Studie: 20% van de Belgen vertrouwt influencers meer dan zijn gezondheidsspecialist
arrow_back Marketing rapporten

Studie: 20% van de Belgen vertrouwt influencers meer dan zijn gezondheidsspecialist


In this Marketing Report:

Sortlist ondervroeg 1.000 gebruikers die gezondheids- en financiële influencers volgen. Het doel was inzicht te krijgen in de kracht van influencers en influencer marketing op de beslissingen van gebruikers in vergelijking met de invloed van financiële en gezondheidsdeskundigen. Vertrouwt u uw influencer meer dan uw bankier of dokter? Dit is wat we voor Nederland hebben gevonden: 

Google

Gemakkelijkste bron voor mensen om informatie over hun gezondheid te vinden

50%

Mensen die de achtergrondinformatie van influencers onderzoeken

Geloofwaardigheid

De meest doorslaggevende factor bij het kiezen van influencers

Geprefereerde informatiebronnen

Google is nog steeds #1

Mensen beweren dat Google en specialisten de gemakkelijkste bronnen zijn om informatie over hun gezondheid te vinden.

36,4% van de mensen geeft de voorkeur aan Google, terwijl 32,4% de voorkeur geeft aan specialisten.

Maar sociale media zijn de belangrijkste bron voor bijna de helft (47,6%)

De belangrijkste bron van gezondheidsinformatie in de praktijk blijft daarentegen de sociale media (47,6%), gevolgd door specialisten en online media (tijdschriften, fora, enz.).

Inspiratie en informatie zijn de belangrijkste interesses van de gebruikers

Op het gebied van gezondheid is het type inhoud waarvoor gebruikers influencers volgen een combinatie van inspiratie en ideeën (27,12%) en informatie (25,47%).

Er is veel vraag naar visuele inhoud

Van deze sociale kanalen staan Youtube en Instagram helemaal bovenaan voor de gezondheidsindustrie, wat de vraag naar visuele content benadrukt.

De kracht van influencers

Wat maakt dat mensen een influencer vertrouwen?

Op alle markten is geloofwaardigheid de meest doorslaggevende factor bij de keuze van beïnvloeders in de gezondheidszorg.

In deze industrie is het aantal volgers belangrijker dan de inhoud.

De helft van de gebruikers onderzoekt de achtergrond van influencer

Precies 50% van de mensen die gezondheidsbeïnvloeders volgen, zegt de achtergrondinformatie van influencers te onderzoeken, evenals de informatie die zij verstrekken.

De kracht van influencers en hun Impact op gebruikers

71% heeft producten gekocht van influencers

Bijna 4 van de 5 mensen die gezondheidsbeïnvloeders volgen, zeggen dat ze wel eens een door hen gepromoot product hebben gekocht.

Bijna de helft van de mensen meldt een positieve ervaring met gezondheids influencers

De meeste mensen melden een positief resultaat (42%) van het volgen van gezondheidsinfluencers, hetzij door een levensstijl volledig over te nemen, hetzij door aangeprezen producten te kopen.

Redenen om te stoppen met het volgen van een gezondheids influencer

Er zijn verschillende redenen waarom iemand besluit te stoppen met het volgen van een influencer. Maar volgens ons onderzoek zijn dit de drie belangrijkste redenen, die in alle onderzochte landen voorkomen.

Reasons for following influencers

Gezondheids Influencers Vs. Specialisten

Eerlijkheid blijft het beste beleid

Betrouwbaarheid, persoonlijke service en transparantie in gezondheid. De drie belangrijkste factoren die gebruikers ervan weerhouden een influencer te kiezen boven een specialist.

De helft van de gebruikers zou gezondheids influencers niet vertrouwen voor gezondheidssymptomen

Kwesties met betrekking tot informatie over gezondheidsaandoeningen of symptomen (47,68%) en welke producten te gebruiken (31,89%) zijn voorbeelden van zaken die mensen een gezondheids influencer niet zouden toevertrouwen, ondanks dat ze eerder zeiden dat de belangrijkste reden waarom ze deze influencers volgden was voor inspiratie en informatie.

De meeste gebruikers vinden gezondheidsspecialisten duur en moeilijk bereikbaar

De kosten (51,8%) en de toegankelijkheid, of de moeilijkheid om een afspraak te maken (25,75%), zijn de twee belangrijkste belemmeringen voor gebruikers om contact op te nemen met hun gezondheidsspecialist.

Mensen vertrouwen specialisten meer

Op de vraag wie ze meer zouden vertrouwen, gooiden de meeste gebruikers influencers onder de bus. Slechts 1 op de 5 mensen zou hen eerder vertrouwen dan specialisten.

Conclusie

Ondanks het luisteren naar de tips van deze influencers, het kopen van hun aanbevolen producten, het rechtstreeks van hen aannemen van beleggingsadvies en het nemen van belangrijke beslissingen op het gebied van gezondheid en rijkdom in het algemeen. Lijkt de kracht van influencers nog steeds niet zo groot als anderen doen voorkomen. Mensen zullen zich vaak tot specialisten wenden. Vooral wanneer meer details nodig zijn of wanneer een eerste actie moet worden ondernomen. Dit gebeurt ondanks blokkades zoals kosten en moeilijkheden bij het maken van afspraken.

50% van de gebruikers onderzoekt informatie van gezondheids influencers.

Kosten en toegankelijkheid zijn blokkades om contact op te nemen met specialisten.

Inspiratie (27,12%) en informatie (25,47%) zijn de favoriete gezondheidsinhoud.

33% vindt geloofwaardigheid het belangrijkst.

Methodiek

De studie werd uitgevoerd tussen 1 en 8 juni 2022 onder 1.000 gebruikers in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland. In de studie ondervroegen we gebruikers die gezondheids- en voedings influencers volgden om hun voorkeuren te bepalen. We zochten naar vertrouwen, betrouwbaarheid en actie met betrekking tot advies van influencers. De antwoorden zijn anoniem.

Verschenen in

Over de Sortlist Data Hub

De Sortlist Data Hub is de place to be voor journalisten en industrieleiders die op zoek zijn naar datagestuurde rapporten uit de marketingwereld, verzameld uit onze onderzoeken, partnersamenwerkingen en interne gegevens van meer dan 50.000 branches.

Het is ontworpen als een ruimte waar de cijfers over marketing worden omgezet in gemakkelijk te lezen rapporten en studies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email