15 tips om jouw omzet in e-commerce te verhogen
e-commerce Je webshop draait alweer een tijdje mee en alles verloopt eigenlijk prima. Toch heb je het gevoel dat je niet alles uit je webshop hebt gehaald. Maar wat kan je hier aan doen om dit te veranderen? En hoe kan je dit gevoel weghalen en de omzet van je webshop maximaal verhogen? Dit is voor veel ondernemers een worsteling. Daarom zijn hieronder 15 tips gebundeld die jouw omzet in e-commerce gegarandeerd zullen verbeteren!
In dit artikel
- Vraag feedback aan je klanten
- Toon aanbevolen producten bij een aankoop
- Herschrijf je product- en serviceomschrijvingen
- Voeg een timer toe
- Optimaliseer je SEO
- Toon USP’s waarmee je webshop zich onderscheidt van anderen
- Maak productcombinaties
- Toon de reviews van klanten bij je producten
- Groupon actie
- Verzamel e-mailadressen en zet in op marketing automation
- Op zoek naar kleinhandels
- Public Relations & publiciteit inzetten
- Seizoensgebonden acties
- Maak gebruik van affiliate marketing
- Vraag hulp
Vraag feedback aan je klanten
Wie kan je nou beter vertellen waar jouw verbeterpunten liggen dan je klanten? Mensen die eerder jouw producten hebben gekocht of gebruik hebben gemaakt van een service, hebben hoogstwaarschijnlijk een mening over jouw webshop, service of product. Om hierachter te komen, kun je een vragenlijst naar je klanten sturen. Zet de vragenlijst op anoniem, want dan krijg je de meest eerlijke reacties. Met twee lege vragenlijsten kan je natuurlijk niks beginnen, aangezien dat niet betrouwbaar genoeg is. Probeer daarom rond de 500 vragenlijsten te versturen zodat jij een betrouwbare conclusie kunt trekken.
Het vragen om feedback is voor een andere reden ook erg belangrijk. De reviews van klanten worden namelijk getoond in Google, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van je webshop. Met een hoge betrouwbaarheid zal je beter zichtbaar zijn ten opzichte van je concurrenten.
Toon aanbevolen producten bij een aankoop
Wanneer een bezoeker een aankoop doet, dan is praktisch om te kijken of je bepaalde producten kunt aanbevelen waardoor je misschien wel meer verkoopt. Vanzelfsprekend moeten deze producten gerelateerd zijn aan het aangekochte product en zijn dus meestal accessoires.
Herschrijf je product- en serviceomschrijvingen
Kijk eens naar je productomschrijvingen. En nu nog een keer. Zijn de teksten aantrekkelijk geschreven? Is de SEO in orde? Worden alle eigenschappen benoemd? Zijn er geen spellingsfouten te vinden? Een spelfout in de omschrijving kan er al snel voor zorgen dat je product of service nauwelijks verkoopt. Beeld je in als klant zijnde en stel jezelf vragen die een klant zou stellen: Wat is de leveringstijd? Wat zijn de verzendkosten? Met welke producten kan ik het artikel gebruiken? Zorg ervoor dat alle antwoorden op mogelijke vragen terug te vinden zijn in je productomschrijving. Je kan natuurlijk ook een chatbot of een link naar de FAQ’s pagina bij het product zetten.
Kijk ook naar de product- en serviceomschrijvingen van je andere e-commerce concurrenten. Welke features hebben zij toegevoegd die jij (nog) niet gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van video’s.
Het belangrijkst is eigenlijk dat jouw productomschrijving opvalt en anders is dan die van je concurrenten. Wanneer er minder vragen binnenkomen bij de klantenservice, ben jij er zeker van dat je een goede productomschrijving hebt gebruikt en zal je sneller meer producten verkopen.
Voeg een timer toe
Optimaliseer je SEO
De meeste bezoekers komen nog altijd bij een webshop terecht via de organische resultaten van Google. Daarom is het belangrijk om je SEO van je webshop te verbeteren, ook omdat het volledig gratis kan zijn.
Je hebt nu al een stap in de juiste richting gemaakt, want productomschrijvingen hebben een grote invloed op de vindbaarheid. Tegenwoordig zoeken mensen vooral specifieke termen op zoals BMW X5 4.0i xDrive. Wanneer je de zoekmachines duidelijk laat weten dat dit product bij jouw webshop te koop is, krijgt je webshop meer zichtbaarheid.
Toon USP’s waarmee je webshop zich onderscheidt van anderen
Als webshop heb je meerdere USP’s waarmee jij jezelf kunt onderscheiden. Er is een aannemelijke kans dat een bezoeker ook bij e-commerce concurrenten gaat kijken voordat hij/zij overgaat tot aankoop. Doe daarom onderzoek naar de USP’s van je concurrenten en kijk of jij jouw webshop kan onderscheiden van de rest. Voor een e-commerce zou je deze kunnen gebruiken:
- Vandaag besteld, morgen in huis
- Kies zelf je aflevermoment
- Gratis verzending
- Kortingen
Maak productcombinaties
Soms gaat het proces iets stroever en moet je de consument even op weg helpen bijde aankoop. Wanneer de klant niet snel genoeg de gewenste informatie kan vinden waar hij/zij naar op zoek is, dan is er een grote kans dat hij/zij het bij de andere e-commerce concurrent gaat proberen. Je kunt de klant daarom helpen door zelf productcombinaties te maken. Als je producten of services verkoopt waarbij dit heel normaal is, zou je het zeker moeten toepassen. Denk hierbij vooral aan bijpassende accessoires. Op deze manier hoeft de klant niet lang te zoeken en hoeft er dus ook geen concurrent bezocht te worden om de accessoires mee te vergelijken.
Grootverpakkingen zijn ook een slimme manier om de omzet te stimuleren. Hier geef je een kleine korting weg op voorwaarde dat er meerdere producten van hetzelfde type worden gekocht. Meestal heeft de klant dit product niet eens nodig, maar door de korting die jij hem biedt bestelt hij hoe dan ook.
Natuurlijk kun je ook alternatieve producten of combinaties opgeven zodat de consument een nog grotere keuze heeft.
Toon de reviews van klanten bij je producten
Wanneer een bezoeker op het punt staat om een product te kopen of service te bestellen, dan scrolt hij/zij meestal toch even langs de geschreven reviews van eerdere klanten. Dit zorgt bij de bezoeker voor een bepaalde geruststelling en kan doorslaggevend zijn om een product te kopen (of juist niet natuurlijk). Zorg er altijd voor dat er een mogelijkheid is om een review achter te laten en dat alle bezoekers dit kunnen zien.
Groupon actie
Wil jij je omzet in een korte tijd snel verhogen, dan is korting geven natuurlijk de makkelijkste en snelste manier. Vooral Nederlanders zijn gevoelig voor korting, ook al is het maar 5 euro of 10%. Met een Groupon actie geef je een hoge korting weg en betaal je een netwerk zoals ‘Groupon’ om mee te mogen doen. Zo’n actie is ideaal als je in een korte tijd bij een groot publiek onder de aandacht wil komen met je webshop. Ook als je nog voorraad over hebt van het afgelopen seizoen, is een Groupon actie de perfecte manier om een groot deel van je voorraad weg te werken.
Marktplaats heeft ook een aanbiedingsysteem genaamd Marktplaats Aanbieding. Dit is een mail met aanbiedingen die door Marktplaats en andere webshops wordt verstuurd naar meer dan een miljoen leden. Dus een andere handige manier om snel onder de aandacht te komen bij een groot deel van Nederland.
Verzamel e-mailadressen en zet in op marketing automation
Verkoop jij producten die een langere tijd tot aankoop leidt? In sectoren waar een doelgroep veel waarde hecht aan informatieve content is het een goed idee om in te zetten op marketing automation. Hiermee ben je van toegevoegde waarde voor je doelgroep en kan jij een snellere aankoopbeslissing van je doelgroep stimuleren.
Probeer altijd een beloning te geven wanneer je iemand om zijn of haar e-mailadres vraagt, zoals bijvoorbeeld een gratis tijdschrift of een kortingscode.
Op zoek naar kleinhandels
Wanneer de markt groot genoeg is, kun je er ook voor kiezen om je producten te verkopen via andere retailers. Dit is ideaal, omdat je zo minder tijd en geld kwijt bent aan het daadwerkelijke verkopen. Kleinhandels hebben contact met de klant en bestellen de producten wanneer er iets verkocht is. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is contact onderhouden met klanten die regelmatig bestellen.
Dropshipping is een andere manier om eenvoudig je producten te verkopen tegen een kortingsprijs en snel de aandacht te krijgen van veel bezoekers. Het praktische hiervan is dat er geen voorraad van producten bijgehouden hoeft te worden.
Public Relations & publiciteit inzetten
Een goede relatie met de pers kunnen je webshop maken of breken. Om je webshop bij een lokaal publiek onder de aandacht te brengen is Public Relations (PR) ideaal. We adviseren je om te beginnen met het maken van een lijst met alle websites en kranten waar je op vermeld wilt worden. Maak daarna een persbericht aan en contacteer al je PR-contacten uit je lijst of ze het op willen nemen, met een link naar jouw website.
Naast kranten, kun je ook aan online PR doen. Hiermee bedoelen we gerelateerde websites en blogs die zich binnen de markt begeven. Benader een aantal websites en vraag of ze een artikel willen schrijven over jouw webshop (gastblog). Bied natuurlijk ook aan om dat voor hun website te doen.
Promotie via de televisie is ook een hele goede manier om naamsbekendheid en meer omzet te generen. Maar helaas is dit niet voor ieder bedrijf en budget mogelijk.
Seizoensgebonden acties
Je kan het hele jaar door een reden vinden om een actie te organiseren. Een actie zorgt er namelijk voor dat een bezoeker toch even gaat rondkijken op de webshop voor een mooie deal. Hierdoor genereer jij meer omzet. Denk bij dit soort acties bijvoorbeeld aan:
- Paaskorting
- Kerstkorting
- Zomerkorting
- Carnavalskorting
- Koningsdagkorting
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen om een actie te houden, dus leef je uit!
Maak gebruik van affiliate marketing
Wil jij in een korte tijd veel (relevante) bezoekers aantrekken? Dan is affiliate marketing zonder twijfel de beste marketingmethode. Met affiliate marketing kun je je advertenties op veel relevante websites krijgen binnen een korte tijdsduur. In ruil voor het promoten van jouw webshop, producten of services krijgen de website eigenaren een klein percentage van de verkoop.
Bovendien gaat affiliate marketing geheel automatisch en je bent hier dus weinig tijd aan kwijt. Het enige wat je hoeft te doen is het regelmatig keuren van de sales.
Vraag hulp
Soms kom je er even niet uit of heb je even een frisse blik nodig op het gebied van e-commerce. Een ervaren specialist ziet vaak meteen de beginnersfouten die verholpen moeten worden. Bij het controleren van financiën kan een specialist vaak waardevolle tips geven die zichzelf terugbetalen.
Loop jij vast met jouw e-commerce of wil jij graag wat advies krijgen met betrekking tot jouw webshop? Onze experts staan voor jou klaar om jou zo een stapje dichter te brengen bij jouw doel.
Vind jouw e-commerce agency nu!