Social Media Manager: waarom deze rol gunstig is voor jouw bedrijf
Reclame & Marketing

Social Media Manager: waarom deze rol gunstig is voor jouw bedrijf

5,00/5(1)

Weten waar je naar op zoek moet gaan in een social media manager is cruciaal bij de beslissing om een medewerker in dienst te nemen. De beste social media manager werkt niet alleen. Als een iemand met dit profiel echt zo goed is, weet hij dat de beste manier om een bedrijf te helpen is om een team van experts samen te stellen. Dat is exact wat deze rol inhoudt.

In werkelijkheid kun je zelfs een social media manager op afstand inhuren en hem laten werken met een team dat duizend kilometer van elkaar verwijderd is. Zo goed zou een social media manager moeten zijn. Zo heb je bijvoorbeeld de manager van de social media-agent in Berlijn, terwijl zijn hele team in de VS zit. 

Tegenwoordig is dit geen probleem dankzij de huidige technologie die beschikbaar is. Ze kunnen op veel meer manieren communiceren met elkaar dan ooit tevoren en dat maakt elk lid van zijn team efficiënt in wat ze doen. 

Het team is in tweeën gedeeld. De ene heeft de leiding over de strategische kant. Zij zorgen voor de klant. Ze kijken naar wat de klant wil en wat de klant vraagt. De salesmanager leidt dit team. 

Het andere team is de technische en creatieve kant. Deze wordt in principe geleid door de art director. Er kan een onderscheid zijn tussen beide, maar de taken van de leden van de twee teams kunnen elkaar overlappen, of dat één persoon voor beide werkt. 

De twee teams staan onder toezicht van de beste social media manager en zijn altijd met elkaar in gesprek. Ze gaan met elkaar in gesprek om betere manieren te bespreken om de klant te bedienen, zodat het bedrijf op zijn beurt ook zijn doelpubliek goed kan bedienen.  Dit is een voorbeeld van hoe een social media management team perfect zou kunnen werken.

De kunst van het strategisch zijn

Dit is de kunst die de social media manager beheerst. Het is zijn taak om het bedrijf dat hem en zijn team heeft ingehuurd van dienst te zijn. 

Het doel is niet alleen om aan de behoeften van de klant te voldoen, maar ook om deze op een effectieve manier te overtreffen. Hoewel het lijkt alsof het managen van een team van experts in hun vakgebied een wandeling in het park is, is dat niet zo. Het vereist zorgvuldige aandacht voor detail en een unieke set van managementvaardigheden om mensen het beste te laten produceren wat ze kunnen. 

Dit is het moment waarop de verantwoordelijkheden van de social media-manager in de praktijk worden gebracht. Terwijl de manager voortdurend met de ondernemers communiceert, relateert hij ook alle informatie aan zijn team van creatieve geesten. Het evenwicht tussen beide taken kan moeilijk zijn, maar een goede social media manager kan het werk precies goed doen. 

Met name dit aspect van de functie vereist dat de manager dat doet:

  • Klantendossiers beheren en ervoor zorgen dat het potentiële klantenbestand altijd up-to-date is. 
  • Het budgetplan en de verschillende specificaties bekijken om er zeker van te zijn dat geen enkel project ooit over het budget heen gaat. 
  • Samenwerken met de klant en de commerciële manager van het bedrijf waarvoor ze werken om strategieën te ontwikkelen zodat elke opgerichte campagne uniek en bijzonder is.
  • Zorg voor de mediarelaties en alle content met betrekking tot de media. Daarnaast selecteren ze ook de juiste communicatie- en reclamecampagne die voor het bedrijf zou kunnen werken. 

De twee teams staan onder toezicht van de beste social media-manager en zijn altijd met elkaar in gesprek. Ze gaan met elkaar in gesprek om betere manieren te bespreken om de klant te bedienen, zodat het bedrijf op zijn beurt ook zijn doelpubliek goed kan bedienen. 

Het creatieve aspect

Het creatieve aspect van teammanagement vereist dat de social media manager het creatieve project ontwikkelt en implementeert volgens de social media strategie voor de onderneming. Zij moeten zowel de visuele als de tekstuele creatieve projecten voor de bedrijfspromotie voor hun rekening nemen. 

In het bijzonder de vaardigheden van de social media manager omvatten:

  • De productie van het materiaal dat door de creatief directeur is bedacht voor de campagne die hij zelf heeft ontworpen.
  • Het beheer van het team van grafische ontwerpers om waardevolle visuals voor de marketingcampagne te produceren.
  • Het onderzoeken van de haalbaarheid van het plan en de duurzaamheid van het project op lange termijn. 
  • Managet het schrijven van de inhoud voor de campagnes met het thema, het doelpubliek en de toon in het achterhoofd.
  • Ondersteuning bieden bij het maken van modellen voor reclame met de hulp van grafische ontwerpers. 

In veel gevallen wordt de taak van alle leden van het team ook de taak van de social media manager. Het lijkt misschien alsof hij de boosdoener van alle beroepen is, en in werkelijkheid is hij dat misschien wel. 

Maar dat maakt deel uit van zijn expertise – om moeilijke situaties aan te pakken en ze om te zetten in uitdagingen van succesprojecten. 

Conclusie

Hoe overleeft de social media manager al deze uitdagingen? Hij bouwt een goede werkrelatie op met de mensen om hem heen. Dat doet hij met veel enthousiasme en vastberadenheid. 

Hij houdt de communicatielijnen open om ervoor te zorgen dat er gezonde discussies plaatsvinden. Terwijl zijn doel altijd het behagen van de klant is, is het zijn taak om resultaten te leveren. Met de hulp en expertise van zijn team is hij in staat om dit te bereiken met de grootst mogelijke oprechtheid in het brengen van succes in het bedrijf naar  zijn klanten toe. 

Het management van een social media team is cruciaal voor het succes van elke marketingcampagne, of die nu digitaal of in het echt is. Het vinden van een balans tussen wat het bedrijf nodig heeft en wat de markt vraagt, kan behoorlijk lastig zijn, maar het gaat altijd om meer te weten. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email