(Studie) “Luistert mijn telefoon naar mij voor gepersonaliseerde advertenties?” Gen Z denkt misschien van wel, maar zal nog steeds kopen
Gepubliceerd op: 03 mrt 2023 | Auteur: Sortlist Team
Voor merken is januari een belangrijke maand – het is de ideale maand om gepersonaliseerde advertenties te starten en de verkoop motor te laten draaien. Volgens het MasterCard SpendingPulse-rapport was januari 2022 een overwinning voor bijna alle retailsectoren: de online verkoop steeg met 10,4% op jaarbasis.
Door de toename van het aantal platforms, de evolutie van advertentieformaten en de opkomst van engagement strategieën… zijn gebruikers gaan geloven dat zelfs hun telefoon naar hen luistert.
Uit een onderzoek van YouGov blijkt zelfs dat 66% van de mensen heeft gemerkt dat zij online gepersonaliseerde advertenties voor een product ontvangen. En dat “nadat zij er persoonlijk over hebben gesproken”.
Het is je waarschijnlijk overkomen tijdens de feestdagen: je noemde een product en ineens verschijnt er een gepersonaliseerde advertentie in je sociale feed. Of een familielid dat zijn telefoon naar je toe draaide en met een verbaasde blik zei: “Kijk, het luistert zeker naar mij!”.
Dit roept de vraag op: welke impact hebben deze gepersonaliseerde advertenties dan op het vertrouwen van een consumentenmerk? Uit een andere studie van Consumer Reports blijkt dat individuen zich tegenwoordig meer bewust zijn van de veiligheids- en privacyrisico’s die aan hun digitale voetafdruk verbonden zijn, en hun gedrag dienovereenkomstig hebben aangepast.
Bij Sortlist besloten we 500 gebruikers in 6 verschillende landen te onderzoeken om erachter te komen hoe doelgerichte advertenties, en de merken erachter, worden waargenomen, zelfs wanneer mensen denken dat hun apparaten hun gesprekken afluisteren.
Uit ons laatste onderzoek blijkt dat gebruikers een merk 7 keer vaker negatief beoordelen als het merk privacy gericht is
Bovendien is de grootste reactie van gebruikers op gerichte advertenties negatief. 37,4% vindt dat hun privacy wordt overtreden telkens wanneer ze worden getarget door advertenties.
Privacy bewuste gebruikers zijn bijna 4x minder geneigd te kopen bij een gerichte advertentie
Uit onze gegevens blijkt dat de meest privacy bewuste groep vrouwen van 25-34 jaar is. 29% van deze privacy bewuste respondenten komt uit het VK.
Dit segment voelt zich niet op zijn gemak bij het delen van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties. Dit is omdat ze er niet van houden te worden getarget door bedrijven. De meesten van hen (63,89%) hebben nog nooit iets gekocht via hyper gerichte advertenties
Uit ons laatste onderzoek blijkt dat de jongste gebruikers het meest geneigd zijn negatief te reageren op gerichte advertenties die hen doen denken dat hun telefoon naar hen luistert.
De meeste gebruikers voelden zich “verrast” door hoe snel bedrijven hen met advertenties benaderden (32,6%) en dat hun privacy werd “geschonden” (22,4%). Slechts 14% van de 18-24-jarigen voelde zich echter geschonden in hun privacy.
In feite is de kans dat het 18-24 segment iets koopt van een zeer gerichte advertentie 58% groter dan de rest.
Een 18-24-jarige is 47% minder geneigd te kopen als hij een negatieve merkperceptie heeft na een zeer gerichte advertentie.
En toch, het segment 18-24 dat waarschijnlijk aankopen doet via gerichte advertenties heeft 73% meer kans om die advertenties op TikTok te hebben gezien. Dit is in vergelijking met elke andere generatie samen.
Dat kan te maken hebben met de betrokkenheid van het platform. Volgens DreamLocal koopt 49% van de TikTok-gebruikers producten die daar zijn beoordeeld of geadverteerd.
Dit is de groep waarvoor privacy veel meer betekent. De meerderheid (37,8%) houdt niet van gerichte advertenties omdat ze het gevoel hebben dat hun privacy wordt overtreden.
Dat aantal stijgt met bijna de helft als we kijken naar de gebruikers in die groep die een negatieve merkperceptie hebben. 63,16% wijst privacy aan als hun grootste zorg.
Dit zijn dezelfde gebruikers die nog nooit iets van een gerichte advertentie hebben gekocht (89,58%).
Van alle gebruikers is de kans 2x zo groot dat 54-plussers een merk positief beoordelen na een doelgerichte advertentie.
De belangrijkste reacties van deze leeftijdsgroep op gerichte advertenties zijn dat zij zich “verrast voelen om zo snel getarget te worden“. Ook vinden ze zich “nieuwsgierig zijn om meer te weten te komen” over het product of dienst die wordt geadverteerd.
Vrouwen zijn in ons onderzoek de meest privacy bewust. Het was zinvol om te kijken hoe groot de kans was dat zij in het verleden iets van een gerichte advertentie hadden gekocht.
Het blijkt dat vrouwen veel meer op hun privacy gericht zijn dan mannen. 41,44% verklaart dat zij vinden dat hun privacy wordt geschonden, terwijl slechts 31,73% van de mannen dat vinden.
Misschien nog schokkender: op de vraag of zij zich comfortabel voelen bij het delen van persoonlijke gegevens voor gepersonaliseerde advertenties, zeiden de meeste vrouwen dat niemand op de vijf (19,86%) zich niet graag “gericht voelt door bedrijven”.
De meerderheid van de mannelijke respondenten (23,56%) vindt het daarentegen niet erg om hun persoonlijke gegevens te delen. Ze vinden dit namelijk “niet gevoelig”.
Dit wordt bevestigd door een studie over genderverschillen in privacy gedrag. Daaruit blijkt dat vrouwen minder bereid zijn dan mannen om meer gevoelige informatie op te geven.
De kans dat gebruikers al eens een B2B-product of -dienst hebben gekocht via een gerichte advertentie is 3x zo groot als bij B2C-advertenties.
Meer dan dat, degenen die worden bediend met B2B-advertenties hebben 90% meer kans om een merk positief te ervaren.
Daarentegen hebben mensen 126% meer kans om B2C-advertenties negatief te ervaren.
De B2B-advertenties die worden getoond aan het 18-24 segment hebben 52% meer kans om Beauty & Cosmetics advertenties te zijn.
Terwijl bedrijven hun hyper gerichte advertenties blijven aanpassen aan hun publiek, blijven zij de privacy strijd aangaan met hun gebruikers. Deze gebruikers worden steeds meer bewust van hoe zij op het web worden gevolgd.
Toch blijkt uit het Sortlist-onderzoek dat sommige merken en hun hyper gerichte advertenties dat probleem niet hebben. Dit geldt met name voor degenen die zich richten op boomers. Zij lijken er niet veel moeite mee te hebben hun gegevens te delen voor gepersonaliseerde advertenties. Of dat hun telefoon toch meeluistert.
De studie werd uitgevoerd tussen 19 en 23 december 2022 onder 500 gebruikers in 6 landen: het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Spanje, Nederland en Frankrijk. In de studie vroegen we algemene gebruikers naar hun gevoelens tegenover gerichte advertenties en koopgedrag, vooral nadat ze advertenties te zien kregen die hen deden denken dat hun telefoon naar hen luisterde. De antwoorden zijn anoniem.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.