content-wirelab
Content Marketing

Het verschil tussen contentstrategie en content marketing

5,00/5(3)

Content. Informatie die je deelt met en – hopelijk – goed aansluit op jouw ideale doelgroepen. Het wordt één van de belangrijkste onderdelen van marketing genoemd, en daar zijn we het absoluut mee eens.Content is niet alleen een onmisbaar stuk van je marketing, maar óók van je strategie. Als je het zo goed mogelijk wilt inzetten, tenminste. Dan is de volgende vraag: wat is het verschil tussen content marketing en contentstrategie? En hoe zorg je dat je beide zo optimaal mogelijk hebt uitgetekend? 

Wat is content marketing?

Onmisbaar, dus. Content helpt je om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroepen en is de basis van een goede connectie. De basis van content marketing is het creëren van waarde. Dat doe je door consistent relevante en waardevolle content te delen met je doelgroepen. Het doel? Conversie. Content maak je op talloze manieren. Denk bijvoorbeeld aan infographics, landing pages, video’s, podcasts, ebooks, webinars en social posts. 

Waarom dan?

Om duidelijk te maken waarom content van toegevoegde waarde is voor bedrijven, kijken we eerst naar de stadia die een potentiële klant doorloopt bij het aankopen van een product of dienst: 

  1. Je klant heeft een behoefte, maar nog geen oplossing;
  2. Je klant doet research naar mogelijke opties om zijn behoefte te vervullen;
  3. Hij of zij bepaalt welke optie het beste past bij de behoefte en welke het minst risicovol is;
  4. Er wordt een besluit genomen;
  5. De resultaten van de keuze worden geëvalueerd.

Relevante, waardevolle content zorgt ervoor dat jouw potentiële klant in stadium 1 en 2 de juiste kant op wordt geduwd. Namelijk: jouw kant op. Door top-of-mind te zijn heb je een grotere kans om de winnaar van het besluit in stadium vier te zijn. Top-of-mind zijn is één ding, maar hier moet natuurlijk wel een positief gevoel mee gepaard gaan. Het distribueren van content die niet aansluit op de wensen van je doelgroep is zinloos. En dan zijn we terug bij de basis van content marketing: het middel is het creëren van waarde, en het doel is het drijven van conversie. 

“Top-of-mind zijn is één ding, maar dit moet natuurlijk wel met een positief gevoel gepaard gaan.” 

Wat is contentstrategie?

Waardevolle content hebben we! Klaar, toch? Niet helemaal. Sterker nog, zonder contentstrategie is het maken van waardevolle content al knap lastig. Je contentstrategie heb je nodig om de juiste content te kunnen maken. 

Je contentstrategie is je plan. Je blueprint. De ‘waarom?’ wordt beantwoord door je contentstrategie. Dat houdt dus in dat, wanneer je een whitepaper schrijft, je heel goed weet waarom, voor wie en wanneer – want dat staat in je contentstrategie. In je contentstrategie bespreek je het volgende: 

  • Welk plan heb je met je content? 
  • Welke doelen moet je content behalen? 
  • Op welke doelgroep ligt de focus? 
  • Welke vragen moet je content beantwoorden? 
  • Welke distributiekanalen zet je in? 
  • Wie is eindverantwoordelijk voor de productie? 
  • Wie is eindverantwoordelijk voor de resultaten? 
  • Hoe ga je gepubliceerde content promoten? 
  • Hoe ga je je content marketing monitoren en optimaliseren? 

Het komt er dus op neer dat je de contentstrategie helemaal uitgeschreven hebt op het moment dat je begint met het produceren van je content. Pas dan is je kans op slagen het grootst. 

“Zonder contentstrategie is het maken van waardevolle content knap lastig.” 

Hoe schrijf je een goede contentstrategie?

Je contentstrategie is dus essentieel, maar hoe zorg je ervoor dat deze daadwerkelijk hout snijdt? 

Stel duidelijke en haalbare doelen

Je content maak je met een reden, en die reden moet duidelijk zijn. Ben je op zoek naar brand awareness, leadgeneratie, of remarketing? Door een duidelijk doel op te stellen kun je op efficiënte wijze effectieve en meetbare content creëren. 

Werk gebaseerd op data

Oké, je hebt een doel… maar voordat je aan de slag gaat moet je weten op welke wijze dit doel aansluit bij wat jouw doelgroepen willen zien. Onderzoek de demografische, sociale en economische gegevens en bekijk hoe je doelgroepen zich online gedragen. 

Focus op je eigen meerwaarde

wellicht is doelgroep A veel groter, koopkrachtiger en dus interessanter, maar sluit je product of dienst veel beter aan op doelgroep B. Des te beter je focust op jouw eigen meerwaarde, en dus een doelgroep bedient die hier naadloos op aansluit, des te effectiever je je content inzet. 

Van start gaan

Nu je weet wat content marketing is, waarom een contentstrategie onmisbaar is, en wat het verschil tussen de twee is, kun je aan de slag! Loop je tegen obstakels aan tijdens het opstellen van een strategie of weet je niet hoe je precies de goede content creëert? Bij Wirelab hebben we ruime ervaring met deze zaken, en die delen we graag met je om je te helpen in jouw specifieke vraagstuk. 

Over Wirelab – Digital Agency Wirelab is een full service digital agency met kantoren in Amsterdam en Enschede. Sinds 2008 helpen we onze klanten met het creëren van digitale oplossingen die het merk, de conversie en resultaten naar een hoger niveau tillen. Van converterende websites tot dynamische apps, data-analyse tools en activerende online campagnes: we helpen onze klanten van A tot Z. Ons hechte team bestaat uit jonge, technische en creatieve specialisten. Wat ons anders maakt dan de rest? Ons enthousiasme, onze flexibiliteit en de onophoudelijke drive om de beste resultaten te behalen. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email