freelancer
Digital & Marketing Strategy

Kiezen voor een bureau of en freelancer – Wat is het beste?

5,00/5(1)

Als klant staat je voor een dilemma wanneer het erom gaat hulp te krijgen van een externe dienstverlener. Moet je een agentschap of een freelancer om hulp vragen? Dat is inderdaad een vraag die we vaak horen en het is onmogelijk om je een pasklaar antwoord te geven.

De keuze voor het een of het ander zal afhangen van je behoeften. Er is geen goede of foute keuze. Het zijn gewoon twee verschillende manieren van werken.

Laten we hier de voordelen van elk van de twee opties schetsen:

🏢 Kiezen voor een bureau….

Een bureau brengt de dienstverleners samen die je nodig hebt

Het bureau zal je veel tijd besparen omdat het de juiste profielen heeft geselecteerd om jouw project te behandelen. Het heeft immers het voordeel dat het alle nodige competenties in huis heeft om voor jou te zorgen. Je hoeft niet langer eindeloos onderzoek te doen om het “perfecte profiel” voor je bedrijf te vinden.

Het bureau zal weten welke vaardigheden nodig zijn om aan je behoeften te voldoen en zal voorkomen dat je de verkeerde keuze maakt. Het mensen in zijn team heeft die deskundig zijn op de verschillende gebieden van digitale marketing.


Maak de juiste keuze met zelfvertrouwen.

Ontdek de meest relevante agencies voor jouw project gebaseerd op je specifieke vereisten.

Bekijk alle services.

Het bureau beschikt op één plaats over een grote verscheidenheid aan profielen, waardoor het projecten kan toewijzen naar gelang van de vereiste graad van deskundigheid. Zo zullen bijvoorbeeld grootschalige projecten die een zekere mate van knowhow vereisen, worden toegewezen aan oudere, ervaren profielen.

Terwijl projecten die reactiviteit en doortastendheid maar weinig expertise vereisen, zullen worden toegewezen aan juniorprofielen (stagiairs of operationeel personeel).

1 – De organisatie is reeds aanwezig

Om zo goed mogelijk aan de behoeften van je project te voldoen, zullen waarschijnlijk verschillende profielen moeten samenwerken. Hoe meer mensen er zijn, hoe moeilijker het zal zijn om ze allemaal te beheren. Je loopt het risico overwerkt te raken en geen tijd te hebben voor de andere taken die je functie vereist.

Een webmarketingbureau werkt als volgt: er is een “projectmanager” die iedereen leidt en je belangrijkste contactpersoon zal zijn. Zijn taak zal erin bestaan taken toe te wijzen, ervoor te zorgen dat het project vlot verloopt en je regelmatig feedback te geven.

Bovendien zal de projectmanager je instructies doorgeven aan de teamleden en erop toezien dat deadlines en instructies worden nageleefd. Dat garandeert een zeer hoog niveau van betrouwbaarheid.

freelancer

2 – Samenhang in de strategie

In een agentschap overleggen alle professionals met elkaar om samen de beste strategie voor je bedrijf te bepalen. De verschillende profielen komen regelmatig bijeen om de voortgang van het marketingplan te bespreken.

Werken in teamverband zorgt voor consistentie in de gevolgde strategie. Iedereen weet waar hij aan toe is, wat hij moet doen en dit voorkomt dubbel werk en maximaliseert de kwaliteit van de dienstverlening.

3 – Een agentschap heeft de capaciteit om onvoorziene omstandigheden te beheren

Door zijn middelen in termen van personeel, maar ook door zijn manier van werken, weet een agentschap hoe het de afwezigheid van zijn dienstverleners ten gevolge van, bijvoorbeeld, een sterfgeval in de familie of een vertrek op vakantie moet beheren.

Een agentschap moet immers een geheel van regels en procedures vaststellen die moeten worden nageleefd om het project goed te laten verlopen. Zelfs als de verantwoordelijke persoon in de loop van het project verandert, zal de persoon die hem of haar vervangt direct te weten kunnen komen hoe het project vordert.

Deze procedures moeten elke nieuwe persoon die op het project aankomt in staat stellen de problemen te begrijpen, de nuttige gegevens te vinden en aldus een onverwacht onderbroken project te hervatten (klantgegevens, toegangscodes, projectdocumentatie, enz.)

freelancer; analyse

4 – Het is een verbintenis op lange termijn

Dankzij haar middelen en multidisciplinaire vaardigheden zal een agentschap je project gemakkelijker kunnen opvolgen, terwijl een freelancer, die per definitie alleen staat om alle aanvragen te beheren, op lange termijn meer moeilijkheden zou kunnen ondervinden.

Bovendien, als je dacht dat je alleen een SEO expert nodig had, kan het zijn dat een e-mailing expert ook welkom is om je campagnes te ontwerpen. Een bureau zal je dit profiel kunnen verschaffen, terwijl een freelance SEO-expert waarschijnlijk geen e-mailingexpert zal zijn.

🧑‍💻 Kiezen voor een freelancer…

1- Een freelancer zorgt voor zijn klanten

De algemene opinie is dat werken met een freelancer vaak meer risico’s inhoudt. Het is bijvoorbeeld moeilijk hun bekwaamheidsniveau te beoordelen of zich van hun inzet voor het project te verzekeren. Freelancers adverteren echter uitsluitend via mond-tot-mondreclame.

Dat betekent dat zij zullen proberen zo effectief mogelijk te zijn, zodat je over hen zult praten en zij werk zullen krijgen. De freelancer heeft er weinig belang bij om niet betrokken te zijn bij je project.

2- Een freelancer is flexibeler en houdt beter rekening met deadlines

Werken met een agentschap is duurder dan werken met een freelancer. Dat komt omdat een agentschap structurele kosten (huur, salarissen) moet betalen waarvan een freelancer is vrijgesteld. Daarom staan de agentschappen niet open voor onderhandelingen. Freelancers, daarentegen, zijn flexibeler door hun onafhankelijke status.

Freelancers leveren werk dat kwalitatief gelijkwaardig is aan dat van een agentschap

Wist je dat veel freelancers als onderaannemer voor een agentschap werken? Met andere woorden, een freelancer kan de leiding hebben over het project dat je aan je agentschap hebt toevertrouwd. De projectmanager blijft echter een contractant van het agentschap.

Sommige freelancers leveren zelfs werk dat kwalitatief beter is dan dat van een agentschap. Zij hebben naam weten te maken en vinden het niet meer moeilijk om voor zichzelf te werken.

3- Een freelancer werkt even hard, zo niet harder dan een agentschap

Veel freelancers zijn drukke ondernemers die de telefoon beantwoorden, soms zelfs tot laat in de avond. Zij hebben vaak veel langere werktijden dan werknemers. Freelancers zijn hardwerkende mensen die je project serieus en professioneel nemen.

Conclusie, wat kies je?

Beide partijen hebben hun voordelen is hier het antwoord op. Toch zijn er een aantal factoren die kunnen bepalen wat het beste is voor jouw bedrijf. Voor een duurzame samenwerking op verschillende marketing gebieden, kies je best voor een marketing bureau.

Freelancers kunnen je echter ook kwaliteit aanbieden en zijn vaak goedkoper, alleen is hun expertise vaak beperkt tot één onderwerp.

Neem alvast eens een kijkje tussen onze (marketing) agencies, wij helpen je graag aan jouw ideale partner!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email