Welke technologische trends zullen je marketing beïnvloeden in 2021?
Laatst geüpdate op 17 november 2021 om 02:30 pm
De digitale marketingsector is voortdurend in beweging en heeft de afgelopen tien jaar een sterke toename gekend. We merken dat sommige trends bepalend zijn voor strategieën op het gebied van digitale marketing. Sommige zijn al enkele jaren populair, terwijl andere meer recent zijn. Welke trends hebben invloed op je marketing in 2020?
Waarom is technologie belangrijk in marketing?
Technologie is de toepassing van wetenschappelijke illustraties in de praktijk.Al decennia lang zijn we getuige van de snelle groei van de technologie.
In het algemeen is marketing het krachtigste en meest effectieve vakgebied binnen de bedrijfswereld. Er zijn veel technologische mogelijkheden ontwikkeld om marketing op een digitale manier te transformeren. Dit zijn onder andere een website, een smartphone, social media-promoties en nog veel meer.
Technologie is het levendige en vitale element dat een enorme verandering in de marketing teweeg heeft gebracht. Het helpt het bedrijfsleven om te groeien en te bloeien.
Wat zijn de nieuwste technologieën?
Wanneer we het hebben over de nieuwste technologieën op de markt, valt er heel veel te vertellen. Er zijn een groot aantal technologieën op de markt. Onder hen zijn artificial intelligence, robotica, machine learning, cloud computing en IoT (Internet of Things), een toonaangevende technologie op het gebied van domotica. De afbeelding hieronder toont aan welke nieuwste technologieën kunnen worden ingezet in een marketingstrategie.
- Robots: virtuele agenten die de menselijke activiteiten autonoom of volgens gedefinieerde instructies automatiseren, aanvullen of ondersteunen.
- Virtual reality: computersimulatie van een driedimensionaal beeld of een volledige omgeving in een gedefinieerde ruimte waarmee de kijkers op realistische wijze kunnen interageren. Voor VR is meestal apparatuur nodig zoals een helm.
- Augmented reality: het toevoegen van informatie of beeldmateriaal aan de fysieke wereld, door middel van grafische en/of audio-overlappingen, om de gebruikerservaring te verbeteren.
- Artificial Intelligence: software die in staat is om taken uit te voeren waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is (bijv. spraakherkenning, besluitvorming en vertaling).
- Internet of things: een term om een netwerk van objecten – apparaten, voertuigen, etc.. geïntegreerd met sensoren, software, netwerkconnectiviteit en rekencapaciteit, die gegevens kunnen verzamelen en uitwisselen via het internet.
- Drones: Dit zijn lucht- of zee helikopters die vliegen of reizen zonder dat er een menselijke piloot aan boord is. Deze kunnen autonoom werken volgens een vooraf bepaald vluchtplan of op afstand worden bediend.
- Blockchain: een elektronisch grootboek dat gebruik maakt van algoritmen om transacties betrouwbaar en anoniem vast te leggen. De gegevens worden gedeeld tussen de partijen en de informatie kan, eenmaal ingevoerd, niet meer worden gewijzigd.
- 3D printing: een fabricagetechniek die wordt gebruikt om driedimensionale objecten te maken van digitale modellen door opeenvolgende lagen materiaal te “drukken”. 3D-printing is gebaseerd op innovatieve “inktvormen” namelijk kunststof, metaal, glas en hou
Belangrijkste trends in 2021
Data driven marketing
De machtigste bedrijven ter wereld zijn de bedrijven die veel gegevens over hun gebruikers bezitten. Tegenwoordig is de verzameling van data een troef die niet meer weg te denken is. Marketing kan hiervan profiteren door gegevens te gebruiken om zeer persoonlijke ervaringen te leveren aan consumenten. Dankzij personalisatie kan data-driven marketing adverteerders in staat stellen om mensen op de juiste plaats en op het juiste moment te bereiken met de juiste boodschap. Alle digitale bureaus beschikken over tools om deze gegevens te gebruiken (zoals geautomatiseerde campagnes op Google Ads of gepersonaliseerde plaatsingen op Facebook Ads). De vermenigvuldiging van deze gegevens maakt ook meer geavanceerde A/B-teststrategieën mogelijk, en dus betere prestaties. De groei van geprogrammeerde reclame versterkt deze trend van massapersonalisatie alleen maar.
Voice marketing
In 2021 zullen er meer dan 1,6 miljard mensen zijn die regelmatig gebruik maken van een spraakassistent. Alexa, Google Assistant en Siri domineren allemaal de markt van de voice assistant en hebben een overeenkomst getekend waardoor alle aangesloten objecten in huis met elkaar kunnen communiceren, ongeacht het model en de fabrikant. Het is bijvoorbeeld mogelijk om voice-applicaties te maken, maar er is nog geen self-service oplossing voor adverteerders. Op een dag zullen de resultaten van traditionele zoekmachines misschien in de resultaten van voice-search verschijnen, wat een eerste stap zal zijn in de richting van de eerste “voice-search”-advertenties.
Snackable content
Vandaag bedraagt het huidige video traffic 80% op het internet ! De groei in het gebruik van TikTok en Snapchat heeft deze trend geaccentueerd. Tegenwoordig zetten adverteerders in op deze nieuwe digitale kanalen, die nog niet verzadigd zijn en waar nog steeds de aandacht op wordt gevestigd. We gaan geleidelijk van “langdurige” videoconsumptie (Netflix, YouTube) naar “snackable content“: korte, innovatieve content die kan worden geconsumeerd (TikTok, Snapchat, Stories, IGTV, Bumper Ads op YouTube). Dit verplicht adverteerders ook om zich aan te passen aan deze nieuwe inhoud en om geschikte videoadvertenties te produceren.
Machine learning
Wanneer er meer gegevens ter beschikking worden gesteld voor adverteerders dan is het belangrijk om de algoritmen te versterken. De digitale marketing van morgen zal nog beter geautomatiseerd zijn dan die van vandaag. Het is een feit dat de mens de enorme hoeveelheid gegevens waarover hij beschikt niet meer kan verwerken. Daarom zijn succesvolle digitale marketingstrategieën de strategieën die algoritmen op de juiste manier gebruiken. We kunnen steeds meer geautomatiseerde oplossingen verwachten op alle niveaus: advertenties, targeting, attributie en campagnes.
Atomic content
AI is meer en meer content aan het samenstellen voor eindgebruikers, wat resulteert in een toename van de “Atomic content”. Atomaire inhoud is korte, zelfstandige inhoud die kan worden gemengd, gematcht en autonoom kan worden aangeboden op basis van een specifieke gebruikerswens of situatie. Atomaire inhoud verbetert de just-in-time en zeer gepersonaliseerde inhoud aanzienlijk.
AI-specialisten grijpen naar atomic content, net als Google. Google search verzamelt zelf de resultaten van zoekmachines die deze atomic content exploiteren door gegevens op te halen uit verschillende Google platforms, volgopdrachten/zoekvragen, video’s en allerlei andere verbeterde content in een klein formaat.
Marketeers bij veel vooruitstrevende bedrijven beginnen ook een verzameling van inhoudelijke middelen samen te stellen die naar behoefte kunnen worden gemengd en gematcht.
Slimme chatbots
Live chat op de website van een bedrijf is passé! Vandaag zijn het chatbots die daadwerkelijk klanten bedienen zonder veel rechtstreekse menselijke interactie.
Kunstmatige intelligentie “chatbots” houden veel steek omdat AI-chatplatforms steeds groter worden. Hierdoor streven de traditionele live-chatproviders ernaar om deze nieuwe standaard/trends na te leven. Sommige marketeers gebruiken chatbots als complete klantinteractie-oplossingen, terwijl veel marketeers ze mengen met een menselijke begeleider die de chatbots helpt als het gesprek te complex wordt.
Conclusie
Er zullen meer technologieën en trends ontstaan, waardoor ondernemers betere marketing keuzes kunnen maken, wat zal helpen om progressieve en vooruitstrevende doelen te bereiken en het consumentenvertrouwen te vergroten.
Op zoek naar een app developement agency? Sortlist heeft de grootste agency database ter wereld. Sinds de oprichting van Sortlist meer dan 5 jaar geleden, hebben we meer dan 50.000 bureaus over de hele wereld geanalyseerd om het jou gemakkelijker te maken. Afhankelijk van jou behoeften en budget, zal ons team je gratis begeleiden tijdens je onderzoek.