De sleutels van een mediaplan die je nog niet zijn verteld
Advertising

De sleutels van een mediaplan die je nog niet zijn verteld

5,00/5(3)

Wat is het nut van het maken van een advertentie , als er niemand is om het te zien of te horen? Het proces van mediaplanning is een essentiële factor voor campagnes, aangezien je als adverteerder op de beste platforms en in de beste formaten wilt verschijnen. En dit is een van de meest geïmplementeerde digitale marketingstrategieën van de grote merken.

Er veel zeer technische aspecten die aan elkaar moeten worden gekoppeld om je mediaplan te doen slagen. In dit artikel gaan we jou hoe je een mediaplan moet beheren.

Stap 1: Stem je af op een objectief publiek

Het eerste doel dat elke adverteerder moet stellen voordat hij begint met de mediaplanning is om te weten met wie hij probeert te communiceren. Wie is jouw target? Een goede manier om te beginnen is om een profiel te voeren dat je in staat stelt om de persoonlijkheid van jouw potentiële klanten weer te geven.

We weten al dat je een plan had waarin je een studie had uitgevoerd naar de doelgroepen en de kopers, maar het is tijd om het verder te verfijnen. Update het met nieuwe informatie, of nieuw marktonderzoek. Dit maakt jouw mediaplan nog efficiënter en productiever.

Vraag jezelf af:

  • Hoe oud zijn ze?
  • Op welk geslacht zijn ze gericht?
  • Wat is hun gemiddelde inkomen?
  • Interesse?
  • Levensstijl?

Door het beantwoorden van deze vragen, kan je vervolgens het beste kanaal selecteren om je advertentie te promoten.

Stap 2: Pas je target aan het mediaplan aan

Als je eenmaal je doelgroep hebt geïdentificeerd, is het tijd om wat strategisch marktonderzoek te doen. Deze stap stelt je in staat om de relatie met je publiek beter te begrijpen, evenals hun gedrag. Op basis van deze studie die je zojuist hebt gedaan:

  • Wat is de beste manier om met hen te communiceren?
  • Welke toon moet je kiezen?
  • Wat is het terrein waarop je je moet bewegen om hun omgeving te benaderen?

Inzicht in de consument zal je helpen om beter te bepalen waar je je advertenties moet promoten, op de juiste plaats, zodat je jouw ideale doel kan bereiken. Onderzoek helpt je in dit proces en geeft je ook informatie over wat jouw concurrenten doen en welke kanalen het meest aan te raden zijn om zo jouw doel te bereiken.

Stap 3: Stel je doelen vast

Zodra de te bereiken marketingdoelstellingen zijn vastgesteld, kunnen we beginnen met het mediaplan. Het is erg belangrijk om geen stappen over te slaan. Heb je verkoopambities? Zet een ROI op met de juiste scenario’s. Ben je op zoek naar bekendheid? Stel een scenario op van haalbare resultaten.

De identificatie van deze doelstellingen moet het uitgangspunt zijn voor de latere analyse van de resultaten. Daarnaast moet het mediabureau waarmee je werkt je ondersteunen bij de analyse.

 

Stap 4: Ontwerp een aankoopstrategie

Nadat je doelen hebt gesteld met bijbehorende omzetprognoses, kan je strategieën gaan ontwikkelen. Jouw plan moet informatie bevatten over het kanaal waarin je de advertentie-inventaris wilt kopen, maar ook over de media die zullen worden gebruikt, het budget dat je hebt en alles wat je moet weten om jouw plan te laten werken.

Strategische meeting

De details zijn zeer belangrijk. Een media-aankoopspecialist moet als een professional tijd besteden aan onderzoek en onderhandelingen. Zorg ervoor dat je de media kiest die je gaat gebruiken. Dit zal je helpen om een strategie te creëren dat alle nodige details en voldoende informatie bevat om een nette campagneplanning voor de media te doen.

Bewaar deze informatie op een veilige plaats om je te helpen een media-aankoopgeschiedenis te creëren waarnaar je doorlopend kunt verwijzen, wat jou weer tijd zal besparen bij het zoeken naar toekomstige media-aankopen. Deze documenten zullen je ook helpen bij het uitvoeren van jouw mediastrategie en het plannen van het hele jaar door.

Stap 5: Start je mediaplan

Nu je plan gedetailleerd is, laten we het in praktijk brengen! De eerste stap is om contact op te nemen met de door jou geïdentificeerde media en te onderhandelen over de aankooptarieven. Beheer een schema en een budget voor jezelf tijdens de onderhandelingen.

Zorg ervoor dat je de beste tarieven hebt en vraag om eventuele bonussen of extra’s die ze je willen geven als je besluit om met hen te werken. Nogmaals, houd je budget in de gaten, je planning, en het allerbelangrijkste, vergeet de belangrijke deadlines niet.

Wanneer je media-aankoop wordt uitgevoerd, moet je de resultaten bijhouden en evalueren hoe jouw mediaplan en -strategie voor je merk werken. Als je ziet dat het zijn doelen niet bereikt, wees dan niet bang om het plan aan te passen als dat nodig is.

Stap 6: Bereid je voor op de lancering

Deze stap is misschien wel de spannendste, nu is het tijd om de advertentie in de publiciteit te promoten. Maar het proces van het mediaplan eindigt hier niet. Een goed media-aankoopbureau zal een dergelijke promotie controleren om er zeker van te zijn dat deze wordt uitgezonden of gedistribueerd volgens uw strategie, en dat deze de verwachte resultaten bereikt.

Stap 7: Analyseer de resultaten

Hoe wordt de advertentie uitgezonden? Heeft het de doelstellingen van het plan bereikt? Het is nu een goed moment om jouw mediaplanbureau te ontmoeten en op te volgen. Als de dingen werken zoals verwacht, kan je overwegen om je campagne te optimaliseren met meer advertenties, maar als de dingen niet werken, is het tijd om de punten te vinden om te verbeteren en nieuwe oplossingen te ontwikkelen.

Sortlist is het platform dat merken en bureaus met elkaar verbindt. We werken samen met een gemeenschap van de beste mediaplanningsbureaus in Nederland en België. En daarom raden we merken altijd aan om hun bureau bij ons te vinden. Je vindt niet alleen je ideale partner, maar bespaar je ook tijd en geld. Ben je klaar om het bureau te vinden dat het beste bij je past?

Om de zichtbaarheid van een advertentie te vergroten, moet het creëren van een strategie om dit medium te kiezen tot jouw prioriteiten behoren. Daarnaast moet je ook een budget hebben voor deze marketingactie, aangezien de kosten voor het kopen van een medium onafhankelijk zijn van de kosten voor het produceren van de advertentie. Deze onafhankelijke kosten staan bekend als de media-aankoop quota.

En om je advertentie nog doeltreffender te maken, zal het nooit ontbreken aan de segmentatie en de publicatiestrategie, d.w.z.:  de planning, de demografische doelstelling en de interesse in jouw product of dienst. Het vaststellen van deze tijdschema’s, de ruimte en het voorspellen aan welk publiek jouw advertentie zal worden getoond, zal een van de sleutels zijn die het succes van je reclame zullen bepalen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email