Brand community
Branding

Brand Community: bouw nu een band op met je klanten..

5,00/5(1)

Het succes van een product of dienst hangt af van vele factoren. Een ervan die vaak wordt onderschat, is de brand communities. Dit verwijst naar de emotionele band tussen consumenten en een merk.

Ze voelen zich niet alleen verbonden met het merk, maar ook met elkaar. Merken die erin slagen sterke brand communities te creëren, kunnen een ongelooflijk waardevol potentieel aanboren. En dit is de sleutel tot een geheel nieuwe vorm van merkentrouw.

Merkbekendheid is niet hetzelfde als brand community

Laten we eerst eens kijken naar de definitie. Ekkehard Baumgartner omschrijft community als volgt:

“…merknetwerken met consumenten die een gemeenschappelijk belang hebben bij het merk en daardoor actief worden door gezamenlijk op te treden. Hoe diverser en intensiever de interactiemogelijkheden zijn, hoe sterker en uitgesprokener een brand community wordt.”

Dit vermeldt ook het grootste verschil tussen bewustzijn en community. Terwijl het eerste zoiets betekent als “Heb je een Kleenex voor me?” en iedereen weet dat er een zakdoek wordt bedoeld, zullen maar weinig mensen samenkomen voor “Kleenex-bijeenkomsten” of over hun ervaringen met zakdoeken praten in Facebook-groepen.

Merk communities zijn heel anders. Daarin gaat het erom dat de leden met het merk zelf, maar ook met elkaar kunnen praten. De dialoog werkt in drie richtingen. Van het merk naar de leden, van de leden naar het merk en van de leden naar elkaar.

Producten moeten emoties opwekken

Het concept van de communities moet bewust worden opgebouwd. De kern hiervan is de klanten een toegevoegde waarde te bieden die het lidmaatschap van deze community met zich meebrengt. Dit kunnen voordelen zijn zoals vroege toegang tot nieuwe producten.

Maar het is veel belangrijker dat het gevoel juist is. Een brand community werkt bijzonder goed als er binnen de brand community zelfs subgroepen en VIP-secties zijn. Het gevoel van “ik ben speciaal” is vooral wenselijk voor klanten als zij zich kunnen identificeren met de boodschap van het merk.

Juwelen gemaakt van plastic

Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar juwelen gemaakt van plastic afval dat uit de oceaan is gevist. De juwelen zelf zijn niet bijzonder waardevol of nuttig. Maar met de aankoop van een armband, wordt er ook een sticker verstuurd. Deze heeft geen inscriptie, alleen “insiders” herkennen het symbool. Klanten kunnen het gebruiken om elkaar te herkennen. Dit creëert het gevoel van een hechte communities.

4 ocean verkoopt juwelen van plastiek uit het oceaan
4ocean juwelen

De community wordt een echte hulpbron voor een bedrijf wanneer de leden niet alleen het product kopen, maar ook hun steun betuigen in de vorm van interactie. Er zijn veel kleine bedrijven die hun brand community bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden nieuwe producten voor te financieren en tegelijkertijd een voorkeursrecht te verwerven. Wij zullen nu uitleggen hoe bedrijven ervoor kunnen zorgen dat hun kopers iets voor hen willen doen.

Van het merk naar de brand community

Je hebt een goed product en al trouwe gebruikers? Maar hoe maak je van hen echte fans die zich met jou verbonden voelen? Tal van deskundigen en marketinggoeroes zien vier stappen als essentieel.

1 – Bepaal jouw merk

Hoe beter je deze vragen kunt beantwoorden, hoe beter klanten zich met jouw merk kunnen identificeren en dus lid van jouw gemeenschap kunnen worden. Daarnaast kan je ook een voorselectie maken, om het zo maar te zeggen. Tot wie wil je je als bedrijf richten? Wie zou je in jouw gemeenschap willen verwelkomen?

2 – Bepaal jouw merkdoelstellingen en benchmarks

Een ander aspect waar je bij deze stap rekening mee moet houden, is hoe je jouw succes op dit gebied meet. Dit kan bijvoorbeeld zijn het actief houden van jouw gemeenschapsleden en welk niveau van activiteit je wilt bereiken.

Een ander ijkpunt dat je moet overwegen, is welke toegevoegde waarde de community creëert voor de leden enerzijds en voor jouw bedrijf anderzijds, en hoe je dit kunt meten. Door aankopen of interactie in sociale netwerken? Wat ons bij de volgende stap brengt.

3 – Neem regelmatig contact op met jouw brand community

Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is de moeite waard het hier te herhalen: Blijf in contact. Beantwoord vragen, start discussies en moedig je fans aan om hun mening te delen.

Op dit punt is het van essentieel belang dat de gemeenschappen actief kunnen deelnemen. Hoe meer je jouw gemeenschappen de kans geeft om bij te dragen, hoe sterker de band zal zijn.

Wil jij ook jouw brand community |

Wacht niet langer en ontdek bureaus die je kunnen ondersteunen met jouw brand community!

Brand community NU!

4 – Invloed op jouw brand community door loyaliteit

Maar brand communities brengen ook meer werk met zich mee. Want de community mag niet aanvoelen als een marketinggimmick, maar moet echt en oprecht het gevoel hebben deel uit te maken van het merk. Brand communities zijn geen eenrichtingsverkeer. In tegenstelling tot traditionele marketing, waar klanten vaak slechts ontvangers zijn van informatie of bepaalde gimmicks, willen leden van een community iets bijdragen om hun merk verder te helpen slagen.

Je moet ervoor zorgen dat communities alleen werken als ze zich verbonden voelen met hun respectievelijke merken. Als je merk geen emotionele meerwaarde biedt, is het bijna onmogelijk om er een brand community op te bouwen. Vooral als je nog geen actieve brand community hebt, kan het de moeite waard zijn een bureau in te huren. Vooral omdat de klantenkring en het concept van het merk nauwkeurig moeten worden omschreven.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email