Wat zijn voor -en nadelen van Growth Hacking in 2021?
Digital & Marketing Strategy

Wat zijn voor -en nadelen van Growth Hacking in 2021?

5,00/5(1)

We horen al een paar jaar over Growth Hacking. De term is trendy, intrigerend en heeft een zekere uitstraling. Tegenwoordig is Growth Hacking het meest succesvol in de startup sector. Dit lijkt vrij logisch, gezien het feit dat het primaire doel van een startup het genereren van groei is.

In dit artikel onderzoeken we wat Growth Hacking is. Enerzijds definiëren we wat het betekent, anderzijds wordt aan de hand van verschillende voorbeelden uitgelegd hoe bedrijven erin geslaagd zijn om groei te genereren. We zullen ook kijken naar het grootste nadeel van deze discipline, en we zullen het artikel afsluiten met een beknopte conclusie.

Wat is Growth Hacking?

Definitie

Concreet betekent Growth Hacking het vinden en benutten van technieken om groei te genereren. Meer bepaald is het de bedoeling om in zeer korte tijd een maximumaantal gebruikers aan te trekken.

Het spreekt voor zich dat deze manier van adverteren tegen lagere kosten moet gebeuren. Het zijn dan ook vooral kleine startende bedrijven die hieraan deelnemen. Een startup is per definitie een bedrijf dat geen traditioneel bedrijfsmodel heeft en daarom een structuur gebruikt waarvoor geld een bijzonder waardevolle hulpbron is.

Deze ondernemingen worden vaak beperkt door:

  • Een gebrek aan financiële middelen.
  • Een noodzaak om het aantal gebruikers te laten groeien en vervolgens een bedrijfsmodel te vinden dat het mogelijk maakt om een break-even punt te bereiken.

Vandaar de toepassing van Growth Hacking. Het lijkt een wonderlijke oplossing te zijn voor ondernemingen waarbij het verwerven van een zeer groot aantal gebruikers, in een korte periode en tegen lagere kosten, een noodzaak is.

Wonder vs. Serendipity  

Aan het begin van het artikel werd vernoemd dat Growth Hacking een bepaalde uitstraling had, en dat het werd gezien als een magische manier om snel gebruikers te krijgen. Het is waar dat er veel succesverhalen uit voort zijn gekomen en dat er veel startups zijn die deze discipline hebben kunnen gebruiken om te groeien.

Maar dat heeft niets te maken met een wonder. Het is zeker dat Growth hacking dichterbij wetenschap staat dan esoterie.

Het punt is dat de Growth hacker geen sjamaan is die in een handomdraai een oplossing vindt om groei te genereren. Hij is meer een wetenschapper die onderzoek doet en af en toe een goede ontdekking doet.

Concreet betekent het dat als een Growth hacker een manier heeft gevonden om groei te genereren, dat dit voortkomt uit het experimenteren van nieuwe dingen. Vergelijk het een beetje met een goudzoeker die na maanden graven een grote hoeveelheid van de grondstof tegenkomt.

Bovendien heeft een “hack”, als deze eenmaal groei blijkt te genereren, geen onbeperkte levensduur meer. Het moet zo snel mogelijk worden geëxploiteerd voordat het de groei afneemt. Net zoals dat een goudmijn na een langdurige tijd uitgeput is. Als deze hack optimaal is benut, zal de Growth Hacker een nieuwe manier moeten vinden om de groei van zijn bedrijf te garanderen.

Terugkomend op bedrijven die deze discipline met succes hebben kunnen gebruiken, laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden.

5 Voorbeelden van Growth Hacking

Hotmail en iPhone

Het eerste voorbeeld dat aan bod komt, komt uit het boek “Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth” van Gabriel Weinberg en Justin Mares.

Toen het boek werd gelanceerd, profiteerden Hotmail en de iPhone van een techniek die hen in staat stelde hun bekendheid te vergroten en door een groot aantal personen te worden gebruikt voor 0 euro. Concreet werd elke keer dat een Hotmail-gebruiker een e-mail stuurde naar een van zijn contactpersonen, het volgende bericht geschreven aan het einde van de e-mail: “Krijg een gratis e-mailaccount bij Hotmail – Meld u nu aan”. Dit betekent dat elk bericht dat met Hotmail werd verzonden, automatisch zichtbaarheid voor de dienst geeft, zonder dat dit extra kosten voor Microsoft met zich meebrengt.

Dit is dezelfde methode die Apple gebruikte om de iPhone te lanceren: elke e-mail die met deze telefoon wordt verzonden is ondertekend met “Sent from my iPhone”.

Agricool

Het tweede voorbeeld komt direct uit de Parijse startup omgeving. Agricool heeft een zeer ambitieuze missie: de 10 meest geconsumeerde groenten en fruit in de stad te verbouwen, dankzij getransformeerde containers die de stadslandbouw toegankelijk maken.

Agricool begon met de productie van aardbeien, dankzij de speciaal ontwikkelde containers. Om groei te genereren en de bekendheid ervan te vergroten, speelde Agricool in op het ongeduld van de mensen. Concreet had je in de startfase van de startup de mogelijkheid om je aardbeien rechtstreeks op de website van Agricool te bestellen, maar je werd op een wachtlijst gezet omdat de aardbeien nog geproduceerd moesten worden.

Dat gezegd hebbende, je had de mogelijkheid om op de wachtlijst te komen. Maar hoe kon je dat doen? Hoe meer vrienden je uitnodigt om aardbeien te bestellen op Agricool, hoe meer en hoger je op de wachtlijst komt te staan. Zo genereert het bedrijf groei en tegelijk zichtbaarheid. Dit is een mooie manier om gebruik te maken van de rage die rond het product bestond. 

Blendtec

Het derde voorbeeld komt uit het boek “Contagious – Why Things Catch On” van Jona Berger.

In dit boek neemt de auteur het voorbeeld van Blendtec, een bedrijf dat elektrische mixers verkoopt. Op het eerste zicht is het niet eenvoudig om enthousiasme te wekken voor zo’n product. Het is een huishoudapparaat, dat iedereen kent en waarvoor een zeer groot aantal leveranciers bestaat.

Blendtec’s plan was om de kracht van zijn apparaat aan te tonen door een YouTube-kanaal te lanceren met de naam “Will it blend?”. Op dit kanaal test het bedrijf zijn blender en gebruikt deze om verschillende voeding te mengen. Ook al is het kanaal niet meer actief, toch heeft het een publiek van meer dan 800.000 abonnees. Dit voorbeeld laat zien hoe een demonstratie van een product kan helpen om het te laten opvallen en een klantenbestand op te bouwen.

Clubhouse

Clubhouse is een startup die nu getaxeerd is op meer dan 100 miljoen dollar.

Concreet gezien is het een sociaal netwerk dat de gebruikers in staat stelt om met andere mensen te communiceren zonder dat ze per se voor een scherm hoeven te staan. De rage achter deze app is te wijten aan de FOMO (Fear Of Missing Out) die de oprichters gebruiken om hun waarde en hun aantal potentiële gebruikers te verhogen.

Vandaag de dag hebben slechts 1500 mensen toegang tot dit sociale netwerk, inclusief beroemdheden zoals Kevin Hart en is de toegang alleen op uitnodiging. De exclusiviteit en het gebruik van wachtlijsten lijkt een nieuwe manier te zijn om spanning te genereren en het potentiële aantal gebruikers te laten groeien.

Laatste voorbeeld

Deze komt uit een eigen interview met een ondernemer die een paar jaar geleden met zijn bedrijf is begonnen. De startup wenst niet vernoemd te worden, want deze hack was niet helemaal toegelaten. De missie van de startup mag wel verklapt worden. Deze startup is namelijk gespecialiseerd in het geven van rijcursussen voor een veel lagere prijs dan die van de traditionele rijscholen.

Een dienst die dus een beroep kan doen op studenten, voor wie het behalen van een rijbewijs een prioriteit kan zijn, maar die niet noodzakelijkerwijs het geld hebben om 20 uur rijschool te betalen. Om dit doel te bereiken, was de ondernemer in kwestie erin geslaagd om alle e-mailadressen van studenten aan een universiteit ten zuiden van Brussel bij elkaar te krijgen en hen vervolgens een promotie-e-mail te sturen waarin de ondernemer zijn startup presenteert.

Het was dan ook een geniale zet om rechtstreeks met zijn doelpubliek te praten, aangezien hij meer dan 15.000 studenten in één klik wist te bereiken. Maar er waren enkele gevolgen: de universiteit realiseerde zich dat iemand de e-mailadressen van haar studenten had toegeëigend, wat natuurlijk niet op prijs werd gesteld.

De keerzijde van groei en Growth Hacking

Met snelgroeiende bedrijven zoals Uber of Airbnb, en steeds meer indrukwekkende fondsenwervende evenementen die de krantenkoppen halen, heeft Growth Hacking vaak voorrang op de winstgevendheid.

Een eenhoorn worden lijkt het doel te zijn van veel starters, maar hoe zit het met de winstgevendheid in dit alles?

Het genereren van groei en het verwerven van een groot aantal gebruikers is een goede zaak, maar je moet nog steeds in staat zijn om die groei te ondersteunen en de infrastructuur te hebben om het te weerstaan en om dit op een gezonde manier te laten verlopen.

Het voorbeeld van Save

Save was een Franse startup, gespecialiseerd in de reparatie van smartphones. Het bedrijf is opgericht in 2013, en werd een groot succes in 2015. Na het ophalen van 15 miljoen euro aan investeringen, het openen van verschillende dochterondernemingen in het buitenland en het werven van tientallen nieuwe medewerkers, werd het bedrijf uiteindelijk uitgekocht na het doorlopen van een curatorschap.

Concreet heeft Save veel geld gespendeerd en is het ondanks een indrukwekkende groei niet gelukt om het break-evenpoint te bereiken. Zo moest het bedrijf bijvoorbeeld een derde van zijn personeel ontslaan en ongeveer 40 verkooppunten sluiten.

Dit is slechts één voorbeeld, maar we mogen niet vergeten dat, hoewel growth hacking en groei sexy termen zijn, het brengt een tal van kosten met zich mee en die moet je kunnen dragen.

Na de eenhoorns komen de kamelen…

Veel ondernemers zijn zich bewust van dit fenomeen en geven de voorkeur aan een tragere, maar stabiele groei.

In plaats van een eenhoorn te creëren dat veel geld nodig heeft en zich richt op het werven van klanten, proberen deze ondernemers zich meer te focussen op het creëren van kamelen die zich bezighouden met winstgevendheid. Kamelen kunnen zich aan verschillende klimaten aanpassen. Ze kunnen maandenlang zonder voedsel of water overleven en kunnen indien nodig kortstondig sprinten. Wanneer eenhoorns denkbeeldig zijn, zijn kamelen echt: veerkrachtig en kunnen ze overleven in zeer moeilijke omstandigheden.

Dergelijke startups zetten de winstgevendheid, en dus het voortbestaan, voorop door een beter evenwicht te hebben tussen groei en cashflow. In dit artikel wordt het onderwerp besproken , aan de hand van Grubhub en haar CEO (Mike Evans).

Conclusie

Uiteindelijk denk ik dat het een kwestie van evenwicht is. Growth Hacking heeft het voordeel dat het op zoek gaat naar nieuwe oplossingen en dat het een perfecte manier is om het aantal gebruikers te laten groeien. Als je een goede bron vindt om te exploiteren, kan het echt een verschil maken en jouw bedrijf helpen groeien.

Dat gezegd hebbende, is het belangrijk is om met beide benen op de grond te blijven staan en niet te focussen op groei ten koste van de winstgevendheid. We zagen het voorbeeld van Save dat, ondanks een indrukwekkende groei, geen succesverhaal was. Het ideaal lijkt dus te zijn om een gezond gebruik van Growth Hacking te combineren met een focus op winstgevendheid.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email