Virtual influencers nemen het over: wat betekent dit voor jouw marketing
Branding

Virtual influencers nemen het over: wat betekent dit voor jouw marketing

5,00/5(1)

Een virtual influencer is iemand, die de kracht van sociale media gebruikt om zichzelf te promoten. Er zijn veel mensen, die nog steeds niet weten wat dat precies is.

Een virtual influencer is een personage, welke gemaakt is met behulp van grafische computersoftware. Het krijgt dan een persoonlijkheid en zal communiceren met sociale-mediaplatforms alsof het een influencer is.

Ondanks de afnemende groei van het aantal volgers, zijn virtual influencers nog steeds een factor om rekening mee te houden. Volgens een onderzoek uitgevoerd door Hype Auditor is de daling van hun volgers groei tegengegaan door de opkomst van nieuwe influencers. 

Christopher Travers, de maker van VirtualHumans.Org, legde uit dat virtual influencers alles kunnen doen wat een menselijke influencer kan doen, maar met een hogere mate van controle en betrokkenheid.

Wat zijn virtual influencers eigenlijk?

Virtual influencers zijn vaak gemaakt door bedrijven. Deze gebruiken vaak Artificial Intelligence (AI) om digitale karakters te creëren, die fungeren als ambassadeurs oftewel influencers voor hun merken.

Hoewel virtual influencers nieuw lijken, bestaan ​​ze al jaren. Een van de vroegste voorbeelden was Hatsune Miku, een muzikant uit Japan.

De opkomst van virtual influencers is een beetje een vreemdeontwikkeling in de reclame-industrie. Zoals elke nieuwe marketingtactiek heeft het zijn voor- en nadelen.

This image has an empty alt attribute; its file name is H05qMtu2ZRQ9s7Pz1mdSp5zUyAK27M1sN3gZwiNU3bRD0GeXhbX_8CIly-LuipjzgRBC11zt6j6ti0d1admBxnGyMYQeGQvsFZ5lMIn0WZXqJ8nyVqI75R99Ss6VWe21qPDiqaL5

Het is ook goed om te weten dat voor wat betreft de term virtualinfluencer er in het Engels en in de online marketing vaak gerefereerd wordt naar ‘the influencer, a virtual influencer is the future, the creation of virtual influencers to do online marketing‘ en veel meer.

In bepaalde gevallen wordt zelfs gerefereerd naar volgers, je zal dan in teksten referenties zien naar bijvoorbeeld followers on Instagram of since then a million followers on TikTok en noem maar op. Als je deze termen ziet, weet je dat men het onder andere heeft over virtual influencers of dat het in ieder geval daarmee te maken heeft.

De werkwijze van een virtual influencer?

Virtuele influencers zijn personen die achter de schermen werken en niet zichtbaar zijn voor het publiek.

Zij zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor het bouwen van de Instagram-platformen waarmee deze influencers wereldwijde figuren kunnen worden. Zij zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor het vormen van deze virtuele figuren tot internationaleinfluencers.

De makers maken hun eigen looks en handelen naar hun eigen wensen. Ze maken ook hun eigen dates en worden verliefd op hun followers on Instagram.

Vervolgens bewerken ze hun influencers op verschillende achtergronden die ze willen. Dit elimineert de noodzaak voor een echte locatie of een achtergrond met hoge resolutie.

Hebben merken profijt aan het hebben van virtual influencers?

Dit is een vrij belangrijk onderwerp om in gedachten te houden als het gaat om marketing. Aangezien deze influencers voortdurend in steeds meer campagnes verschijnen, is het belangrijk dat we allemaal op de hoogte blijven van wat er in de branche gebeurt.

Dit is een gebied dat veel bedrijven willen verkennen om voorop te blijven lopen. Enkele van de meest populaire influencers in de virtuele wereld hebben de miljoen volgers al overschreden.

Meer dan 50% van de Britse consumenten vindt virtuele entiteiten zelfs aantrekkelijk.

Met virtuele gezichten kunnen merken een groot publiek bereiken en een grotere verscheidenheid aan influencers bereiken. Een ander voordeel van virtual influencers is dat ze flexibel kunnen zijn. Als er bijvoorbeeld een fout wordt gemaakt tijdens een campagne, dan kan deze worden gewist. Er wordt onmiddellijk een andere campagne opgebouwd.

Virtual influencers – The Drum

Met de opkomst van virtual influencers was het voor sommige merken een beetje een test om te zien hoe het werkt voordat ze inspringen. Het is niet de eerste keer dat een groot merk zijn eigen virtuele ambassadeur heeft gecreëerd. Met mensen als Renault en andere high-end ontwerpers is het duidelijk dat virtuele ambassadeurs steeds vaker voorkomen.

‘virtual influencers are a must’, de voordelen

Er zijn meerdere redenen waarom merken virtual influencers gebruiken.

  • Waarden zijn bijvoorbeeld belangrijke componenten van het merkimago en merken kunnen gemakkelijk bepalen hoe hun virtual influencers zichzelf vertegenwoordigen.
  • In tegenstelling tot echte influencers, dragen virtuele influencers geen persoonlijke bagage die hun reputatie zou kunnen schaden. Ze zijn ook niet geneigd om controverse te veroorzaken of seksuele handelingen te verrichten.

Veel bedrijven verbraken de banden met David Dobrik nadat hij verwikkeld raakte in een controverse rond zijn voormalige werkgever, de vlogploeg.

Bron: Humo

Hoewel er geen regelgeving is rond virtuele influencers, is het nog niet duidelijk wat ze precies moeten doen. Met virtuele influencers hebben merken meer creatievevrijheid als het gaat om storytelling. Ze kunnen bijvoorbeeld een verhaal maken waarin een menselijke influencer te bang is om te skydiven voor een campagne.

Afgezien van deze, hebben menselijke influencers ook andere factoren, die hun imago en de merkrelatie met hen kunnen beïnvloeden. Ze moeten bijvoorbeeld een pauze nemen vanwege uitputting.

Influencers uit het echte leven vragen doorgaans ongeveer $ 250.000 voor een bericht. Met meer dan een miljoen volgers kan Lil Miquela je $ 241.000 per post besparen.

Influencers zij tegenwoordig veel te duur.

Waarom sommigen liever geen gebruik maken van virtual influencers

Aangezien het concept van virtual influencers nog nieuw is, moeten merken oppassen dat ze hun publiek niet ongemakkelijk maken.

Mensen die virtual influencers volgen voelen zich vaak verraden als ze ontdekken dat hun influencers nep zijn. Uit dit onderzoek blijkt, dat velen van hen het gevoel hebben de virtual influencers hen bedriegt.

Er zijn ook zorgen dat het gebrek aan authenticiteit van invloed kan zijn op hoe consumenten een product waarnemen. De campagne van Calvin Klein met Lil Miquela en Gigi Hadid bijvoorbeeld werd ontvangen met beschuldigingen van geseksualiseerde marketing. Intussen zijn er excuses aangeboden geworden door het bedrijf.

De maker van Shudu, een zwarte virtuele influencer, is beschuldigd van raciale en culturele toe-eigening. Ook is er een instroom van klachten over het gebruik van nepinfluencers.

Er zijn veel juridischeproblemen die zich voordoen als het gaat om het adopteren van een virtual influencer. Als je bijvoorbeeld de rechten op een virtual influencer bezit, moet je overwegen wie deze bezit.

Waarom zou je toch voor een virtual influencer kiezen?

Terwijl de opkomst van influencer-marketing doorgaat, kijken velen uit naar een nieuwe grens: virtual influencer. Deze nieuwe vorm van marketing neemt nu al een vlucht.

  1. De opkomst van influencer marketing is een van de belangrijkste veranderingen in de reclame- en marketingindustrie in het afgelopen decennium.
  2. Een virtual influencer is een personage, dat is gemaakt middels een 3D-grafische software. Het krijgt dus een persoonlijkheid en is gedefinieerd door een echt first-person-perspectief.
  3. Om ook in de toekomst relevant te blijven, moeten merken gaan werken met virtual influencers. Hieronder krijg je redenen waarom een samenwerking noodzakelijk is.

Deze karakters zijn digitale karakters, die in verschillende soorten en maten verkrijgbaar zijn. Ze worden gebruikt om contact te maken met het publiek, waar ze ook zijn.

‍👉🏾 Virtuele influencers zijn anders dan menselijke beïnvloeders

Voor menselijke beïnvloeders zijn deze beperkingen vaak gebonden aan tijdsbeperkingen, budgetbeperkingen en beschikbaarheid.

Omdat mensen gevoelig zijn voor het maken van fouten, maken virtuele influencers ze eerder dan echte. Ze worden de representatie van wat je zou willen dat ze zijn, omdat ze zijn gebouwd door mensen.

Of het nu gaat om een ​​eenvoudig digitaalpartnerschap of een volwaardige digitale marketingcampagne, een virtueel mens past naadloos in elke bestaande digitale ruimte. 

Omdat het geanimeerde wezens zijn, worden ze naadloos geïntegreerd in elke bestaande digitale omgeving.

👉🏾 Virtuele influencers kunnen iedereen, alles en overal zijn.

Human influencers zijn mensen met specifieke eigenschappen. Ze worden gebruikt om af te stemmen op de doelen en interesses van je merk.

In tegenstelling tot menselijke influencers hebben virtual influencers een onbeperkt creatief potentieel. Ze kunnen unieke en boeiende persona’s creëren, die bij elk merk of elke organisatie passen.

👉🏾 Virtual influencers zijn ook in staat om authentieke partnerschappen aan te gaan

Deze methode werkt voor merken, die nieuwe producten of diensten willen introduceren. De menselijke woordvoerder daarentegen is zelden het gezicht van het merk. Zijn gedrag wordt zelden met het merk vereenzelvigd.

Virtual influencers zijn echter voortdurend in ontwikkeling. Het gaat in deze om persona’s, die kunnen leren en groeien met merken.

Menselijke influencers kunnen zo gehecht raken aan een bepaald merk dat hun publiek hen negatief zal bekijken. Daarom is het voor hen erg belangrijk om voorzichtig te zijn als het gaat om hun samenwerking met merken.

Voor virtual influencers kunnen ze met een digitale persona samenwerkingen aangaan en met personages over de hele wereld. Dit opent eindelozemogelijkheden voor creatieve campagnes.

👉🏾 Virtual Influencers vergaan niet

Virtuele influencers zijn de ideale oplossing voor merken, die de volgende generatie influencers willen bereiken. Ze worden gebruikt om de visie van het merk op de toekomst en de huidige stand van zaken weer te geven.

In plaats van merkambassadeurs om de paar jaar te vervangen, kunnen virtuele influencers dienen als ambassadeurs voor de lange termijn voor merken, waardoor ze jarenlang zelfverzekerd en zelfverzekerd kunnen spreken tot een publiek. 

👉🏾 Virtuele influencer-doelgroepen en de verschillende industrieën.

Net zoals mensen fans hebben, hebben virtuele influencers ze ook. Denk maar aan followers on Instagram. Virtuele influencers daarentegen zijn gecreëerd rond een aantal bedrijven. Ze kunnen zich richten op een groter bereik van consumenten dan traditionele influencers.

Voor merken die specifieke doelgroepen willen bereiken, kunnen virtual influencers op een authentieke manier met hen in contact komen. Ze kunnen ook op maat gemaakte ervaringen creëren voor hun doelgroepen.

Met virtuele persona’s kunnen merken digitale ervaringen en merkartikelen creëren die aan een personage zijn behoren. Hierdoor zijn de productiekosten drastisch verlaagd.

Virtuele influencers zijn mensen, die in staat zijn om contact te maken met een nieuw publiek door hun intieme en innovatieve manier om met hen om te gaan. Ze kunnen verhaallijnen creëren die in de loop der jaren ongetwijfeld zullen groeien, en dat zonder de gebruikelijke kosten.

Digitalisering komt steeds vaker voor in reclame en marketing, en het wordt tijd dat merken het potentieel van virtuele influencers gaan zien.

Dus, heb je virtual influencers nodig voor je bedrijf?

Hoewel het belangrijk is om de laatste trends bij te houden om succesvol te zijn, is het niet de ideale strategie voor kleine en middelgrote bedrijven om ze allemaal te gebruiken. Hoewel virtual influencers zeker hypermodern zijn, werken ze misschien niet in elke branche.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email