Featured image
arrow_back Digitale en Marketingstrategie

Metaverse voor bedrijven: Bereid je voor op de revolutie – studie


In dit marketingrapport:

Dit is de eerste Metaverse For Business studie van Sortlist. Dit is een diepgaand onderzoek naar de opvattingen en investeringen van bedrijven in de metaverse. Na een enquête bij 200 van deze bedrijven in Europa en de VS over hun digitale strategie met betrekking tot de metaverse. Zo kunnen we zien hoe diep het konijnenhol gaat en ontdekken hoe de metaverse verandert in, vermoedelijk, een bevoorrechte speeltuin.

52%

van de merken denkt dat klanten klaar zijn voor de metaverse

5 jaar

dat de technologie al over 5 jaar een grote vlucht zal nemen.

26%

van de merken verwacht een investeringsrendement te zien in de metaverse

De metaverse, het nieuwe durfkapitaal

55% van de bedrijven denkt dat de metaverse een risico waard is

Ook op de vraag wat de metaverse vanuit commercieel oogpunt is, bevestigden zij dat het zowel “de toekomst” (22,19%)

Elk bedrijf zal een aandeel hebben in de Metaverse voor bedrijven

Minder dan 3% van de ondervraagde bedrijven denkt dat de ontwikkeling van de metaverse meer dan 10 jaar op zich zal laten wachten.

68% daarentegen denkt dat de metaverse in de komende 5 jaar van de grond zal komen.

76% van de bedrijven geloven dat alle soorten industrieën een kans zullen krijgen in deze virtuele wereld.

33% van de merken in de Metaverse investeren er 10-20% van hun budget

Op de vraag ‘wat hun budget is voor metaverse-projecten’, antwoordde 33% van de bedrijven dat het ongeveer 10-20% van hun budget bedraagt.

Metaverse voor bedrijven: Verwachtingen

Ondanks het feit dat 20% van de gebruikers de metaverse ziet als een “manier om aan de echte wereld te ontsnappen“. Toch blijkt in de praktijk het tegenovergestelde het geval te zijn voor merken. Zij geloven eerder (26%) dat een reis naar virtuele werelden iets meer oplevert dan vermaak voor klanten: winst.

De ideale Metaverse klant

Doelgroep voor de Metaverse

Bedrijven die in de Metaverse hebben geïnvesteerd, begrijpen dat dit nieuwe rijk vooral gericht is op:

  • Mannen(11.3%).
  • Grote merken (10.7%).
  • Gen Z (9.9%) and millennials (9.3%).

Metaverse voor bedrijven is voorbestemd voor bedrijven met innovatieafdelingen

Bovendien bevestigt 47% van de merken die al in de metaverse investeren dat het hun innovatieafdeling is die het meest geïnteresseerd is in metaverse-initiatieven.

Dit bewijst dat bedrijven klaar zijn voor nieuwe technologieën op dit gebied. Het benadrukt ook een belangrijke realiteit: innovatie-afdelingen zijn een handelsmerk van grotere bedrijven.

Vertrouwen in de Metaverse is een Metaverse-groot probleem.

52% van de ondervraagde bedrijven denkt dat de klanten klaar zijn voor de metaverse. Terwijl uit onze algemene enquête blijkt dat 54% van de gebruikers een virtuele wereld niet zou vertrouwen.

Het doet ons afvragen… zullen bedrijven vertrouwenskwesties aanpakken als het gaat om adverteren in de Metaverse?

De bedrijven die investeren in de Metaverse zitten vooral in de IT en het onderwijs

Geen van de 200 ondervraagde bedrijven behoort tot de amusementssector. In plaats daarvan zijn IT (17%) en onderwijs (12%) de overheersende sectoren.

Zij worden gevolgd door de financiële sector (11%) en marketing en reclame (10%). Wat het enorme potentieel bevestigt dat bedrijven de Metaverse zien als een nieuwe inkomstenbron.

Waarom is de Metaverse en Metaverse voor bedrijven nu in opkomst?

De Pandemie had een grote invloed op het werkelijkheid worden van de Metaverse.

De combinatie van de gezondheidscrisis en de behoefte van bedrijven aan digitale transformatie. Leidde tot meer belangstelling voor de Metaverse als zakelijke mogelijkheid.

92% van de ondervraagde bedrijven zei dat de pandemie de Metaverse technologie in een stroomversnelling bracht. 

Cyberveiligheid Onveiligheid

Cybersecurity springt eruit als de belangrijkste twijfel die bedrijven hebben bij de Metaverse: 38% van de merken maakt zich zorgen over de veiligheid van hun bedrijf en de gegevens van hun klanten.

Het is belangrijker dan zorgen zoals het verdwijnen van de Metaverse trend (25%). Of zelfs dat het digitale leven het echte leven overneemt (25%).

De Metaverse, nog steeds gevangen in een bubble

Het concept van een Metaverse is al meer dan 20 jaar springlevend.

Vandaag kunnen we, dankzij de kracht van de technologie, eindelijk zien hoe die realiteit begint te groeien, en bedrijven kijken mee

Die visie lijkt vandaag echter scheefgetrokken. De investeringsrisico’s zijn erkend, maar merken lijken te denken dat er slechts ruimte is voor een handvol gebruikers. Wij zullen de merken begeleiden bij het bestuderen van de ontwikkeling van deze virtuele wereld. Tot dusver lijkt de Metaverse, in al zijn uitgestrektheid, in een zeepbel te gedijen.

Methodolgie

De studie werd tussen 24 februari en 1 maart 2022 uitgevoerd bij 200 bedrijven die al in de Metaverse hebben geïnvesteerd. De onderzochte bedrijven kwamen uit België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. We doelen specifiek op werknemers boven de 25 jaar die C-level posities bekleden, zoals executives, presidenten, CEO’s, leden van de raad van bestuur en senior management. De antwoorden zijn anoniem.

Verschenen in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email