StoryDoing: 8 stappen om in actie te schieten
Laatst geüpdate op 27 juli 2021 om 05:02 pm
Een krachtige organisatie weet waar hij voor staat, waarom hij bestaat en welke meerwaarde hij levert aan mens en maatschappij. Om ons heen zien wij veel organisaties die de moeite hebben om eerst hun missie te vinden, maar daarbij het ook vast te houden en te gebruiken. Hoe ga je als organisatie om met deze beweeglijke tijden waarin verandering sneller gaat dan ooit tevoren? Hoe zorg je dat je bij blijft en de boot niet mist? Het doel van StoryDoing is je verhaal te vinden, te vertellen, maar vooral te doen. Want een goed verhaal doe je!
StoryTelling
Je hebt waarschijnlijk al van alles gehoord over StoryTelling. Verhalen worden door bedrijven gebruikt om hun tradities, waarden en cultuur strategisch te communiceren naar hun (toekomstige) klanten. De reden dat bedrijven StoryTelling voor dit doel gebruiken is dat het meer betrokkenheid creëert dan alleen het op een theoretische manier uitleggen van verschillende aspecten. Als je een verhaal vertelt, vooral een goed verhaal, is je doelgroep veel meer bereid om daadwerkelijk naar je te luisteren terwijl ze niet het gevoel hebben dat ze je product willen kopen. Verhalen worden onthouden en creëren identiteit – dus waarom zou je het niet naar een hoger niveau tillen?
Meer weten over StoryTelling? Klik dan hier.
Mensen merken zichzelf met acties (kleren, auto’s, producten), net zoals jij dat doet, en vertellen dus het verhaal van jouw bedrijf door middel van jouw acties. StoryDoing zal jouw doelgroep laten zien dat de woorden die je spreekt niet leeg zijn. Ze zullen leren dat je achter wat je doet, staat en het serieus neemt. Op deze manier nemen mensen de manier waarop jij naar jouw bedrijf kijkt over, en gaan ze met jouw bedrijf om, omdat je ze een sterke reden geeft om dat te doen. En wie kan dat beter doen dan jijzelf?
Story
1. Je hebt een verhaal;
2. Het verhaal definieert een ambitie die verder gaat dan commerciële doelstellingen;
3. Je verhaal definieert een duidelijke vijand.
Doing
4. Het verhaal wordt gebruikt om de actie in het hele bedrijf te stimuleren;
5. Je hebt een paar iconische, innovatieve acties gedefinieerd om je op te concentreren;
6. Mensen buiten het bedrijf zijn betrokken bij en nemen deel aan het verhaal.
StoryDoing heeft 4 fases
- StoryBeing: het vinden van je verhaal
- StoryTelling: het vertellen van je verhaal
- StoryDoing: het doen van je verhaal
- StoryValue: de vruchten pakken van je verhaal.
Vertel niet alleen jouw verhaal. Beleef het
Het is belangrijk om je klanten te betrekken bij jouw avontuur, zodat zij een gevoel krijgen dat ze er een deel van uit maken. Een goed voorbeeld voor StoryTelling naar StoryDoing is Elon Musk. Elon Musk van Tesla begint zijn verhalen niet over de levensduur van een batterij. Hij betrekt mensen door uit te leggen dat de wereld ten onder gaat aan vervuiling. Daarna vertelt hij dat Tesla hier vol op tegen is en waarom het zo belangrijk is dat dat nu gebeurt, voordat het te laat is. Pas nadat hij zijn verhaal heeft verteld en iedereen zijn aandacht heeft gekregen, verschijnt de auto in beeld en laat zien wat hij heeft gedaan.
Wat is de rol van de klanten?
Wel, ze zullen bewust of onbewust het grote merkverhaal promoten. Bovendien geeft het hen motivatie en inspiratie. Ze geloven nog meer in het merk en ervaren een diepere band. Sociale media is daarbij erg belangrijk. Denk maar aan influencers of reviewers. Elke bouwsteen draagt bij aan het verhaal van jouw merk.
Wanneer je eenmaal in de hoofden van je klanten/publiek raakt, wil je daar natuurlijk ook blijven. Daarom moet je relevante en kwalitatieve content blijven posten op regelmatige basis en op het juiste moment. Het juiste moment is moeilijk te peilen. Een content kalender is de beste manier om op de juiste momenten te blijven posten. Hoe beter de content gemaakt en gepland is, hoe groter de kans op betrokkenheid (engagement) en dus op StoryDoing.
Dus… de voordelen van StoryDoing om ze nog even op een rijtje te zetten
– StoryDoing bedrijven presteren financieel beter
– De waarden van StoryDoing bedrijven zijn sneller gegroeid
– StoryDoing inspireert mensen om mee in actie te komen
– StoryDoing vergemakkelijkt het maken van keuzes
– StoryDoing wakkert de creativiteit aan in je bedrijf
– StoryDoing levert je een goede reputatie
– StoryDoing geeft positievere social media aandacht
– StoryDoing bedrijven geven minder uit aan de massamedia.
Conclusie
StoryDoing doe je dus niet voor niets; je wilt je organisatie ontwikkelen, veranderen, verbeteren, verdiepen en/of vernieuwen. Het is een strategie waarbij denken en doen hand in hand gaan. Je houdt je bedrijf ermee op koers, op voorwaarde dat je je strategie omzet in actie. Strategie is van groots belang in onze wereld van continue veranderingen, maar dan wel een strategie waarbij het handelen voorop staat.
Bureaus die je kunnen helpen met Storydoing: