Influencermarketing: Alles wat je moet weten voor een vlotte samenwerking met influencers
Marketing

Influencermarketing: Alles wat je moet weten voor een vlotte samenwerking met influencers

5,00/5(3)

Influencermarketing gaat over de hechtheid van een community ten opzichte van een merk. Consumenten geven digitale persoonlijkheden steeds vaker een zekere belangrijke rol in hun keuze. Daarom gebruikt vandaag 69% van alle merken influencermarketing als een belangrijke, strategische pion.

Maar waarom is deze trend up and coming? En wie zijn deze influencers die merken in staat stellen om content te creëren? Die helpen aan geloofwaardigheid te winnen en bedrijven bekend te maken via hun netwerken?

Het is waar dat consumenten onverschillig zijn geworden voor de zogenaamde klassiekereclame. Consumenten zijn er bijna hermetisch voor afgesloten. Ze laten geen boodschappen meer door hun filter. Merken moeten daarom dus voortdurend innoveren in de communicatiemiddelen die ze gebruiken. In dit artikel zullen we je uitleggen wat influencers zijn en hoe je ze het beste inschakelt voor jouw merk.

Deel 1 – Influencermarketing: een effectieve marketingmethode

Influencers worden tegenwoordig vaak als een extrahulp ervaren door merken. Ze helpen met de zichtbaarheid van het merk te vergroten. Deze virtuele beste vriend versterkt je autoriteit en stelt je in staat om in contact te komen met je toekomstige doelgroep. Daarbij genereert het ook verkeer naar je site. Het triggert nieuwe klanten om je producten en/of diensten te kopen. Ben je op zoek naar een manier om de aandacht van je doelgroep te trekken? Zoek dan niet te ver: je publiek volgt de oplossing al.

Influencermarketing, statistieken die wijzen op effectiviteit:

Volgens een Amerikaanse studie van Nielsen Catalina Solution levert influencer marketing een extra rendement op van 10% ten opzichte van de traditionele markt.

Daarom is het begrijpelijk dat influencermarketing steeds meer en meer gebruikt wordt. Maar waar gaan we uiteindelijk naartoe? En vooral, hoe kan je bedrijf hiervan profiteren? In dit artikel leggen we uit hoe influencer marketing gebruik maakt van het bereik van een influencer. Zij hebben een sterke merkreputatiein een bepaald domein.

Een influencer wordt door je doelgroep vaak gezien als een virtuele beste vriend. Hij of zij zal content produceren of co-creëren om je bedrijf te ondersteunen. Daarnaast helpen ze je ook om het bewustzijn rond je merk te vergroten. En dat zal uiteindelijk ook je verkoop stimuleren. Deze logica verklaart waarom er steeds meer vraag is naar influencers.

Dat gezegd zijnde, komt natuurlijk de vraag: hoe vind je de juiste influencer om een marketingcampagne te creëren? We maken dat duidelijk in de volgende paragrafen, maar weet ook dat wij je in contact kunnen brengen met bureausdie gespecialiseerd zijn in contentstrategie. Ze kunnen je helpen je doelstellingen te bereiken.

Hoe creëer je een influencermarketing strategie?

Het ontwikkelen van je strategie zal wat reflectie van je vergen, omdat er een paar zaken zijn die je eerst moet verduidelijken.  Stel eerst doelstellingen voor de influencer campagne op, samen met je KPI’s. Met andere woorden: je moet intern bepalen wat je wilt “winnen” uit deze samenwerking.

Op basis van je doelstellingen is het dan noodzakelijk om te weten welke influencers hier dan weer het meest geschikt voor zijn, zowel wat de behandelde thema’s betreft als het publiek dat je wilt bereiken. We zullen elk van deze elementen in de volgende paragraaf bespreken.

Influencermarketing: definieer je doelstellingen!

Zoals bij elk traditioneelmarketingplan, begin je het best met het formuleren van je doelstellingen. Definieer je intenties en wat je met je campagne wilt bereiken. Deze stap zal je helpen bij het ontwikkelen van een consistente strategie tijdens de campagne. Daarnaast zal het je ook een idee geven van de parameters die je moet volgen en monitoren om aan het einde van de campagne succes te hebben én kunnen meten.

Voorbeelden van doelstellingen influencermarketing strategie

  • Brand Awareness: Maak je merk bekend, erkend en geliefd bij meer mensen.
  • Identiteit: Bouw je merkidentiteit op: laat mensen de persoonlijkheid en waarden van je merk zien.
  • Bouw je publiek op: Zorg ervoor dat meer mensen je volgen en zich op je account abonneren.
  • Engagement: Krijg meer shares, comments en likes op je inhoud.
  • Prospects genereren: Campagnes met influencers opzetten bezorgt je veel consumentengegevens. Je kan een lead-bestand opbouwen door middel van wedstrijden, promotiecodes of abonnementen om consumenteninformatie te ontvangen.
  • Verhoog je verkoop: Zorg ervoor dat meer mensen je producten en diensten kopen.
  • Klantenvertrouwen opbouwen: Bouw een sterke relatie op met je klanten en houd ze verbonden aan je merk.
  • Externe links: Krijg meer links naar je site om zo je SEO te verbeteren en versterken.

Hoe het type campagne bepalen?

Als je eenmaal je doelstellingen bepaalt hebt, is het tijd om na te denken over het type campagne. Welke je zal helpen om je missie te volbrengen. Influencer marketing is gebaseerd op het principe van influence uitoefenen of beïnvloeden. Het is aan jou om je influencer te inspireren om inhoud te delen op hun sociale netwerken. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om authentiek te blijven. Je kan ze ook betalen om je merk te promoten. Het is belangrijk om een situatie te creëren waarin de influencer het belang van je boodschap begrijpt.

Soorten influencermarketing strategieën

  • Gifting: Het gaat hier om het geven van gratis producten en diensten aan een influencer in ruil voor een recensie (mening) in de vorm van een vermelding.
  • Gesponsorde content: Dit gaat over het betalen van een influencer om met je merk aanwezig te zijn op het account of netwerk van de influencer. De inhoud van de post kan of door jou gecreëerd worden of door de influencer.
    Opgelet! Vergeet niet in je richtlijnen aan de influencer uit te leggen dat wanneer hij betaald wordt, hij de volgende hashtags in zijn post moet vermelden: #ad #gesponsord of kies voor de tool “commercieel partnerschap” op de Instagram-toepassing.
  • Co-creëer content: In deze samenwerking met de influencer werk je samen met de influencer om content te creëren. Die kan later voor je bedrijf kan worden gebruikt. Een co-creatie kan onder andere in de vorm van een foto, tekst (review), artikel of een post. Youtuber Lena Mahfouf communiceert briljant op de nieuwe MAC Cosmetische lippenstift met haar ultra aangepaste tekst.
  • Wedstrijden en giveaways: Organiseer een wedstrijd en vraag een influencer om je prijs te delen met zijn/haar volgers. Voor je merk zijn wedstrijden een geweldige manier om meer zichtbaarheid te krijgen. Deze georganiseerde wedstrijden genereren namelijk een buzz. Bovenien stimuleren ze ook de betrokkenheid van je community op je eigen sociale netwerken. Niet alleen zijn wedstrijden 100% budgetvriendelijk, ze zijn ook de beste manier om je community of om je influencer te “belonen” zonder extra kosten. Wees wel voorzichtig en zorg ervoor dat je precieze richtlijnen opstelt. Maak afspraken met de influencer vóór de lancering van de wedstrijd. Zorg ervoor dat de regels correct worden vermeld, samen met de tijd en datum van het einde van de wedstrijd.  Specificeer ook zeker dat de te winnen prijs van jouw merk komt.

Influencermarketing resultaten meten

De influencer overname is er om de influencer de mogelijkheid te geven om “controle” te nemen over je Instagram, Snapchat en/of Twitter account en dit voor een bepaalde periode. Dit is een geweldige manier om de community van de influencer voor jou te winnen.

Promotiecodes of affiliate marketing stellen je bedrijf in staat om de op ROI te volgen. Dat wil zeggen dat je de impact van je influencer te weten kunt komen als gevolg van het aantal sales dat je bedrijf heeft behaald. 38,9% van de merken geeft aan dat ROI één van hun belangrijkste uitdagingen is (volgens TalkWalker 2019).

Om de ROI te meten, kan je een unieke code aan de influencers geven, die hen vervolgens een percentage geeft van elke verkoop die ze naar je brengen. Deze codes geven influencers de mogelijkheid om een korting te krijgen op je product of dienst die ze dan kunnen promoten en aanbieden aan hun community. Dit kan in de vorm van een gepersonaliseerde URL (swipe-up of link in bio) of gewoon met een promotiecode die ze vermelden in posts of in stories.

Als ambassadeur kan je een relatie opbouwen met de influencer door deze op een zinvolle manier te integreren in je merkcommunicatie. Het is belangrijk voor je merk om sterke relaties op te bouwen met influencers, zodat zij de 2.0 woordvoerders van je merk worden.

Het is belangrijk te begrijpen dat het type campagne flexibel kan zijn. Niets is verplicht. Houd er ook rekening mee dat het kan zijn dat een influencer campagne niet voldoet aan al uw criteria. Daarnaast kan je je ook laten begeleiden door iemand bij de ontwikkeling van je marketingstrategie, op een manier die jouw resultaten versterken

Deel 2 – Definieer het type influencer

De keuze van je influencer is net zo belangrijk als je doelstellingen. Dus, als je eenmaal duidelijk je publiek hebt gedefinieerd, kun je eindelijk op zoek gaan naar je toekomstige influencer. Deze bondgenoot zal je helpen je doelen te bereiken en te communiceren met je doelgroep. In de volgende regels kijken we niet alleen naar het verschil tussen micro- en macro-invloeden, maar laten we je ook zien hoe je met hen in contact kunt komen en je kansen op succes in je partnerships kan maximaliseren.

Micro vs Macro

Een influencer wordt beschouwd als een specialist op een specifiek gebied. Het kiezen van de juiste influencer is daarom een belangrijke stap. Inderdaad, je zult direct communiceren met zijn of haar community, die dezelfde waarden deelt als hij of zij.

Wees voorzichtig, als je je campagne op Instagram voert, neem dan geen influencersaan op basis van alleen de grootte van hun account. Soms is het beter om te werken met een micro-influencer (<100K) die een kleiner publiek heeft maar nauw aansluit bij je ideale markt.

Afhankelijk van je merkdoelstellingen kan een micro-influencer net zo krachtig zijn als een macro-influencer. Deze laatste (>100K) heeft een erg groot publiek, wat positief kan zijn en een aanzienlijk aantal mensen zal bereiken. Houd er rekening mee dat de betrokkenheid van de influencer een fundamenteel beslissingscriterium is!

Als je niet weet hoe je moet kiezen tussen macro of micro, kan je hier enkele tips vinden die je kunnen helpen:

  •  Doelgroep influencers die een geëngageerd publiek hebben, die graag en vaak commentaar geven op hun berichten. Het is relevant voor uw merk.
  •  Geef de voorkeur aan een influencer die op u lijkt, de overtuigingen van je merk vertegenwoordigt en niet te ver afdwalen van de kernwaarden of missie van je merk.
  •  Ken het publiek van de influencer. Het gaat niet altijd om het werken met persoonlijkheden die een groot publiek hebben, maar om het werven van de influencer met het juiste publiek, degene met wie je in contact wilt komen. Kortom, je influencer zou de tussenpersoon moeten zijn tussen jou en zijn of haar community.

Bij het kiezen van je influencer voor je toekomstige campagne moet je er rekening mee houden dat je de community van je influencer, de kwaliteit van zijn of haar account en zijn of haar vakgebied moet kennen, en bovenal zijn of haar mate van betrokkenheid.

Deel 3 – Influencermarketing budget definiëren

Het is belangrijk om vooraf het campagnebudget en de vergoeding van de influencer te bepalen.

Sommigen van hen ontvangen graag cadeaus of gratis producten die ze later op hun netwerk kunnen delen, terwijl anderen de voorkeur geven aan het werken op een affiliate basis, het ontvangen van een commissie voor elk product of dienst verkocht via één van hun promotionele codes. Bovendien vragen sommigen om een financiële vergoeding naast het sturen van het te promoten product of de te promoten dienst.

Hoe contacteer je een influencer?

Een essentieel onderdeel van een effectieve influencer marketing campagne is het opbouwen van een vertrouwensrelatie met een relevante influencer. Met aandacht voor de behoeften en wensen van je doelpubliek, zal de influencer met hun community communiceren wanneer zij het koopproces bepalen.

Wanneer je contact opneemt met een influencer, is het belangrijk om hen te vragen naar hun statistieken over inhoud, publiek, demografie,… Om de juiste match te vinden tussen je merk en je toekomstige influencer, moet je iemand vinden die past bij de visie, missie en identiteit van je bedrijf.

Zoals je zult hebben begrepen, moet het contact met de influencer net zo effectief en relevant zijn als de vaststelling van je doelstellingen. Het is waar dat de influencervaak wordt gevraagd, daarom moet je in je e-mail voldoende overtuigend zijn om de influencer te interesseren en er positief op te reageren.

Dit moet duidelijk vermeld zijn:

  • Het merk of bedrijf in kwestie.
  • Het te promoten product/dienst.
  • De campagneboodschap (punten die de influencer zeker moet vermelden) + richtlijnen (regels opgesteld door het bedrijf op Do’s en Don’t’s) + specifieke campagne hashtags.
  • Verwachtingen: berichten, verhalen, content creatie, video’s,…
  • Timing: periode waarin de influencer de inhoud ervan dwingend moet plaatsen.
  • Het budget – Wat jij hen aanbiedt volgens je vooraf vastgestelde budget.

Influencermarketing advies van een influencer

Ikzelf ben ook een instagrammer en krijg vaak verzoeken om samen te werking per e-mail. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat je verzoek voor een partnership geaccepteerd wordt:

Leer de influencer kennen waar je je op richt.

Bepaal of je gewoon de bekendheid van j” merk bij een groot publiek probeert te beïnvloeden (en te meten) of dat je het feitelijke koopgedrag van consumenten wilt veranderen. Als je eenmaal hebt vastgesteld op welke influencer je je wilt richten, maak dan kennis met hun bedrijf, hun publiek, hun redactionele lijn en het soort content dat ze produceren.

Ervan uitgaande dat je de juiste influencer hebt gekozen voor de juiste reden, maak dan echt kennis met hun werk op de netwerken. Analyseer zijn berichten, volg zijn opmerkingen en de reacties die hij ontvangt. Hoe gedraagt hij zich in verhalen of op andere sociale netwerken? Komen zijn acties of tone of voice overeen met die van jouw merk? Wat is de respons van zijn followers?

Personaliseer je influencermarketing aanpak

Begin je  e-mail niet met “Geachte mevrouw”, “Geachte heer” of “Geachte influencer“. 60% van de influencers is namelijk tussen 19 en 30 jaar oud…

En begin alsjeblieft niet met het praten over jezelf of hoe belangrijk deze kans voor hem/haar is. Begin met het opbouwen van een relatie met de ontvanger van je mail. Deel je gedachten over de inhoud die ze produceren, verwijs naar een bepaalde opmerking of boodschap die met je resoneerde en hoe het je ertoe bracht om de beslissing te nemen om naar hen te gaan in plaats van naar iemand anders. Bijvoorbeeld, waarom hij/haar perfect zal zijn voor deze campagne, een kenmerk van zijn persoonlijkheid of zijn unieke stijl.

Leg vooral uit waarom het in zijn belang is om positief te reageren op je verzoek, waarbij hij de nadruk legt op de toegevoegde waarde die hij zou kunnen krijgen (aandeel op uw rekening, exclusieve geschenken, merkambassadeur, …). Als je ten minste één van deze parameters respecteert, heb je een concurrentievoordeel ten opzichte van andere merken.

Influencermarketing: challenge je influencers

In plaats van de influencer te vragen of hij of zij je product wil ontvangen, geef je hem of haar best een echte ervaring. Als je hen bijvoorbeeld benadert voor een producttest, geef hen dan ook specifieke instructies of uitdagingen die in hun uitwisseling met hun community moeten worden opgenomen. Hierdoor kan de influencer zich beloond voelen, deel uitmaken van een groep in plaats van alleen maar éé nof ander pakket te delen (uit te pakken) met zijn of haar community.

Vergeet niet dat hoe interactiever het aanbod is, hoe aantrekkelijker het is voor de influencer en dus ook voor zijn of haar publiek!

Influencer = Informer

Focus op mensen waarvan de sociale inhoud is ontworpen om een community echt te informeren, op te voeden en te vermaken. Richt je op degenen die op zoek zijn naar echte waarde en die gepassioneerd zijn over een specifiek vakgebied.

Influencermarketing: Less is more

Je aanbod moet altijd “eenvoudig” zijn. Kortom, wees heel duidelijk over wat je wilt en welk resultaat je wilt bereiken. Hoe duidelijker de deliverables zijn, hoe beter de boodschap wordt begrepen door uw correspondent. Sla niet om de hete brij heen en verberg de ware bedoeling achter je actie niet.

Maak het de influencer gemakkelijk om je product of dienst te testen. Bied in je campagne-e-mail instructies, foto’s van eerdere campagnes of een mood board aan waar de influencer inspiratie uit kan putten. Doe er alles aan om te voorkomen dat je campagne wordt gezien als een last voor de influencer.

Investeer in een langetermijnrelatie

Als u echt een zakelijk voordeel en rendement op lange termijn wilt. Bedenk hoe u met de beïnvloeder(s) kunt werken als onderdeel van een lange termijn strategie. Kies beïnvloeders met ervaring en waarvan de inhoud en het publiek zijn afgestemd op uw merk. Uw bedrijf zal meer waardevolle beloningen ontvangen als beïnvloeders zich inzetten voor de lange termijn.

Tips

Verleng je contactintervallen of overweeg het gebruik van verschillende communicatiekanalen. In het ergste geval, als je geen antwoord krijgt op je verzoek per e-mail, dring dan zeker niet aan!

Ken je strategie voordat je je influencer kiest, bouw een relatie met hem/haar op voordat je zijn/haar steun krijgt (en werk vervolgens aan een langdurige relatie), wees altijd open en eerlijk en, last but not least, richt je op hem/haar en zijn/haar publiek, niet op jezelf. Vergeet niet dat je influencer ook je ambassadeur kan worden.

Influencermarketing stopt nooit: volg je samenwerking op

Je vertrouwt je influencer en dat is prima! Nu is het aan jou om het risico voor je merk te verminderen. Het is daarom sterk aanbevolen om de berichten en de inhoud van je influencers te controleren. Controleer of ze de richtlijnen van je campagne volgen, of je kan ze vragen om een preview van wat ze van plan zijn te publiceren (zoals foto en de beschrijving van de post).

Houd je campagne bij, vraag je influencer naar zijn of haar statistieken en post-publicatie impressies en controleer of hij of zij zijn of haar bericht niet gewijzigd of verwijderd heeft. Tot slot kan je intern bepalen of de ROI van een samenwerkingen met een influencer al dan niet positief beoordeeld kan worden.

Op basis van je resultaten zou het interessant kunnen zijn om verder te bouwen op de exposure die je influencer je al heeft gegeven. Daarbij kunnen wij je ook in contact brengen met de beste partners om je marketing influencer resultaten naar een hoger niveau te tillen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email