Digitale transformatie Sortlist
Digital & Marketing Strategy

Digitale transformatie draagt jouw marketing en hier is waarom

5,00/5(1)

Niemand komt er onderuit, digitale transformatie is niet langer voor morgen. De digitale wereld is voor vandaag. Dagelijks worden we geconfronteerd met termen als artificial intelligence, machine learning, applicaties en innovatie.

In deze bespreking doorlopen we de mogelijkheden van de digitale bedrijfstransformatie, we proberen je een antwoord te geven over wat het precies is, en wat digitale transformatie in het businessmodel van jouw organisatie kan betekenen.

Wat is het verschil tussen digitalisering en digitale transformatie?

Wanneer we een kijkje nemen naar de fases in de ontwikkeling van nieuwe technologie, dan kan je best zien hoe we tot digitalisering zijn gekomen. De eerste transformatie kwam er toen men door middel van stoom de eerste automatisatie kon starten. De stoomlocomotief is hier het best gekende voorbeeld van.

Daarna werd het concept van assemblage geïntroduceerd, ook wel gekend als de lopende band. De grootste uitdagingen waren er toen al, meer dan 100 jaar geleden, om met nieuwe manieren de productiviteit te verhogen. 50 jaar later deed de computer zijn intrede, die op de eerste plaats het automatiseren van administratie en het uitvoeren van berekeningen voor zijn rekening nam.

De vierde omwenteling is die waar we ons momenteel in bevinden. We staan nu midden in de periode van de digitale transformatie. Organisaties implementeren de digitalisering in hun bedrijfsmodellen. Er wordt een digitale strategie ontwikkeld. Bij sommigen om de concurrentie bij te benen, bij anderen uit noodzaak om te voldoen aan de nieuwe verwachtingen van de klantbeleving.

We kunnen nu stellen, dat de digitale transformatie een combinatie is van de ontwikkeling van de digitale technologieën en de verandering in de bedrijfsprocessen om aan de nieuwe noden van het bedrijfsleven te voldoen.

Digitale transformatie in de kernprocessen van de organisatie

Aan de hand van enkele praktische voorbeelden proberen we het beeld wat duidelijker te maken.

Door maatschappelijke omstandigheden en veranderingen leggen meer consumenten de focus op het thuiswinkelen. Met digitale technologieën, de apps of mobiele websites, wordt nu afgehandeld wat daarvoor op de winkelvloer gebeurde. De bedrijfsprocessen van het bedrijf zullen moeten veranderen om aan die noden te voldoen.

🎦 Bioscopen bieden de nieuwe films via streaming aan

Ook hier is de daling van het aantal bezoekers de oorzaak van de veranderingen. Het overschakelen naar de digitale middelen om hun films te gelde te maken is een toegevoegde waarde, die de dalende trends van de fysieke bezoeken moet opvangen. Het zijn deze strategische keuzes die de belangrijkste succesfactor kunnen betekenen in de transformatie van je organisatie.

🏫 Onderwijsinstellingen die lessen cursussen aanbieden op afstand

In toenemende mate kan je de scholing volgen vanop afstand. Dankzij de implementatie en de transformatie naar innoverende technologieën kan de school hier op termijn grote besparingen doen. Minder gebouwen betekent minder onderhoud, verwarming e.d. Dankzij de manier om lesgeven te digitaliseren kunnen zowel lesgevers als studenten van huis uit werken.

🛰 Technologische transformatie en digitale technologieën in dit digitale tijdperk

In de publieke sector worden we er dagelijks mee geconfronteerd. Een voorbeeld is de transformatie van je bezoek aan de supermarkt. Je kan aan de ingang een zelfscanner nemen. Die begeleidt je tijdens de winkel rondgang met nuttige informatie en promoties over de producten die je wil aankopen. Houdt je kostenplaatje in de gaten, en maak gebruik van de digitale kasse, welke zelf voor je afrekent wanneer je met een creditcard betaald.

Voor supermarktketens is dat een nieuw businessmodel, dat door middel van digitale transformatie een wezenlijke besparing oplevert voor werkuren en personeel. Je speelt in op de behoeften van de klant, het betekent voor hem meestal een aanzienlijke tijdwinst bij het shoppen.

Waarom moet je beginnen aan digitale transformatie?

Er zijn heel wat redenen om je bedrijf te herstructureren. Laten we enkele voordelen van de digitale transformatie bespreken.

De voordelen van digitale transformatie voor het product

De toepassing van de digitale transformatie kan een mooie meerwaarde aan je eindproduct leveren. Het productieproces kan gestroomlijnd worden waardoor leveringstermijnen verkort kunnen worden.

Digitale transformatie deel 1: de impact op uw informatiebeleid - Quarant

Door interactie met je leveranciers kunnen nodige grondstoffen in time worden aangeleverd. Dat betekent geen stock voorraden en minder opslagruimte. Kan je ook nog met je leverancier afspreken om één systeem te gebruiken, dan zal dit de communicatie bevorderen.

De voordelen van digitale transformatie voor de klanten

👉🏾 Winst voor iedereen

In veel sectoren zal de klant vooral diegene zijn, die in de praktijk van de digitale transformatie kan genieten. We haalden hierboven het voorbeeld van de supermarkt aan. Ontwikkelingen zoals deze vormen een win-win situatie voor bedrijf en klant.

👉🏾 Digitale transformatie is klaar voor de internetboom

Digitale transformatie zal in de meeste gevallen een positieve weerslag hebben op klanten van organisaties die de transformatie toepassen. In onzekere tijden zoals de afgelopen 2 jaar wordt het gedrag van de consument sterk veranderd. De onlineverkoop maakt een ongeziene boom mee.

👉🏾 Flexibel met digitale transformatie omspringen

Het zal de flexibiliteit zijn van de organisaties die durven veranderen en ook in hun bedrijf de digitale transformatie gaan ondersteunen. Een belangrijke voorwaarde is dat er met experts overlegd wordt om tot een goed functionerend resultaat te komen.

De toepassing van al deze moderne technologieën moet op de juiste manier gebeuren. Zo niet zou de transformatie wel een omgekeerde werking durven hebben.

De voordelen van digitale transformatie naar toekomst toe

☝🏾 Data optimaal verwerken

Hier zal je vooral de voordelen van de digitale transformatie voor je bedrijf in terugvinden. Wie nu professionals in de arm neemt om de big data van zijn bedrijf onder de loep te nemen zal zich kunnen wapenen tegen latere concurrentie. Het zal organisaties als de jouwe naar een hoger niveau tillen.

☝🏾 Toekomstvisie

In de praktijk zal je klaar zijn om aan de nieuwe manier van zakendoen deel te nemen. Jij zal de transitie al hebben gemaakt en een voorsprong kunnen opbouwen tegen je tegenspelers op de markt.

☝🏾 Inspelen op trends

Jij zal via je digitale transformatie sneller kunnen anticiperen, en onmiddellijk de veranderende trends van je klanten kunnen ondersteunen.

6 essential marketing trends for 2020 | Smart Insights

Hoe ga je van start om de digitale transformatie voor je bedrijf in te planten?

We geven je enkele stappen die je kan volgen om met succes de technologie van de digitale transformatie ook bij jouw bedrijf toe te passen.

1 – Van manueel naar digitaal

Hier komt het meeste werk bij kijken. De transformatie van analoog naar digitaal zal voor een groot deel manueel moeten gebeuren. Er zijn uiteraard een aantal bestaande hulpmiddelen, maar de basis zal door jou en je medewerkers moeten gebeuren.

Ook tijdens deze stap zal het kostenplaatje het hoogste zijn. Maar zie het niet als een kost, maar als een investering. Er zijn verschillende redenen waarom je beter niet met verouderde apparatuur werkt:

👨🏻‍💻 Standvastigheid personeel

Werknemers zijn veel minder geneigd om van werkgever te veranderen als de apparatuur waarmee ze werken up-to-date is. Die regel geldt vanop de werkvloer in het bouwbedrijf tot in de kantoorruimte van de IT’er.

⚙️ De juiste apparatuur

Nieuwe apparatuur is klaar voor de toekomst. Nu je digitale transformatie toepast, is het beter om ook de hardware die klaar is voor later te installeren. AI en machine learning hebben processors nodig met de nodige rekensnelheid.

🔁 Continuïteit

Op nieuwe apparatuur zal je beter kunnen rekenen, minder onderhoud en herstellingen. Haperingen kunnen dikwijls via garantie worden geregeld.

Ook naar de service van de klanten toe is dat een wezenlijk voordeel. Goed werkend materieel vermijd onderbrekingen in de productieketen en de uitlevering van de goederen. Zodra je de klant mee hebt in het verhaal van je digitale transformatie, zal hij het op prijs stellen om een professionele service van je bedrijf te krijgen.

2 – Investeer in opleiding en begeleiding

Nieuwe digitalisering zal ook naar nieuwe kennis vragen.

👩🏽‍🏫 Terug op de schoolbanken

Omschakelen naar digitale transformatie betekent ook vernieuwing voor jezelf en je medewerkers. Je kan via verschillende kanalen hiervoor scholingen krijgen.

Vergelijk het een beetje met autorijden. Als je 18 bent haal je je rijbewijs. Je kan dan de weg op. Maar als je ergens woont waar sneeuw en hagel schering en inslag zijn zal je vlugger geneigd zijn om een slipcursus te volgen.

Of nog beter, je kan niet zonder opleiding zomaar in een Formule 1 wagen stappen en rondjes draaien op een circuit.

🗣 Interactie tussen verschillende diensten

Een bedrijf mag nog zo inzetten op digitale transformatie, als het op tegenstand stuit van medewerkers is het project gedoemd te mislukken.

Het is een beetje van alle tijden dat verschillende diensten bij haperingen in het proces de zwarte piet naar elkaar doorschuiven. Bij een goede inplanting van de nieuwe digitale technologieën zal dit niet langer mogelijk zijn.

Het hele bedrijf zal op een lijn moeten staan, de nieuwe technologieën zullen de zwakke schakel in het productieproces kunnen detecteren en er kan onmiddellijk voor een afdoende oplossing gezorgd worden.

3 – Accepteer veranderingen in cultuur

👀 Hoe culturele waarden een belemmering kunnen zijn

Veel bedrijfsleiders die al wat jaren meedraaien hebben hun bedenkingen bij de digitale transformatie. Alles liep toch ook al prima voorheen? Het is een tegenstand die van alle tijden, en van alle vernieuwingen is.

Iedere nieuwe toepassing stuit altijd op non-believers. Mensen zijn creaturen van gewoontes. Eens een handeling ingebakken is, kan je die er niet altijd even makkelijk weer uit krijgen.

Conclusie: Wat kunnen we hier aan verhelpen?

Dit is niet altijd de gemakkelijkste opdracht. Als je digitale transformatie wil uitvoeren in een bedrijf dat het eigenlijk al moeilijk heeft om voor de gangbare nieuwe technieken open te staan, zal je misschien beter in enkele stappen werken.

Incentives kunnen hier ook wonderen doen. Op een speelse manier kunnen de voordelen van het systeem worden uitgelegd. Binnen een ontspannen sfeer kunnen werknemers die het er moeilijk mee hebben overtuigd worden van de voordelen die het ook voor hen persoonlijk kan opleveren.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email