Onderzoek online shoppen in Nederland
Sortlist Insights

[ONDERZOEK]: Trends in online winkelen en e-commerce bij de Nederlandse consument

5,00/5(3)

Ongeveer zes maanden zijn verstreken sinds Nederland voor het eerst maatregelen trof  om de COVID-19-epidemie in te dammen. Termen als “lockdown”, “social distancing” en “the new normal” maken nu deel uit van ons woordenschat. Dit alles heeft onze gewoontes fundamenteel veranderd, zelfs de meest elementaire gewoonten, zoals winkelen.

Sortlist heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd onder bijna 500 online consumenten om beter te begrijpen hoe de COVID-19-pandemie hun ‘winkelgewoonten’ heeft beïnvloed en wat de belangrijkste problemen zijn bij het online winkelen.

Dit artikel helpt ondernemers en verkopers ook bij het navigeren door de uitdagende e-commerce-omgeving en om inzicht te krijgen of investeren in online winkels echt loont.

Belangrijkste bevindingen:

  • Online winkelen en e-commerce zijn in Nederland sinds het begin van de pandemie in volle gang. Hoewel het aantal mensen dat iets koopt, in wezen ongewijzigd is gebleven, zegt 44,9% van de mensen nu vaker online te winkelen.
  • Deze trend is door Nederlandse ondernemers opgepikt. Sortlist heeft een sterke toename gezien van projecten op het gebied van e-commerce die op haar business partner matching platform worden gepubliceerd.
  • Comfort is de belangrijkste reden waarom mensen online winkelen. 17,7 % zegt dat het lagere gezondheidsrisico ook een doorslaggevende factor is.
  • Nederlanders winkelen het liefst op online markten zoals Amazon of Zalando. Vertrouwen in een bepaald merk of bedrijf is echter de belangrijkste reden om op hun respectieve websites te winkelen.
  • Online winkelen wordt steeds meer een multi-channel-ervaring, ongeacht de leeftijd.

Winkeltrends sinds het begin van de pandemie

De lopende Covid19-pandemie zorgt ervoor dat steeds meer Nederlanders online gaan winkelen. 44,9 % zegt nu vaker online te kopen dan voor de uitbraak van Covid19. De grote meerderheid zegt echter dat ze niet zijn getroffen door de gezondheidscrisis.

Heeft COVID-19 Nederlanders hun koopgedrag veranderd

Tijdens de “lockdown” waren consumenten verplicht om een groot deel van hun aankopen online te doen. De plotse verschuiving naar online heeft zowel voor de consument als voor de retailsector grote uitdagingen met zich meegebracht, maar heeft ook een positieve kant.

“Er liggen enorme kansen voor partijen die hun pijlen richten op online verkoopkanalen en hun eigen webshop. Daarnaast is dit de uitgelezen kans om het profiel van de klant nog inzichtelijker te krijgen”, aldus Ruurd Boehlee, Country Manager Nederland bij Sortlist.

Nederlandse ondernemers hebben de groei van online winkelen versneld. In de zes maanden sinds het uitbreken van de Europese pandemie, van 15 maart tot 15 september 2020, zijn de, op Sorlist, gepubliceerde e-commerce projecten met 59,8% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Wereldwijd zijn de e-commerce projecten die op Sortlist worden gepubliceerd met 10,7% gestegen.

“Bedrijven werden min of meer gedwongen hun verkopen online te doen. Vanzelfsprekend was dit voor velen een behoorlijke investering. Echter denk ik dat na deze corona-periode de combinatie van online en offline verkopen, deze bedrijven meer zal brengen dan voor de corona-periode”, zegt Ruurd Boehlee over deze trend.

Waarom houden de Nederlanders van online winkelen?

Als Nederlanders hiertoe niet worden gedwongen, is de belangrijkste reden dat ze online winkelen: het maakt hun leven gemakkelijker. Het comfort van online winkelen speelde een grote rol bij 75,6% van de respondenten, en meer productkeuzes brachten 50,4% ertoe om online te winkelen. Speciale aanbiedingen verleiden 50,4% van de klanten om ervoor te kiezen om voor het scherm te winkelen in plaats van in de winkel.

Het aandeel van online winkelen dat gezondheidsrisico’s vermindert, is 17,7%. Dit argument is vooral belangrijk voor oudere mensen. 33,3% van de respondenten ouder dan 54 zei dat ze de voorkeur geven aan online winkelen om hun gezondheid te beschermen.

Voor Nederlanders die liever in een “echte” winkel winkelen, is de ervaring die wordt geboden door naar de winkels te gaan het meest overheersende antwoord (56,6 %), gevolgd door de gewoonte (46,2 %) en de speciale aanbiedingen voor aankopen in de winkel (28,3 %). Door gebrek aan vertrouwen in online betalen, is 9% van de mensen geneigd om aan het loket te betalen.

De prijs, de gratis levering en de veilige online betaling zijn de drie belangrijkste factoren waarom de Nederlanders besluiten een bepaald product te kopen.

Maar voor zover Nederlanders voornamelijk online winkelen, leverde ons Sortlist -onderzoek geen verrassingen op. 74,0% zei dat ze regelmatig producten kopen die behoren tot de categorieën elektronica, entertainment en boeken op internet. Kleding en schoenen staan ​​op de tweede plaats met 72,1%, terwijl 42,0% van de consumenten zegt dat ze gereedschap en huishoudelijke artikelen online kopen.

Dit onderzoek werd online uitgevoerd, vandaar dat alle respondenten internetgebruikers zijn. Toch blijkt uit onze gegevens dat online winkelen geen leeftijdsgrens meer kent.

Babyboomers

94,9% van de overgrote meerderheid van de respondenten zei dat ze al online hebben gewinkeld. De respondenten van 54 jaar en ouder lopen niet ver achter.

Babyboomers, met een sterke koopkracht, beschouwen online winkelen ook als een ervaring met meerdere platforms. Van alle leeftijdsgroepen zei 50,9% een aankoop te hebben gedaan via een e-commerce app, terwijl 20,1% bereid was het te proberen. Van de mensen ouder dan 54 jaar zei 31,8% dat ze goederen kochten via e-commerce app, en 31,8% wilde het proberen

De mogelijkheid om door e-winkels of e-commerce app te navigeren, betekent echter niet dat dit de voorkeursmethode moet zijn. Van alle leeftijdsgroepen gaf 31,3% aan het liefst te winkelen in fysieke winkels. Onder 54-plussers stijgt dit aandeel tot 57,1%.

Millennials and Generation Z

Millennials en Gen Z vertonen vergelijkbare patronen in ons onderzoek. Beide generaties lijken zeer frequente en comfortabele online shoppers te zijn.

Respondenten van 25-44 jaar zijn de meest ervaren respondenten bij het winkelen via e-commerce apps. 61,7% zei de app al te hebben gekocht en nog eens 15,8% wilde het proberen. 48,5% van Gen Z (24 jaar en jonger) deed aankopen via e-commerce app.

Waar shoppen Nederlanders het liefst online?

Nederlanders winkelen graag op online markten als Amazon of Zalando. In totaal geeft 67,3% van de mensen de voorkeur aan e-shops op de markt boven de website van het bedrijf of het merk. Generatie Z en Babyboomers zijn echter de twee leeftijdsgroepen die het meest een hekel hebben aan de markt.

35,1% van Gen Z geeft er de voorkeur aan rechtstreeks te winkelen bij online winkels. Bij de vraag waarom ze liever rechtstreeks van het merk kopen in plaats van via de markt te kopen, is het vertrouwen in een bepaald merk goed voor 76,5% van de belangrijkste spelers. 

Wat betekent dat voor de detailhandel en voor ondernemers?

De sterke voorkeur om te winkelen op online marktplaatsen betekent niet dat de eigen webshop van een merk overbodig is. Des te meer als u een uniek product verkoopt dat zich onderscheidt van de concurrentie. Waar producten die een groot publiek bedienen beter op de online marktplaatsen staan, volgens Ruurd Boehlee.

“De marketplaces hebben over het algemeen diepere zakken, wat maakt dat investeren in online advertisement en een eigen verkoopkanaal met een product dat ‘iedereen’ verkoopt niet altijd de beste keus is. Heb je een uniek product of kun je naast het product iets unieks bieden, dan zou ik zeker aanraden de eigen webshop te optimaliseren en te boosten via online advertisement”, legt Boehlee uit.

Overigens zijn ook voor deze organisaties marketplaces interessant, natuurlijk wordt er een behoorlijk gedeelte van de marge afgedragen, echter de exposure en klantgroep die via marketplaces kan worden bereikt is vaak voor individuele bedrijven niet te evenaren.

De aanpak van het investeren in de webshop en de web presence van een bedrijf wordt door onze gegevens gevalideerd. Uit de Sortlist-enquête blijkt dat 68,4 % de producten die ze online kopen via Google of door de website van een bedrijf te bezoeken (67,3 %).

Waar vinden Nederlanders de producten die ze kopen?

“Investeren in bijvoorbeeld Google Adwords kan resulteren in een enorme stijging van je verkoop. Echter is het optimaliseren van online advertenties en het zoeken naar de juiste (combinatie van) keywords niet iets wat je er zomaar naast doet. Advies of het uit handen geven aan een gespecialiseerd bureau helpt vaak om grote stappen te kunnen maken”,  zegt Ruurd Boehlee.

Uit een eerder Sortlist-onderzoek bleek dat Nederlandse ondernemers het in vergelijking met andere Europese landen al goed doen als het gaat om het online presenteren van hun bedrijf. 75% van de Nederlandse MKB’s heeft een algemene website, tegenover 78% in Duitsland en 58% in België.

Op de lange termijn kan de pandemie en het streven naar e-commerce en online verkoop de digitalisering van Nederland verder versnellen.

Conclusie

De beperkingen om de voortdurende pandemie te helpen bestrijden hebben de manier waarop mensen in Nederland winkelen veranderd. Meer mensen winkelen nu online dan voor de uitbraak van COVID-19, ongeacht hun leeftijd.

Nederlandse bedrijven hebben geluisterd naar de gewijzigde vraag en meer ingespeeld op online verkoop. Ruurd Boehlee, Country Manager van Sortlist in Nederland, zegt dat dergelijke inspanningen een langdurige impact kunnen hebben op de manier waarop Nederland inkoopt.

“Ik denk echter dat na de coronaperiode de combinatie van online en offline verkopen deze bedrijven meer voordelen zal opleveren dan voor de coronaperiode.”

Methodologie

Deze Sortlist-enquête is online uitgevoerd. Tussen 10 en 21 september namen 463 personen van 18 jaar en ouder deel aan het onderzoek.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email