Clickbait is overal. Van sociale netwerken tot nieuwssites, clickbait-titels hebben zelfs hun weg gevonden naar zoekmachines.

Laten we de kunst van de clickbait eens nader bekijken, wat het is, hoe het werkt met enkele voorbeelden.

Inhoudsopgave

Wat is clickbait?

We hebben het allemaal meegemaakt, maar wat is een clickbait?

Meestal gaat het om een artikel of een bericht met een titel of een afbeelding die de aandacht trekt, zodat mensen niet anders kunnen dan op de link klikken en het lezen.

Het is ook een van de meest controversiële SEO-strategieën. We zien dit soort artikelen overal. De titel belooft altijd een mysterie of een onthulling die de lezer niet kan weerstaan.

Met zoveel verschillende websites die strijden om een beperkt aantal bezoekers, kan de clickbait een nuttige marketingstrategie zijn voor bedrijven. Dit is echter alleen het geval als de content de belofte van de titel waarmaakt.

Een webpagina met een clickbait titel kan heel goed werken op sociale netwerken of nieuwssites.

Het zal echter zwaar worden bestraft door zoekmachines voor het hebben van inhoud die niet overeenkomt met de titel.

Je kunt aandachttrekkende koppen schrijven, maar je kunt de lezer nooit voor de gek houden.

In de rest van dit artikel analyseren we de kenmerken die de beste clickbait-koppen definiëren.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Creative & DesignBrandingMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategySocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Creative & DesignWeb DesignMarketingDigital & Marketing StrategyE-CommerceMedia & AdvertisingSocial MediaWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
MarketingContent MarketingDigital & Marketing StrategyE-mail MarketingMedia & AdvertisingMobile MarketingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
BrandingCustom Software DevelopmentMarketingDigital & Marketing StrategyWeb & Software DevelopmentSEOWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
BrandingMarketingDigital & Marketing StrategyMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-23-23
Suepar Videos
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignMarketingDigital & Marketing StrategyPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Creative & DesignBrandingGraphic DesignProduct DesignWeb DesignMarketingMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentWeb Developement
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignMarketingContent MarketingEventPRSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Content MarketingE-CommerceMedia & AdvertisingSocial MediaSEO
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingPRSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DesignMarketingE-CommerceEventMedia & AdvertisingSocial Media
Ontdek het agentschaparrow_forward
zware-jongens-banner
Zware Jongens
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 10 aanbevelingen
BrandingGraphic DesignWeb DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

5 gouden regels om te volgen

Veel mensen die hun producten of diensten op de markt willen brengen, willen weten hoe ze clickbait artikelen moeten schrijven.

Het idee lijkt misschien eenvoudig, maar het schrijven van een clickbait stuk kan complex zijn.

In de eerste plaats moet je ervoor zorgen dat de titel overeenkomt met ten minste een deel van de inhoud.

Als je bijvoorbeeld de titel “Man verdient miljoenen door niets te doen” gebruikt en het artikel gaat over het redden van zeekoeien, dan werkt dat niet. In dit voorbeeld kan het gebruik van clickbait als marketingstrategie een negatief effect hebben.

Zoals we hebben uitgelegd, kan een kop clickbait zijn, maar mag de lezer nooit misleid worden. Er moet altijd een verband zijn tussen de titel en de content.

Laten we eens kijken naar de 5 elementen die je kunt gebruiken om clickbait titels te schrijven.

Regel 1: Inspelen op emoties

Een van de meest effectieve manieren om een potentieel publiek te laten zwichten voor clickbait is een beroep te doen op een emotie.

De meeste mensen kunnen niet anders dan een artikel lezen dat hun emoties aanspreekt.

GoodTherapy | Emotion

Deze regel is vooral van toepassing op de koppen die je op sociale netwerken zult gebruiken. Mensen zullen eerder klikken en een pagina delen die een van de zes belangrijkste sociale emoties aanspreekt.

Veel websites en bedrijven hebben onderzoek gedaan naar de invloed van emoties op viraliteit. Het onderzoek concludeert dat virale boodschappen een complexe verscheidenheid van emoties oproepen.

De volgende zes emoties worden echter algemeen beschouwd als de meest waarschijnlijke om de aandacht te trekken:

  • Blijdschap
  • Verrassing
  • Droefheid
  • Walging
  • Angst
  • Woede

Als je ten minste één van deze elementen in jouw clickbait titels kunt gebruiken, ben je op de goede weg.

Regel 2: Speel op nieuwsgierigheid

Wanneer je mensen geïnteresseerd wilt krijgen in jouw boodschap, is er een aspect van de menselijke natuur dat je in jouw voordeel kunt gebruiken.

Mensen willen dingen weten. Als je kop de nieuwsgierigheid van de lezer aanspreekt, heb je het.

Regel 3: Zorg voor een informatiekloof

De informatiekloof ligt in wezen in het verlengde van het vorige punt. Het is een essentieel element van clickbait koppen. Vaker wel dan niet, creëer je een informatiekloof.

De meeste mensen weten van de kernramp in Tsjernobyl. Als je het echter presenteert als “De door de mens veroorzaakte ramp die de wereld voor altijd veranderde”, zullen de mensen zich haasten om uit te zoeken waar je het over hebt. Je zult veel mensen bereiken die willen weten wat ze nog niet weten.

Een typische clickbait titel

Regel 4: Gebruik de juiste woorden

Als je het nog niet uit het bovenstaande hebt afgeleid, kun je niet zomaar simpele titels schrijven voor clickbait artikelen. In de meeste gevallen gaat het om het herverpakken van oude informatie en het opsmukken als iets nieuws.

76 ideeën over Figuurlijke taal | figuurlijke taal, taal, uitdrukkingen

Als je eenmaal een onderwerp in gedachten hebt, begin dan na te denken over hoe je het kunt presenteren. Speel met woorden om aandacht te trekken.

Regel 5: Gebruik beelden

De kans is groot dat je al eens bent aangetrokken door een clickbait kop met een plaatje.

Net als bij koppen, zijn de meeste clickbait afbeeldingen niet bedoeld om je de meest directe informatie over een onderwerp te geven. Het doel van de afbeelding is eerder om meer verkeer naar de website te trekken.

Voorbeelden van clickbait titels

Laten we eens kijken naar enkele manieren om jouw publicaties te herschrijven en meer verkeer aan te trekken.

Een artikel over reizen

Laten we zeggen dat je een artikel schrijft over een man die naar een vervuild strand is verhuisd en een prachtig huis heeft gebouwd. Hoeveel hits denk je dat je zou krijgen met de kop “Man ruimt het milieu op en bouwt een mooi huis“?

Niet veel, waarschijnlijk. Je krijgt verkeer door lezers aan te trekken met een specifiek woord of een specifieke zin. Als jouw tekst gaat over het schoonmaken van het milieu en groen leven, zal je zich richten tot milieuactivisten en niet tot veel andere mensen.

Europa Travel Elbasan - Elbasan | Tripadvisor

Maar wat als je een totaal andere aanpak kiest? Wat als je een kop zou gebruiken als “Man ontdekt een onverwacht paradijs”.

Met dit voorbeeld van een clickbait titel, trek je niet alleen aarde liefhebbers en groene leven voorstanders. Integendeel, je trekt een menigte nieuwsgierige mensen aan. Miljoenen mensen dromen ervan om te ontsnappen naar een paradijselijk eiland. Door de juiste afbeelding en titel te gebruiken, kan je veel meer mensen aantrekken.

Reclame voor producten

Laten we overgaan tot productreclame. Laten we ons de eigenaar voorstellen van een huidverzorgingsbedrijf, dat zich richt op acne. Hoeveel lezers kun je vangen? Hoeveel likes en shares?

Het hangt ervan af hoe goed je de aandacht van je lezers weet te trekken. Hoeveel kliks kun je oogsten met een kop als “gloednieuwe huidverzorgingsoplossing voor acne en puistjes”?

Hoeveel aandacht zal het krijgen? Waarschijnlijk alleen van wanhopige acne lijders. Hoewel dit niet noodzakelijk een slechte zaak is, laten we een clickbait transformatie proberen.

Wat dacht je in dit voorbeeld van de kop: “Dit geweldige product lost AL jouw acneproblemen op”?

Hoeveel kliks zal dit trekken naar jouw inhoud? Waarschijnlijk nog veel meer.

De voor- en nadelen van Clickbait

Als de titel van jouw clickbait bijvoorbeeld niet overeenkomt met de tekst van jouw inhoud, is het onwaarschijnlijk dat Google deze zal markeren. Op Facebook daarentegen hebben mensen er minder problemen mee als posts niet helemaal overeenstemmen met de titel (zolang ze er maar geprikkeld door worden). Je zult echter minstens één of twee negatieve reacties krijgen voor een misleidende titel.

Daarom moet je de voors en tegens zorgvuldig tegen elkaar afwegen. Laten we eens kijken naar de voors en tegens van clickbait.

Voordelen van clickbait

Laten we 3 grote voordelen noemen:

1 – Een toename van het aantal bekeken pagina’s.

Dit is het grootste voordeel van clickbait en de belangrijkste reden voor het gebruik ervan. Het aantal gebruikers op het internet is beperkt en clickbait zorgt ervoor dat jouw inhoud door zo veel mogelijk gebruikers wordt gezien.

2 – Hoog viraal potentieel.

Als je kijkt naar het voorbeeld dat we gaven, was het enige doel om het potentieel voor mensen om jouw inhoud te delen te verhogen. De meeste clickbait-koppen zijn gericht op platforms zoals Facebook om te worden gedeeld.

3 – Een meer divers publiek.

Veel verschillende sites vertrouwen op clickbait om een publiek naar hun artikelen te lokken. Waarom? Je kunt meer mensen en groepen bereiken door clickbait advertenties te gebruiken. Zoals we in onze voorbeelden hebben gezien, richt een te specifieke titel zich tot een nichegroep. Aan de andere kant kan een meer mysterieuze titel meer mensen aantrekken.

Nadelen van clickbait

Evenzo kunnen we 3 belangrijke nadelen noemen.

Clickbait kan een negatief effect hebben op jouw SEO.

Jarenlang hebben veel websites vertrouwd op clickbait om verkeer aan te trekken. Motoren zoals Google hebben echter bezwaar tegen de manier waarop het met SEO omgaat. Als gevolg daarvan worden er boetes opgelegd aan websites die clickbait gebruiken.

Een groot deel van de samenleving heeft genoeg van de sensatiezucht en het bedrog.

In de loop der jaren hebben we de aantrekkingskracht van clickbait gestaag zien afnemen. Terwijl sommige mensen zich ontegenzeggelijk aangetrokken voelen tot schandalen, en dat altijd zullen blijven doen, willen vele anderen met rust gelaten worden.

Dit kan het verkeerde soort verkeer genereren.

Interessant is dat het vermogen van clickbait om een breder publiek aan te trekken ook een nadeel is. Wanneer je jouw producten probeert te verkopen, is de toename van het verkeer fantastisch. Je wilt echter verkeer dat in verkoop verandert. Het gebruik van clickbait kan veel bezoekers trekken, maar niet noodzakelijk extra verkopen.

Hoe kan jij clickbait succesvol inzetten?

Hoe ingewikkeld het ook mag lijken voor niet-ingewijden, clickbait gebruiken is relatief eenvoudig. Er is echter een verschil tussen het gebruiken en het laten werken zoals bedoeld. We zullen je wat basistips geven:

👉🏾 Intrigeer, maar bedrieg niet.

Hoewel je veel klanten kunt aantrekken door in te spelen op de belangstelling van het grote publiek, mag je nooitmisleidend zijn. Formuleer clickbait koppen met respect voor je inhoud.

👉🏾 Schrijf lijst artikelen.

Een van de beste manieren om de aandacht van een lezer vast te houden nadat hij een link heeft geopend, is het gebruik van lijsten. De lezers van vandaag hebben een zeer korte aandachtsspanne. Korte, snelle informatie past bij hun manier van lezen.

👉🏾 Neem beelden op.

Dankzij sociale netwerken en de opkomst van video/foto-media zijn de meeste mensen nu eerder kijkers dan lezers. Het maakt niet uit wat voor soort artikel je schrijft, het opnemen van relevante afbeeldingen om de interesse vast te houden is een effectievestrategie.

👉🏾 Het is een marathon, geen sprint.

Mensen op een link laten klikken is maar een kwart van de strijd. Als je ze eenmaal naar je pagina hebt gebracht, moet je hun aandacht vasthouden. Zorg ervoor dat jouw artikel relevant is voor jouw doelgroep.

👉🏾 Verwaarloos SEO niet.

Hoewel clickbait een goede manier is om mensen naar je site te lokken, moet je de autoriteit van je domein behouden. Voeg daarom trefwoorden toe op de juiste plaatsen en probeer jouw SEO te optimaliseren. Uiteindelijk wil je dat jouw website als gerenommeerd wordt beschouwd, en SEO is essentieel om dit doel te bereiken.

Conclusie

Velen beschouwen de clickbait als een praktisch instrument. Dat kan het zijn, als je het goed gebruikt.

Veel mensen en zoekmachines fronsen echter hun wenkbrauwen bij het gebruik van clickbait. Alleen jij kunt beslissen of je bereid bent het risico te nemen om het als marketingstrategie te gebruiken.

In dit artikel hebben wij je voorbeelden gegeven van strategieën om potentiële lezers aan te trekken. Als je deze strategieën integer toepast en je SEO niet verwaarloost, kan clickbait een nuttig wapen zijn in je marketingarsenaal.

Elke goed geschreven artikel titel zal een element van clickbait in zich hebben. Elke website op de markt concurreert immers om kliks. De enige vraag die je jezelf moet stellen is hoe ver je bereid bent te gaan.