Ontdek de diepere lagen van de Metaverse: meer dan enkel entertainment 🔍 – studie
Gepubliceerd op: 01 nov 2023 | Auteur: Sortlist Team
Bij Sortlist zijn we gewend om een eindeloze voorraad gegevens te beheren die de trends in de marketingwereld verklaren. Daarom hebben we besloten een enquête te houden in Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk en België, om na te gaan wat de mensen van deze virtuele wereld verwachten. We gingen ook na wat hun gedachten zijn over het gebruik van dit nieuw fenomeen, of ze eraan willen deelnemen en of het echt iets van de toekomst is of gewoon een nieuwe trend.
65% van de ondervraagde gebruikers in heel Europa was perfect op de hoogte van de naamswijziging van Facebook
65,63% van de ondervraagde mannen wist dat het bedrijf dit had gedaan, tegenover 63,81% van de vrouwen.
Bijna 90% van het grote publiek vermelde “Meta.” Daarentegen noemde slechts 81% van de marketeers “Meta”.
12% van hen gaf als antwoord “Ik weet het niet/weet het niet zeker”, een reactie die in het algemene onderzoek niet voorkwam.
Uit onze enquête blijkt dat deze visie blijkbaar duidelijk is voor de gebruikers, aangezien 66.67% van de respondenten zegt te begrijpen wat de Metaverse is.
Iets meer dan de helft van de gebruikers had het bij het rechte eind toen hen werd gevraagd de Metaverse, de virtuele wereld, te definiëren.
Dat weerhield 26% er echter niet van te zeggen dat het “de nieuwe naam van Facebook” was. Een kleine fractie dacht ook dat de Metaverse “verbonden is met Web3” en een “nieuwe Google” is.
Volgens onze enquête hebben de opvattingen van de mensen over het gebruik van de Metaverse allemaal te maken met ofwel escapisme ofwel de avant-garde.
De Metaverse is voor vrouwen (58%) een manier om aan de echte wereld te ontsnappen, terwijl het voor mannen (53%) de toekomst vertegenwoordigt.
Uit onze bedrijfsenquête blijkt dat bedrijven snel aan boord van de Metaverse-trein springen, maar hun hoop kan van korte duur zijn, aangezien de meerderheid van de ondervraagde gebruikers opmerkte dat zij een virtuele wereld niet zouden vertrouwen.
Van het grote publiek zegt bijna 60% dat ze op de hoogte zijn van wat NFT’s zijn.
Hiervan zijn mannen beter op de hoogte dan vrouwen (76% vs. 46%).
Precies 60,5% van de respondenten zou er niet aan denken om in deze activa te beleggen.
Gebruikers in Spanje en Nederland lijken het meest optimistisch te zijn wat betreft investeringen in NFT. Hier is de index van gebruikers die dit zouden overwegen het hoogst. De percentages zijn in beide landen gelijk. 50% van de gebruikers in beide landen is bereid een investering te overwegen.
Daarentegen is de kloof het grootst in België en Frankrijk. Dit zijn landen waar de gebruikers terughoudend zijn om in NFT’s te investeren. In België zou slechts 17% van de respondenten ze overwegen en 83% niet. In Frankrijk zou slechts 29% het overwegen en 71% niet.
Duitsland bevindt zich in het midden. Daar is het verschil tussen gebruikers die wel en gebruikers die geen beleggingen in NFT zouden overwegen het kleinst (45%).
Op de vraag of zij NFT’s als betrouwbare beleggingsmogelijkheden zouden zien, antwoordden de meeste gebruikers dan ook aarzelend. Slechts 18% zei dat zij mogelijke investeringen in NFT’s overwogen.
Slechts 17,7% zegt potentiële investeringen in NFT’s te overwegen.
Door deze problemen aan te pakken, kunnen we van de Metaverse een betrouwbaar en veilig platform maken voor alle gebruikers.
Om het succes hiervan te garanderen, is het noodzakelijk dat de zorgen over vertrouwen en cyberveiligheid worden weggenomen.
Ons onderzoek heeft aangetoond dat jonge mannen het meest geïnteresseerd zijn in deze technologie. Daarnaast zijn gebruikers er niet happig op om hun persoonlijke gegevens in deze virtuele wereld te delen.
Tot slot is het duidelijk dat gebruikers op dit moment niet in staat zijn om de Metaverse als meer dan een bron van vermaak te zien.
Het onderzoek werd tussen 24 februari en 1 maart 2022 uitgevoerd bij 1000 gebruikers ouder dan 18 jaar in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland. In de studie bevroegen we bedrijfseigenaars, het publiek en marketeers met de bedoeling te weten te komen hoe mensen reageren op de Metaverse. De antwoorden zijn anoniem.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.