We zijn de QR-code een tijdje uit het oog verloren, maar in 2021 is het terug van weggeweest. Het werd beschouwd als één van de meest veelbelovende technologieën van de toekomst, maar in 2013 werd tot grote spijt de QR-code doodverklaard. Het grote probleem was dat je verschillende applicaties nodig had om te scannen. Ook was het niet echt de moeite waard om deze applicaties te downloaden, aangezien deze niet gebruiksvriendelijk waren. In 2017 werd hier dé oplossing voor gevonden…

Apple introduceerde de camera met de standaardfunctie QR-code scanner. Vandaag hebben alle smartphone toestellen deze functie en kun je makkelijk QR-codes ontcijferen door je camera erop te richten. De rest van het werk gebeurt vanzelf. Dit biedt de kans voor bedrijven om met QR-codes beter er beter voor te staan, zeker voor mobiel gebruik. Ontdek wat de toekomst in petto heeft en voor welke nieuwe doeleinden QR-codes bestemd zijn.

Enkele indrukwekkende feiten over QR-codes:

  •         In 2018 waren er twee keer zoveel QR-codes gescand in Europa, dan in 2015
  •         In Australië is er 90% smartphonepenetratie waardoor het gebruik van QR-codes blijft stijgen
  •         In China maakt 50% van smartphone users gebruik van QR-codes en dat meerdere malen per week. Dit maakt de regio het snelst groeiende land voor mobiele betalingen
  •         In Nederland is het grootste platform voor het uitvoeren van contactloze betalingen iDEAL en in België is dat Bancontact
  •         In Azië gaat het zo ver dat het geven van geld aan daklozen via QR-codes gebeurt
  •         QR-codes worden het meest gebruikt om informatie te geven, aanbiedingen te promoten of applicaties te downloaden
  •         In 2019 hebben bedrijven als Nestlé, Emirates en Nike QR-codes toegevoegd aan hun marketingaanbod
  •       65% van de Chinese consumenten hebben meer vertrouwen in producten die uitgerust zijn met een QR-code
  •         In 2019 hebben 91% van alle iOS gebruikers toegang tot de QR-code lezer
  •        Apple heeft bij het lanceren van iOS13 de QR-code ervaring op punt gezet en gelooft dat dit een vaste waarde zal blijven

Inhoudsopgave

Waarom zijn QR-codes belangrijk in 2021?

QR-codes zijn extreem belangrijk om de link tussen het offline en online gebeuren te leggen. De technologie van smartphones staan nu zo op punt dat iedereen over het internet beschikt en een QR-code lezer heeft. Omdat de smartphone continu in de hand zit en gemiddeld drie uur gebruikt wordt per dag is het een kans die je zeker niet mag missen.

We mogen offline marketing zeker niet aan de kant schuiven, want er zijn gewoon zaken die online niet zo goed kunnen worden afgebeeld. Daarom zijn QR-codes de ideale manier om de twee belevingen te combineren. Als je hierin slaagt creëer je een sterkere brand story.

Een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat hierin slaagt is Albert Heijn. De supermarktketen gebruikt Siri als “virtuele assistent” en is gekoppeld aan de eigen app “Appie”. Zo kan je boodschappen doen door je lijstje simpelweg in te spreken. Een ander voorbeeld van een bedrijf dat het offline en online gebeuren combineert is IKEA. Met hun app “IKEA Place” kunnen klanten door middel van augmented reality meubelstukken in de woonruimte plaatsen zodat je weet of het mooi is en of het past bij je smaak.

impact-banner-2
Impact Media Concepts
Nuenen, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
Influid Creative Digital Agency
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 2 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentWeb DesignSocial MediaE-CommerceWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
Impres
Zwolle, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementPRWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
studiominsk
Studio MiNSK
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
story-of-ams-banner
Story of Ams
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 2 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategyBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentE-CommerceCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-15-00-38
Gravity
Amersfoort, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategyBrandingProduct DesignWeb DesignE-CommerceCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-54-21
Dio Agency
Rotterdam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Product DesignGraphic DesignData ConsultingMobile DevelopmentCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-46-12
Koek
Uden, Netherlands
4.5/5 - 8 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementCreative & DesignWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-26-27
WADM | Agency
Barendrecht, Netherlands
5/5 - 19 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-56-24
Doop
Enschede, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-34-16
ZUID Creatives
Tilburg, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-15-04-59
Mediatastisch
Echt, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-41-19
Innovative Brands
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 15 aanbevelingen
Web DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentSocial MediaE-CommerceWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-16-47
PXL.Widgets
Haarlem, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentE-mail MarketingE-CommerceCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-13-18
Plans & Pixels
Rotterdam, Netherlands
5/5 - 2 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementE-mail MarketingMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward

In welke sectoren kom je QR codes tegen?

Ondanks het fout ingeschatte succes van de QR-code in 2013 zal er dan toch een welverdiende doorbraak plaatsvinden in Europa en Noord-Amerika. Er zijn een aantal voordelen dat deze technologie met zich meedraagt zoals dat het goedkoop en dynamisch is. Ook heeft de QR-code een grotere capaciteit dan de traditionele barcode. Bovendien zorgt het ingebouwd errorsysteem ervoor dat beschadigde codes gemaakt en hergebruikt kunnen worden. Lees verder om te ontdekken waar QR-codes voor gebruikt gaan worden in de toekomst.

Retail

Door het gebruik van QR-codes worden bezoekers gemakkelijk naar je website gelokt. Deze techniek wordt gebruikt om meer verkeer te genereren en dit zal het aankoopproces vlotter maken. Spoor potentiële klanten aan door een opvallende call-to-action toe te voegen, een voorbeeld hiervan kan zijn:“scan hier om meer te weten te komen.”

Ook wordt deze technologie ingezet om de klantendienst te bereiken en te vereenvoudigen. Door de QR-code te scannen kun je gemakkelijker kiezen uit enkele gestandaardiseerde boodschappen die verstuurd worden via sms of e-mail. Vervolgens druk je op de knop verzenden en dat volstaat. Het doel van QR-codes is vooral om tijd te besparen en dat is in dit geval een groot succes.

Verder zijn QR-codes een handig hulpmiddel om promoties te verspreiden. Deel kortingsbonnen uit en trek klanten aan door een opmerkelijke slogan toe te voegen aan de actie. Je zult zien dat in een mum van tijd het klantenbestand zal uitbreiden.

Vergeet niet dat het verzamelen van klantgegevens topprioriteit is om nieuwsbrieven te versturen. Met de QR-code genereer je leads zonder de klant overbodige inspanningen te laten doen. Hou klanten op de hoogte van productlanceringen of kortingen. Als je feedback wil krijgen van de klant kun je deze eenvoudig toevoegen aan de QR-code.

In 2017 is het kledingmerk Cath Kidston een samenwerking aangegaan met Pinterest. De bedoeling hiervan was om aan elk kledingstuk een QR-code toe te voegen en bij het scannen hiervan kwam je rechtstreeks terecht op een moodboard van Pinterest. Het is de bedoeling om de klant inspiratie te geven over waar en hoe het kledingstuk gedragen kan worden. Door het verrijken van de shopping experience ga je in dialoog met de klant. Cath Kidston was de eerste winkel in het Verenigd Koninkrijk die dit initiatief lanceerde in 68 winkels.

Restaurants

Met QR-codes kunnen restaurants nieuwe klanten aantrekken, maar belangrijker nog om klanten terug te laten komen. Klanten van restaurants hebben een redelijk onvoorspelbaar gedragspatroon en zijn emotioneel gebonden. Gelukkig is de klant te beïnvloeden door QR-codes.

Als je andere kaarten hebt voor verschillende tijdstippen is het een aanrader om met QR-codes te werken. Het leuke hieraan is dat je de menukaarten volledig kan aanpassen naarmate de menukaart verandert. Zo blijven je klanten op de hoogte van de nieuwste gerechten en dit maakt het weer interessant om terug te komen.

Een ander leuk idee is het werken met verschillende dagen. Zet elke dag in teken van een bepaald thema, bijvoorbeeld Taco Tuesday. Je kan ook een soort van Happy Hour lanceren, maar dan online. Geef uitzonderlijke kortingen waar je publiek op afkomt. Zorg wel dat je goed nadenkt over acties dat bij de identiteit van je restaurant passen. Een goede tip is om de suggesties in de kijker te zetten. Dit zijn de gerechten waar je klanten voor blijven terugkomen.

Gezondheidszorg

Ook hier zul je QR-codes regelmatig tegenkomen. Stel, je gaat naar het ziekenhuis en je wilt je aanmelden om meer informatie over je ingreep te krijgen. Dit kan eenvoudig door QR-codes te scannen. Een andere nuttige toepassing is voor mensen met griep of andere kwaaltjes, je scant de QR-code en komt zo terecht op het advies dat je nodig hebt. Op deze manier kunnen dokters zich focussen op dringende zaken en verliezen ze minder tijd. Met QR-codes is het bovendien eenvoudig om patiëntendossiers op te stellen. Als je naar de dokter gaat, kun je een polsbandje dragen met een QR-code en hoeft de dokter niet uren naar jouw specifieke dossier te zoeken.

Een andere toepassing van QR-codes in de medische sector is het bedienen van medische apparatuur. Als een dokter meer uitleg of instructies nodig heeft voor het bedienen van de apparatuur dient de QR-code als perfecte oplossing. Zo beschikken dokters continu over handleidingen of kunnen ze oplossingen vinden als er een defect is. Niet enkel is dit in het voordeel voor de patiënt, maar drijft het de kwaliteit van gezondheidszorg omhoog. QR-codes worden onmisbaar zowel voor het behandelen van patiëntendossiers, als voor het registreren van medicijnen en marketing bij gezondheidszorg. 

Conclusie: We hebben QR-codes nog steeds nodig

De QR-code heeft een moeilijke periode achter de rug, maar in 2021 zal het leven er beter uitzien dankzij deze technologie. In Azië verloopt het dagelijkse leven vlotter met QR-codes, maar dit zal in 2021 overwaaien naar Europa. Naast contactloos betalen kom je het tegen in de marketing, in retail, in restaurants en in de gezondheidszorg. Het enige wat je nodig hebt is een smartphone en de rest gaat vanzelf. Maak als bedrijf zoveel mogelijk gebruik van QR-codes. Het maakt niet enkel de ervaring beter voor de klant, ook is het makkelijker om data te ontvangen zodat je marketinginspanningen kan meten.