Een krachtige organisatie weet waar hij voor staat, waarom hij bestaat en welke meerwaarde hij levert aan mens en maatschappij. Om ons heen zien wij veel organisaties die de moeite hebben om eerst hun missie te vinden, maar daarbij het ook vast te houden en te gebruiken. Hoe ga je als organisatie om met deze beweeglijke tijden waarin verandering sneller gaat dan ooit tevoren? Hoe zorg je dat je bij blijft en de boot niet mist? Het doel van StoryDoing is je verhaal te vinden, te vertellen, maar vooral te doen. Want een goed verhaal doe je!

Inhoudsopgave

StoryTelling

Je hebt waarschijnlijk al van alles gehoord over StoryTelling. Verhalen worden door bedrijven gebruikt om hun tradities, waarden en cultuur strategisch te communiceren naar hun (toekomstige) klanten. De reden dat bedrijven StoryTelling voor dit doel gebruiken is dat het meer betrokkenheid creëert dan alleen het op een theoretische manier uitleggen van verschillende aspecten. Als je een verhaal vertelt, vooral een goed verhaal, is je doelgroep veel meer bereid om daadwerkelijk naar je te luisteren terwijl ze niet het gevoel hebben dat ze je product willen kopen. Verhalen worden onthouden en creëren identiteit – dus waarom zou je het niet naar een hoger niveau tillen?

Meer weten over StoryTelling? Klik dan hier.

Mensen merken zichzelf met acties (kleren, auto’s, producten), net zoals jij dat doet, en vertellen dus het verhaal van jouw bedrijf door middel van jouw acties. StoryDoing zal jouw doelgroep laten zien dat de woorden die je spreekt niet leeg zijn. Ze zullen leren dat je achter wat je doet, staat en het serieus neemt. Op deze manier nemen mensen de manier waarop jij naar jouw bedrijf kijkt over, en gaan ze met jouw bedrijf om, omdat je ze een sterke reden geeft om dat te doen. En wie kan dat beter doen dan jijzelf?

Story

1. Je hebt een verhaal;
2. Het verhaal definieert een ambitie die verder gaat dan commerciële doelstellingen;
3. Je verhaal definieert een duidelijke vijand.

Doing

4. Het verhaal wordt gebruikt om de actie in het hele bedrijf te stimuleren;
5. Je hebt een paar iconische, innovatieve acties gedefinieerd om je op te concentreren;
6. Mensen buiten het bedrijf zijn betrokken bij en nemen deel aan het verhaal.

StoryDoing heeft 4 fases

  • StoryBeing: het vinden van je verhaal
  • StoryTelling: het vertellen van je verhaal
  • StoryDoing: het doen van je verhaal
  • StoryValue: de vruchten pakken van je verhaal.
tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-23-23
Suepar Videos
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Content MarketingMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
zware-jongens-banner
Zware Jongens
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 10 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

Vertel niet alleen jouw verhaal. Beleef het

De vier fases van storydoing

Storybeing: het vinden van je verhaal

Hierbij ga je er als organisatie, afdeling of team er al van uit dat je een verhaal hebt, of eigenlijk bent. De eerste fase van storydoing begint met het (her)ontdekken van het ondernemers- of oerverhaal van een organisatie. Hierbij ga je op zoek naar de identiteit en de essentie. Dit hoef je niet te bedenken, want het is al besloten aangezien het ‘Oerverhaal’ het fundament is dat onder alle handelingen van de organisatie ligt.

Storytelling: het vertellen van je verhaal

In deze fase wordt er van uit gegaan dat je het verhaal van je organisatie op verschillende manieren kunt vertellen, passend bij de verschillende doelgroepen. Maar houdt in gedachten dat de basis altijd hetzelfde is. Wat zijn de krachten van het bedrijf? Wat zijn de meest voorkomende uitdagingen binnen jouw bedrijf? Welk verhaal wil je dat alle werknemers, klanten en partners van het bedrijf kennen en doorvertellen? En wat wil je dat er over jou, als organisatie wordt verteld?

Storydoing: het doen van je verhaal

Er wordt hierbij vanuit gegaan dat je ook moet handelen naar wat je zegt. Heel logisch misschien, maar in de praktijk zie je het niet vaak gebeuren. Het fundament van je Oerverhaal wordt in deze derde fase omgezet in acties: hoe ga je om met zichtbaarheid, innovatie, met marketing, met je bedrijfscultuur en met klanten? Je Oerverhaal moet je terug kunnen zien in alle keuzes die je maakt. Zoals de keuze die je maakt in werknemers of partners, maar ook hoe je met klachten omgaat van je medewerkers en producten of diensten.

Storyvalue: de vruchten plukken van je verhaal

Het resultaat van de eerdere fases. Wanneer jouw organisatie effectief en actief gaat handelen vanuit je Oerverhaal, ga je verzekerd groei, succes en verbetering realiseren. De fase van storydoing wordt daarom vooral gebruikt om vooruit te blikken op de gewenste resultaten. Gewenste resultaten geven namelijk focus aan de keuzes die je in de derde fase maakt. Heb je het hele proces doorlopen en je organisatie verder ontwikkeld? Dan kun je weer opnieuw gaan denken vanuit Storybeing. Het is namelijk een aanhoudend proces.

Storydoing is relevant omdat het geld oplevert. Bedrijven die aan storydoing doen, groeien harder en hebben minder betaalde media nodig. De reden hiervoor is omdat ze een beter sentiment hebben op social media, en daardoor vaker genoemd worden door klanten/consumenten. Dus, het is de moeite waard om dieper op storydoing in te gaan.

Je klant staat op nummer 1

Het is belangrijk om je klanten te betrekken bij jouw avontuur, zodat zij een gevoel krijgen dat ze er een deel van uit maken. Een goed voorbeeld voor StoryTelling naar StoryDoing is Elon Musk. Elon Musk van Tesla begint zijn verhalen niet over de levensduur van een batterij. Hij betrekt mensen door uit te leggen dat de wereld ten onder gaat aan vervuiling. Daarna vertelt hij dat Tesla hier vol op tegen is en waarom het zo belangrijk is dat dat nu gebeurt, voordat het te laat is. Pas nadat hij zijn verhaal heeft verteld en iedereen zijn aandacht heeft gekregen, verschijnt de auto in beeld en laat zien wat hij heeft gedaan.

Wat is de rol van de klanten?

Wel, ze zullen bewust of onbewust het grote merkverhaal promoten. Bovendien geeft het hen motivatie en inspiratie. Ze geloven nog meer in het merk en ervaren een diepere band. Sociale media is daarbij erg belangrijk. Denk maar aan influencers of reviewers. Elke bouwsteen draagt bij aan het verhaal van jouw merk.

Wanneer je eenmaal in de hoofden van je klanten/publiek raakt, wil je daar natuurlijk ook blijven. Daarom moet je relevante en kwalitatieve content blijven posten op regelmatige basis en op het juiste moment. Het juiste moment is moeilijk te peilen. Een content kalender is de beste manier om op de juiste momenten te blijven posten. Hoe beter de content gemaakt en gepland is, hoe groter de kans op betrokkenheid (engagement) en dus op StoryDoing.

Storydoing IRL*

Tesla

Het is belangrijk om je klanten te betrekken bij jouw avontuur, zodat zij een gevoel krijgen dat ze er een deel van uit maken. Een goed voorbeeld voor storytelling naar storydoing is Elon Musk van Tesla. Hij betrekt mensen door uit te leggen dat de wereld ten onder gaat aan vervuiling. Daarna vertelt hij dat Tesla hier vol op tegen is en waarom het zo belangrijk is dat dat nu gebeurt, voordat het te laat is.

Calvé

Een ander goed voorbeeld iets dichter bij huis is Calvé. Calvé genereerde en genereert nog steeds grote bekendheid met reclames waarin is te zien hoe bekende Nederlanders opgroeiden met pindakaas. In de filmpjes zijn ze nog underdogs; ze blinken nog niet erg uit in hun sport, daardoor voel je automatisch sympathie voor ze.

Dus… de voordelen van StoryDoing om ze nog even op een rijtje te zetten

– StoryDoing bedrijven presteren financieel beter
– De waarden van StoryDoing bedrijven zijn sneller gegroeid
– StoryDoing inspireert mensen om mee in actie te komen
– StoryDoing vergemakkelijkt het maken van keuzes
– StoryDoing wakkert de creativiteit aan in je bedrijf
– StoryDoing levert je een goede reputatie
– StoryDoing geeft positievere social media aandacht
– StoryDoing bedrijven geven minder uit aan de massamedia.

Conclusie

StoryDoing doe je dus niet voor niets; je wilt je organisatie ontwikkelen, veranderen, verbeteren, verdiepen en/of vernieuwen. Het is een strategie waarbij denken en doen hand in hand gaan. Je houdt je bedrijf ermee op koers, op voorwaarde dat je je strategie omzet in actie. Strategie is van groots belang in onze wereld van continue veranderingen, maar dan wel een strategie waarbij het handelen voorop staat.

Bureaus die je kunnen helpen met Storydoing:

LimburgFlevolandNoord-HollandNoord- Brabant