Tips & tricks voor een beginnende digitale marketeer
Digital & Marketing Strategy

Tips & tricks voor een beginnende digitale marketeer

5,00/5(1)

Social media posts inplannen, content creëren voor je website, marketingplannen uitdokteren, Google Ads optimaliseren en terwijl Google Analytics rapporten opmaken, … als digitale marketeer heb je een zeer uitdagende baan. Sta jij op het punt om te beginnen als digitale marketeer? Of ben je al begonnen? Check dan zeker deze tips & tricks die jou op weg helpen.

Nog niet zo lang geleden was digitale marketing enkel weggelegd voor grote bedrijven met een omvangrijke communicatieafdeling en stevige marketingbudgetten. Vandaag hebben ook kleinere bedrijven de kracht ontdekt van een doordachte online marketingstrategie. Of je nu bij een multinational werkt of een lokale onderneming: als beginnende digitale marketeer loop je beslist tegen een aantal valkuilen aan. De tips in deze blog zijn dan ook bedoeld om je te helpen bij je dagelijkse uitdagingen als digitale marketeer.

Een korte geschiedenis van digitale marketing

Hoewel marketing en digitaal vandaag onafscheidelijke termen zijn, was dit zeker niet altijd het geval. Daarom nemen we je graag mee in een korte geschiedenis van digitale marketing.

Toen Sir Tim Berners-Lee op 6 augustus 1991 de eerste website ooit lanceerde, had deze site met alleen maar tekst vooral een academisch doel: op grote afstand informatie delen tussen wetenschappers. Marketeers zagen echter al snel in dat de mogelijkheden oneindig waren en in 1993 werd de eerste webbanner verkocht. 

Tegenwoordig is het bouwen van een nieuwe website voor 50% van de marketeers trouwens nog steeds het eerste punt op de agenda om een marketingcampagne op te starten.

De eerste commerciële e-mail ging in 1994 de deur uit en dat was ook het jaar waarin de eerste e-commerce website – Netmarket – boven de doopvont werd gehouden. Enkele jaren later, in 1997, breekt social media dan door. Netwerken als Friendster, MSN en MySpace trekken miljoenen gebruikers voordat Facebook de fakkel in 2004 overneemt. Meer dan 85% van alle marketeers gebruiken vandaag social media als basis voor hun campagnes.

Hoewel digitale marketing dus eigenlijk nog maar zo’n 30 jaar oud is, veroorzaakten al deze digitale technologieën een echte aardverschuiving in de marketingwereld. Het veranderde fundamenteel hoe we leven, communiceren en met elkaar omgaan.

Wat is digitale marketing?

Digitale marketing is een heel breed concept. Alle marketing die gebeurt via een digitaal of online manier valt er eigenlijk onder. Van website, blogs, e-books, social media, nieuwsbrieven tot advertising: het maakt allemaal deel uit van een digitale marketing strategie. 

Omdat digitale marketing nog volop aan het groeien en ontwikkelen is, leer je het het beste in de praktijk. Met vallen en opstaan. Uitproberen, experimenteren en door blijven gaan. Af en toe fouten maken is niet erg, op voorwaarde dat je er van leert uiteraard. Zeker omdat het landschap van online marketing van dag tot dag verandert. De eerste tip die we dan ook willen meegeven is om zoveel mogelijk op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. 

Dat kan door boeken te lezen die over online marketing gaan. Maar ook relevante blogs waarop je je informatie haalt. Bloovi is er zo eentje, net als Frankwatching. En ook de Google Webmasters Blog raden we sterk aan. Hier haal je als eerste de informatie die je nodig hebt over updates in het zoekalgoritme en de wijzigingen die je het beste kan doorvoeren om je website up to date te houden.

Belangrijkste termen voor een digitale marketeer

In de online marketing branche wordt vaak gegoocheld met allerlei moeilijke termen. Maar ken je de belangrijkste al? Het is vakjargon die moeilijk te begrijpen is voor personen met weinig kennis van online marketing. Om je alvast in het zadel te helpen, zetten we een aantal belangrijke termen op een rijtje.

Search engine optimization (SEO)

SEO of organische zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en omvat alle technieken die er voor zorgen dat een website hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt. Waarom is dit belangrijk vraag je? Omdat 92% van de mensen nooit verder kijkt dan pagina 1 in de zoekresultaten!

Search engine advertising (SEA) 

SEA is het alternatief voor organische zoekmachineoptimalisatie. Als adverteerder ga je met SEA een bepaald bedrag betalen wanneer een bezoeker op jouw zoekadvertentie klikt en een bezoek brengt aan de website. Met behulp van SEA kom je hoger in de zoekresultaten te staan en het resultaat is direct zichtbaar.

Contentmarketing

Contentmarketing is het creëren van online en offline inhoud die bezoekers aantrekken. Content zijn niet alleen teksten, maar ook afbeeldingen, video’s, gifs, vlogs, e-mails, …

Conversie

Dit is een actie die plaatsvindt op je website. Op de meeste websites gaat conversie over verkochte producten, maar het kan ook gaan om bijvoorbeeld het invullen van een formulier, het afspelen van een video of langer dan een aantal minuten een webpagina bezoeken.

Een HTML-verbinding tussen twee webpagina’s. Een backlink is een verwijzing van de ene website naar de andere website. Als veel websites naar jouw website verwijzen, kom je hoger in de zoekresultaten. Het creëren van backlinks, ook wel linkbuilding genoemd, is één van de belangrijkste SEO-parameters.

CPC 

Wanneer je online adverteert, kan je ervoor kiezen om te betalen per klik op een bepaalde advertentie. Dit wordt CPC of Cost Per Click genoemd. Hoe hoog de CPC is, is erg afhankelijk van de sector.

CTR

Om het succes van een online advertentie te evalueren, gebruik je de CTR of Click Through Rate. Dit is de verhouding tussen het aantal keer dat er geklikt wordt op je advertentie en het aantal keer dat die bekeken is. Hoe hoger, hoe beter dus. Ook bij e-mailmarketing is CTR een doorslaggevende factor.

CTA

Maak je een nieuwe website? Denk dan op voorhand goed na over wat voor jou de belangrijkste CTA’s of Call To Actions zijn. Wil je dat je bezoekers een offerte aanvragen, een catalogus downloaden, een afspraak maken of iets kopen? Met de juiste knop, afbeelding of tekst, zorg je dat bezoekers van je website deze specifieke actie uitvoeren.

Waarom hebben we een digitale marketeer nodig?

Mensen consumeren dagelijks steeds meer digitale inhoud. Op 60 seconden tijd worden er bijvoorbeeld 500 uren aan Youtube-video geüpload, 294 biljoen mails verstuurd en 4,4 miljoen zoekopdrachten op Google ingegeven.

Maar waarom is digitale marketing zo belangrijk? In de eerste plaats omdat het een krachtige en pijlsnelle manier is om nieuwe klanten te bereiken. Eentje die de meer traditionele vormen van publiciteit als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Bovendien zijn de nieuwe generaties X, Y en Z opgegroeid in dit tijdperk en is digitale communicatie en consumptie voor hen de normaalste zaak ter wereld.

Daarnaast geeft digitale marketing elk bedrijf mogelijkheden die het daarvoor niet had. Je kunt als lokaal bedrijf nu jouw bereik uitbreiden naar het hele land of zelfs de hele wereld. Op die manier heb je direct ook een stuk meer potentiële klanten waardoor jouw kans op succes direct een stuk hoger ligt. 

Digitale marketing is bovendien flink goedkoper dan offline marketing. Een website hosten kost peanuts in vergelijking met een TV-commercial bijvoorbeeld. En een social media account is zelfs helemaal gratis. Als je genoeg tijd steekt in digitale marketing dan kun je er heel veel uit halen zonder dat het je ook maar een euro kost. Vooral voor beginnende bedrijven is dit een groot voordeel. 

Een ander voordeel van digitale marketing is dat het veel meer interactie met de doelgroep oplevert. Via social media kunnen bezoekers reacties achterlaten op content die je plaats, daar kun jij vervolgens weer op reageren om zo een gesprek te starten. 

3 to do’s als je start om een digitale markteer te worden

Voorbereiding is het belangrijkste deel

Bezint eer ge begint … het is een spreekwoord uit het stenen tijdperk, maar nog steeds erg relevant. Als eerste moet je weten waar je begint om te kunnen bepalen waar je verder naartoe gaat. Begin dus met een inventarisatie van hoe de digitale wereld van jouw merk er momenteel uitziet. Maak bijvoorbeeld een analyse van je website: Hoe ziet die er uit? Wordt hij vaak bezocht? Is de informatie nog up-to-date? Wat zijn optimalisaties? Hieraan kun je waarschijnlijk al heel veel dingen bedenken die je moet aanpassen. Gebruik vervolgens je  missie en visie om een strategie voor de digitale marketing te schrijven. Je wilt niet dat digitale marketing overkomt als een wanhopige poging om nieuwe klanten te vinden, je wilt dat het een verlenging is van jouw bedrijf. 

Content is key

Goede content moet altijd de focus van digitale marketing zijn. Waar zijn jouw (potentiële) klanten naar op zoek? En waar hebben ze interesse in? Deze vragen moeten steeds voorrang krijgen op puur commerciële content. Probeer er bovendien aantrekkelijke beelden aan de koppelen. Denk bijvoorbeeld aan Instagram Stories. Het kost je misschien wat meer moeite maar het zal je op lange termijn veel meer opleveren. 

Responsive, responsive, responsive

Wanneer je tijd en middelen investeert in een website wil je ook dat deze gebruiksvriendelijk is op gelijk welk device. Meer dan 50% van je websitebezoekers zal immers met een smartphone of tablet je website bezoeken. Bovendien krijgen technisch sterke responsive of mobielvriendelijke websites met relevante en duidelijk gestructureerde content voorrang door Google en ben je jouw concurrent steeds een stapje voor.

Elk begin is moeilijk. Dat is bij digitale marketing niet anders. De beste manier op te starten? Ogen dicht doen én springen! Stapje voor stapje zal je je bijleren, je skills verbeteren en uitgroeien tot een ervaren digital marketeer.

En onthou: “the best marketing doesn’t feel like marketing”.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email