Behavioural marketing: stimuleer in 4 stappen het gedrag
Digital & Marketing Strategy

Behavioural marketing: stimuleer in 4 stappen het gedrag

4,00/5(1)

Stel je een wereld voor waarin je een product zou kunnen verkopen aan een consument die  wilt kopen wat jij verkoopt.

Als zo’n wereld zou bestaan, zou het de heilige grond van marketing vertegenwoordigen. Helaas bestaat zo’n wereld niet. Er is echter een marketingtechniek die marketeers helpt meer effectieve berichten en campagnes te creëren. Deze methodes spreken  waarschijnlijk meer potentiële klanten.

De techniek wordt behavioural marketing genoemd en in dit artikel laten we je zien wat het is en waarom je  moet overwegen het te gebruiken in je marketingcampagnes.

Wat is behavioural marketing?

Behavioural marketing is marketing dat gebaseerd is op het werkelijke gedrag van je publiek. Je kunt gebruik maken van website activiteit, aankoopactiviteiten en activiteiten van applicaties van derden om te weten te komen hoe jouw klanten met je merk omgaan.

Online marketeers hebben gelukkig toegang tot data  die  je kunt bijhouden. Dankzij deze data  kan je  meten wat consumenten doen vanaf het eerste moment dat ze je website bezoeken tot aan het punt van aankoop. Met behulp van tools zoals web analytics en gebruikersregistraties kan je interessante  inzichten uit het werkelijke gedrag van consumenten blootleggen, die je vervolgens kunt gebruiken in  marketingcampagnes. 

Met andere woorden, je neemt alle informatie die je hebt van je gebruikers en gebruikt deze om een realistischer profiel op te bouwen. Deze kan je verder  gebruiken om je marketingboodschappen op maat te maken.

Behavioural Segmentatie

Behavioural Segmentatie wordt beschouwd als een meer gerichte vorm van marketingsegmentatie. Deze vorm van segmentatie groepeert consumenten in kleinere groepen op basis van specifieke gedragspatronen die worden getoond tijdens hun online zoek -en aankoopkeuzes. Segmentaties kunnen worden gebaseerd op verschillende factoren, zoals:

  •     Belangen van de gebruiker
  •     Engagementniveau
  •     Klanttevredenheid
  •     De customer journey van de klant
  •     Inkoopgedrag
  •     Vaak gezochte items

Behavioural marketing werkt omdat gebruikers berichten ontvangen die op hen zijn afgestemd. In een wereld waar 50% van de mensen het gevoel heeft dat ze teveel e-mails ontvangen, maken deze gepersonaliseerde campagnes het verschil.

Behaviours om bij te houden en op te sporen

Als je behavioural marketing wilt gebruiken, moet je bijhouden wat prospects, abonnees en klanten doen. Hier zijn enkele van de meest voorkomen gedragsvormen waar marketeers naar kijken: 

  • Eerdere aankopen: je kunt de aankopen uit het verleden van je klanten gebruiken om betere productaanbevelingen te maken, kortingen te geven en andere marketingberichten te sturen om hun loyaliteit te vergroten.
  • Apparaat: je kunt je marketing aanpassen op basis van het apparaat waarop de gebruiker je website bezoekt. Als ze via een tablet komen, kan je ze bijvoorbeeld tabletvriendelijke inhoud sturen.
  • Klikken: waar klikken je klanten op? Welke CTA’s werken voor hen? Je kunt deze informatie gebruiken om relevante berichten aan te maken.
  • IP en locatie: op basis van de locatie van de gebruiker kan je vervolgens advertenties maken die hen ‘volgen’ rond de stad waar ze zich bevinden.

Hoe specifieker het gedrag en hoe meer informatie je ter beschikking hebt, hoe beter. Als je alleen maar tijd steekt in iedereen die op je website komt, zal het moeilijker zijn om je marketing effectiever te maken. Hoewel, als er mensen zijn die jouw laatste vijf e-mailcampagnes hebben geopend, kun je hen segmenteren naar mensen die betrokken zijn bij jouw merk. De slimste manier om dat te doen is zo snel mogelijk een speciale campagne met korting te versturen, waardoor je waarschijnlijk meer positieve reacties zal ontvangen.

Hoe jij behavioural marketing kunt gebruiken

Behavioural marketing is een strategie die veel verschillende tactieken omvat. Hier zijn drie tactieken die laten zien hoe behavioural marketing werkt. Je kunt ze gebruiken in je volgende marketingcampagne:

Verhoog je e-commerce verkoop met e-mail retargeting 

Als je voor een e-commerce bedrijf werkt, weet je dat het gebruikelijk is dat mensen producten in hun winkelwagentjes laten liggen. In feite varieert het typische percentage van het achterlaten van winkelwagentjes bij online retailers tussen 60% en 80% met een gemiddelde van 67,91%. 

Er zijn veel redenen waarom dat gebeurt, maar met email retargeting kan je die mensen aanmoedigen om terug te gaan naar je site om de aankoop te doen. Wanneer iemand een product in zijn winkelwagen laat liggen, stuur je hem of haar een e-mail om hem of haar eraan te herinneren. Je kunt zelfs een korting aanbieden om hen aan te zetten om onmiddellijk te handelen.

Volgens AdRoll hebben retargeting e-mailcampagnes een gemiddeld open percentage van 60% en een doorklikpercentage van 15%. Dat is 6x beter dan het gemiddelde doorklikpercentage.  

Verbeter je marketing met gepersonaliseerde inhoud.

Je publiek zal geïrriteerd raken als je irrelevante inhoud stuurt. Hoe verstuur jij campagnes die klanten wel willen zien?
Een manier om de relevantie van je inhoud te verbeteren is door middel van personalisatie. Hiermee kan je relevante inhoud op het juiste moment naar het juiste publiek sturen.

Marketeers kunnen campagnes personaliseren met behulp van gegevens over een klant:

  •     Geslacht
  •     Locatie
  •     Inkomensniveau
  •     Aankoop in het verleden

 Verhoog je omzet met voorgestelde producten

Volgens identity management software provider Janrain raakt 74% van de klanten steeds meer gefrustreerd als ze marketinginhoud ontvangen die buiten hun belangen valt. Door zich te richten op individuele shoppers in plaats van op massasegmentatie kunnen bedrijven productaanbevelingen sturen die aankopen stimuleren. 

Het gebruik van technologieën zoals machine learning en artificial intelligence stelt marketeers in staat om behavioural marketing te gebruiken als een manier om e-mailmarketingcampagnes te activeren op basis van het verleden en de huidige merkinteracties van een klant. Dat wil zeggen dat een retailer de inzichten uit eerdere campagnes kan gebruiken om klanten unieke productcombinaties te laten zien die rekening houden met kooptrends van andere mensen.

Zo heeft JD Sports, eigenaar van de sites Millets.co.uk en Blacks.co.uk gepersonaliseerde productaanbevelingen uitgetest om te zien of ze meer inkomsten zouden genereren.

Zij raadden producten aan op basis van de intentie en voorkeuren van elke bezoeker. JD Sports haalde deze informatie uit de paginatypes die ze bezochten en de specifieke productcategorieën waarmee ze in contact kwamen. Ze gebruikten drie soorten personalisatie:

  •     ‘Wat klanten uiteindelijk kopen’ aanbeveling
  •     Cross-selling gepersonaliseerde aanbeveling
  •     Auto-gegenereerde productaanbevelingen

De resultaten toonden een stijging van 10% in de omrekeningskoersen toen de aanbevelingen werden getoond ten opzichte van de standaardopties die eerder werden gebruikt. Ook stegen de omrekeningskoersen met 332% op Millets en 277% op Blacks toen een bezoeker een gepersonaliseerde productaanbeveling selecteerde. 

Bovendien kwam een groot deel van de omzet van de sites uit productaanbevelingen: 19% bij Millets en 16,9% bij Blacks. Tot slot bracht het gebruik van deze personalisatietechnologie een ROI van £291,70 (€333,14) op.

Contextuele marketing en behavioural marketing

Het is vrij duidelijk dat contextuele en behavioural targeting het testen waard zijn in je digitale marketingstrategie. We leggen  je hieronder uit waarom dit zo is.

Wat is contextuele targeting?

In digital marketing is contextuele targeting de praktijk van het weergeven van advertenties op een website die relevant zijn voor de inhoud ervan. Denk aan een website die je onlangs hebt bezocht – misschien was het wel een fitness-website. Herinner jij je nog de advertenties die rond de website zijn geplaatst? De kans is groot dat deze advertenties fitness gerelateerd waren, zoals bijvoorbeeld een fitnessapparatuur.

Deze advertenties worden net zo geplaatst omdat het onderwerp van de blog ‘Green Drink’ is, wat populaire gezondheidsdrankjes zijn. Vele sportievelingen geloven dat het zou helpen tegen gewichtsverlies en de gezondheid in de darmen bevordert. Dus zou het zinvol zijn om een artikel te zien over de ’10 gezondste voedingsmiddelen voor het ontbijt’ en daarbij ook weer een gerelateerd artikel.

Wat is behavioural targeting?

Behavioural targeting, net als behavioural marketing, richt zich op website-gebruikers op basis van hun gedrag in het verleden, zoals aankoopgeschiedenis, zoekgeschiedenis, enzovoort. Dit wordt gedaan met behulp van gebruikerssegmentatie, die vervolgens kan helpen bij het maken van zeer gepersonaliseerde advertenties voor het publiek van jouw merk.

Behavioural marketingtrends in 2021

De marketingtrends veranderen voortdurend, en hoewel de bovenstaande behavioural marketingtrends nog steeds relevant zijn, blijft 2021 de aandacht vestigen op populaire en effectieve methoden die bij sommige marketeers uit de smaak lijken te gevallen, terwijl er ook speciale aandacht wordt besteed aan een paar nieuwe trends. 

Demografische targeting

Demografische targeting is het proces van het targeten van gebruikers op basis van specifieke demografie, zoals leeftijd, geslacht, inkomen van het huishouden, en meer.

Targeting helpt marketingteams om materiaal te creëren dat relevanter is voor kijkers en klanten. Hoewel de demografie van een specifieke gebruiker niet noodzakelijk een ‘gedrag’ is, kunnen marketingteams deze informatie gebruiken om te zien wie welk element bezoekt. Het ‘wie er op bezoek is’ is het gedrag dat hier wordt gevolgd. Dit zal marketeers helpen om de inhoud beter voor te bereiden op degenen die hun site het meest bezoeken.

Gebruik maken van cross-selling en up-selling

Dit is een klassieke behavioural marketingmethode die weer populair wordt. Aangezien steeds meer mensen zich tot het internet richten voor dieper onderzoek naar een product. Een platform zoals Spotify houdt bij waar gebruikers naar luisteren en biedt suggesties aan. Dit is meestal te vinden onder het kopje ‘klanten luisterden/kochten ook’. Deze feature helpt bij het samenstellen van opties voor toekomstige gebruikers.

Social media retargeting advertenties

Retourneer advertenties zijn niet echt nieuw. Echter zijn meer en meer merken bezig met het creëren van retargeting advertenties die worden weergegeven op sociale media kanalen . Zo zorgen merken ervoor om vorige lezers of kijkers terug te brengen naar hun site. Als het goed gedaan is, zal de advertentie betrekking hebben op iets waar de kijker specifiek naar heeft gekeken. Hiermee bieden ze iets van waarde aan om ze te laten terugkeren. Dit kan door bijvoorbeeld korting aan te bieden. 

Conclusie 

Behavioural marketing is een nieuwe manier om je marketingstrategie uit te voeren. Door het gedrag van je bezoekers en klanten te analyseren, kan je inhoud aanbieden die hen doet kopen.

Je hebt gezien hoe krachtig behavioural marketing werkt, hoe je het kunt gebruiken en hoe krachtig het kan zijn. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Het kiezen van een van de tactieken in dit artikel kan je helpen om jouw marketing relevanter te maken. Een andere manier om dit te doen is het optimaliseren van je lijst met segmentatievaardigheden.

**dit artikel kreeg een update in april 2021**

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email