onzekerheid op het werk
arrow_back Digitale en Marketingstrategie

Strategisch Succes: Marketeers Tackelen onzekerheid op het werk


In dit rapport:

De huidige sociaal-economische crisis hangt ons boven het hoofd, en veel professionals heroverwegen hun werkstructuur en carrière.

Marketeers vormen hierop geen uitzondering. Onze recente enquête neemt een kijkje in de hoofden van marketeers om te zien hoe ze omgaan met de onzekerheid op het werk, hoe hun stressniveau de afgelopen jaren is veranderd en hoe hoopvol ze blijven voor de toekomst van hun beroep.

Samen met het Belgian Association of Marketing moesten we naar voren treden. Lees verder hoe marketeers omgaan met onzekerheid in de huidige crisis.

13.2%

Experts die denken dat marketing zinvoller is geworden sinds 2020

5 jaar

Tijd dat de meeste marketeers zichzelf in de industrie zien blijven

DEI

Marketingtrend waar experts het meest enthousiast over zijn in 2023

Stress weerhoudt marketeers ervan risico’s te nemen

In een sector die bekend staat om het nemen van risico’s, geven de resultaten van ons onderzoek een minder dan ideaal beeld.


Eén vijfde van de ondervraagde marketeers zei dat ze hun huidige stressniveau op 8 op 10 zouden beoordelen, terwijl een ander vijfde het op 7 zou schatten.

Stressniveau marketeers vandaag

Dit verschilt niet van hun stressniveau drie jaar geleden, toen 19,34% het op 7 op 10 schatte.

Het is echter hoger dan vóór de pandemie, toen 18,68% hun stressniveau op 5 op 10 plaatste.

In 2020 overheersten twee zorgen bij marketeers: werkzekerheid (13,73%) en verhoogde stressniveaus (13,50%).

Stressniveau marketeers periode

Vanaf 2022 hebben marketeers niet langer de angst om hun baan te verliezen. Uit onze studie blijkt dat marketeers zich meer zorgen maken omdat ze denken dat de werkdruk zal toenemen.

Kracht van marketeers in bij onzekerheid op het werk? Communicatie.

Voor marketeers is het misschien moeilijk om met onzekerheid in het bedrijfsleven om te gaan, maar dat heeft hen niet doen terugdeinzen voor een belangrijke les: de meesten hebben door de huidige crisis nieuwe manieren van communiceren geleerd.

Andere professionele lessen uit de pandemische periode zijn:

grootste professionele lessen marketeers
  1. Het inzicht dat “werk niet alles is,
  2. De digitalisering van bedrijven als essentieel onderdeel van marketing,
  3. Het verwerven van nieuwe digitale vaardigheden,
  4. De noodzaak van het welzijn van werknemers.

De “probeer en leer” aanpak is het minst favoriete leren, waardoor marketeers risicoloos te werk gaan

Uit onze enquête blijkt dat de “test en leer” of “probeer en leer” aanpak in de werkomgeving het minst favoriete professionele leerproces is voor marketeers, wat er in wezen op wijst dat de crisis hen heeft gedwongen om ten koste van alles risico’s te vermijden.


Wat het belangrijkst is in onzekerheid op het werk: Balans tussen werk en privé en zinvolle marketing

Gevraagd naar de grootste positieve veranderingen die de crisis in hun baan heeft gebracht, was de meerderheid van de respondenten (13,20%) het ermee eens dat marketing sinds 2020 zinvoller is geworden.

De meeste mannelijke respondenten (14,75%) waren het met die conclusie eens; de meeste vrouwen (13,80%) waren echter van mening dat de grootste positieve verandering de manier was waarop zij over hun evenwicht tussen werk en privéleven denken.

grootste positieve veranderingen voor marketeers

De conclusie is vergelijkbaar met de antwoorden die vrouwen geven wanneer hen wordt gevraagd naar hun grootste professionele leerproces; terwijl de meeste mannen lijken aan te sluiten bij het gemiddelde antwoord (het leren van nieuwe communicatiemethoden), vinden de meeste vrouwen dat het welzijn van werknemers even belangrijk is als de productiviteit.

Omgaan met onzekerheid op het werk: 20% praat met familie en vrienden

hoe marketeers omgaan met onzekerheid op het werk

19,88% van de marketeers gaat met onzekerheid in het bedrijfsleven om door te praten met familie, vrienden en collega’s, gevolgd door 11,37% die een specialist raadpleegt, zoals een arts, psychiater of coach.

Opnieuw geven marketeers blijk van hun risicomijdend gedrag, want de minst populaire manier om met onzekerheid om te gaan is “analyseren, experimenteren en testen” (7,83%).

Crisis doet marketingprofessionals niet beven

Betekent de huidige crisis dat werken in marketing een houdbaarheidsdatum heeft? Op de vraag of ze zichzelf in de toekomst al dan niet in de marketing zien werken, antwoordt 33% van de respondenten van wel, nog minstens 5 jaar.

toekomst van marketeers

We hebben marketeers ook gevraagd hoe zij de waarde van hun baan voor het succes van hun bedrijf inschatten. Op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 staat voor ‘helemaal niet’ en 10 voor ‘het draagt 100% bij aan het succes van het bedrijf’, gaf de meerderheid van de respondenten hun waarde een 8 op 10.

bijdrage van marketing aan bedrijssucces

Zinvolle marketing kan een uitweg zijn voor risico’s en onzekerheid op het werk

Zoals gezegd is de grootste positieve verandering die de crisis voor de banen van marketeers heeft gebracht, dat het beroep sinds 2020 zinvoller is geworden.

trends die marketeers enthousiast maken

85% van de respondenten denkt dat betekenisvolle marketing belangrijker is dan ooit, en dat het bewustzijn voor betekenisvolle acties in hun sector is toegenomen.

Respondenten zeiden ook dat duurzaamheid, diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) de marketingtrend is waar ze het meest enthousiast over zijn in 2023.

Logisch, want volgens ons onderzoek Sustainability in Marketing zullen de meeste bedrijven hun duurzame marketingbudget de komende jaren met 5 of 10% verhogen.

Ontslag was niet gebruikelijk in de wereld van marketing

Uit onze recente enquête blijkt dat ontslagen in de marketingsector niet zo vaak voorkomen; de meeste bedrijven zijn gewoon gestopt met het aannemen van personeel (22,04%).

Op de vraag wat de marketingafdelingen van de respondenten deden om de stijgende kosten het hoofd te bieden, stelde slechts 10% ontslagen voor.

marketingafdelingen stijging kosten

Conclusie: Marketeers omarmen hoop en stress bij onzekerheid op het werk

In onze studie hebben we gezien hoe het stressniveau voor marketingprofessionals de afgelopen drie jaar slechts stabiel is gebleven. Dit is vooral te wijten aan hun bezorgdheid over de toenemende hoeveelheid werk, die in feite leidt tot het nemen van minder risico’s in een sector die bekend staat om het nemen van risico’s.

We hebben echter ook gezien hoe ze hoop houden op de zekerheid van hun baan in de sector, en er zelfs naar uitkijken om er minstens 5 jaar te blijven.

Bij Sortlist houden we nauwlettend in de gaten hoe de sector zichzelf transformeert in het kielzog van nieuwe veranderingen zoals digitalisering en het alom tegenwoordige werken op afstand. Maar als onze jarenlange ervaring ons iets zegt, is het dat risicomijdende marketing misschien wel het meest onzekere scenario tot nu toe is.

Methodologie

Dit rapport kwam tot stand in samenwerking tussen Sortlist and the Belgian Association of Marketing in het kader van het 2022 BAM Marketing Congress.

logos Sortlist and BAM

Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 17 en 21 oktober 2022 onder 200 marketeers in 6 landen: het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Spanje, Nederland en Frankrijk. In de studie vroegen we marketeers naar hun gevoelens ten aanzien van onzekerheid en twijfels over hun carrière in de huidige wereldwijde crisis. De antwoorden zijn anoniem.

Verschenen in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email