Micro influencers zijn klein maar hebben een grote impact.
Social Media

Micro Influencers: De Toekomst van Digitale Marketing

5,00/5(1)

In de fascinerende wereld van vandaag speelt de micro influencer een steeds prominentere rol, waardoor social media-marketing onmisbaar is geworden in het bedrijfsleven. Micro influencers zijn personen met een relatief klein, maar zeer betrokken en toegewijd volgersbestand, die een nieuwe dimensie toevoegen aan traditionele marketingpraktijken en het landschap volledig hervormen.

Adverteren op platforms als Instagram, Twitter en dergelijke bereikt in een paar seconden een extreem grote massa mensen. Het is gemakkelijk, relatief goedkoop en met behulp van verschillende filtermethoden kan het publiek precies worden afgestemd op jouw reclameproduct.

Om het grootst mogelijke succes te behalen met een online reclamecampagne, hoef je niet eens te proberen de bekendste social media-sterren voor jou te winnen. Samenwerken met micro-influencers is veel waarschijnlijker om je naar jouw gewenste doel te brengen, je zult verrast zijn.

In dit artikel leer je alles over de voordelen van marketing met micro-influencers, wat het precies inhoudt en hoe je een campagne start.

Influencer – wat zit er achter de term?

Het woord ‘influencer‘ en de ‘influencer betekenis‘ zijn waarschijnlijk bekend bij iedereen die actief is op social media-kanalen. Maar wat zit er precies achter deze term?

Het Engelse woord ‘influencer’ komt van het werkwoord ’to influence’, wat in het Nederlands vertaald kan worden naar “beïnvloeden”. Het brengt dus de fundamentele functie van een influencer tot uitdrukking: het beïnvloeden van de meningen, ideeën of zelfs het gedrag van anderen.

Volgens de influencer betekenis, zijn influencers mensen die een sterke aanwezigheid hebben op sociale media door regelmatig berichten te publiceren en een aanzienlijke reputatie genieten bij hun volgers. Ze hebben een invloedrijke status verkregen door de band die ze hebben opgebouwd met hun publiek en hun vermogen om trends te creëren of te versterken.

Het aantal influencers in Nederland groeit dagelijks. Het zijn niet alleen sterren zoals de succesvolle fitness blogger Kaz van der Waard. Onbekende jonge mannen en vrouwen die in hun blogs producten zonder naam promoten, vallen ook onder de categorie influencers. Afhankelijk van het aantal volgers zijn influencers in vijf subgroepen onderverdeeld:

1 – Nano Influencer

Met ten minste 1.000 maar minder dan 10.000 volgers hebben nano-influencers een zeer kleine aanhang. Individuen in deze categorie staan misschien nog in de kinderschoenen van hun succes en zijn net bezig hun aanhang op te bouwen.

Het kan echter ook zijn dat nano-influencers zich op zo’n specifiek onderwerp richten dat het slechts voor een uiterst kleine groep mensen relevant is. Een andere mogelijkheid is dat zij alleen in hun community bekend zijn.

Een mooi voorbeeld van een een nano influencer op Instagram is Sortlist!

Sortlist is een Nano-influencer
Instagram pagina van Sortlist

2 – Micro Influencer

Wat zijn micro-influencers? De groep van micro-influencers die onze voorkeur genieten voor marketing is gekenmerkt door 10.000 tot 50.000 volgers. Micro-influencers richten zich meestal op een specifiek gebied waarin zij voor hun fans als experts zijn. De authenticiteit, like rate en volgersbetrokkenheid van micro-influencers is vaak beter dan die van beroemde Instagramsterren. Maar daarover later meer. Of lees hier alvast meer over samenwerken met micro influencers.

Wat verdient een micro-influencer? Hoewel de inkomsten variëren, kunnen micro influencers met tussen de 10.000 en 50.000 volgers gemiddeld verwachten tussen de 100 en 500 euro per gesponsorde post te verdienen. Echter, dit zijn gemiddelde cijfers en de exacte bedragen kunnen afhangen van verschillende factoren zoals de niche, de betrokkenheid van het publiek, en de specifieke deal met het merk.

3 – Mid-Tier-Influencer

Met 50.000 tot 500.000 volgers zitten mid-tier influencers qua bereik precies tussen micro en macro influencers in. Vooral bij de hoogste aantal volgers kan je geld verdienen met influencer marketing op de sociale media platforms.

AH is een Mid-Tier influencer
Albert Heijn is een mooi voorbeeld van Mid-tier Influencer.

4 – Macro-Influencer

Macro-influencers zijn bekende sterren. Tussen de 500.000 en 1.000.000 trouwe fans volgen hen op sociale media. Meestal kunnen influencers, met dit aantal volgers op zijn laatst, hun volledige inkomen halen uit activiteiten op sociale media. Of dat, of ze zijn al beroemd door film, televisie of muziek. Om een influencer campagne op deze schaal te starten, moet je diep in de buidel tasten.

5 – Mega-Influencer

Met een enorme aanhang van 1.000.000 volgers en meer, hebben mega-influencers een immens bereik. Beroemdheden hebben door hun status van beroemdheid een buitengewoon machtige positie. Zij creëren nieuwe trends en maken hun fans bijna gek voor bepaalde merken. Marketing via mega-influencers is voorbehouden aan topmerken met grote budgetten.

Romelu Lukaku is een mega influencer
Romelu Lukaku is een bekende Belgische voetballer en heeft meer dan 1M volgers.

Wat zijn de voordelen van samenwerking met een micro influencer?

De ongecompliceerde, intensieve toegankelijkheid van volgers is een van de redenen waarom influencer marketing een ideale manier is voor succesvolle reclame. Micro influencer marketing onderscheidt zich van campagnes met mega-influencers door veel meer dan alleen de kostenfactor. We gaan hier in detail.

👉🏾 Meer geloofwaardigheid

In het algemeen geldt: hoe beter we iemand leren kennen en waarderen, hoe meer we zijn oordeel vertrouwen. In het algemeen hechten wij meer waarde aan aanbevelingen van goede vrienden dan aan die van vreemden.

Micro-influencers kunnen door hun relatief kleine aanhang een veel intensere relatie met de individuele volger opbouwen. Door reacties van fans te beantwoorden of te liken, voelen zij zich serieus genomen en gewaardeerd.

Ook al vindt de communicatie tussen volger en influencer alleen digitaal plaats, er wordt toch een persoonlijke relatie en een basis van vertrouwen opgebouwd. Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe minder hij directe actie met hen kan ondernemen en hoe minder geloofwaardig hij overkomt.

Terwijl volgers van micro-influencers zichzelf op hetzelfde niveau zien, lijken sterren uit een andere wereld te komen. De toename van beroemdheid leidt dus ook tot een afname van authenticiteit.

Influencers zijn niet meer weg te denken uit onze wereld

Kunnen we dus zeggen dat de hype over reclame met grote beroemdheden weggegooid geld is? Zeker niet in alle gevallen, maar in principe kan samenwerken met een micro-influencer vruchten afwerpt voor jouw bedrijf.

👉🏾 Hogere betrokkenheid

De mooie vakantiefoto, de grappige dansscène of de actievolle skateboardclip – zonder aarzelen reageren we op gepubliceerde foto’s en video’s van vrienden. Dit is niet alleen te wijten aan de vertrouwdheid met elkaar, maar ook aan ons verlangen om te communiceren.

Zoals reeds vermeld, is het mogelijk voor een micro-influencer om te reageren op commentaren en likes. Volgers zijn dus gemotiveerd om in de interactie te blijven. Dit engagement daalt meer en meer naarmate het aantal volgers toeneemt.

Logisch: Waarom zouden mensen regelmatig commentaar geven als wat zij hebben geschreven verdwijnt tussen duizend andere berichten en geen aandacht krijgt?

Hoe hoger de engagement rate, hoe groter de kans dat de volger toekomstige posts in zijn feed ziet, wat weer positief is voor toekomstige influencer marketing.

👉🏾 Specifieke onderwerpen

Of het nu gaat om sport, reizen, voeding of schoonheid – micro-influencers specialiseren zich meestal in één themagebied. Je kunt dit winstgevend gebruiken voor jouw bedrijf door op zoek te gaan naar de juiste micro-influencer voor jouw product.

Als je een hotel aan de man wilt brengen, kies dan een micro influencer wiens hobby het is om nieuwe landen te ontdekken. Als hardloopschoenen naar de klant moeten worden gebracht, is een sportief karakter aan te bevelen voor micro-influencer marketing.

HOKA One One Bondi 5 hebben succes gehad nadat Reese Witherspoon ermee werd gespot.
Reese Witherspoon met HAKA ONE ONE schoenen
Reese Witherspoon is de ideale influencer voor HOKA One One

Het voordeel hiervan is dat je er zeker van kunt zijn dat het betreffende onderwerp grote belangstelling zal wekken bij de volgers. De micro-influencer is gevolgd omwille van zijn gespecialiseerd vakgebied.

Voor jouw bedrijf is het dus meer waard om minder bereik met meer invloed te bereiken dan jouw product onder de ogen te brengen van 100.000 volgers die er helemaal geen belangstelling voor hebben.

Door zich op één gebied te richten, is de micro-influencer een expert op zijn of haar gebied. Op die manier wordt zijn of haar geloofwaardigheid nog verder wordt versterkt.

👉🏾 Betaalbaar budget

Het is nauwelijks het vermelden waard dat micro-influencermarketing veel lagere kosten met zich meebrengt dan het laten promoten van hun item door een ster met een enorm bereik.

Voor een succesvolle marketing heeft de micro-influencer natuurlijk de producten nodig die gepromoot moeten worden. Vaak aanvaarden micro-influencers de verstrekte middelen als deel van de beloning. Het bedrag dat door jouw onderneming bepaald is, is tot een minimum beperkt.

Hoe start ik een reclamecampagne met een micro-influencer?

1 – Doelstellingen bepalen

Is uw bedrijf voornamelijk gefocust op het informeren van klanten, het vergroten van de naamsbekendheid, of het creëren van concrete koopstimulansen? Dit zijn belangrijke vragen die beantwoord moeten worden om effectieve marketingstrategieën te formuleren. Een groeiende trend in deze ruimte is het gebruik van micro influencers.

Het is echter belangrijk om uw doelstellingen duidelijk te formuleren voordat u een campagne start met micro influencers. Alleen door specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden (SMART) doelstellingen te stellen, kan een marketingcampagne echt slagen.

Als de doelstellingen niet vooraf duidelijk zijn geformuleerd, kan het succespercentage van de campagne achteraf niet worden gemeten. Dit is ook waar bij het werken met micro influencers – het bepalen van duidelijke KPI’s, zoals het aantal bereikte mensen, de mate van engagement, of het aantal gegenereerde verkopen, is essentieel om het succes van de campagne te kunnen beoordelen en toekomstige strategieën te optimaliseren.

2 – Een campagne opzetten

De volgende stap is het opzetten van campagnes. Dat kan bijvoorbeeld met verschillende apps, zoals linkr, die je stap voor stap door het proces leiden.

Een andere mogelijkheid is om een agentschap in te schakelen. Deskundige medewerkers met een focus op social media marketing kunnen je helpen bij het opzetten van een advertentiecampagne, het zoeken naar de juiste micro-influencer en de daaropvolgende samenwerking.

Het is aan jou of je de voorkeur geeft aan samenwerking met nuttige tips of aan volledige aanvaarding van het werk.

Maak een marketing campagne met je influencer

In de campagne moeten de belangrijkste kerngegevens over het soort, de hoeveelheid en de waarde van het product kort en begrijpelijk worden samengevat.

Daarnaast moet je formuleren wat je verwacht van de samenwerking met de micro-influencer en hoe die er concreet uit moet zien. Een ander onderdeel moet informatie zijn over de bezoldiging en de criteria voor sollicitanten.

3 – Nodig Micro-influencers uit voor een gesprek

Nadat de campagne is gepubliceerd, kunnen micro-influencers zich aanmelden. Je kunt ook zelf op zoek gaan naar een geschikte micro-influencer en hen een uitnodiging sturen. Bij het selecteren van een micro-influencer helpt het om de toekomstige merkambassadeur en zijn of haar social media-accounts onder de loep te nemen. Zijn de berichten van de micro-influencer betrouwbaar? Hoe zien het bereik, de like rate en de engagement rate eruit?

4 – Start een samenwerking met een Micro-influencer

Deze laatste stap lijkt veel op een normaal sollicitatieproces, maar in dit geval gaat het om de inzet van een micro influencer. Na het identificeren van potentiële micro influencers die goed bij uw merk passen, gaat u verder met het uitwisselen van de laatste vragen. Dit is het moment waarop u specifieke details van de campagne, zoals berichtinhoud, timing en verwachte resultaten, bespreekt.

Nu is het tijd om jouw favoriete micro influencer te kiezen, gebaseerd op hun aanpak, invloed, betrokkenheid van het publiek en hoe goed hun merkidentiteit aansluit bij die van jou. Na het maken van deze cruciale beslissing, is de volgende stap het verhelderen van de contractuele voorwaarden.

Dit houdt in dat de rechten en verantwoordelijkheden van beide partijen worden vastgelegd, waaronder de betalingsvoorwaarden, het gebruik van inhoud na de campagne en eventuele specifieke verplichtingen. Zorg ervoor dat deze overeenkomst duidelijk is en aan beide kanten goed wordt begrepen.

Eenmaal dit proces voltooid, bent u klaar om aan de slag te gaan. Het samenwerken met een micro influencer kan een spannende nieuwe fase inluiden voor uw marketingstrategie, en u bent nu klaar om deze reis te beginnen.

Conclusie: enkel voordelen met een Micro-Influencer

Marketing met micro-influencers heeft veel voordelen. Ondanks een lager bereik door minder volgers, overtuigen micro-influencers met een hoge engagement rate en like rate. Een hechte uitwisseling met de fans wordt beloond met vertrouwen. Precies wat marketing nodig heeft om succesvol te zijn.

Met minder dan 100.000 volgers zijn micro-influencers niet wereldberoemd, maar ze overtuigen wel met een trouwe aanhang die zich op één themagebied richt. Wij wensen je veel succes met micro-influencer marketing.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email