Sustainability cover image
arrow_back Digitale en Marketingstrategie

Duurzame marketing studie: Eerlijke lonen = prioriteit


In this Marketing Report:

Duurzaam ondernemen is een veelbesproken onderwerp. Wat misschien minder populair is, is het concept van duurzame marketing, opgevat als de promotie van milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde producten, praktijken en merkwaarden.

Als uw bedrijf iets meer uitgeeft aan zijn marketing omdat het weet dat het een positieve impact heeft op uw gemeenschap, dan doet u aan duurzame marketing.

Als marketingexperts dook het Sortlist-datateam dieper in de manieren waarop bedrijven in hun marketing investeren om een positieve impact te hebben op duurzaamheidsthema’s. Hier is hoe ze aan duurzaam ondernemen doen.

+250 werknemers

Omvang van bedrijven die investeren in duurzame marketing

5-10% 

Bedrag waarmee bedrijven hun budget voor duurzame marketing in 2023 zullen verhogen

89.5%

Percentage bedrijven dat gelooft in de ROI van duurzame marketing

Eerlijke lonen is de #1 duurzame marketing investering voor bedrijven

Arbeidsgelijkheid wordt boven diversiteit en klimaatverandering geplaatst

De gegevens zijn duidelijk voor alle markten: de belangrijkste investering in duurzame marketing voor bedrijven zijn eerlijke lonen en eerlijke arbeidsomstandigheden voor hun werknemers. Het komt op een hogere plaats dan diversiteit en groene energie.

drijfveren duurzame marketing

Wie zijn de grote geldschieters bij duurzaam ondernemen?

Hoe groter het bedrijf, hoe groter de investering in duurzaamheid

De meerderheid van de bedrijven (33% voor het wereldgemiddelde en 27% in België) die een duurzame marketing strategie hebben, heeft meer dan 250 werknemers. Duurzame marketing is nog steeds een zakelijke beslissing die vooral door grote bedrijven wordt genomen. 

Omvang bedrijf

Bedrijven met minder dan 25 werknemers hebben vaak weinig of geen duurzame marketingstrategie. 

Een hoge omzet is een teken van duurzame investeringen

In Europa zijn het voornamelijk die bedrijven die meer dan 50 miljoen omzet maken die investeren in duurzame marketing. Duurzaam ondernemen is in België voor elk bedrijf weggelegd zo blijkt. Zowel bedrijven met een omzet van meer dan 50 miljoen op jaarbasis als bedrijven met een ROI van minder dan 10 miljoen lijken in duurzame campagnes te investeren. 

Jaarlijkse omzet bedrijf

DUURzame marketing?

Bedrijven geven aan dat hun duurzame campagnes duurder zijn dan normale marketingcampagnes, maar ze toch als de moeite waard beschouwen. 35% zegt meer geld uit te geven aan duurzame marketingcampagnes. Dit is anders dan in België, waar het hoogste percentage (34%) zegt evenveel uit te geven voor duurzame campagnes. Naast het budget, zegt 35% van de Belgische ondernemers meer tijd te besteden aan deze campagnes. 

Toekomst duurzame marketing

Gemiddeld zeggen de meeste Belgische bedrijven dat ze hun budget voor duurzame marketing de komende jaren met 5 of 10% zullen verhogen. In België zegt 28% van de bedrijven dat hun budget met 10% zal stijgen. Minder dan 2% van de bedrijven zegt dat het budget de komende jaren zal dalen. 

In 2021 gaven grote bedrijven tussen 10.000 en 50.000 euro uit aan hun marketingstrategie voor duurzaamheid

In 2021 gaf 27% van de ondervraagde bedrijven aan tussen 10 000 en 50 000 euro uit te geven aan hun duurzame marketingstrategie en 20% gaf minder dan 10 000 euro uit.

Volgens gegevens van Sortlist besteedde in 2020 19% van de bedrijven tussen 5.000 en 10.000 euro aan hun marketing budget en 15% tussen 10.000 en 50.000 euro.

Uitgave duurzame marketing

Investeringsrendement voor duurzaam ondernemen

De verwachtingen zijn hoog voor duurzame marketing

Voor 90% van de ondervraagde bedrijven heeft de integratie van duurzaamheidsprojecten in hun marketingstrategie, hoewel duurder, een positief rendement op de investering. In België denkt 93% van de ondernemingen dat het rendement van de investeringen positief is, terwijl 7% zegt dat dit niet het geval is. 

Retour duurzame marketing

Duurzaam staat merken goed

Unaniem melden alle bedrijven een positieve impact op het merkimago (24,1%) na een investering in duurzame marketing, gevolgd door een boost in klantenloyaliteit (20,1%). Op de derde plaats voor België geven de bedrijven aan dat ze op deze manier ook een nieuwe doelgroep kunnen bereiken. (16,9%)

Resultaten duurzame marketing

Duurzame marketing: Waarom is het zo belangrijk voor merken?

Redenen waarom bedrijven in duurzaamheid investeren

De belangrijkste redenen waarom bedrijven in duurzame marketingstrategieën investeren zijn:

  • Om het merkimago te verbeteren (19,79%)
  • Om de verkoop te verhogen (19,43%)
  • Omdat het het juiste is om te doen (13,43%)
Reden duurzame marketing

Hoewel ethiek belangrijk is, blijft winst voor merken de prioriteit. Duurzame marketing heeft het voordeel dat het rendement van de investering wordt gecombineerd met goede daden. 

Engeland is het enige land waar de meerderheid van de bedrijven (20%) antwoordt dat zij aan duurzame marketing doen omdat het juist is om dat te doen. 

5-10% van de marketingcampagnes van een merk zijn duurzame marketingcampagnes 

De globale meerderheid van de merken beweert ook dat hun duurzame marketingstrategie twee jaar geleden is begonnen (21%). Slechts een zeer kleine 5% is altijd al duurzaam bezig geweest.

Begin duurzame marketing

Voor België geeft de meerderheid aan dat ze al meer dan 2 jaar geleden (22,5%) begonnen zijn met het integreren van duurzaamheid in hun marketinginitiatieven. Spanje en België blijken het laagste percentage (3,3%) te hebben voor bedrijven die vanaf de start duurzaam werkten.

Hoeveel merkcampagnes gaan over duurzaamheid?

Op de vraag welk percentage van hun campagnes betrekking had op duurzaamheid, antwoordde 24,17% van de bedrijven dat dit percentage tussen 5 en 10% lag.

Aandeel duurzame marketingcampagnes

Conclusie: Er zijn kansen voor duurzame marketing

Zoals we zagen, richten bedrijven hun duurzame marketinginspanningen op eerlijke salarissen voor hun werknemers.

Dit is het geval bij grotere merken, die duidelijk een positief investeringsrendement zien voor hun duurzame marketingstrategie en er zonder aarzelen hun vertrouwen in stellen. Het is dan ook logisch dat zij van plan zijn het budget voor deze inspanningen in de komende jaren te verhogen.

Methodologie

De studie werd uitgevoerd tussen 18 en 22 juli 2022, bij 1.000 bedrijven in 5 landen: België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In de studie vroegen we bedrijven naar hun investeringen in duurzame marketingstrategieën en hun verwachte ROI. De antwoorden zijn anoniem.

Featured in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email