Werkt Direct Marketing nog in 2020?
Digital & Marketing Strategy

Werkt Direct Marketing nog in 2020?

5,00/5(1)

Het jaar is al bijna op z’n einde maar toch is ook dit jaar weer gebleken dat direct marketing nog steeds werkt. In dit artikel zullen we wat dieper in de wereld van direct marketing duiken en kijken wat de verschillende redenen zijn waarom deze marketing strategie ook in de toekomst gewoon zal blijven werken. Zoek jij naar manieren om potentiële klanten te bereiken zonder dat je krom hoeft te liggen om dure influencers of sales agenten in te schakelen? Dan kan direct marketing jou wel eens heel goed van pas komen. Lees dit artikel dan ook eens door om te zien of direct marketing iets voor jou is.

Wat is Direct Marketing?

We zullen niet gelijk met allerlei voorbeelden en technische termen van wal steken. Het is namelijk echt belangrijk om goed te na te denken bij de vraag, wat is direct marketing en hoe je dit kunt toepassen. Zodra je eenmaal door hebt wat Direct Marketing betekent en de vele mogelijkheden hiervan hebt gezien duiken we de diepte in.

Direct marketing is marketing dat zich richt op directe communicatie of distributie aan individuele consumenten. Een rechte (en korte) lijn tussen jouw bedrijf en klanten. Het woord direct geeft aan dat er geen tussenstation is tussen je klant en je bedrijf. De tussenpersonen zoals bijvoorbeeld reclame agencies en influencers worden geëlimineerd door direct contact.

Juist omdat je deze duurdere tussenstations probeert te vermijden, kun je een stuk goedkoper uitzien en daarmee ook je verkoopprijs wat lager houden, of meer winst pakken. Toch moet je zeker wel weten je aan het doen bent. Zonder een goede strategie en gewoon maar je verkooppraatjes de wereld inslingeren zul je niet gelijk succes bereiken

Hoe Direct Marketing werkt

Je kan dan wel een tussenpersoon uitschakelen om je marketing te doen maar dat betekent dan nog niet dat je je bezig houdt met Direct Marketing, Een van de meest belangrijke aspecten van deze marketing strategie is de oproep tot actie. De ontvanger van je bericht wordt aangespoord om onmiddellijk te reageren door bijvoorbeeld een gratis telefoonnummer te bellen, een mail adres achter te laten of op een social media ad te klikken. Elke reactie is een positieve signaal van potentiële klanten. Deze vorm van direct marketing wordt vaak direct response marketing genoemd.

Alles draait hier om de directe communicatie die je hebt met je potentiële klant. Zorg er dan ook voor dat jouw verkoop- of advertentietekst een actie teweegbrengt bij de ontvanger van het bericht. Een universeel bericht dat je aan jan en alleman laat zien zal echt niet effectief zijn. Dat wil zeggen, je kan een paar klanten winnen terwijl het waarschijnlijk de meeste andere ontvangers irriteert. Ongewenste e-mail, spam-e-mail en sms’en zijn allemaal vormen van direct marketing waar veel mensen niet snel genoeg van af willen raken.

een sale voor iedereen hoeft niet altijd te werken

Targeting is dan ook super belangrijk. Voordat je jouw super catchy tekst gaan schrijven die honderden klanten zal doen aanmelden, is het misschien eerst verstandig om te kijken wie je precies gaat aanschrijven.

Met name in social media kan je goed targeten en er dus voor zorgen dat je bericht precies door die mensen wordt gelezen waar jij je op richt. Omdat het gaat over directe communicatie moet je tekst boeiend zijn voor de doelgroep en eruit springen. Een dertien in een dozijn advertentietekst zit niemand op te wachten en zal dan ook amper gelezen worden.

Call to Action is van levensbelang

Juist omdat deze vorm van marketing direct contact met je klant moet opleveren moet je zorgen dat er een hele duidelijke CTA (call to action) aanwezig is. Wat wil je dat jouw doelgroep gaat doen na het zien van je advertentie? Als je antwoord is, “mijn product kopen” raden we je eerst eens aan om te kijken welke stappen je moet nemen voor je zelf een product of dienst koopt. Koop je gelijk bij de eerste kennismaking met een product, lees je eerst wat meer informatie of wacht je misschien op een korting?

In waarschijnlijk 99,99% van de gevallen zal je potentiële klant niet direct tot kopen overgaan, zoek daarom ook naar een realistischere actie. Is het doel niet om een langdurige relatie op te bouwen? Zou je liever eerst de klant persoonlijk willen adviseren of misschien een email willen sturen om hem een duwtje in de juiste richting te geven?

Een ander groot voordeel van je marketing direct op je potentiële klanten loslaten is dat je zelf goed inzicht krijgt in het beslissingsgedrag van je klanten. Dit kun je dan ook voor je laten werken. Of je nu aan de slag gaat met telemarketing naar aanleiding van alle verzamelde telefoonnummers of een mail stuurt, zorg er voor dat deze persoonlijk is, dat hij aanspreekt maar bovendien ook dat je opvolging geeft na de call to action van jouw klant. Dit kan best als veel werk beschouwd worden maar het werkt echt! Zelfs als je niet in staat bent dit zelf te doen kan je altijd eens op zoeken gaan naar een marketing bureau dat je hierbij kan helpen. We zeggen echt niet dat je alles zelf moet doen bij direct marketing!

Persoonlijkheid is de kracht in direct marketing

Beste klant, hoe vaak krijgen we niet zo’n mail binnen die we zonder te lezen gelijk de prullenbak ingooien? Juist, uit onderzoek is gebleken dat door een persoonlijke aanhef te gebruiken en ook de rest van je inhoud enigszins te personaliseren dat je direct mail campagne stukken succesvoller zal zijn. Zelfs een handgeschreven kaart per geadresseerde post is anno 2020 nog steeds goud waard. De direct mail voorbeelden die altijd werken zijn persoonlijk, simpel en hebben een duidelijke CTA.

zelfs een handgeschreven kaartje kan wonderen doen

Zelfs als je niet één voor één e mails wilt uitsturen naar al je klanten kun je er alsnog voor zorgen dat je klanten zich aangesproken voelen. In plaats van 50% korting op de gehele korting zou je bijvoorbeeld alle klanten die alleen een vast model of merk kopen, apart benaderen. Laten we je gelijk een direct mail voorbeeld geven:

“Beste John, volgende week lanceren we de nieuwe collectie van merk X. Omdat we gezien hebben dat je een liefhebber bent van dit merk willen we je graag uitnodigen om dit speciale evenement bij te wonen. Wij hebben voor hapjes en drankjes gezorgd, het enige dat jij hoeft te doen is ons even te laten weten of je erbij kunt zijn via de knoppen onderaan deze e-mail;. De exacte info zie je hieronder. Tot snel!”

Door persoonlijk te blijven en te laten merken dat je aandacht hebt voor je klant, is de kans groot dat hij op je uitnodiging ingaat. Dit geeft jou vervolgens nieuwe verkoopmogelijkheden om een langdurige relatie met je reeds bestaande / potentiële klanten op te bouwen Deze vorm van directe marketing is heel persoonlijk, specifiek en zet dus aan tot een actie. En dat is precies wat je zoek bij direct marketing!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email