Duurzame marketing studie: Eerlijke lonen = prioriteit
Gepubliceerd op: 06 dec 2022 | Auteur: Sortlist Team
Duurzaam ondernemen is een veelbesproken onderwerp. Wat misschien minder populair is, is het concept van duurzame marketing, opgevat als de promotie van milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde producten, praktijken en merkwaarden.
Als uw bedrijf iets meer uitgeeft aan zijn marketing omdat het weet dat het een positieve impact heeft op uw gemeenschap, dan doet u aan duurzame marketing.
Als marketingexperts dook het Sortlist-datateam dieper in de manieren waarop bedrijven in hun marketing investeren om een positieve impact te hebben op duurzaamheidsthema’s. Hier is hoe ze aan duurzaam ondernemen doen.
De gegevens zijn duidelijk voor alle markten: de belangrijkste investering in duurzame marketing voor bedrijven zijn eerlijke lonen en eerlijke arbeidsomstandigheden voor hun werknemers. Het komt op een hogere plaats dan diversiteit en groene energie.
De meerderheid van de bedrijven (33% voor het wereldgemiddelde en 27% in België) die een duurzame marketing strategie hebben, heeft meer dan 250 werknemers. Duurzame marketing is nog steeds een zakelijke beslissing die vooral door grote bedrijven wordt genomen.
Bedrijven met minder dan 25 werknemers hebben vaak weinig of geen duurzame marketingstrategie.
In Europa zijn het voornamelijk die bedrijven die meer dan 50 miljoen omzet maken die investeren in duurzame marketing. Duurzaam ondernemen is in België voor elk bedrijf weggelegd zo blijkt. Zowel bedrijven met een omzet van meer dan 50 miljoen op jaarbasis als bedrijven met een ROI van minder dan 10 miljoen lijken in duurzame campagnes te investeren.
Bedrijven geven aan dat hun duurzame campagnes duurder zijn dan normale marketingcampagnes, maar ze toch als de moeite waard beschouwen. 35% zegt meer geld uit te geven aan duurzame marketingcampagnes. Dit is anders dan in België, waar het hoogste percentage (34%) zegt evenveel uit te geven voor duurzame campagnes. Naast het budget, zegt 35% van de Belgische ondernemers meer tijd te besteden aan deze campagnes.
Gemiddeld zeggen de meeste Belgische bedrijven dat ze hun budget voor duurzame marketing de komende jaren met 5 of 10% zullen verhogen. In België zegt 28% van de bedrijven dat hun budget met 10% zal stijgen. Minder dan 2% van de bedrijven zegt dat het budget de komende jaren zal dalen.
In 2021 gaf 27% van de ondervraagde bedrijven aan tussen 10 000 en 50 000 euro uit te geven aan hun duurzame marketingstrategie en 20% gaf minder dan 10 000 euro uit.
Volgens gegevens van Sortlist besteedde in 2020 19% van de bedrijven tussen 5.000 en 10.000 euro aan hun marketing budget en 15% tussen 10.000 en 50.000 euro.
Voor 90% van de ondervraagde bedrijven heeft de integratie van duurzaamheidsprojecten in hun marketingstrategie, hoewel duurder, een positief rendement op de investering. In België denkt 93% van de ondernemingen dat het rendement van de investeringen positief is, terwijl 7% zegt dat dit niet het geval is.
Unaniem melden alle bedrijven een positieve impact op het merkimago (24,1%) na een investering in duurzame marketing, gevolgd door een boost in klantenloyaliteit (20,1%). Op de derde plaats voor België geven de bedrijven aan dat ze op deze manier ook een nieuwe doelgroep kunnen bereiken. (16,9%)
De belangrijkste redenen waarom bedrijven in duurzame marketingstrategieën investeren zijn:
Hoewel ethiek belangrijk is, blijft winst voor merken de prioriteit. Duurzame marketing heeft het voordeel dat het rendement van de investering wordt gecombineerd met goede daden.
Engeland is het enige land waar de meerderheid van de bedrijven (20%) antwoordt dat zij aan duurzame marketing doen omdat het juist is om dat te doen.
De globale meerderheid van de merken beweert ook dat hun duurzame marketingstrategie twee jaar geleden is begonnen (21%). Slechts een zeer kleine 5% is altijd al duurzaam bezig geweest.
Voor België geeft de meerderheid aan dat ze al meer dan 2 jaar geleden (22,5%) begonnen zijn met het integreren van duurzaamheid in hun marketinginitiatieven. Spanje en België blijken het laagste percentage (3,3%) te hebben voor bedrijven die vanaf de start duurzaam werkten.
Op de vraag welk percentage van hun campagnes betrekking had op duurzaamheid, antwoordde 24,17% van de bedrijven dat dit percentage tussen 5 en 10% lag.
Zoals we zagen, richten bedrijven hun duurzame marketinginspanningen op eerlijke salarissen voor hun werknemers.
Dit is het geval bij grotere merken, die duidelijk een positief investeringsrendement zien voor hun duurzame marketingstrategie en er zonder aarzelen hun vertrouwen in stellen. Het is dan ook logisch dat zij van plan zijn het budget voor deze inspanningen in de komende jaren te verhogen.
De studie werd uitgevoerd tussen 18 en 22 juli 2022, bij 1.000 bedrijven in 5 landen: België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In de studie vroegen we bedrijven naar hun investeringen in duurzame marketingstrategieën en hun verwachte ROI. De antwoorden zijn anoniem.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.