Gebruik jij al Instagram Stories in je marketingstrategie?
Marketing

Gebruik jij al Instagram Stories in je marketingstrategie?

5,00/5(1)

Als we Instagram mogen geloven, volgt  80% van de accounts minimaal één bedrijf op Instagram. Als je dat cijfer koppelt aan het feit dat naar verwachting bijna de helft van alle 1 miljard gebruikers van Instagram stories bekijkt, is één ding duidelijk: het is tijd om te leren hoe je Instagram Stories gebruikt!

In dit artikel zullen we uitleggen hoe Instagram Stories werkt, waar je rekening mee moet houden en hoe je stories optimaal kunt gebruiken om je sales en merkbekendheid te vergroten.

Wat zijn Instagram Stories?

Laten we bij het begin begin beginnen. Instagram ken je waarschijnlijk al. Het immens populaire broertje(of zusje) van Facebook waar iedereen zijn of haar leven uitbeeldt meest meest prachtige kiekjes. Je vrienden en familie kunnen hier volgen en jouw foto’s liken of commentaar geven. Instagram is zeer visueel waarbij alles draait om de perfecte foto en waar het minder gaan om goede tekst, alhoewel daar langzaam ook meer verandering in komt.

Instagram stories zijn tijdelijke foto’s of video’s die na 24 uur weer verdwijnen. Je kan het zien als een wat meer authentieke manier om dichter bij je doelgroep te komen. Waar een Instagram post blijft staan voor het leven en dit dus het visitekaartje van je bedrijf is, is een story met een dag weer weg. Stories gaan hun eigen weg en hoeven niet bepaald bij een bepaalde post te passen. Het zijn momentopnames, iets dat echt gebeurt op het moment zelf. Bij posts weten we dat er het nodige aan gesleuteld is om de foto zo mooi mogelijk te maken. Stories zijn vaak rauwer en laten de werkelijkheid zien.

Waar vind je Stories?

Als je je Instagram feed opent zie je boven de eerste foto of video een aantal bolletjes staan met foto’s van gebruikers. Helemaal bovenaan je scherm. Dat zijn de Instagram stories. Ze worden gerangschikt op gebruiker. De gebruiker met de meest recente story staat helemaal links.  Je kijkt stories per gebruiker. Als Doutzen Kroes bijvoorbeeld vijf stories heeft gedeeld op een dag komen ze één voor één voorbij, door op je scherm te tikken opent de volgende story zich. Als je liever naar de volgende gebruiker gaat “swipe” je naar links e zie je de story van iemand anders. Dit geeft wat regelmaat en is in onze ogen beter dan honderden stories van verschillende gebruikers door elkaar te zien. Zo kun je namelijk de dag van je favoriete influencer op de voet volgen en krijg je feitelijk een kijkje achter de schermen.

Wat is het nut van een Instagram Story?

Eigenlijk zouden we willen antwoorden: “wat maakt het uit, er zijn bijna een half miljard mensen die er naar kijken”, maar laten we toch een iets meer gefundeerd antwoord geven. Een Instagram story is een versnelde manier om je verhaal te vertellen, je hoeft niet op zoek te gaan naar esthetische perfectie en de perfectie caption. Je deelt wat je wilt delen zonder je al te druk te maken over de kwaliteit van de inhoud.

Hetzelfde geldt voor het consumeren van Instagram stories. Je weet dat er net iets minder aandacht wordt geschonken aan het creëren van een Instagram story en daardoor kijk je naar de werkelijkheid, in veel gevallen.

Er zijn ook nog andere manieren om een Instagram story te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld als bedrijf om feedback vragen, polls creëren en dus het kijkje achter de schermen van je bedrijf geven. Met een story is er meer mogelijkheid tot interactie. Die functie is er een waar Instagram in blijft investeren. Er zijn verschillende stickers en filters om je stories wat te pimpen waardoor meer mensen zullen de conversatie aangaan.

Hoe gebruik je Instagram stories?

Omdat je met Instagram posts geen mogelijkheid hebt om links te plaatsen bij kunnen stories de oplossing zien om vanuit Instagram toch nog mensen naar je website te leiden. Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden bij het creëren van je stories. We pakken er een aantal uit.

Stories die leiden naar een landingspagina

Door een goede story op te zetten en te leiden een landingspagina die conversies draait, kan jouw story sales binnenhalen. Let er op dat een standaard story geen swipe up functie heeft als je minder dan 10.000 volgers hebt. Swipe up betekent dat er een knop onderaan de story staat met more info, door omhoog te “swipen” brengt Instagram je naar de door jou ingestelde pagina.

Mocht je de tienduizend volgers nog niet hebben aangetikt, dan hoef je niet bij de pakken neer te zitten. Door van je story een betaalde advertentie te maken is het ook mogelijk die felbegeerde swipe up functie te krijgen. Je adverteert al vanaf 1 $ per dag dus dat valt eigenlijk nog prima mee. Voor dit bedrag hoef je niet gelijk wonderen te verwachten. Adverteren op Instagram is namelijk prijziger dan op Facebook. Met een lager bedrag zal je advertentie dan ook aan niet al te veel mensen getoond worden.

Als je niet wilt wachten op 10.000 Instagram followers en ook niet gelijk je marketingbudget wilt uitgeven aan sponsored stories is er nog een andere optie. Je kunt namelijk een Instagram shop creeren. Deze online shop is feitelijk een catalogus met jouw producten. Je klanten of volgers kunnen deze direct vanuit Instagram aanschaffen. Het afrekenen gebeurt via Instagram of je eigen website. Door je producten te “taggen” in je Instagram story komt er een soortgelijke knop naar boven waarbij je direct informatie over je product kan zien en dus gelijk tot kopen kan overgaan.

Je gebruikt je Instagram stories zo als een online catalogus waarbij je volgers direct kunnen winkelen vanuit hun favoriete app: Instagram. Als je er vervolgens voor kiest om een story te sponsoren met een getagd product, kunnen andere mensen behalve je eigen volgers ook kennis maken met je producten.

filters stimuleren de creativiteit op jouw Instagram

Coming soon en previews

Door de focus te leggen op bepaalde details hoef je niet gelijk al je producten tentoon te stellen maar geeft je wel je volgers alvast een kijkje in je nieuwe collectie. Hier kun je ook je posts voor gebruiken maar toch zal een story effectiever zijn. Omdat je volgers weten dat ze maar 24 uur hebben om de collectie door te nemen zal de aandacht groter zijn en kun je zelfs al vragen over je nieuwe product verwachten op je DM.

Polls

Feedback van je (potentiële) klanten is enorm belangrijk. Niet alleen is de informatie die je klanten geven belangrijk voor jezelf, je zet je volgers ook aan het denken over een bepaald onderwerp. Door de tijdsdruk voelen gebruikers zich genoodzaakt snel  te reageren. Instagram heeft er bovendien voor gezorgd het reageren op een poll makkelijk is. Met een tik op de knop is hun mening al gegeven.

Het kijkje achter de schermen

Er zijn genoeg manieren om je audience te vermaken op stories. Toch zien we dat het meest wordt gekozen voor het bekende “kijkje achter de schermen”. Wat gebeurt er nu werkelijk op de werkvloer? De focus hoef hier niet alleen maar op je product te liggen, het gaat dus ook over de mensen die je anders nooit ziet. Dit kan de koffiejuffrouw zijn maar ook een stagiair of een snelle foto van de CEO in een wat minder charmante positie dan je van hem/haar gewend bent. Zulke moment versterken de band tussen klant en bedrijf of volger en account en dat draagt weer bij betere resultaten.

Stories staan 24 uur online, posts blijven eeuwig staan

Instagram posts vs Instagram stories

Wanneer gebruik je nu beter posts en wat zijn de momenten waarmee je toch beter voor een Instagram Story kiest? Laten we een vergelijking maken tussen de twee meest populaire social media content types.

Kenmerken van Instagram posts

  • Tijdloos- Inhoud waarvan je wilt dat mensen ze voor altijd kunnen zien
  • Geconstrueerd- Streven naar hoogwaardige inhoud op je Instagram-feed deelt
  • Ontworpen voor bereik – Posts bereiken eerder een nieuw publiek dan stories
  • Geluidloos – De meeste gebruikers scrollen door hun feed met het geluid uit

Vaak kies je voor een Instagram post bij het delen van professionele productfoto’s of mooi geproduceerde video’s. Het resultaat is blijvend en daarom zorg je voor de best mogelijke weergave

Kenmerken van Instagram stories

  • Tijdelijk- Stories duren maar 24 uur, dus ze kunnen meer ‘in het moment’ zijn
  • Casual- Een snelle selfie of “no makeup foto”
  • Ontworpen voor reacties- Je huidige volgers zien je stories en je lokt reacties uit
  • Met geluid- De meeste gebruikers scrollen door hun stories met het geluid aan

Je kiest meestal voor een Instagram Story om :breaking news” te delen, een snelle kortingsactie mee te delen of om feedback te vragen, Het is content dat snel geconsumeerd wordt door je volgers en het gaat meer om de reacties die je uitlokt dan de daadwerkelijke kwaliteit van je foto’s of video’s.

Test je creativiteit in Instagram stories

Instagram blijf haar app constant updaten om jou en je volgers steeds betere inhoud te bieden. Met name de creatieve kant van de gebruiker komt hierbij aan bod. Je kunt steeds meer doen met je stories. Er zijn talloze filters om uit te kiezen en inmiddels heb je zelf de mogelijkheid om je eigen filter te creëren. Ook zijn er duizenden stickers en gifs die jouw stories net even dat tikkeltje extra kunnen geven.

Van begins af aan was het al mogelijk om tekst toe te voegen aan je stories maar ook de fonts(lettertypes) en stijlen van de tekst zijn flink onder handen genomen. Hoe je stijl ook is, of welke je emotie je ook maar wilt uitstralen, er is altijd wel een passend font te vinden.

Hashtags

Behalve in posts kun je ook gewoon hashtags bij je stories gebruiken. Nou ja, één hashtag dan. Er is de mogelijkheid een hashtag te zetten met de speciale hashtag sticker of door gewoon een hashtag in je tekst te zetten die je bij je Instagram story plaatst.

Taggen van iemand anders

Ook met stories kun je collega’s, concurrenten of influencers taggen. Door anderen te taggen vergroot je de mogelijkheid dat zij ook jouw story zullen delen en dat je er misschien wel wat volgers bij wint. Het is ook gewoon een goede mogelijkheid om iemand credit te geven voor het goede work of een shoutout te doen. Je tagt iemand anders dan om dat profiel meer aandacht te geven. Door elkaar een shoutout te geven komen jullie profielen bij elkaars publiek in de kijker.

Stickers

Nog altijd zijn stickers enorm populair in Instagram stories. Ze hebben met name het doel om een vrolijk element toe te voegen aan je story. Bij een post kun je overigens geen sticker gebruiken. Net als bij de tekst in stories kun je de grootte van je sticker aanpassen. Ook gifs zijn mogelijk en je hebt de mogelijkheid om een sticker te draaien naar gelang je wensen. Door een sticker toe te voegen versterk je het gevoel en de vrolijkheid bij een story. Hoewel ze soms wat kinderlijk overkomen wordt er enorm goed gereageerd op stickers in Instagram stories.

Vragen stellen

Behalve polls kun je ook vragen stellen aan je publiek. Nogmaals, stories lokken interactie uit. Je kan bijvoorbeeld vragen wat je volgers het liefste zien in je stories of posts. Vraag ook eens wat hun lievelingsproduct is of wat ze nog missen in je collectie. Als je later zo’n product toevoegt kan het zomaar zijn dat een volger besluit om het te kopen. Alleen omdat je gehoor hebt gegeven aan zijn of haar verzoek. Vaak kiezen influencers of bedrijven ervoor om de reacties op hun vragen te delen in andere stories, dit wekt nog meer reacties bij andere Instagram gebruikers op wat vervolgens weer meer interacties oplevert.

je highlighted stories blijven zichtbaar op jouw instagram profiel

Vereeuwig je stories in Highlights

Mocht je het nu zonde vinden dat je stories binnen 24 uur automatisch weg zijn, dan hebben we goed nieuws voor je. Je stories staan sowieso in je archief te staan maar je kunt ze nu ook visueel maken voor je volgers. Er is iets “relatief” nieuws: Instagram Highlights.

Je kunt stories “highlighten” en aan een bepaalde collectie toevoegen. Laten we je uitleggen hoe het werkt.

Zodra je story online staat zie je een knop rechts onderin staan die toepasselijk “highlight” heet. Je kunt hier een nieuwe collectie maken door op “+ new” te tikken. Je kunt zo veel mogelijk collecties maken als je wilt.

Een foto van je zomer collectie kun je bijvoorbeeld zetten onder de Spring/Summer collectie in highlights en die van de wintercollectie in de Autumn/Winter highlights.

Het grote voordeel van highlights is dat je stories op deze manier bij de blijvende uitstraling van je Instagram profiel blijven. Je vindt de Instagram highlights namelijk op je profiel gelijk onder je profielinformatie en nog boven je eerste rij met foto’s. De houdbaarheid van je stories is hiermee dus verlengd voor het leven.

Insights van je geplaatste stories

Met Instagram posts draait alles om likes en comments, maar een Instagram story kun je niet liken. Toch wil je natuurlijk weten of je stories een beetje aanslaan bij het grote publiek. Er zijn story insights beschikbaar die je laten zien aan hoeveel profielen je story is getoond en ook wat zij er mee gedaan hebben. Hebben ze op je link geklikt of hebben ze gelijk “doorgeswiped” naar een ander profiel? Story insights geven je een duidelijk beeld van het aantal views en acties van elke story. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om stories met goede interacties eens te sponsoren om nieuw publiek voor je te winnen.

Om je story insight te bekijken hoef je alleen maar op je profiel foto te tikken en de desbetreffende story tevoorschijn te halen. Hier zie je insights staan en daarmee zie je het overzicht met alle informatie bij deze foto of video.

Adverteren met Instagram ads op stories

Instagram stories worden steeds populairder en ook het adverteren op Instagram wordt met de dag gewilder. Adverteren op Instagram is gewild en Instagram stories lenen zich daar perfect voor. Er zijn een aantal mogelijkheden om te adverteren op Instagram. Afhankelijk van wat je wilt bereiken met je ad zijn er een aantal doelen die je kunt stellen,

  • Reach – oftewel bereik, dit zorgt ervoor dat jouw add aan zoveel mogelijk mensen getoond wordt
  • Video views – als je een video gemaakt hebt en deze aan zoveel mogelijk mensen wilt laten bekijken
  • Conversies-stimuleer verkopen of andere acties op je website
  • Leadgeneration – stimuleer leads door emails of telefoonnummer achter te laten
  • App Installaties – Voor als je zoveel mogelijk mensen je app wilt laten installeren
  • Traffic – Stuur zoveel mogelijk mensen naar je website
  • Brand Awareness -Vergroot de bekendheid van je merk door je ad te tonen aan mensen die hier waarschijnlijk interesse in hebben.

Op basis van bovenstaande doelen kun je je campagne lanceren. Het lanceren van een Instagram ad werk hetzelfde als adverteren op Facebook. Selecteer dat je jouw advertentie wilt tonen op Instagram stories en zorg dat je afbeelding of video aan de voorwaarden voldoet voor de criteria die je wenst.Door alleen voor stories te kiezen kan je wat voordeliger uit zijn dan als je zowel op stories als feed adverteert. Let er wel op dat bij stories mensen nogal snel doorklikken of swipen, zorg er dan wel voor dat je advertentie pakkend is en visueel goed in elkaar zit. Hoewel een story vaak snel geplaatst kan worden zal het wel even duren voor je de perfecte advertentie in elkaar gezet hebt.

Werken met influencers op je Instagram

Je mag je mening over ze hebben maar ze blijken enorm effectief in Instagram marketing. Er zijn influencers die letterlijk miljoenen Euro’s bij elkaar schrapen door het promoten van allerlei diensten en producten.

Bij het werken met influencers moeten je rekening houden met de vraag of een bepaalde influencer goed bij je bedrijf past. Het gaat echt niet alleen om aantal volgers en engagement. Iemand met miljoenen volgers kan misschien geen enkele verkoop voor je binnenhalen. Er zijn genoeg zaken om je af te vragen bij het werken met influencers.

Kies de juiste influencer

Instagram stories zijn een goede manier om met een influencer samen te werken tegen een relatief lage prijs. Gemiddeld zal een influencer namelijk een stuk minder vragen voor een story dan voor een post. Zelfs het gratis toesturen van je product zonder enige vorm van andere betaling kan als zorgen dat een influencer je profiel vermeld in zijn stories. Let op, het gaat hier dus om een story op het profiel van de influencer en niet van jouw profiel. Dit is juist de bedoeling aangezien je doel is jouw product of merk bekend te maken bij het publiek van de bepaalde influencer. Bovendien kun je zelf ook gewoon de story nog delen met je eigen audience als de influencer je tagt.

Tegenwoordig zijn Instagram takeovers een trend aan het worden. Hierbij neemt een influencer een dag jouw Instagram over (of een paar uur) en maakt filmpjes van zijn tijd bij jouw bedrijf of hoe hij/zij jouw product gebruikt. Dit gaat vaak al vooraf met een aankondiging op het profiel van de influencer zelf waarin hij de eigen volgers aanspoort om jouw Instagram profiel te volgen omdat hij daar voor langere tijd op te zien is. Het is opnieuw een spontane manier om in aanmerking te komen met jouw diensten of producten en zal een hoop volgers van de influencer aan jouw followerslijst doen toevoegen. Al is het alleen maar om hun favoriete influencer niet te hoeven missen.

maak duidelijke afspraken met een influencer over hoe jouw product naar voren komt

Kijk zeker eens ook naar wie de mensen zijn die deze influencer volgen. Komt dit overeen met jouw doelgroep? Als het antwoord op deze vraag nee is, kies een andere influencer om mee samen te werken.

Maak duidelijk afspraken

Elke influencer heeft een andere prijs. Hoeveel is het jou waard om uit te geven aan een influencer en wat krijg je er voor terug. Het is belangrijk om te kijken naar een goede ROI, alhoewel het toch altijd een gok blijft.

Maak ook duidelijke afspraken. Een shout-out is leuk maar zorg ervoor dat je zelf de foto’s nog regelmatig mag blijven gebruiken op je eigen profiel. Zorg ervoor dat de influencer ook een link heeft naar je desbetreffende product of zorg eventueel zelfs voor een kortingscode om sales te drijven. Je naam noemen is interessant maar is het niet veel nuttiger dat de mensen direct op je website uitkomen?

Er komt dus wel wat kijken bij het werken met influencers en zeker als je met Instagram stories werkt. Zorg dat je duidelijke afspraken maakt over de betaling en de opdracht en voorkom onverwachte, negatieve verrassingen.

Conclusie: zijn Instagram stories de moeite waard?

Absoluut! Je kunt eigenlijk niet zonder Instagram stories en doet er goed aan om er minstens één per dag online te zetten. Het vergroot je naamsbekendheid en ook je huidige volgers zullen je minder snel vergeten. Instagram stories verdwijnen dan wel na 24 uur, door creatief te zijn, verras je elke dag je volgers met een attent bedacht stukje content. Doe dit lang genoeg en je audience kijkt letterlijk uit naar je volgende story. Dit zorgt voor klantenbinding en hierdoor zullen je volgers sneller trouwe klanten worden en de concurrent eens overslaan.

**dit artikel kreeg een update in maart 2021**

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email