Het gebeurt steeds vaker dat tijdens netwerkbijeenkomsten de gebruikelijke voorstelrondjes worden vervangen door pitches. Maar het is ook goed mogelijk dat je op straat of in de lift, een potentiële klant tegen komt. Daarom is het belangrijk dat je voor dit soort momenten altijd een killer pitch voor handen hebt. Maar hoe maak je nu een goede pitch? Dat hebben wij voor jou op een rijtje gezet!

Een pitch, oftewel ‘elevator pitch’ is een boodschap waarin jij jezelf of een idee verkoopt in ongeveer een minuut. Er zit echter niet een harde grens aan vast. Een pitch moet namelijk lang genoeg zijn om te prikkelen en kort genoeg om de aandacht vast te blijven houden. Hoe korter de duur waarin je deze twee kunt bereiken, hoe beter.

Een goede pitch kan je alleen maken als je weet wat de doelen zijn van jou en je bedrijf. Ga daarom van tevoren na waar je kwaliteiten liggen: waar ben je goed in, waarom doe je dat graag en wat is je ervaring.

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je zelfvertrouwen uitstraalt, jezelf blijft en alleen over dingen praat waar je werkelijk wat van afweet.

Waarom heb je een pitch nodig?

Voor de meesten onder ons is het moeilijk om alleen de kernboodschap over te brengen, zeker als we het onvoldoende hebben voorbereid. Daarom is het belangrijk om altijd een pitch paraat te hebben. Op deze manier voorkom je dat je met je mond vol tanden staat en misschien wel je droombaan misloopt.

Daarnaast moet je als ondernemer op zoveel momenten je bedrijf presenteren, wat je effectiever met een elevator pitch kunt doen. Met een pitch kun je jezelf, je doelen en je ambitie overbrengen op zakenpartners, klanten en iedereen in je netwerk. Het is nu ook veel makkelijker om bij een gesprek antwoord te geven op die standaardvraag: ‘Oh, een eigen bedrijf? Wat doet jouw bedrijf?’

Elevator yell

Een elevator yell werkt hetzelfde als een elevator pitch, alleen is deze nóg korter: slechts één zin. Het is hierbij de bedoeling dat je prikkelt op een dusdanige wijze dat je een vervolgvraag creëert bij de luisteraar. Wanneer de vervolgvraag wordt gesteld, kun je je pitch beginnen met: ‘Klinkt interessant, hoe doe je dat?’

Twee voorbeelden:

‘Ik help mensen efficiënter gebruik te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.’

Als SEO-specialist schrijf ik heldere, zoekmachine geoptimaliseerde teksten voor het web, waardoor een bedrijf beter vindbaar is in de zoekresultaten van Google.’

Wanneer pakt een pitch niet en wanneer wel?

Een pitch werkt niet:

o   Als het een uit het hoofd geleerd verhaal is;

o   Als een CV ‘opgelezen’ wordt;

o   Als het een eentonige opsomming is;

o   Als het te weinig over de persoon zelf vertelt.

Een pitch werkt wel:

o   Als het een pakkend begin heeft;

o   Als de pitch vanuit je hart komt;

o   Als het waarde toevoegt aan je CV;

o   Als er een beetje humor in zit;

o   Als er tijdens de pitch sympathie ontstaat.

10-stappenplan voor een killer pitch

Stap 1: Jouw kernkwaliteit

Waar blink jij in uit? Misschien ben je bij je huidige baan het nauwkeurigst in je werk of ben jij degene die altijd met de creatiefste oplossingen komt om zo een boze klant uiteindelijk toch tevreden te stellen. Bedenk waar jij heel goed in bent, in uitblinkt en wat jou bijna geen moeite kost, want dat is jouw kernkwaliteit.

Stap 2: Beantwoord vijf vragen

Mensen schieten al snel in de stress wanneer ze iemand voor het eerst ontmoeten. Logisch, want je wilt wel goed overkomen, zeker bij bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst. Want wat vertel je nu eigenlijk als iemand vraagt: ‘Wie ben jij eigenlijk?’ Je hebt maar een klein minuutje dat je optimaal moet gebruiken. Geef daarom antwoord op deze vijf vragen:

o   Wie ben jij?

o   Wat kun je?

o   Wat voor werk doe je?

o   Wat heb jij je (mogelijke) toekomstige baas te bieden? (Verwijs naar je kernkwaliteit)

o   Waar ben jij naar op zoek?

Verplaats je evenwel in de ander: wat zou deze baas van jou of je bedrijf nodig hebben? Waarom ben jij de oplossing?

Stap 4: De openingszin

Een pitch is dus bedoeld om iemand nieuwsgierig te maken. Het is niet erg als je iets vergeet in je pitch of het niet volledig uitspreekt. Het is namelijk een begin van je volledige gesprek met een persoon. Bedenk een pakkende/humoristische openingszin waardoor je de aandacht trekt en mensen hun interesse wekt over wat er gaat komen.

o   Je gelooft nooit wat ik vorige week mee heb gemaakt…

o   Valt het jou ook op dat…

Vooral bij een netwerkbijeenkomst zijn deze handig om te gebruiken, met een sollicitatiegesprek begin je namelijk meestal met je naam en achtergrond.

Stap 5: Eindig je pitch met een vraag

Wanneer je eindigt met een vraag, kan je gesprekspartner ingaan op je verhaal en voorkom je ongemakkelijke stiltes. Vanzelfsprekend gaat deze vraag over datgene waarnaar je op zoek bent.

Bijvoorbeeld bij  een netwerkbijeenkomst:

‘Het bedrijf waar ik nu werk, zijn bijna geen doorgroeimogelijkheden meer, terwijl ik mijzelf natuurlijk wel wil blijven ontwikkelen. Hoe zit dat eigenlijk bij jullie, doorgroeien?’

Stap 6: Time je pitch

Yes! Je pitch is af. Nu door naar de timing. Neem je pitch op en lees hardop wat je geschreven hebt op een rustig tempo. Had je één minuut nodig? Waarschijnlijk moet je een paar zinnen schrappen of minder vaktermen gebruiken zodat je je verhaal vloeiender kan vertellen en beter uit je mond komt. Houd het (nogmaals) kort, eenvoudig en krachtig.

Stap 7: Tijd om op te scheppen

Je mag zeggen dat je ergens heel enthousiast over bent. Bijvoorbeeld over een project die jij en je team hebben opgezet. Het moet natuurlijk niet ongeloofwaardig worden, maar een beetje opscheppen mag best. Het heeft namelijk geen zin om bescheiden te blijven, aangezien een ander wél gaat zeggen dat hij/zij iets heel goed kan. Jij bent dat ook, dus dan mag je dat gerust vertellen.

Stap 8: Wees enthousiast

Lach tijdens je pitch en wees enthousiast! Dat je goed bent in wat je doet is goed, maar als je ook een heel leuk persoon bent om mee om te gaan en mee samen te werken is iets anders. Eén van de belangrijkste redenen dat een recruiter iemand aanneemt, is om zijn of haar enthousiaste en vrolijke persoonlijkheid. Met een lach kom je een heel stuk verder.

Stap 9: Practice makes perfect

Oefen je pitch voor een spiegel. Hierdoor kan je zien wat voor houding je aanneemt terwijl je een presentatie over jezelf of je bedrijf geeft. Sta recht, laat je handen langs je lichaam of houd ze vast en kijk degene tegen wie je praat in de ogen aan. Leer je pitch echter niet woord voor woord uit je hoofd. Probeer de grote lijnen te kennen zodat het natuurlijker overkomt en je niet aan het ‘voorlezen’ bent.

Pitch tegen je familie, collega’s en vrienden en vraag om feedback. Je krijgt maar één kans om een goede indruk achter te laten, dus gebruik hem goed!

Stap 10: Ready, set, go!

Presenteer jezelf en je bedrijf met je pitch wanneer je hem nodig hebt. Laat zien dat je gepassioneerd bent. Niets is leuker dan met iemand in een gesprek zijn die met passie over zijn passie vertelt. En als het dan door de zenuwen toch iets langer dan een minuut bezig bent, no worries! Wanneer je gesprekspartner door heeft dat je gemotiveerd bent, kun je jezelf zo een baan of opdracht in kletsen.

Voorbeelden van een elevator pitch

Hieronder zie je een paar voorbeelden van de elevator pitch. Hierbij kan je goed zien wat het verschil is tussen een goede en een slechte pitch.

Een slecht voorbeeld van een elevator pitch:

Ik ben loodgieter. Als je zelf je huis bouwt, kijk ik naar het loodgieterswerk, zodat het ook goed gebeurt. Ik help ook met vergunningen bij de gemeente.’

‘Als boekhouder help ik bedrijven met alle administratie. Ik verzorg de belastingaangifte voor ze, bereid elk kwartaal de btw-aangifte voor, stel de financiële reportages op en verzorg de salarisadministratie. Daarnaast geef ik financieel advies en hou ik debiteuren- en crediteurenbeheer in het oog. Natuurlijk kan ik ook facturen voor klanten opstellen als die daar zelf geen tijd aan kwijt willen zijn.’

Een goed voorbeeld van een elevator pitch:

‘Mijn naam is Tom de Boer, ik ben 25 jaar oud en heb één jaar ervaring als online marketeer (wie je bent). Ik heb een social media strategie ontwikkeld voor het bedrijf waar ik nu werk. Dit wordt momenteel ook echt uitgevoerd, en ik ben hier verantwoordelijk voor (wat je kunt). Vooral de posts op vrijdag die ik maak zorgen voor een aanzienlijk hogere conversie. Ik vind het ook leuk om creatief na te denken over hoe we visueel de aandacht kunnen trekken van de klanten op social media (jouw toegevoegde waarde). In mijn huidige werk vind ik het erg fijn dat verschillende teams binnen het bedrijf mij aanhaken voor advies, waardoor we op de juiste manier steeds beter zichtbaar worden op social media (wat je zoekt). Hoe doen jullie dit eigenlijk binnen jullie organisatie?’ 

‘Administratie kost ondernemers tijd en concentratie die ze liever anders inzetten. Als boekhouder help ik bedrijven met alle administratie. Ik weet precies welke papieren bedrijven op orde moeten hebben. Ik blijf op de hoogte van alle veranderingen en eisen, zodat mijn klanten tijd zich op hun bedrijf kunnen richten.’

Tips

Een goed begin is het halve werk. Hier nog een paar tips om jouw pitch zo doeltreffend mogelijk te maken:

  •     Gebruik geen containerbegrippen (bijv. kwaliteit en service);
  •     Stem je elevator pitch af op je doelgroep;
  •     Zorg ervoor dat je pitch makkelijk te onthouden is voor anderen;
  •     Maak je elevator pitch uniek;
  •     Gebruik een krachtige opening;
  •     Vraag wat je nodig hebt;
  •     Pitch eerst het probleem dan de oplossing;
  •     Oefen je elevator pitch hardop;
  •     Vertel niet meer dan nodig is;
  •     Wees enthousiast!

Conclusie

Als je morgen in de lift staat met je ideale klant of CEO, weet jij dan wat je moet zeggen? Met de tips en instructies hierboven heb je alles in huis om heel duidelijk te maken wat nou zo interessant is aan jou en je bedrijf. En wie weet welke deuren het voor je opent?