Een gratis blog maken is veel gemakkelijker dan je denkt
Content Marketing

7 tips on me beginnen aan een GRATIS blog!

5,00/5(1)

Je bent ervan overtuigd dat het interessant zou zijn om een nieuwe blog te ontwikkelen, maar je weet niet waar je moet beginnen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Tijdens dit artikel geven wij jou ons advies over hoe je een eigen blog kunt maken en dit helemaal gratis! Maar hoe begin je aan zo’n blog?

Het kiezen van het juiste platform

We realiseren het ons dat het aantal platformen dat gratis diensten aanbiedt om een blog te maken enorm is. Het is daarom vaak moeilijk om duidelijk te zien welke platformen het best te gebruiken zijn.

Onder dit aanbod vallen 3 grote gratis platforms op: WordPress, Blogger en Wix.

Wordpress is een goede tool om een gratis blog te maken

WordPress

In de beginperiode was WordPress bedoeld voor het maken van persoonlijke blogs. Vandaag de dag claimt het meer dan 70 miljoen gebruikers wereldwijd. Achter dit succes schuilt een krachtig blogplatform dat bekend staat om zijn gebruiksgemak, met een grote collectie gratis aanpasbare thema’s.

In minder dan een half uur heb je de plaatsing voltooid en kun je je eerste artikel direct aanmaken, zoals in een tekstverwerker, afbeeldingen toevoegen, enz. Gratis tools en basisfuncties, maar zeer praktisch zoals sharebuttons, formulieren of de nieuwsbrief zijn beschikbaar. Voor de duizenden andere, meer uitgebreide plugins en de meer geavanceerde thema’s kost het nog steeds enkele tientallen tot meer dan honderd euro.

Blogger

Dit bekend platform is verbonden aan Google. Blogger is 100% gratis en biedt geen enkele optie of betaalde formule. De interface is ook zeer eenvoudig te gebruiken en stelt je in staat om je blog te maken in slechts een paar klikken. Blogger biedt bijna 900 leuke functies, en er zijn enkele gratis vooringestelde thema’s die je als basis kunt gebruiken. Om Blogger te gebruiken, moet je een Google-account hebben. Maar daarna zal het jouw blog direct linken naar YouTube, Google+, Picasa, Google Analytics, Adsense, enz

Wix

Dit platform, koningin van drag en drop, kan zijn wat je nodig hebt. Het praktische gebruik ervan is dan ook de master card van Wix. Ook moet worden erkend dat dit platform een van de meest praktische is. Daarnaast moet worden benadrukt dat de Wix-thema’s of -sjablonen bijzonder netjes en goed ontworpen zijn. Dit is niet zijn primaire doel, maar dit jonge blog platform heeft serieuze sterke punten ondanks duidelijke zwakke punten. Het zou voorkomen dat blogs goed worden weergegeven op zoekmachines in vergelijking met de twee andere concurrenten. Een ander nadeel is dat er geen standaard commentaar is. Om dit te verhelpen moet een externe applicatie worden geselecteerd en geïnstalleerd. En tot slot krijg je nog steeds Wix-banners totdat je een premium pakket betaalt.

Enkele belangrijke criteria om je keuze te maken:

  • Kan je direct HTML en CSS code aanpassen?
  • Welke opslagruimte heb jij?
  • Is reclame toegestaan?
  • Biedt het platform een interessante variatie aan “plugins”?
  • Biedt het platform veel gratis thema’s?
  • Welk platform is het meest efficiënt voor je bedrijf?

Het kiezen van het juiste thema

 Dit is een cruciaal moment, vooral op sommige platformen die je in staat stellen om je blog gratis te maken, zoals Wix, die je niet toestaan om het te veranderen zodra de keuze is gemaakt. Dus neem de tijd voordat je de thema van je toekomstige blog kiest. Voel je vrij om “demo’s” uit te voeren om zo een idee te krijgen van hoe het eruit zou kunnen zien en controleer of er geen reclame te zien is.

Er is gratis thema en gratis thema!

Afhankelijk van jouw keuze van het platform, vind je een aantal gratis blog thema’s online. Zoals altijd in gratis aanbiedingen, zitten er goede maar ook zeer slechte thema’s in. Zorg ervoor dat je een kiest dat past bij jouw imago en die professioneel oogt.

Consistente visuals met kleur en dynamisme

Je blog moet je imago weerspiegelen en in lijn zijn met je zakelijke doelstellingen, dus wees voorzichtig bij het maken van je keuze. De visuals die je kiest moeten mooie en duidelijk afbeeldingen zijn die je zelf maakt of gratis mag gebruiken.

De mogelijkheid om verder te gaan in personalisering

Je kunt meer geavanceerde technische kennis hebben dan gemiddeld, controleer dan of de HTML-code en CSS van het thema toegankelijk en bewerkbaar zijn. Om dit proces the vergemakkelijken kan je ook gebruik maken van templates. Op die manier hoef je niet telkens alles opnieuw te beginnen.

Een aanspreekbaar thema, of niets!

Om je blog aan te passen aan alle bestaande apparaten, waaronder smartphones en tablets, moet je een responsief thema hebben, vooral omdat het aantal internetgebruikers dat niet meer via de computer werkt, blijft groeien.

Op dit vlak is het dan ook zinvol om een aantal essentiële vragen te stellen:

Is het mogelijk om het thema eenvoudig aan te passen via HTML en CSS?

  • Wordt er reclame getoond op je pagina’s?
  • Zijn de kleuren in overeenstemming met je bedrijf?
  • Is het thema in lijn met jouw online doelstellingen?
  • Is jouw thema geschikt voor mobiele apparaten?

Personaliseer je domeinnaam

Er zijn verschillende redenen waarom je moet kiezen voor een gepersonaliseerde domeinnaam, in plaats van de naam te behouden die het blogplatform je gaf. Meestal zullen mensen jouw domeinnaam direct in de zoekbalk typen. Ze kunnen ook op je domeinnaam terecht komen in je eventuele advertenties of op je visitekaartje.

De standaard domeinnaam op het platform zal te lang zijn.

Over het algemeen is de vorm “nameofmysociety”.wordpress.com onmogelijk te onthouden, lelijk en niet geloofwaardig voor een professional. Het is daarom belangrijk om je eigen domeinnaam te personaliseren met je eigen bedrijfsnaam en deze zo veel mogelijk te benadrukken en in te korten.

Een aangepaste domeinnaam zal voor (bijna) altijd de jouwe zijn.

Denk aan het kopen van een domeinnaam: vaak tegen een bepaalde prijs is het een winstgevende investering die de veiligheid van jouw blog waarborgt. Zelfs als je in de toekomst je platform verandert om je blog te hosten, kun je het aan die naam koppelen, zodat alles overzichtelijk is vanuit het perspectief van de internetgebruikers. Je hoeft niet alle links die je hebt gepubliceerd overal aan te passen: website, flyer, visitekaartje, enz.

Sommige platformen bieden jou deze aanpassingen in de URL aan, maar meestal zal je een minimumbedrag moeten investeren in je domeinnaam. Diensten zoals OVH bieden je diensten aan vanaf 4€ TTC per jaar.

Content is king ook bij een gratis blog

Of het nu gaat om afbeeldingen, tekst of video’s, jouw blog draagt voor meer dan 80% bij aan de conversie. Met jouw content creëer je meer verkeer op je website, maak je links aan en je deelt je expertise met je potentiële klanten zodat je loyaliteit kunt opbouwen. En bovendien ontvang je waardevolle informatie over hun verwachtingen. Zo kan je jouw bedrijfsstrategie aanpassen en de conversieratio verhogen. Zoekmachines waarderen ook sites en blogs waar de inhoud vaak wordt bijgewerkt. Kortom, het regelmatig publiceren van content is interessant voor je lezers, SEO en je bedrijf.

de sterkte van een gratis blog is de content

Wat voor inhoud moet je plaatsen?

Dit kan je verrassen, maar er is niet slechts één soort blogartikel. Je kunt de inhoud variëren met :

  • De professionele artikels – Hierin kan je praten over bedrijfsnieuws zoals productlanceringen, partnerschappen, ontwikkelingsprojecten, enz. Je kunt ook delen wat nieuw is in je branche, enz.
  • Het ‘echte’ leven van je bedrijf – Dit is het type artikel waar je de lezer uitnodigt in de privacy van je bedrijf, ideaal om de persoonlijke kant van de mens te laten zien: laat ze je werknemers, je gebouwen, enz. ontdekken.
  • Klantenreferenties en getuigenissen – Net als in de echte wereld hebben klanten meer vertrouwen als ze beseffen dat anderen al zaken met je  hebben gedaan, en nog beter als ze blij zijn met je diensten of producten. Het spreekt voor zich dat positieve recensies mond-tot-mondreclame creëren op het web.
  • Tips en handleidingen – Internetgebruikers willen graag antwoorden vinden op zeer specifieke behoeften. Zo kan je hen een artikel aanbieden dat dieper ingaat op een bepaald onderwerp. Je kunt ze zelfs vragen welk thema ze willen dat jij de volgende keer bespreekt. Bovendien creëert dit ook weer betrokkenheid.
  • Gastblogging – Het bestaat uit het uitnodigen van een andere blogger om een artikel te publiceren op jouw blog, met betrekking tot wat je doet. Zo verspil je geen tijd met het creëren van inhoud, en iedereen krijgt nieuwe zichtbaarheid bij de lezers van de andere blogger.
  • Interviews – Het principe is om uit het patroon te komen waar je alleen voor de lezers staat. Door een interview af te nemen met een invloedrijke speler in de community schiet je geloofwaardigheid omhoog. Dit kan in de vorm van een artikel, audio- of videopodcast.
  • Reacties op recente studies en artikelen – Door jouw mening te geven over een uitgevoerde enquête of een gepubliceerd artikel met betrekking tot jouw activiteit, laat je je lezers zien dat je het onderwerp onder de knie hebt. Het andere voordeel is dat je weinig onderzoek hoeft te doen, een groot deel van de inhoud wordt al geleverd door de studie in kwestie. Als het artikel afkomstig is van een zeer populaire website, is het slechts een bonus voor jouw verwijzingen.

Maak content die opvalt

Opvallende inhoud heeft twee gevolgen:

  • Het wow-effect

De lezer zal onder de indruk zijn en enthousiast zijn over wat jij publiceert, omdat jouw content echte oplossingen voor hun problemen zal hebben gebracht. Hij denkt dat hij eindelijk DE professionele blog heeft gevonden.

  • Het sneeuwbaleffect

Heel snel zal jouw content viraal gaan: het zal zich verspreiden op sociale netwerken, het zal getwitterd worden, geretweet en commentaar zal binnenstromen.

 Maar hoe komen we daar?

  1. Maak content die netjes, gestructureerd en leuk om te lezen is. Spellings- en grammaticafouten, conceptartikelen, te lang, etc. horen hier niet thuis. Gebruik ook duidelijke taal die je publiek gemakkelijk kan begrijpen.
  2. Zet de speler op. Zet in op een titel die de aandacht trekt, en die provoceert. De rest van het artikel moet ook relevant zijn, uniek, zelfs origineel.
  3. Ken je publiek. Wie zijn ze eigenlijk? Wat is hun profiel? Leeftijd, geslacht, regio, werk, etc.
  4. Identificeer de onderwerpen die hen interesseren, de hindernissen waarmee ze geconfronteerd worden en stel jouw deskundige oplossingen voor.
  5. Breng de lezer tot actie. Jouw lezer moet het gevoel hebben dat hij vleugels krijgt dankzij jouw advies. Je hebt hem iets geleerd, en hij zal niet aarzelen om terug te komen om meer te weten te komen.

Uiteindelijk zal de merkwaardige inhoud erin geslaagd zijn om verkeer te genereren, de positionering van je blog in de zoekmachines te verbeteren, je geloofwaardigheid te versterken en zeker je klantenbestand uit te breiden en verkoop op middellange termijn te genereren.

Zorg op tijd voor kwalitatieve beelden

Internetgebruikers raken snel verveeld met teksten. Breek de sleur met illustraties, foto’s, infographics, enz. Immers, leren werkt natuurlijk beter met beelden, ze blijven beter in de hoofden van de lezers hangen. een gratis blog maken mag niet gelijk staan met een lage kwaliteit aan content.

Maar deze beelden moeten wel:

  • Relevant zijn voor het onderwerp.
  • Duidelijk, goed ingelijst (als je ze maakt), met goede resoluties, geen grote pixels, etc.
  • Niet te zwaar om snel te laden.
  • Origineel. Zakelijke afbeeldingen die op beeldbanken worden gevonden zullen je niet opvallen. Ofwel kies je een eigen stijl die je gedurende het hele leven van de blog vasthoudt. Maak zo veel mogelijk je eigen foto’s. Zorg er wel voor dat je rechtsvrije en gratis foto’s gebruikt.

Deel je publicaties gratis op sociale netwerken

Gratis blog maken bespaart je heel vel kosten als je de juiste middelen gebruikt om veel bezoekers aan te trekken
Users with speech bubbles vector

Sociale netwerken zijn essentiële partners om je publicaties te delen en je blog bekend te maken aan het grote publiek.

Als de gratis creatie van de blog je al enige tijd heeft gekost, is de verspreiding onder het grote publiek net zo tijdrovend. En toch is dit waar je het beste moet presteren, anders is uw werk nutteloos geweest.

Het opzetten van jouw gratis blog zal veel energie vergen. Dit is echter nog maar het begin van jouw online avontuur. Naast het opzetten van een goede organisatie van je schrijfproces, zal je efficiënt moeten zijn in de verspreiding van je content via het web. Sociale netwerken zijn een belangrijke bondgenoot op dit niveau. Om jouw aandelen te optimaliseren, bieden verschillende tools zoals Buffer of Hootsuite een gratis versie aan. Aarzel niet om je te laten inspireren door anderen voordat je jouw eigen blog gaat starten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email