Het belang van duurzaamheidsstrategie
Digital & Marketing Strategy

Het belang van duurzaamheidsstrategie

5,00/5(3)

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ook wel Marketing 3.0 genoemd, is de nieuwe manier van ondernemen. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de wereld. Consumenten worden zich er steeds meer bewust van en daarmee wordt het ook steeds belangrijker voor bedrijven en organisaties om daar rekening mee te houden. Consumenten willen zich betrokken voelen bij merken die zij aanschaffen. Ze willen het idee hebben dat ze een verschil maken als ze voor jouw bedrijf kiezen. Dit krijg je als bedrijf niet alleen door goede producten of diensten te verkopen, maar die producten en diensten moeten ook bijdrage leveren aan een betere wereld. Om dit te bereiken, is het hebben van een duurzaamheidsstrategie van groot belang. 

Je kan dit met jouw bedrijf realiseren door je kernwaarden sterker en bewuster te laten uiten. Dit geldt niet alleen qua communicatie naar de buitenwereld, maar ook intern. Je werknemers, management, aandeelhouders en channel partners moeten zich ook bewust zijn van de duurzaamheidsstrategie, om het duurzaam ondernemen te realiseren. 

De risico’s van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Er zijn wel een aantal risico’s van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen waar je rekening mee dient te houden. Veel mensen zijn sceptisch over bedrijven die zeggen dat zij bijdrage leveren aan een betere wereld. Ze denken dat het allemaal een commercieel trucje is. Steeds meer bedrijven willen werken met een duurzaamheidsstrategie, maar het is belangrijk dat wanneer je ermee gaat werken dat je het kan laten zien. Hierin spelen twee factoren mee die bepalen of jouw duurzaamheidsstrategie een succes is. 

Oprechtheid

Je moet ervoor zorgen dat jouw aspiraties uit de kern van je bedrijf komen. De hele organisatie moet zich ervan bewust zijn dat het bedrijf zich inzet voor een betere wereld. De hele organisatie moet een sterk gevoel hebben bij het werk dat jullie leveren en iedereen moet daar achter staan. 

Transparantie

Als je als bedrijf je daadwerkelijk inzet voor een betere wereld moet je dit ook echt kunnen aantonen. Mensen willen daadwerkelijk feiten zien van wat jij beweert als organisatie te doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De vraag is hoe je dat aan iedereen gaat laten zien en hoe je dat terug laat komen in je jaarverslag. 

De basis van een duurzaamheidsstrategie

Bij het opstellen van een duurzaamheidsstrategie bestaat de basis uit drie elementen: missie, visie en kernwaarden. Je moet duidelijk in beeld brengen wat de missie, visie en kernwaarden van jouw bedrijf zijn. Hierbij moet je rekening houden met je duurzaamheidsstrategie. 

Missie

Om je missie te formuleren in je duurzaamheidsstrategie moet je nagaan wat jij als bedrijf eraan doet om de wereld een betere plek te maken en waarom je dat als bedrijf doet. Wie zijn jullie en hoe gaan jullie met elkaar, klanten en met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen om? Een missie moet verder duidelijk richting geven waar jullie als onderneming naartoe willen. Verder moet een missie tijdloos en gericht zijn op jouw organisatie. 

Visie

Je visie moet sterk zijn. Hoe ga jij jouw missie realiseren? Je visie moet duidelijk antwoord geven op de vraag hoe je je missie gaat realiseren en hoe je je doelen gaat halen die jij gesteld hebt. Hierbij is het ook belangrijk dat de kernwaarden van je organisatie terugkomen en het moet gaan over het beeld dat jij bij de toekomst hebt.  

Kernwaarden

Het bepalen van kernwaarden is heel belangrijk. Het zijn je grondbeginselen en drijfveren waar jij als bedrijf in gelooft en je houdt je er als organisatie dagelijks aan. De kernwaarden worden door alle mensen in de organisatie ondersteund en het is de reden dat iemand voor jouw bedrijf kiest. Om je kernwaarden te bepalen moet je nagaan waar jullie als bedrijf voor staan en waar iedereen in de organisatie achter staat. De drie belangrijkste kernwaarden moet je uit gaan kiezen en dan moet je gaan formuleren waaruit blijkt dat dit de kernwaarden zijn van jouw organisatie. Je kernwaarden moet je kunnen terugzien in het dagelijks gedrag van de leidinggevenden en medewerkers. 

Duurzaamheidsstrategie koppelen aan SDG’s

In 2015 hebben de landen van de Verenigde Naties 17 SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) opgesteld. Het doel van al deze 17 SDG’s is de wereld in 2030 een betere plek maken. Deze SDG’s zijn wereldwijd bekend en het geeft jou veel richting in het opstellen van je duurzaamheidsstrategie. Je kan je bedrijfsdoelen direct koppelen aan de Sustainable Development Goals en zo kan jij jouw duurzaamheidsstrategie makkelijker opstellen. Door de SDG’s mee te nemen in je strategie zorg jij ervoor dat je makkelijker kan aantonen wat jij doet om de wereld een betere plek te maken. 

Wil jij nu alvast beginnen aan het communiceren van jouw impact aan een betere wereld via de SDG’s? Meld je dan gratis en eenvoudig aan bij SDG Impact en communiceer jouw impact!

Voordelen van een duurzaamheidsstrategie

Het kost wat meer tijd en het is iets moeilijker om een duurzaamheidsstrategie op te zetten dan een normale strategie voor je organisatie. Toch is het wel echt de moeite waard. Je moet het zien als een investering die zich vroeg of laat terugbetaald. Naast dat je bedrijf een betere naam krijgt en dat je een steentje bijdraag aan een betere wereld, zitten er commercieel namelijk ook nog drie grote voordelen aan. Zo bespaar je kosten, verbeter je je merkwaarde en vergroot je de omzet vanuit nieuwe marktkansen. 

Het besparen van kosten

Door een duurzaamheidsstrategie bespaar je kosten voor je onderneming. Je bespaart marketingkosten, omdat de consument de boodschap makkelijker zelf oppakt. Hierdoor hoef je zelf minder geld uit te geven aan reclamekosten.

Daarnaast is een duurzaamheidsstrategie erg geschikt voor co-creatie bij nieuwe producten of innovaties. Waardoor sommige processen door klanten uitgevoerd kunnen worden. De werknemerstevredenheid wordt ook beter als je deze strategie uitwerkt. Doordat de werknemers meer tevreden zijn op de werkvloer zal de arbeidsproductiviteit stijgen. 

Je krijgt ook meer steun van consumenten wanneer je een goede missie formuleert en dit goed naar de buitenwereld weet te brengen. Hierdoor kom je als bedrijf beter uit de verf dan je concurrenten en zien mensen je als een aantrekkelijke werkgever, waardoor je kunt besparen op werving en selectie. Verder krijg je ook nog meer steun van channelpartners, waardoor je minder moeite hoeft te doen om korting te krijgen. 

Verbetering van je merkwaarde

De merkwaarde van jouw onderneming wordt gevormd door je bedrijfsvisie, cultuur en imago. Het creëren van een oprecht merk zorgt ervoor dat je onderneming is opgewassen tegen de buitenwereld. Door je duurzaamheidsstrategie stel je duurzame werkwijzen op en dat waardeert de consument en dat wordt gedeeld in de community’s waar consumenten actief zijn. Doordat jouw duurzame werkwijzen worden gedeeld door consumenten krijg je meer mond-tot-mond reclame en verbeter je je merkwaarde. 

Je omzet vergroten vanuit nieuwe marktkansen

Als je als bedrijf een goede missie en visie hebt gevormd en je de juiste kernwaarden hebt gekozen, is het makkelijker om nieuwe markten te betreden. Hierdoor accepteren klanten jouw bedrijf eerder als nieuwe betreder van de markt en wordt je sneller toegelaten. Op lange termijn krijg je ook nog een concurrentievoordeel door het naleven van een duurzame strategie in jouw organisatie. 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het bepalen van je duurzaamheidsstrategie? Je kunt contact opnemen met een marketingbureau die met de SDG’s werkt. Zo wordt je geholpen met het bepalen van je missie, visie en kernwaarden en dan zorg je dat jij een mooie duurzaamheidsstrategie opstelt die je naar de buitenwereld kunt communiceren. 

Ten Stripes is een marketingbureau die als doel heeft de nieuwe economie groter te maken dan de traditionele economie. Dit doen wij door de inzet van marketing 3.0. Wij helpen bedrijven groeien en bloeien met (de nieuwste) digitale marketingstrategieën. De executie hiervan doen we door oprechte en ijzersterke verhalen te verspreiden over de juiste kanalen op het juiste moment. De mensen die met ons werken zijn intrinsiek gemotiveerde marketeers die het beste willen voor jou én voor de wereld.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email