Studie: 20% van de Belgen vertrouwt influencers meer dan zijn gezondheidsspecialist
Sortlist Insights

Studie: 20% van de Belgen vertrouwt influencers meer dan zijn gezondheidsspecialist

5,00/5(1)

Tl;dr: Influencers en sociale netwerken blijven de favoriete bron van informatie en inspiratie voor gebruikers, maar specialisten hebben het laatste woord. 

Denk aan de laatste verandering in je training routine of de laatste financiële trend die je interesse heeft gewekt. Heeft u hierover een arts, trainer of adviseur geraadpleegd? Kwam het idee zomaar in je op? Of ben je geïnspireerd geraakt door een influencer?

Sortlist ondervroeg 1.000 gebruikers die gezondheids- en financiële influencers volgen. Het doel was inzicht te krijgen in de kracht van influencers en influencer marketing op de beslissingen van gebruikers in vergelijking met de invloed van financiële en gezondheidsdeskundigen. Vertrouwt u uw influencer meer dan uw bankier of dokter? Dit is wat we voor Nederland hebben gevonden: 

  • 1 op de 5 gebruikers vertrouwt influencers meer dan zijn artsen en financieel adviseurs.
  • 60% van de Nederlandse respondenten zegt dat influencers hen hebben geholpen met hun financiële investeringen; 42,9% vindt echter dat specialisten betrouwbaarder zijn.
  • Als het om financiën gaat, zegt 70% van de Nederlanders dat zij de informatie van de influencer controleren. Voor gezondheid en fitness onderzoekt slechts 26,7% wat de influencer zegt.
  • De kostprijs en de moeite om een afspraak te maken, zijn de twee grootste struikelblokken die mensen ervan weerhouden contact op te nemen met een specialist.
  • In Nederland, zowel in de gezondheidszorg als in de financiële wereld, blijft betrouwbaarheid het verschil uitmaken tussen een specialist en een Influencer. In Europa wordt transparantie als grote verschil aangegeven. 
  • Ondanks hun invloed staan influencers nog steeds op de laatste plaats wanneer gebruikers wordt gevraagd wie zij het meest zouden vertrouwen. Specialisten komen eerst.

44% van de Nederlandse respondenten vindt sociale media de meest toegankelijke bron van informatie. 

Uit onze enquête blijkt dat wanneer de Belgen informatie over gezondheid en financiën nodig hebben, zij de meest toegankelijke bronnen vinden in:

  1. Sociale netwerken (36,9%)
  2. Google (28,6%) 
  3. Specialisten (26,8%)
  4. Vrienden en familie (7,7%) 
Informatiebron sociale media

In Nederland gebruikt ongeveer 1 op de 2 mensen sociale netwerken om informatie te krijgen over gezondheidsgerelateerde onderwerpen.

Volgens onze studie zijn sociale media de belangrijkste bron van informatie voor Nederlandse respondenten zowel voor financiële (47,5%) als gezondheidsgerelateerde (42,9%) onderwerpen.

Tv-programma’s: de minst gebruikte bron voor gezondheidsgerelateerde informatie  

Ondervraagde personen uit de leeftijdscategorie van 45-54 jaar oud (50%) geven aan voornamelijk bij specialisten hun gezondheidsinformatie te halen. Voor financieel advies kloppen ze vaker bij vrienden en kennissen aan. (62,3%) De overige leeftijdscategoriën raadplegen het vaakst sociale media voor beide topics. (45,8%)

De meest gebruikte sociale netwerken voor informatie 

Uit ons onderzoek blijkt dat voor Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje YouTube en Instagram de meest gebruikte netwerken zijn voor gezondheids- en financiële informatie. 

Voor Nederland zijn de resultaten concreet: 

Gezondheid:

Youtube: 26,2%

Instagram: 25,3%

Facebook: 15,4 %

Financiën:

Youtube: 19%

Instagram: 15,5%

Facebook: 13,8% 

Sociale media als informatiebron
tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Creative & DesignBrandingMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategySocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Creative & DesignWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
MarketingContent MarketingDigital & Marketing StrategyE-mail MarketingMedia & AdvertisingMobile MarketingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentMarketingDigital & Marketing StrategyWeb & Software DevelopmentSEOWeb Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
BrandingMarketingDigital & Marketing StrategyMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignMarketingDigital & Marketing StrategyPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentWeb Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignMarketingContent MarketingEventPRSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DesignMarketingE-CommerceEventMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward

Waarom vertrouwen mensen social media influencers?

Bij het ontwikkelen van deze studie werd het belangrijk voor ons om te begrijpen hoe mensen de influencers kiezen die ze volgen.

De opkomst van influencer marketing heeft hen in hoge mate gepositioneerd als marktleiders, zozeer zelfs dat één op de vijf mensen influencers meer vertrouwt dan hun gezondheids- en financiële specialisten (hierover later meer).

“Ik benader transparantie door over mijn dagelijks leven te praten, cijfers te laten zien, problemen die ik tegenkom… kortom, het echte leven. Ik zeg geen dingen als: ‘Het is makkelijk om geld te verdienen, ik heb nooit problemen’.”

Tony Jazz, Investeerder, Ondernemer, Spreker en Adviseur

In alle markten is geloofwaardigheid de belangrijkste factor bij het selecteren van influencers op het gebied van gezondheid en financiën. Het aantal volgers blijkt ook belangrijk, zowel voor gezondheids- en financiële influencers. Dit criterium bevindt zich op de tweede plaats. 

vertrouwen in influencers

De invloed van influencers op crypto-investeringen

In de financiële sector is elke ondervraagde markt het erover eens dat zij financiële beïnvloeders in de eerste plaats volgen voor crypto-activa (31,58%).

In Europa is de leeftijdsgroep die het minst geneigd is een financiële influencer te volgen +45 jaar.

Op het gebied van gezondheid zijn influencers voor 26% een belangrijke bron van inspiratie 

Op het gebied van gezondheid is het type inhoud waarvoor Nederlanders influencers volgen een combinatie van inspiratie en ideeën (26,19%) en informatie (23,81%).  

36% van de Belgen controleert steeds de informatie die door influencers wordt gegeven 

Het is belangrijk te weten wie er praat. Dat is althans de mening van 20% van de mensen die influencers uit de financiële sector volgen en 73%% van de mensen die influencers uit de gezondheidssector volgen. Zij zeggen dat zij soms de antecedenten van de influencers onderzoeken, evenals de informatie die zij verstrekken. 

geloofwaardigheid influencers

Voor Nederland concreet geeft 27% van de ondervraagden aan dat ze influencers in de gezondheidsbranche steeds natrekken, voor finance stijgt dit percentage naar 70%. Gemiddeld komt dit neer op 39,4% voor beide sectoren. 

Impact van influencer marketing op gebruikers

Toen we mensen vroegen of een influencer hen ooit had “beïnvloed” om een product te kopen of in een bepaald activum te investeren, waren de antwoorden relatief positief.

Personen jonger dan 44 keerden de andere wang toe; zij zijn de groep die het minst wordt beïnvloed om een gezondheidsproduct te kopen, terwijl de oudere gebruikers het meest werden beïnvloed om dit te doen.

Bovendien bevestigde 40% van de 35- tot 44-jarigen dat zij een nieuwe levensstijl hebben ontdekt door gezondheids influencers. Hetzelfde percentage geeft aan influencers te volgen voor de leuke content. 

overtuigingskracht influencers

Bovendien beweerde 46,5% (voor Nederland: 60%) van de respondenten dat de hulp van financiële beïnvloeders een positieve invloed had op beleggingsbeslissingen. Alleen in Frankrijk zeiden de meeste respondenten dat hun hulp het meeste effect had op hun “mentale instelling” (52,63%).

Toen we de Nederlanders vroegen of een influencer hen ooit had “beïnvloed” om een product te kopen of in een specifiek activum te beleggen, waren de antwoorden fifty-fifty. 

Twee markten beweren dat ze bepaalde producten/technieken hebben gebruikt die door influencers werden gepromoot, maar dat ze de levensstijl niet volledig hebben overgenomen. Deze markten zijn Duitsland (48,94%), Spanje (45,76%).

Waarom verliezen influencers het vertrouwen van hun volgers? 

Er zijn verschillende redenen waarom een persoon besluit te stoppen met het volgen van een influencer. Uit onze studie blijkt dat de drie belangrijkste redenen zijn :

ontvolgen influencers

Waar zit de kloof tussen influencers en specialisten?

Tot nu toe hebben we gezien hoeveel macht influencers in zowel de gezondheidszorg als de financiële wereld hebben over hun volgers, en de waarde die zij bieden. Betekent dit het einde voor specialisten?

Volgens onze gegevens… niet. Kiezen voor een specialist in plaats van voor een influencer, of omgekeerd, heeft zo zijn voor- en nadelen.

Wat specialisten inbrengen: vertrouwen en transparantie

Drie belangrijke factoren weerhouden gebruikers ervan een influencer te verkiezen boven een specialist. Zoals we hieronder kunnen zien, hebben ze betrekking op betrouwbaarheid en een persoonlijke benadering, zowel in de gezondheidsindustrie als in de financiële sector.

Daarnaast is transparantie een andere belangrijke eigenschap die specialisten in beide sectoren onderscheidt van influencers. In de gezondheidszorg wordt gepersonaliseerde ondersteuning door specialisten als waardevoller beschouwd (11,1%) dan in de financiële sector (4,76%).

vertrouwen in influencers

Er zijn ook dingen die mensen een influencer gewoon niet zouden toevertrouwen.

Op financieel gebied kunnen dit zaken zijn die te maken hebben met de vraag welke platforms te gebruiken (37,5%) en welke activa te kopen (21,88%).

Op gezondheidsgebied gaat het om informatie over gezondheidsaandoeningen of symptomen (36,36%) en meer te leren over mogelijke diëten/routines (27,32%), ondanks dat gebruikers eerder zeiden dat de belangrijkste reden waarom ze deze influencers volgden inspiratie en informatie was.

Wat influencers inbrengen: toegankelijke en gratis informatie 

“Nabijheid wint het van bekwaamheid! Daarom vertrouwen we influencers meer. Je bent eerder geneigd een vriend te vertrouwen dan een vreemde. En influencers bouwen vriendschappelijke relaties op met hun gemeenschap.”

Tony Jazz, Investeerder, Ondernemer, Spreker en Adviseur

Toch zijn betrouwbaarheid en persoonlijke ondersteuning niet voldoende om mensen massaal naar specialisten te doen gaan.

Met name de kosten (58,3%) en de bereikbaarheid, of de moeilijkheid om een afspraak te maken (25%), zijn de twee grootste struikelblokken voor gebruikers wanneer zij besluiten contact op te nemen met hun gezondheidsspecialist.

In de financiële sector is het patroon vergelijkbaar: 49,12% van de ondervraagde gebruikers op alle markten zegt dat hun financiële specialisten “duur” zijn en 22,06% zegt dat het gemak van toegang een belemmering vormt wanneer zij besluiten contact met hen op te nemen.

België en Nederland springen eruit als uitzonderingen op deze financiële tendens. Beide landen zijn het erover eens dat specialisten duur zijn, maar vinden ook dat het feit dat men niet weet welke specialist te kiezen een grote belemmering vormt.

Parodie-influencer Objectif Quadrillionaire heeft een andere mening:

Ik denk dat sommige mensen influencers meer vertrouwen dan experts, omdat de influencer je het verhaal vertelt dat je wilt horen: geld is toegankelijk en makkelijk.”

Objectif Quadrillionnaire, Parodisch Ondernemersaccount

Specialisten of influencers: wie vertrouwen mensen meer?

Dit is de kern van ons rapport: vertrouwen mensen gezondheids influencers meer dan hun artsen, voedingsdeskundigen en personal trainers? Verkiezen zij financiële influencers boven hun adviseurs, bankiers en accountants?

Hoewel zij luisteren naar het advies van deze influencers, de producten kopen die zij aanbevelen, hun beleggingsadvies direct opvolgen en belangrijke beslissingen nemen op het gebied van gezondheid en investeringen, zijn de gebruikers stellig van mening dat op de vraag wie zij het meest zouden vertrouwen, de meerderheid deskundigen op de eerste en influencers op de laatste plaats zetten.

Slechts 1 op de 5 gebruikers vertrouwt gezondheids- en financiële influencers meer dan de specialisten op die gebieden. Toch is dit een belangrijk cijfer, omdat het aangeeft dat er een trend in opkomst zou kunnen zijn naarmate de wereld dieper in het digitale ecosysteem doordringt. Voor Nederland specifiek verkiest 1 op de 4 een influencer boven een specialist. Voornamelijk op gezondheidsvlak durven mensen influencers meer te vertrouwen (44,44%). 

Het laatste woord is aan…

Hebben influencers wat nodig is om specialisten te vervangen? De meeste gebruikers erkennen de geloofwaardigheid ervan, maar kiezen er toch voor hun reguliere medisch of financieel adviseur te raadplegen.

De gemakkelijke toegang tot influencers maakt hen tot de ideale bron van inspiratie, die de eerste wil aanwakkert om een levensstijl te veranderen of een routine te ontwikkelen, wat ons het belang van influencer marketing laat zien. Wanneer echter nadere gegevens nodig zijn of wanneer de eerste actie klaar is om te worden ondernomen, wenden de mensen zich vaak tot specialisten, zelfs wanneer er belemmeringen zijn zoals kosten en moeilijkheden bij het maken van afspraken.

Voor specialisten is het daarom zinvoller dan ooit om met influencers en influencer marketing bureaus samen te werken, aangezien zij een van de favoriete informatie- en inspiratiebronnen van de gebruikers blijven.  

Methodologie

De studie werd tussen 1 en 8 juni 2022 uitgevoerd bij 1000 bedrijven in Nederland, België, Duitsland, Spanje en Frankrijk. In de studie hebben we gebruikers ondervraagd die influencers volgen op het gebied van gezondheid en voeding en op het gebied van financiën en rijkdom, om hun voorkeuren te bepalen wat betreft vertrouwen, betrouwbaarheid en acties met betrekking tot het advies van influencers. De antwoorden zijn anoniem.

Commentaren (0)

Nieuwe reactie plaatsen


0/500

Jouw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]