepassen op je content? We stellen onze blog open voor Qualifio, specialist in het onderwerp, die je wat meer vertelt!

Het is geen geheim dat de aandacht van de consument steeds moeilijker vast te houden is. De digitale content  en de ervaringen die hen ter beschikking staan, vermenigvuldigen zich. Dit betekent vaak dat merken harder, sneller en sterker moeten werken om gebruikers aan te trekken en geïnteresseerd te houden.

In een tijd waarin content koning is, breken specialisten hun hoofd om een manier te vinden om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Hoe kwalitatief je content ook is, je zal vaak een originele manier moeten vinden om het te promoten naar je doelgroep toe en  hopen ze te kunnen converteren, te behouden of hun aankoopfrequentie te verhogen. Dit is waar gamification in het spel komt.

Merk-consument relatie, content marketing en gamification

Iedereen houdt van recreatieve elementen die terugkomen bij content. Daarom is gaming zo belangrijk in de communicatie van veel merken, vooral in loyaliteitsprogramma’s die de consument belonen voor elke aankoop die hij doet.

Steeds meer merken maken daarom gebruik van gamified content. Een voorbeeld hiervan is Carrefour, dat maandelijks wedstrijden aanbiedt in het kader van zijn loyaliteitsprogramma via de “Carrefour Kid’s Club“, of Guerlain, dat een quiz aanbiedt op verschillende websites en op de Facebook-pagina om de introductie van het nieuwe productaanbod bij diverse doelgroepen te vergemakkelijken. Twee goede voorbeelden van gamification!

En als alles gaat volgens de planning, is het idee dat de aandacht voor jouw gamified content leidt tot herhaling, betrokkenheid, sympathie en zelfs conversie van je doelgroepen.

Voordelen van gamification 

  • Lezersloyaliteit: Gamification verhoogt de herhaling van jouw interacties met het publiek door bijvoorbeeld aan te sporen om deel te nemen aan wedstrijden die hen in staat stellen om iets terug te krijgen voor de inspanning zoals bij Buzzfeed.
  • Verhoog je traffic : het interactieve karakter van gamified content verhoogt het aantal bekeken pagina’s en de gemiddelde tijd die je op verschillende kanalen doorbrengt. Een nog grotere kans in termen van inkomsten wanneer je content aanbiedt als promotie van je product of dienst.
  • Versterking van de boodschap: Door het “gamificeren” van  je content , bijvoorbeeld met behulp van een quiz, kun je de aandacht van je lezer versterken en daarmee de impact die je boodschap zal hebben.
  • Viraliteit van je content : door bijvoorbeeld je doelgroep in staat te stellen om hun score te delen met hun vrienden via sociale netwerken, bied je hen een stimulans om je boodschap door te geven, waardoor je je bekendheid en je merkimago kunt verbeteren en nieuwe perspectieven kunt vinden.

En daar houdt de lijst niet op. Gamified of interactieve content  kan je ook helpen om andere doelen te bereiken. Voorbeelden hiervan zijn het verzamelen van gegevens (en het definiëren van je prospects om je advertenties te targeten) of het opbouwen en animeren van je community door ideeën te verzamelen van de gebruiker waarin je hun inspiratie betekenis doet geven aan jouw merk. Er zijn dus veel voordelen!

Plezier is ook toegelaten in B2B

Hoe zit het met het integreren van het spelelementen in B2B? Afleiding en plezier betekenen niet noodzakelijkerwijs dat je content zijn kwaliteit of zelfs zijn essentie verliest. Integendeel, het spel kan jouw content juist rijker maken. Een online quiz kan interessante content opleveren, je leads opleiden of hen aanmoedigen om concrete actie te ondernemen. Dit kan zijn om een product te kopen, content  te downloaden of een profiel aan te maken. 

Gamification kan dus voor bijna elke industrie geschikt zijn. Deze strategie wordt bijvoorbeeld gebruikt door sectoren als onderwijs, gezondheidszorg en human resources om hun diensten aantrekkelijker te maken. Als de vorm varieert (wedstrijden, persoonlijkheidstesten, battles, …), blijft de content  hetzelfde: beloningen uitreiken aan degenen die acties uitvoeren die gunstig zijn voor je merk, of het nu gaat om aankopen, bezoeken aan je site, of het delen op hun netwerk.

3 gouden regels voor gamification in jouw content

Of je nu prospecten wilt aantrekken of loyaliteit wilt opbouwen, het is natuurlijk niet genoeg om content te “gamificeren” om te kunnen werken. Het verhogen van de interactiviteit van jouw communicatie is iets wat je leert. Wij delen met jou het antwoord op de vraag naar succesvolle gamification:

De creativiteit factor die je niet mag onderschatten

Het is de originaliteit die je content  leuk maakt, zelfs verslavend. Het zorgt er ook voor dat jouw merk in het hoofd van de consument blijft en hem of haar terugbrengt. Aarzel dus niet om technieken te gebruiken zoals het toekennen van spaarpunten, het rangschikken voor het competitieve aspect, de tijdsdruk die is ingesteld wanneer de deelnemer begint, of zelfs personalisatie.

Omwille van de goede werking van gamification moet het in overeenstemming zijn met je inhoud. Als je je lezers bij een quiz betrekt, zorg er dan voor dat de vragen en beloningen gerelateerd zijn aan de gepresenteerde content . Je moet voorkomen dat je lezers alleen geïnteresseerd zijn omdat ze het cadeau van je wedstrijd willen winnen. Een aantrekkelijke beloning is genoeg om een groot aantal deelnemers aan te trekken, maar het moeten wel potentiële kopers zijn!

Een relatie met de consument moet je onderhouden

Om bij je doelgroep de interesse te wekken om je inhoud te consumeren, moet je hun gedrag eerst begrijpen. Een persoonlijke relatie zal je in staat stellen om beter met hen te communiceren en hen te betrekken. Gamification kan je helpen dit doel te bereiken. Aan de ene kant willen je bezoekers beloond worden en aan de andere kant leer je het bijbehorend klantenprofiel van deze personen kennen. In een competitieve context biedt dit de mogelijkheid om één-op-één te handelen, dat wil zeggen een persoonlijke band te creëren.

Tot slot zijn we allemaal volwassen kinderen. Daarom is gamification een geweldige manier om de interactie te stimuleren, je content weer te geven én uiteindelijk nieuwe klanten te werven en te behouden!

Hoe stel je de gamification van je content in?

Als dit te complex lijkt, is er zeker en vast begrip voor (het ontwikkelen van een video kan inderdaad duur en tijdrovend zijn). Gelukkig zijn er tools die jou in staat stellen om je inhoud te “gamificeren” en je publiek aan te moedigen om meer geïnteresseerd te raken in je publicaties. Carrefour en Guerlain gebruiken bijvoorbeeld Qualifio. Het is een referentie platform dat toelaat om interactieve inhoud (quizzen, wedstrijden, enquêtes) te publiceren op al je kanalen. Het laat je ook toe om gegevens te verzamelen.

Andere populaire platformen in België en Nederland die je kunnen helpen om interactieve content te maken zijn:

  • Intracto
  • SalesScreen
  • Agile CRM
  • Kahoot
  • Spinify 

Conclusie: Gamification zorgt voor interactie 

Het is niet  omdat je content informatief is, dat het niet leuk mag zijn. Integendeel zelfs, het toevoegen van spelelementen vestigt onze aandacht des te meer. Belangrijk bij het toepassen van gamification is dat mensen niet enkel bij jou komen om die reden, bijvoorbeeld het volgen van een Instagram pagina om een wedstrijd te winnen en vervolgens terug af te haken. Dit heb je zelf volledig in de hand. Weet je niet hoe je hieraan begint of wil je echt iets creatiefs? Gebruik dan een tool dat bij je bedrijf past, er zijn er genoeg beschikbaar. Als je toch besluit om dit zelf doet, wees dan niet bang om te creatief te zijn, want “the sky is the limit”. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email