UX-Google-rankingfactor
Creatief & Visueel

Ontdek hoe je UX als een Google-rankingfactor kunt gebruiken

5,00/5(1)

De laatste jaren is Google steeds beter geworden in het herkennen van UX signalen. Het zelflerende algoritme van Google begint gebruikerservaring signalen dan ook steeds meer waarde te geven in het bepalen van de Google rankings voor websites en pagina’s. Waar UX vroeger nog een kleine rankingfactor was, is het nu een bepalende factor waar SEO-specialisten echt rekening mee moeten gaan houden.

Het is nu dus belangrijker dan ooit dat UX designers, webdevelopers en SEO-specialisten goed met elkaar samenwerken en met elkaar meedenken. Wij vertellen je meer over hoe UX als rankingfactor gebruikt wordt, wat je kunt doen om hier op in te spelen en welke handige tools je kunt gebruiken om het jezelf makkelijker te maken. 

UX wordt steeds belangrijker voor SEO

De afgelopen jaren is Google steeds meer op UX gaan letten om websites een ranking te geven. Zo zijn er in de loop der jaren diverse UX ranking factors bijgekomen, zoals onder andere de Page Speed Update, de HTTPS ranking boost voor SSL gecertificeerde websites, de Mobile First update en diverse metrics rondom snelheid en gebruikersgemak. Voor SEO-specialisten wordt het dus alsmaar belangrijker om rekening te houden met UX. 

Echter stopt het hier nog niet voor Google, volgens een de zoekmachine zal namelijk vanaf 2021 een nog grotere focus leggen op UX waar gekeken wordt naar metrics van Core Web Vitals. Core Web Vitals zijn metrics die betrekking hebben tot snelheid, responsiveness en stabiliteit van een website. Het is een goed idee om nu al te kijken naar wat je kunt doen om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren. Hoe eerder je het op orde hebt, hoe beter, deze metrics worden nu ook al gebruikt om websites te ranken en zullen alleen maar zwaarder meewegen vanaf 2021. Goed om er nu al op in te spelen dus, zo heb je in 2021 meteen een voorsprong op de concurrentie!

De verschillende UX ranking factoren

De toevoeging van UX signalen aan het Google algoritme is een goede stap geweest. Het algoritme werd steeds beter in het opsporen van spammy onbetrouwbare websites en het identificeren van websites met een lagere kwaliteit. 

Tegenwoordig is het niet zo gemakkelijk meer om hoog te scoren in Google en zul je ieder ranking signaal serieus moeten nemen om aan de top van de zoekresultaten te komen. UX is natuurlijk een brede omschrijving, daarom hebben we de onderstaande lijst van UX ranking factoren opgesteld!

Zoekmachine signalen (bounce rate, clickthrough rate, dwell time)

Enkele UX signalen waar je zeker op moet letten voor SEO doeleinden zijn bounce rate, clickthrough rate (CTR) en dwell time. De meesten van jullie zullen bekend zijn met bounce rate (percentage gebruikers dat zonder verder te klikken terugkeert naar de zoekresultaten) en CTR (percentage gebruikers binnen een zoekopdracht dat op jouw website klikt), maar dwell time is een belangrijke factor die ook met bounce rate te maken heeft. 

Dwell time is namelijk veel belangrijker om naar te kijken dan bounce rate en heeft alles te maken met UX. Dwell time houdt bij hoe lang een gebruiker op je pagina blijft voordat hij of zij terugkeert naar de zoekresultaten. Door enkel naar bounce rate te kijken mis je het totaalbeeld. Je kunt namelijk een pagina hebben waar gebruikers gemiddeld 5 minuten op blijven, maar vervolgens wel weer terugkeren naar de zoekresultaten. Je zult dan een hoge bounce rate hebben, maar de dwell time geeft aan dat de gebruikers de pagina wel waardevol vonden. Dit heeft veel meer waarde dan bounce rate en is goed om in de gaten te houden. 

Pagina snelheid signalen

De snelheid van je pagina’s is erg belangrijk voor de gebruikerservaring, Google gebruikt pagespeed al sinds 2010 als ranking factor en toen in 2018 de ‘Speed update’ uitkwam werd dit nog belangrijker. Er zijn meerdere manieren om de snelheid van je pagina te meten:

  • Fully loaded page – dit geeft aan hoe lang het duurt voordat alles op de pagina geladen is, van het eerste script tot de laatste afbeelding. 
  • Time to First Byte (TTFB) – dit geeft aan hoe lang het duurt voordat de pagina begint met laden. 
  • First Meaningful Paint – deze metric geeft aan hoe lang het duurt voordat de pagina genoeg elementen heeft geladen om het mogelijk te maken om de content op de pagina te zien. 

Er is geen officiële ‘beste manier’ vanuit de bovenstaande 3 om de pagina snelheid te optimaliseren, het kan dus een goed idee zijn om op alle 3 de metric te letten.

Mobielvriendelijkheid als rankingfactor

Mobielvriendelijkheid is sinds de ‘Mobile First’ update van Google uiterst belangrijk geworden voor iedere website. Het is belangrijk dat een website die goed werkt op de computer ook prima werkt op tablets en telefoons. Meer dan de helft van de gebruikers van Google gebruikt hiervoor een smartphone en daarom zal Google zware penalties geven aan websites zonder mobielvriendelijke versie.

Denk bij het optimaliseren van je website voor mobiele gebruikers onder andere aan:

  • Responsiveness / adaptiveness
  • Houdt rekening met touchscreens (grotere knoppen, niet hoeven in te zoomen)
  • Pagina snelheid (nog belangrijker op smartphones)
  • Accelerated Mobile Pages (AMP)
  • Schaalbare en gecomprimeerde afbeeldingen
  • Duidelijke pagina layout
  • Geen pop-ups

Al met al is het belangrijk dat een mobiele gebruiker net zo gemakkelijk de website kan navigeren als een PC gebruiker. 

Media gebruiken als toevoeging aan tekst content

Een pagina met alleen maar tekst leest niet lekker en afbeeldingen en video’s op een pagina krijgt binnen het algoritme van Google altijd pluspunten indien deze media content relevant is aan de pagina content. Gebruik bijvoorbeeld eens een paar afbeeldingen als toelichting op een tekst, of een video waardoor vrijwel alle tekst content weggelaten kan worden. Ook kun je denken aan uitgebreide afbeeldingen zoals infographics.

Core Web Vitals

Eerder hadden we het al over de Core Web Vitals metric die nu gemeten kunnen worden, laadtijd en mobielvriendelijkheid zijn hier ook een groot onderdeel van. Verder zal er ook naar veiligheid gekeken worden, een website moet HTTPS zijn en geen malware bevatten om penalties te vermijden. 

De 3 grootste factoren binnen de Core Web Vitals zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – hoe lang het duurt voordat een pagina is geladen vanuit het opzicht van de gebruiker
  • First Input Delay (FID) – hoe lang het duurt voordat een gebruiker een actie kan uitvoeren op de pagina
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – hoe stabiel een pagina is wanneer het laadt, heeft met visuele stabiliteit te maken. 

Al deze signalen kunnen in Search Console of in Google’s Pagespeed Insights gemeten worden. Het is aan te raden om Search Console hiervoor te gebruiken, beide tools hanteren dezelfde metrics aangezien dezelfde software wordt gebruikt om de pagina’s te testen. Google Search Console meet daarentegen direct de gehele website, waar Pagespeed Insights enkel naar 1 URL kijkt. 

Tools om UX metrics te meten

Er bestaan tegenwoordig diverse tools om UX metrics te analyseren, veel van deze tools zijn gratis te gebruiken. Google zelf heeft diverse tools om UX te meten, deze kun je vinden in Search Console. Je vindt daar onder andere de Core Web Vitals metrics en signalen voor mobiele bruikbaarheid.

Daarnaast biedt Google Analytics inzicht in andere belangrijke signalen zoals CTR, bounce rate en dwell time. Ook kun je via Analytics de laadtijd van bezoekers analyseren en ook suggesties krijgen om dit te optimaliseren per pagina.

Een andere nuttige gratis tool is GTmetrix, je kunt via deze tool (als je een account hebt aangemaakt) de snelheid van je pagina meten vanaf verschillende locaties, met verschillende apparaten en netwerken. 

Dit geeft je de kans om je website te optimaliseren voor gebruikers die een lagere kwaliteit apparaat hebben, een slechter internet of simpelweg een locatie die ver van de server vandaan is. GTmetrix geeft onwijs uitgebreide rapporten over de pagina snelheid en biedt ook nuttige tips om de optimalisaties door te voeren. Het combineert data vanuit de Google Pagespeed Insights tool en de YSlow open source pagespeed tool. Verder kun je via GTmetrix een video kijken van de laadtijd van je pagina en een ‘waterfall chart’ analyseren waarin je kunt zien hoe lang het duurt voor ieder individueel element op de pagina geladen is. 

Om bijvoorbeeld de dwell time op je pagina te verbeteren is een heatmap tool zoals Hotjar erg handig, hiermee kun je real-time analyseren wat gebruikers op je pagina aan het doen zijn, waar ze op klikken etc.

Ook kun je via Hotjar sales funnels maken, polls en enquêtes verspreiden op de site en nog veel meer. Hotjar heeft een gratis versie met gelimiteerde functies, dus indien je volledig gebruik wilt maken van alle rapporten en functies zul je een abonnement aan moeten gaan. Wel is het mogelijk om 15 dagen gratis uit te proberen, dus dat is zeker de moeite waard.

UX & SEO in conclusie

Al met al zal UX in de loop der jaren belangrijker en belangrijker worden voor SEO-specialisten, het is nu taak voor webdevelopers, UX-designers en SEO-specialisten om de koppen bij elkaar te steken en een website neer te zetten waar alle 3 blij mee kunnen zijn. Welke stappen neem jij om je website voor 2021 gebruiksvriendelijk te hebben?

Heb je hulp nodig met het optimaliseren van je website? Het is begrijpelijk dat je niet alles zelf kunt uitvoeren, daarom brengen wij je graag in contact met een SEO of UX bedrijf in jouw regio.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email