Studie: 20% van de Belgen vertrouwt influencers meer dan zijn gezondheidsspecialist
Gepubliceerd op: 16 mrt 2023 | Auteur: Sortlist Team
Sortlist ondervroeg 1.000 gebruikers die gezondheids- en financiële influencers volgen. Het doel was inzicht te krijgen in de kracht van influencers en influencer marketing op de beslissingen van gebruikers in vergelijking met de invloed van financiële en gezondheidsdeskundigen. Vertrouwt u uw influencer meer dan uw bankier of dokter? Dit is wat we voor Nederland hebben gevonden:
Mensen beweren dat Google en specialisten de gemakkelijkste bronnen zijn om informatie over hun gezondheid te vinden.
36,4% van de mensen geeft de voorkeur aan Google, terwijl 32,4% de voorkeur geeft aan specialisten.
De belangrijkste bron van gezondheidsinformatie in de praktijk blijft daarentegen de sociale media (47,6%), gevolgd door specialisten en online media (tijdschriften, fora, enz.).
Op het gebied van gezondheid is het type inhoud waarvoor gebruikers influencers volgen een combinatie van inspiratie en ideeën (27,12%) en informatie (25,47%).
Van deze sociale kanalen staan Youtube en Instagram helemaal bovenaan voor de gezondheidsindustrie, wat de vraag naar visuele content benadrukt.
Op alle markten is geloofwaardigheid de meest doorslaggevende factor bij de keuze van beïnvloeders in de gezondheidszorg.
In deze industrie is het aantal volgers belangrijker dan de inhoud.
Precies 50% van de mensen die gezondheidsbeïnvloeders volgen, zegt de achtergrondinformatie van influencers te onderzoeken, evenals de informatie die zij verstrekken.
Bijna 4 van de 5 mensen die gezondheidsbeïnvloeders volgen, zeggen dat ze wel eens een door hen gepromoot product hebben gekocht.
De meeste mensen melden een positief resultaat (42%) van het volgen van gezondheidsinfluencers, hetzij door een levensstijl volledig over te nemen, hetzij door aangeprezen producten te kopen.
Er zijn verschillende redenen waarom iemand besluit te stoppen met het volgen van een influencer. Maar volgens ons onderzoek zijn dit de drie belangrijkste redenen, die in alle onderzochte landen voorkomen.
Betrouwbaarheid, persoonlijke service en transparantie in gezondheid. De drie belangrijkste factoren die gebruikers ervan weerhouden een influencer te kiezen boven een specialist.
Kwesties met betrekking tot informatie over gezondheidsaandoeningen of symptomen (47,68%) en welke producten te gebruiken (31,89%) zijn voorbeelden van zaken die mensen een gezondheids influencer niet zouden toevertrouwen, ondanks dat ze eerder zeiden dat de belangrijkste reden waarom ze deze influencers volgden was voor inspiratie en informatie.
De kosten (51,8%) en de toegankelijkheid, of de moeilijkheid om een afspraak te maken (25,75%), zijn de twee belangrijkste belemmeringen voor gebruikers om contact op te nemen met hun gezondheidsspecialist.
Op de vraag wie ze meer zouden vertrouwen, gooiden de meeste gebruikers influencers onder de bus. Slechts 1 op de 5 mensen zou hen eerder vertrouwen dan specialisten.
Ondanks het luisteren naar de tips van deze influencers, het kopen van hun aanbevolen producten, het rechtstreeks van hen aannemen van beleggingsadvies en het nemen van belangrijke beslissingen op het gebied van gezondheid en rijkdom in het algemeen. Lijkt de kracht van influencers nog steeds niet zo groot als anderen doen voorkomen. Mensen zullen zich vaak tot specialisten wenden. Vooral wanneer meer details nodig zijn of wanneer een eerste actie moet worden ondernomen. Dit gebeurt ondanks blokkades zoals kosten en moeilijkheden bij het maken van afspraken.
50% van de gebruikers onderzoekt informatie van gezondheids influencers.
Kosten en toegankelijkheid zijn blokkades om contact op te nemen met specialisten.
Inspiratie (27,12%) en informatie (25,47%) zijn de favoriete gezondheidsinhoud.
33% vindt geloofwaardigheid het belangrijkst.
De studie werd uitgevoerd tussen 1 en 8 juni 2022 onder 1.000 gebruikers in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland. In de studie ondervroegen we gebruikers die gezondheids- en voedings influencers volgden om hun voorkeuren te bepalen. We zochten naar vertrouwen, betrouwbaarheid en actie met betrekking tot advies van influencers. De antwoorden zijn anoniem.
De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.
Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.