Webdesign en marketing: 4 redenen waarom deze hand in hand gaan
Creative & Design

Webdesign en marketing: 4 redenen waarom deze hand in hand gaan

5,00/5(3)

Als je geen website hebt, val je uit  de boot. Een website is niet enkel je visitekaartje, maar ook een platform om interactie te hebben met de potentiële klant.

Alle wegen leiden naar… je website! Het maakt niet uit of je marketingactiviteiten meer offline dan online gefocust, vroeg of laat komt de prospect op je website terecht.

Dit brengt ons bij de volgende discussie. Een website hebben om toch maar aanwezig te zijn in het online landschap is niet voldoende. Doe je geen moeite om de gebruikservaring continu te finetunen, ga je de mist in.

Een website is de steunpilaar voor het opzetten van een doeltreffende marketingcampagne.

Lees verder om te ontdekken hoe je een fundament bouwt waarmee je conversies zullen binnenstromen. Ook zul je beter begrijpen wat we hiermee bedoelen, aan de hand van een paar echte voorbeelden.

Webdesign is een ruim begrip

Als je het woord letterlijk interpreteert, denk je bij het woord webdesign aan alles dat met de vormgeving van een website te maken heeft. In werkelijkheid reikt het begrip verder dan dat want het heeft te maken met alles om de gebruikservaring van de website bezoeker te optimaliseren. Vroeger had webdesign enkel betrekking tot desktop apparaten, maar nu vallen mobiele apparaten of tablets onder dezelfde categorie die minstens even belangrijk is (of zelfs meer).

Een succesvolle webdesigner kun je beschouwen als een persoon dat zich kan inleven in het zoekproces van de klant en er alles aan doet om de website bezoeker zo snel mogelijk bij het doel te brengen.

Wat heeft elke website nodig om in het oog te springen bij bezoekers?

Juiste plaatsing van het menu

Het menu is de ultieme manier om je websitebezoekers te navigeren. Dit moet een heel duidelijke weergave bieden waarover je website gaat.

Je kan onder andere “een hamburgermenu” gebruiken, dit is het typische icoontje met drie op elkaar gestapelde horizontale streepjes. Zorg wel dat het menu duidelijk openspringt zonder dat het beeld verschuift als je dit principe gebruikt op je website. Ook is de positie van je menu van uiterst belang, via desktop staan de menu’s vaak linksboven afgebeeld en via smartphone onderaan(en bij voorkeur in het midden).

Het menu zelf moet ook in het oog springen. Denk aan de volgorde van de rubrieken, het eerste en laatste item in de menubalk vallen het meest op. Wees ten slotte creatief en hou in de gaten op welke categorieën het meest geklikt wordt. Het kan absoluut geen kwaad om je menu nu en dan een keer te veranderen.

Call to action knop

De “call to action” knop is een aanleiding voor het doorklikken. Deze knop helpt de bezoeker naar de volgende stap zoals bijvoorbeeld een aankoop of een inschrijving. Het is sterk aangeraden om 1 hoofd CTA te gebruiken per pagina. Als je meerdere gebruikt, kan dit verwarring veroorzaken. Het is frustrerend als je een product wil aanschaffen en dat je de knop met het winkelmandje niet kunt vinden.

Een veelgestelde vraag is: wat is de meest ideale plek om de call to action button te plaatsen? Onthoud één belangrijke regel, de call to action knop hoort onderaan de pagina. Lezen je website bezoekers niet tot het einde omdat er veel informatie staat? Plaats er dan nog eentje in het midden van de pagina.

Je mag meer CTA’s gebruiken op een pagina, maar maak een onderscheid in de belangrijke en de minder belangrijke. Zoals eerder werd verteld, kan er maar één hoofd CTA zijn! Geef deze een fellere kleur zodat ze opvallen. Oranje is de meest gebruikte kleur, maar je kan ook kiezen voor geel, groen of blauw.

Kleuren van je website

Denk goed na over welke kleuren je kiest voor je website. Het motto van vroeger was, hoe opvallender, hoe beter. Als je belang wilt hechten aan user experience, is het net beter om voor sobere kleuren te gaan. Uiteraard moeten er kleuren aan te pas komen, maar gebruik dit enkel op de plekken die eruit moeten springen, zoals de menubalk of call to action. Pas op, want je mag nooit de indruk geven dat je website leeg is.

Een passend design

Het is wel duidelijk dat we steeds meer overschakelen op nette en sobere websites, zonder al te veel onnodige details. Het is niet meer nodig om je bezoekers onder de indruk te krijgen door een pagina met schreeuwende kleuren en effecten. Wat echt belangrijk is, is de inhoud van je tekstblokken en zo snel mogelijk deze informatie te vinden. Kies voor een lettertype dat duidelijk leesbaar is. In 2020 zien we dat het een trend is om speciale lettertypes te gebruiken, maar dit gaat vaak ten koste van de leesbaarheid. Keep it simple!

Wat je wel kunt doen om je website net dat tikkeltje extra te geven, is je tekstblokken meer diepgang te geven door middel van effecten. Let er wel op dat sommige effecten je website trager kunnen maken en dan doe je dit beter niet. Als je er wel in slaagt, is het een leuke manier om belangrijke tekst te highlighten. 

Headers

Het is aan te raden om creatief te zijn met headers, maar maak ze niet te groot. Je haalt voornamelijk conversies binnen door gebruiksvriendelijkheid en als je te grote headers plaatst is de bezoeker afgeleid. Er zijn websites die video’s en foto’s toevoegen in hun headers en dit klinkt allemaal heel mooi, maar doe het niet als het te veel ruimte in beslag neemt. Zet zeker je logo in het bovenste gedeelte van je website, zodat deze altijd zichtbaar is.

Bedrijven waarbij webdesign en marketing één zijn

PayPal

PayPal is één van de bekendste voorbeelden qua gebruiksvriendelijkheid. Het bedrijf heeft in 2014 de website volledig vernieuwd en met een prachtig resultaat als gevolg. Zoals je hieronder kunt zien klopt het plaatje helemaal. PayPal staat voor eenvoud, betrouwbaarheid en veiligheid en dat is precies wat deze nieuwe versie van de website weerspiegelt.

Mailchimp

Mailchimp is een tool om je e-mail marketing te beheren. Het platform gebruikt als logo een aapje (met de naam Frederick von Chimpenheimer) om het merk een gezicht te geven. Mailchimp is geen tool, maar wel een teamlid waarmee je samenwerkt. Over de hele website kom je humoristische afbeeldingen tegen, high fives en elementen die de verbondenheid creëren met de gebruikers. Het aapje is de mascotte van Mailchimp en speelt in op het gevoel. Er is geen mooiere manier om webmarketing tot stand te laten komen!

Yelp

Yelp is een platform dat zich bezighoudt met het vinden van de perfecte locatie. Het is de combinatie van reviews en specifieke filters die Yelp zo bijzonder maken. Ook heeft het platform zich bewust gekoppeld aan Google maps. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar het beste visrestaurant binnen de twee kilometer, dan doet Yelp de rest voor jou. Wat net zo interessant is aan de samenwerking met Google, is dat dit bij de bezoeker een bekend gevoel opwekt. Je krijgt het gevoel dat je Yelp al vaker hebt gezien en daar houden je bezoekers van. Ook doet het platform nu aan afhaal services.

Asos

De Engelse modegigant Asos staat bekend om zijn eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Bij elk product geeft het bedrijf een zeer korte beschrijving, maar alles staat erin dat de klant nodig heeft. Daarbij komt dat er gebruik wordt gemaakt van heel duidelijke foto’s van hoge kwaliteit.

Een van hun top features zijn de video’s waarin je het kledingstuk van dichtbij ziet op een model. Dit geeft een realistischer beeld over het kledingstuk en daar komt de bezoeker voor terug.

Een andere geprezen feature is de Quick view optie. Je hoeft niet meer op de pagina van het kledingstuk zelf te klikken om het aan te schaffen. Het aankoop venster verschijnt nu gewoon op het hoofdscherm en dit bespaart de bezoeker een pak tijd en moeite.

4 redenen waarom webdesign en marketing hand in hand gaan 

Vroeger was een website enkel een visitekaartje dat enkel praktische informatie liet zien over je bedrijf, zonder echt te weten wat je verkoopt. Deze tijd is gelukkig genoeg voorbij! Je website is niet enkel een plaats waar je kunt laten zien dat je als bedrijf bestaat. Het is een plek waar jouw product of service gezien, gehoord en gevoeld kan worden. Lees verder om te ontdekken waarom een goed uitgewerkt webdesign samenhangt met impactvolle marketing:

Een goede eerste indruk

Een eerste indruk is cruciaal, het maakt of kraakt je bedrijf. Een consument heeft heel weinig geduld en verlaat na enkele seconden je website. Als je de bezoekers niet hebt kunnen boeien is dit jammer. Maak gebruik van voldoende foto’s en video’s om deze indruk te versterken en zodat er wordt doorgeklikt naar andere pagina’s. Hou in het achterhoofd dat 94% van de eerste indrukken van een e-commerce merk, betrekking hebben tot webdesign. 

Snellere conversie 

Als je website er goed uitziet en gebruiksvriendelijk is, verkoopt je product of service bijna zichzelf. Zoals eerder vermeld moeten je pagina’s netjes en ordelijk blijven, maar er mogen hier en daar opvallende elementen aan toegevoegd worden zoals call to actions of speciale aanbiedingen. Je kan met je webdesign het verkoopproces enorm boosten. Het mag vooral niet te lang duren vanaf je terechtkomt op de startpagina tot je het winkelmandje afrekent. 

Vertrouwen 

Je moet met webdesign een gevoel van vertrouwen weerspiegelen. Eens dit vertrouwen is opgebouwd, zoekt de klant interactie met het merk en is de fundering voor een relatie gemaakt. Voeg zeker reviews toe aan je website, zodat je potentiële klanten weten wat er te verwachten valt van je product of service. Moedig vooral geen mensen aan om neppe recensies te schrijven, want vroeg of laat val je door de mand en is de schade niet omkeerbaar. Als je het moeilijk vindt om je product zo gedetailleerd mogelijk weer te geven, doe dit kan via filmpjes en getuigenissen. Het is de manier bij uitstek om vertrouwen te winnen bij je doelgroep. 

Customer experience 

Maak een website voor je bezoekers en niet voor Google. Geef je merk een identiteit en laat het tot leven komen aan de hand van de lay-out van je website. Zo kun je als brillenmerk bijvoorbeeld een functie ontwerpen om je brilmonturen te passen, door enkel een foto van jezelf up te loaden. Maak een echte belevenis van je merk, alleen zo blijf je in het geheugen van de klant zitten. 

Conclusie

Webdesign is een topic dat je in de gaten moet houden voor de toekomst. Vanaf 2021 komt Google met een update van hun zoekmachine algoritme. Websites worden gerankt in de zoekmachine resultaten op basis van de inhoud én gebruiksvriendelijkheid van websites. Kom meer te weten over de Google update en wat je te wachten zal staan.

Beeld je als bedrijf in dat je klant bent en je komt gegarandeerd een stuk verder. Test je website zelf zodat je ervaart wat beter kan. De klant wil zo snel mogelijk je website bekijken én met waardevolle info je website verlaten. Beschouw het als een uitdaging dat nooit ophoudt, het vereist veel aandacht.

Webdesign gaat niet enkel over hoe je website eruit ziet, maar ook over de werking ervan. Houd andere websites in de gaten en bekijk hoe zij dit aanpakken. Je kan veel leren van de concurrentie.

Zie je na het lezen van het artikel het belang in van UX, maar heb je hier zelf te weinig kennis over? Schakel dan de hulp in van onze beste agencies.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email