Affiliate Marketing 2021 – Wat heeft het in petto?
Laatst geüpdate op 14 juli 2023 om 04:06 pm
In 2020 zijn digitale advertising uitgaven wereldwijd geschat op 332 miljoen euro en blijft elk jaar toenemen. In Nederland staan de uitgaven op 2,8 miljoen euro en in België op 905 duizend euro. Dit verschil is te verklaren door het aantal webshops dat hoger ligt in Nederland.
Meer dan de helft van alle consumenten zijn actief op digitale kanalen, daarom is het belangrijk om als merk te adverteren op websites buiten die van jezelf. Dit principe heet affiliate marketing en is niet weg te denken uit onze huidige maatschappij. Wil je meer te weten komen over affiliate marketing en hoe je dit kunt inzetten, lees dan hier verder.
Er wordt vaak gesuggereerd dat affiliate marketing op een einde komt, maar dit is absoluut niet het geval. Het is wel een feit dat website bezoekers overspoeld worden met advertenties die uiteindelijk weg geklikt worden. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat de advertenties zich onderscheiden tussen het massale aanbod. Lees verder wat je kunt doen om je advertenties aantrekkelijk te maken en hoe de toekomst eruit zal zien.
Hoe zag Affiliate Marketing er uit in 2021?
Rol van influencers wordt nog belangrijker
Omdat het aanbod van influencers zo breed is, wordt het belangrijk dat ze authentieke content produceren. Aan de hand van influencers is het makkelijker om een connectie te maken tussen merk en consument. Hoe sterker de band wordt, hoe belangrijker affiliate marketing is.
Contacteer micro-influencers in plaats van influencers met een miljoenen bereik. Deze personen zijn veel toonaangevender en zijn meer gefocust op een bepaalde niche. Ook gaat het bij deze profielen om echtheid en betrouwbaarheid. Micro-influencers variëren van duizend tot honderdduizend volgers.
Hou er rekening mee dat social media platformen als Instagram het systeem zonder likes aan het uittesten zijn in landen als Canada, Japan, Brazilië, Australië, Nieuw-Zeeland, Italië en Ierland. Na het grootschalig aantal klachten van mentale gezondheidsproblemen heeft het platform een nieuw systeem in werking laten treden. Voor bedrijven en publishers kan dit vervelend zijn omdat het aantal likes een duidelijke maatstaf is.
Wees niet getreurd, want merken kunnen nog altijd samenwerkingen aangaan met influencers op basis van het aantal volgers!
Bovendien is het nog niet duidelijk of Instagram het platform op deze manier gaat behouden…
Een andere mogelijke oplossing kan zijn het gebruiken van affiliate links. Deze maken het een stuk gemakkelijker om te meten hoeveel mensen op je advertentie klikken. Voor de influencer zelf verandert er heel weinig, want ze worden nog altijd gecompenseerd voor hun inspanningen.
Voice search
Omdat steeds meer apparaten met voice control werken, moeten bedrijven hun content hieraan aanpassen. Niet enkel zal dit gelden voor audio, maar ook voor video content. Het is voor de hand liggend om naar geschreven of visuele reclames te kijken, terwijl het zien van een filmpje of horen van een fragment even relevant is.
Voor het optimaliseren van geluidsfragmenten is SEO geen ideale partner. Omdat er zoveel manieren zijn om je verstaanbaar te maken, zal dit systeem complexer in elkaar zitten. Ook zijn we in het echte leven geneigd om langere zinnen te formuleren, dan dat we deze in de zoekmachine zouden ingeven. Om voice SEO te doen slagen moeten er meer long-tail keywords geïntegreerd worden.
Maak content voor mobiele apparaten
Met het groeiend aantal gebruikers van sociale media, zal de nood aan advertising op je smartphone ook toenemen. Meer dan 40% van alle online transacties gebeuren via de smartphone. Om ervoor te zorgen dat je een gepast affiliate programma opstelt voor mobiele apparaten, moet je een affiliate netwerk selecteren dat hierin gespecialiseerd is.
Er zijn al veel websites met advertenties die beschikbaar zijn voor mobiele weergaves, maar je merkt dat de customer experience niet op punt staat. Trek je terug van het idee dat “iets beter is dan niets”. Klanten vluchten van websites die niet smartphone vriendelijk zijn.
B2B advertising
Er is geen enkele reden waarom het adverteren voor B2B niet zou kunnen. Tegenwoordig zijn er platformen die hierin gespecialiseerd zijn, zoals Outbrain.
Twijfel je of dit een succes is voor jouw business, bekijk dan volgende criteria:
- Heb je genoeg onderzoek gedaan om een professioneel affiliate programma op te stellen?
- Heb je sterke incentives om in aanmerking te komen voor affiliates?
- Kan een affiliate je merk helpen promoten in het juiste segment?
Het heeft lang geduurd voor de B2B sector om zich te wagen aan affiliate marketing. Het wordt in twijfel getrokken of je de juiste affiliate partner kan vinden die je sales patroon volledig snapt. Neem daarom tijd om de juiste platformen te zoeken die bij de identiteit van je bedrijf passen.
Pas je advertenties aan per regio
Dit is een trend dat we niet mogen negeren. Omdat je advertenties wereldwijd verspreid worden is het nodig om verschillende versies te maken. Je moet weten waar je klanten zich vooral bevinden en dit gaat verder dan de taal aan te passen. Zorg ervoor dat je als merk rekening houdt met verschillende bedrijfsculturen, de bevolkingssamenstelling en de levensstijlen.
Een eenvoudig voorbeeld hiervan is dat je geen landbouwmachines gaat aanbieden in verstedelijkte gebieden. Een goede tip is om te beginnen bij één of enkele regio’s. Je kan later nog altijd uitbreiden, maar het is altijd beter om kleiner te beginnen. Kies een affiliate dat op de hoogte is van trends in verschillende regio’s, want dit kan veel voor je opleveren.
Uitgebreide keuze uit verschillende affiliates
Er zijn verschillende plaatsen waar je business gepromoot kan worden. Hou het niet altijd bij dezelfde en kijk welke mogelijkheden er zijn. Houd continu in de gaten welke affiliate het beste bij je merk zal passen. Dit kan gaan van bloggers, vloggers, bestaande klanten, influencers, review platformen, andere bedrijven of professionele affiliates. Door diverse kanalen te kiezen, wil ook zeggen dat consumenten op verschillende plaatsen in aanraking komen met je merk. Als je bijvoorbeeld altijd bloggers contacteert, kan het ook wel eens interessant zijn om je bestaande klanten hun mening te vragen.
Ga voor seizoensgebonden advertenties
Stap af van evergreen content en maak campagnes die slechts voor een kortere periode de wereld in worden gestuurd. Affiliates proberen de consument te overtuigen door in te spelen op speciale gebeurtenissen of seizoenen. Zo zal er bijvoorbeeld meer gesport worden in de zomer, dan in de winter. Maak van de gelegenheid gebruik door je potentiële klanten op de juiste momenten te benaderen. Pas je strategie continu aan en blijf deze optimaliseren.
Conclusie
Besef goed dat het einde voor Affiliate Marketing nog niet nabij is. Het overschakelen van bezoekers naar klanten wordt er zeker niet makkelijker op, maar er zijn manieren in overvloed om het adverteren via derden te doen slagen. De eerste stap waaruit je altijd moet vertrekken is authentieke content. Niemand koopt producten van slechte kwaliteit en het zou gek zijn om deze aan te bevelen. Bovendien schaadt het je eigen reputatie ook nog eens…