Sinds Facebook in 2014 als een komeet de lucht inschoot, is de ontwikkeling van social media niet meer te stoppen. Met nieuwe apps als TikTok, functies als Stories en steeds uitgebreidere advertentiemogelijkheden biedt het bovendien tal van kansen voor bedrijven om online te scoren. Maar wat zijn de de belangrijkste social media trends voor 2021? Wij bespreken ze graag in deze blog.

Als er iets is wat de coronacrisis ons duidelijk maakt, dan is het wel mensen sociale wezens zijn: we willen elkaar opzoeken. En als dat niet in real life kan, dan bestaat er gelukkig zoiets als social media. De cijfers liegen er niet om: de populariteit van Facebook, Instagram, maar ook Teams, Zoom en Skype scheert s in tijden van lockdown ongezien hoge toppen. Jongeren storten zich dan weer massaal op TikTok, Instagram en Youtube. 

Aanvankelijk was het voor merken een beetje gek om aanwezig te zijn op een platform gemaakt voor mens-tot-menscommunicatie. Maar uiteindelijk hebben merken hun weg gevonden door anders met de consument te praten dan voorheen. Op welke kanalen moet je de komende tijd als bedrijf echt inzetten? Hoe blijf je tussen alle content zichtbaar en geloofwaardig? En hoe haal jij meer resultaat uit je campagnes? Het zijn maar enkele van de vragen die wij in deze blog over de social media trends voor 2021 beantwoorden.

Inhoudsopgave

Het blijvende belang van social media

“Socialmediamoeheid”… het is één van de buzzwords van de afgelopen jaren. Vooral Facebook dreigt slachtoffer te worden van het eigen succes. Het platform is dermate verslavend dat er een beweging ontstaat om van die verslaving af te komen. En ook jongeren zijn steeds minder actief op het ondertussen ‘klassieke’ Facebook en kiezen voor Instagram, Youtube of TikTok. Vooral de Stories-feature waar posts slechts een beperkte tijd zichtbaar zijn, groeide recent sterk in populariteit. Heb je in jouw marketingstrategie dan nog wel social media nodig? 

Ja! De kracht ervan blijft namelijk enorm. Dat leren we gewoon door even een blik te werpen op een aantal cijfers.

De jaarlijkse Digimeter toont dat het aantal Vlamingen dat actief is op sociale media stijgt naar 91%! Die stijging is vooral te danken aan 65+ers die steeds meer sociale media gebruiken.79% van alle Vlamingen gebruikt zelfs dagelijks een product van Facebook (Facebook, Messenger, WhatsApp en Instagram). Goed voor gemiddeld 33 minuten per dag. 

Bovendien is de spontane dynamiek die social media op gang brengt de belangrijkste reden waarom het ook niet meer weg te denken is uit onze digitale maatschappij. Ze zijn een integraal deel geworden van ons leven. Social media zal blijven bestaan, net zoals TV en radio nog steeds populair zijn. Of het over 5 of 10 jaar nog steeds dezelfde platformen zijn die de dienst uitmaken, is natuurlijk een andere vraag. Ongetwijfeld zullen er nog veel nieuwe spelers opstaan en verdwijnen en zullen de groten van nu morgen misschien niet meer bestaan. 

Als bedrijf is het belangrijk om 2 vragen te stellen voor je social mediastrategie van 2021:

  • Worden de onderwerpen waarover jij als organisatie relevant kunt communiceren op dit kanaal besproken? Is dit met andere woorden een relevant social media kanaal voor jouw bedrijf. Mode, design en architectuur worden bijvoorbeeld meer besproken op Pinterest dan op LinkedIn.
  • Is jouw doelgroep actief op dit kanaal? Bereik je met andere woorden voldoende van je (potentiële) klanten op dit social media kanaal. Zo is kunst een populair onderwerp op Tumblr, maar als je mikt op een ouder doelpubliek zal je ze hier niet vinden.

Is het antwoord twee keer ja? Dan ben je goed bezig! Zit er één of twee neens tussen? Herevalueer dan je social mediastrategie. En hou hierbij zeker rekening met de onderstaande social media trends voor 2021.

Dat er in één jaar veel kan veranderen, hoeven wij jou na het coronajaar 2020 niet te vertellen. Voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren, is dan ook uitdagend. Voor de social media trends van 2021 baseren we ons daarom graag op een onderzoek van Talkwalker en Hubspot. Zij interviewden maar liefst 70 doorwinterde social media-experts over heel de wereld en vroegen naar de belangrijkste social trends in 2021. 

User generated content

User generated content of UGC is eigenlijk een gratis cadeautje van een klant. De klant is blij met het product (of de dienst), heeft daarvan een foto genomen en deelt die vervolgens op zijn of haar social media. Klanten worden daar niet voor betaald. Het is een authentieke uiting van hun waardering. Actief inzetten op UGC geeft een nieuwe dimensie aan je contentmarketingstrategie. Het 100% zelf creëren, schrijven of maken van nieuwe content kost immers veel tijd en werk. Bovendien is het geloofwaardiger als andere mensen over je praten. 

Van klantbeoordelingen, foto’s en video’s van klanten die het product gebruiken, reacties, vragen tot video’s op Youtube: er bestaan verschillende soorten UGC. Als je bijvoorbeeld bij Instagram zoekt naar #Zalando dan ontdek je meer dan 250.000 posts van bijna alleen maar mensen die producten van Zalando gebruiken. 

Zalando user generated content

User generated content is uiteraard niet nieuw. Maar met apps als TikTok, Koji of Instagram Reels beschik je als bedrijf wel over veel meer mogelijkheden dan voorheen. Je kan bijvoorbeeld een template maken of een game die je fans toelaat branded content van jouw merk te creëren.

Een fascinerend, out-of-the-box en tegelijk erg geslaagd voorbeeld is de campagne ‘The Swedish Number’ van het Swedish Tourist Association. 250 jaar geleden, in 1766, werd Zweden het eerste land ter wereld dat een grondwettelijke wet invoerde om censuur af te schaffen. Ter ere van dit jubileum lanceerde Zweden – opnieuw als  eerste land ter wereld – een eigen telefoonnummer. Je kan naar dit nummer bellen en krijgt vervolgens een willekeurige Zweed aan de lijn waarmee je een praatje maakt over alles wat je maar wilt. Dit leverde schitterende UGC-filmpjes, -gesprekken en vooral buzz op.

 

Memes all the way

Vergeet emoji’s en GIF’s. Memes zijn nu dé manier om te communiceren op social media. Ze verspreiden zich razendsnel als een extra funfactor om meer betrokkenheid te genereren. Memes zijn vooral erg populair bij Generatie Z, de leeftijdscategorie tussen 7 en 22 jaar. 65% van hen verzendt elke week meerdere memes. Deze jongeren gelden als een moeilijk doelpubliek voor bedrijven om te bereiken. Toch zijn ze erg belangrijk, want ze maken de grootste consumentengroep ter wereld uit. In de Verenigde Staten alleen ligt hun koopkracht in de grootorde van 143 miljard dollar.

Enter de meme. Dat is een afbeelding met tekst erop of een korte video. Ze zijn grappig of sarcastisch, minder gepolijst dan influencerberichten én iedereen kan ze maken. Maar vooral: tieners zijn er dol op. Het hoeft dus niet te verbazen dat merken brood zien in memes. Als je er als merk in slaagt om een meme op een authentieke manier te gebruiken, kan het een krachtig hulpmiddel zijn. Waar influencermarketing op Facebook en Instagram een betrokkenheid van 1 tot 15 procent haalt, springt die van memes makkelijk tot wel 30 procent.

Nog meer conversational social media marketing

Bedrijven zijn nog steeds erg goed in klassieke ‘push-communicatie’ op social media. We zeggen wat we doen, hoe we het doen, waarom we beter zijn dan onze concurrenten én – of dit nu een aankoop is, download of bezoek aan de showroom is – we verwachten een soort gedrag van onze volgers. Eénrichtingsverkeer met andere woorden.

Oprecht de dialoog aangaan met je doelgroep wordt in 2021 een belangrijke social media trend. Dat is natuurlijk ook niets nieuws, maar de manieren waarop je die gesprekken kunt voeren, veranderen snel. En al dat voeren van gesprekken heeft trouwens ook een hippe naam: conversational marketing.

Dankzij chatbots, artificiële intelligentie en andere technologieën kan je als bedrijf nóg dichter bij je klanten komen, gedragspatronen beter dan ooit begrijpen en voorspellen. Het doel? 100% klantgericht zijn op grote schaal.

Pizza Hut gebruikt bijvoorbeeld een chatbot om bestellingen aan te nemen. Je moet er geen aparte app voor downloaden, want het is geïntegreerd in de chatfuncties van Facebook en Twitter. Daarnaast kan je de chatbot raadplegen om kortingscodes op te vragen.

Gelukkig zien we dat bedrijven niet alleen online het gesprek aanknopen met hun klanten. Het is een ‘en-en’-verhaal waar persoonlijke, offline gesprekken zeker een meerwaarde blijven. BMW doet dit met het BMW Geniuses-programma. BMW Geniuses zijn geen verkopers, maar BMW-fans die op vraag een inhoudelijk gesprek kunnen voeren met potentiële klanten.

 

Kwaliteit boven kwantiteit

De afgelopen jaren stonden voor veel contentmarketeers en social media managers in het teken van meer likes, meer shares, meer reacties en meer volgers. Deze tactiek heeft geleid tot Facebook- en Instagrampagina’s met honderden of misschien wel duizenden fans. Het probleem? De grote meerderheid van deze potentiële klanten ‘doen’ niets. Ze klikken niet, ze kopen niet, ze delen niet. Kortom, je hebt er eigenlijk niets aan. 

2021 wordt het jaar waarin kwaliteit opnieuw boven kwantiteit zal staan. Zet je verzamelwoede even op pauze en spendeer quality time met je huidige publiek. Richt je op de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en kunnen uitgroeien tot merkambassadeurs. 

Je hebt tenslotte meer aan 1.000 superfans of ambassadeurs dan aan 100.000 slapende volgers die nooit iets van zich laten horen.

Meer regulering

Naast een toenemende druk vanuit de social media gebruikers zelf, is er ook een duidelijke trend zichtbaar richting overheidsregulering. Denk maar aan het baanbrekende ‘big tech’-verhoor in de Verenigde Staten waar onder andere Mark Zuckerberg stevig aan de tand gevoeld werd over de privacy-settings van Facebook. Of de miljardenboetes die Eurocommissaris Margrethe Vestager oplegt aan de Google’s van deze wereld voor het misbruiken van hun monopolieposities.

Ook Twitter blijft niet onbetuigd en plaatst regelmatig factchecks bij twijfelachtige tweets. Zo ook bij die van de voormalig Amerikaanse president Donald Trump. Twitter labelde deze tweets als misleidend vanwege de vele foute informatie over het coronavirus. Die aanpak werd eveneens later in het jaar toegepast op de tweets waarin Donald claims de wereld instuurde over verkiezingsfraude.

Social media is dus niet langer een virtuele wereld zonder regels. En in 2021 zal de druk om regulering en controle nog verder zal worden opgebouwd, zowel door gebruikers als door overheden en andere belangenorganisaties. Tip: wees als bedrijf extra waakzaam met wie je samenwerkt, want dit heeft invloed op jouw geloofwaardigheid.

Klant is koning

Een laatste social media trend klinkt misschien als een cliché, maar is het verre van. Ook in 2021 is en blijft de klant koning en moet je hem of haar centraal stellen in je social media en marketingstrategie. Merken die hun consumenten volledig begrijpen, weten wat hun behoeftes, angsten en dromen zijn én op basis van die inzichten strategische beslissingen nemen, zullen het verschil maken. 

Dat start met te luisteren en te analyseren. Vroeger moest je dit doen via allerlei dure kwantitatieve en kwalitieve marktonderzoeken. Vandaag niet meer. Er bestaan tal van social media listening en analysetools die je hiermee helpen. Een mooi overzicht vind je hier.

Vervolgens ga je social media content creëren die hier een antwoord op geeft. Dat kan gaan van het voorstellen van passende producten of diensten, maar evengoed inspirerende blogs of handige videotutorials. Deze post je tenslotte op een tijdstip dat de klant het beste uitkomt en via het kanaal dat de klant verkiest. Op die manier maak je van je klant (opnieuw) koning en daar pluk je de gegarandeerd de vruchten van op korte en lange termijn.