Instagram Reels: de manier om een groot publiek te bereiken
Laatst geüpdate op 11 oktober 2024 om 11:14 am
Instagram is nog altijd het meest populaire social media netwerk in ons land en de app blijft zich constant uitbreiden. Met verschillende advertentiemogelijkheden, de Instagram stories, maar nu ook Instagram Reels wordt de Instagram app steeds completer.
Elke nieuwe feature jouw bedrijf meer kansen om content uit te brengen, te verbinden met je audience en nog veel meer. Misschien heb je al wel eens van InstagramReels gehoord, misschien ook niet.
Daarom zullen we je in dit artikel de nieuwe Instagram features uitgebreid bekijken. We gaan verder dan een basisintroductie en geven je handige tips mee over het gebruik van Instagram voor jouw bedrijf.
Wat is Instagram Reels precies?
Instagram Reels is al ruim een half jaar beschikbaar. Op vijf augustus 2020 werd het geïntroduceerd.
Reels zijn korte videoclips van 15 seconden waarbij je populaire muziek van bekende artiesten kunt combineren.
We horen je denken: is dat niet wat TikTok ook doet? Precies! Instagram Reels heeft veel gelijkenissen met TikTok. Het grote verschil is dat Tiktok volledig draait op video’s terwijl dat Reels Instagram een extra functie heeft gebouwd binnen de app. Reels is een toevoeging aan het huidige gamma van Instagram.
Ondanks dat Instagram Reels dus relatief jong is nemen ze wel een belangrijke plek in binnen de Instagram app. Je ziet ze namelijk terug in de “explore” pagina van de app.
Dit betekent dat jouw Instagram video’s direct beschikbaar zijn voor het grote publiek. Als je op een account op zoek wilt gaan naar reels, vind je ze terug op de IGTV sectie waar je alle Instagram video’s ziet. Nu je weet wat reels is, is het tijd om te kijken welke mogelijkheden je hebt met deze nieuwe functie binnen Instagram.
Welke mogelijkheden heb je met Reels?
👉🏾 Je kunt met Instagram Reels dus je eigen video’s regisseren. Hier heb je geen editing software voor nodig, dit gaat gewoon binnen de app zelf.
Als eigen regisseur heb je de mogelijkheid om verschillende AR effecten te gebruiken, dit zijn filters die je achtergrond of gezicht veranderen. Deze herken je misschien nog wel van de Snapchat filters. Iedereen kan zijn of haar eigen filters maken en zijn er duizenden effecten te vinden.
👉🏾 Behalve effecten is muziek een belangrijk onderdeel van Instagram Reels. Of je nu een soundtrack van Celine Dion, Drake of Suzan & Freek, je vindt ze zo terug op Instagram.
Je hebt ook nog de mogelijkheid om je eigen audio toe te voegen aan je video, Dit gaat om een audiofragment. Zodra je je audio oplaadt en je een publiek profiel hebt (wel zo belangrijk voor je bedrijf), kan de hele wereld dus genieten van je zangkunsten, voice-over of presentatie kunsten.
👉🏾 Foto’s uploaden is ook mogelijk. Dit zijn wel foto’s uit eerdere Reels waardoor je een extra dimensie kunt geven aan je Instagram Reels.
👉🏾 Een andere mogelijkheid is de snelheid van je video’s aanpassen. Slow motion maar ook ‘fast–forward’ opties zijn beschikbaar waardoor je een timelapse kunt maken of versnelde video’s kunt afspelen waarin je heel veel aspecten van jouw merk kunt tonen.
Zo maak je jouw eerste Reels video in 3 stappen
Het maken van Reels is vrij gemakkelijk. We overlopen samen de stappen:
Stap 1: Binnen de app kun je op het plusje tikken om de Instagram camera te starten.
Stap 2: Daar zie je vervolgens story en Reels staan. Selecteer Reels en ga vervolgens aan de slag met de verschillende editing tools, effecten en muziek.
Stap 3: Je kunt naar hartelust effecten en filters toevoegen.
Je kunt video’s gebruiken uit je video-gallerij maar dus ook zelf live videomateriaal opnemen. Beide mogelijkheden zijn bovendien te combineren. Let wel op de maximumduur van 15seconden.
Zodra je klaar bent met het eindresultaat is het tijd om jouw nieuwe video te delen met de buitenwereld.
Als je een privé account hebt zullen de Instagramprivacy richtlijnen voor je account gevolgd worden. Dit komt er op neer dat je Reels niet getoond worden aan andere gebruikers anders dan je eigen volgers.
Een publiek profiel laat je Reels zien aan iedereen die het maar wilt, je komt op de explore pagina terecht waar je video zo extra views kan krijgen. Let er dan ook wel op dat je een goede thumbnail kiest die aantrekkelijk is.
Hoe zet je Instagram Reels in voor jouw bedrijf?
In een digitale wereld is het nodig om op allerlei verschillende manieren aandacht te stelen van je doelgroep. Instagram Reels is zo’n mogelijkheid. Nog lang niet alle bedrijven hebben Instagram Reels ontdekt en daar liggen dus jouw kansen.
Met Instagram Reels bereik je jouw potentiëleklant op een andere manier en komen er meer mensen achter wie er achter het bedrijf zit.
De kracht van TikTok en dus ook van Instagram Reels is dat het zo “verslavend” is.
De clips zijn leuk en snel en juist door de snelheid consumeer je veel content in korte tijd. Elke video heeft de kans om viral te gaan. Als dat je lukt kun je rekenen op een hoop extra engagement.
Als jij leuke Reels maakt en dit combineert met populaire audio zullen er ongetwijfeld mensen geïnteresseerd raken achter het bedrijf met die leuke video’s. Dat betekent nieuwe volgers en dus meer potentiële klanten. Voor bedrijven die hulp nodig hebben bij het optimaliseren van hun social media strategie, is het inschakelen van een social media agency een goede optie.
Conclusie: Begin ASAP aan Reels
Instagram is de oorlog met TikTok aangegaan en laat je nu dus zelf video’s toevoegen van 15 seconden waarbij muziek toevoegen ook mogelijk is. Een reëel is vrijwel hetzelfde als een TikTok video.
Een TikTok voor “ouderen” vind je dus bij Instagram. Het is een nieuwe manier van interactie en minder statisch dan de stories en posts op je feed.
Met Instagram stories en de posts zijn Reels net als IGTV een prima toevoeging waar je als bedrijf zeker van kunt gaan profiteren als je wat creatief bent aangelegd en mee wilt gaan op de trend. Het proces is makkelijk en je hebt geen extra software nodig. Gratis goede video’s maken, dat is de kracht van Instagram Reels.