Hoe kan je efficiënt aan SEO-onderzoek doen?
Laatst geüpdate op 18 maart 2024 om 12:18 pm
Hoewel veel trefwoorden met jouw bedrijf worden geassocieerd, hebben zij waarschijnlijk een heel andere commerciële waarde. En om de juiste trefwoorden te kiezen, is SEO-onderzoek noodzakelijk.
Sommige trefwoorden geven bijvoorbeeld aan dat een gebruiker van plan is iets te kopen, wat aangeeft dat de gebruiker rijp is voor conversie.
Andere geven aan dat gebruikers nieuwe of interessante informatie willen, maar nog niet klaar zijn om een aankoop te doen.
Inzicht in de verschillende bedoelingen achter de zoekopdrachten van gebruikers is een sleutelfactor om zoekwoordenonderzoek winstgevend te maken.
Zodra je de verschillen tussen hen begrijpt en weet wanneer je ze moet richten, kan je gemakkelijker trefwoorden vinden.
Hier zullen we de types van sleutelwoorden definiëren en hun impact op jouw bedrijf evalueren. Neem ook contact met ons op voor een lijst van de beste SEO-bureaus.
Informatieve trefwoorden
Als je een grote fan bent van op inhoud gebaseerde SEO-strategieën, weet je al veel over dit type trefwoord.
Wat is een informatief trefwoord
Een informatief trefwoord is een trefwoord dat wordt geassocieerd met het vinden van informatie over een bepaald onderwerp.
Hier zijn enkele voorbeelden:
- “Hoe vervang ik een oliefilter” is een informatief trefwoord dat aangeeft dat een persoon meer wil weten over het onderhoud van zijn voertuig;
- “Welke soorten hypotheken zijn er” is een trefwoord dat kan worden gebruikt om meer te weten te komen over hypotheekproducten met vaste en variabele rente;
- “Het beste drankje tegen hoofdpijn” is een informatief trefwoord voor iemand die op zoek is naar hydratatie.
Uit de bovenstaande voorbeelden blijkt dat het bij informatieve trefwoorden vooral gaat om zoekopdrachten om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp.
Voor ondernemingen is dit een belangrijk punt. Wanneer je je op deze trefwoorden richt, loop je het risico verkeer te krijgen van mensen die alleen op zoek zijn naar informatie, niet van mensen die willen kopen.
In het algemeen zijn informatieve zoekwoorden “vraag-zoekwoorden” die woorden bevatten als “waarom”, “waar”, “hoe”, enz.
Wat is een transactioneel trefwoord
Transactionele trefwoorden zijn anders. Hier zijn de mensen op wie jij je zich richt van plan een bepaald product te kopen, waardoor ze rijp zijn voor conversie. Kortom, ze zijn klaar om iets te doen.
We gaan hier dieper op in in ons artikel over het aarrr framework.
Bedrijven moeten zich bewust zijn van deze verscheidenheid aan trefwoorden. Vaak is de kans om een verkoop te doen vluchtig, vooral als een klant op zijn mobiele telefoon op zoek is naar lokale diensten.
Hoewel er geen harde en snelle regels zijn voor het identificeren van transactionele trefwoorden, kan je er redelijk zeker van zijn dat je met hen te maken hebt als ze een van de volgende termen bevatten:
- Korting
- Speciale aanbieding
- Kopen
- Nodig
- Korting
- Markten
- Boek
- Levering
- Maak een afspraak
- Download
- Bestel
Merk op dat al deze woorden afkomstig zijn van een specifieke plaats in de geest van de consument. Tenzij je van plan was iets te kopen, zou je ze waarschijnlijk niet in de zoekbalk typen.
Hier zijn enkele voorbeelden van transactionele trefwoorden:
“Restaurant reservering” geeft aan dat een persoon op zoek is naar een plek om te eten;
- “Koop koffiekorrels” suggereert dat de consument actief op zoek is naar het product, niet naar informatie over hoe koffie wordt gemaakt;
- “Boek kapper in mijn stad”, ook een voorbeeld van een specifieke intentie om een dienst te kopen;
- “Plan een computerreparatie”, om aan te geven dat er zo snel mogelijk een dienst moet komen.
In het algemeen, SEO professionals identificeren transactionele trefwoorden als die die sterk suggereren dat een persoon heeft besloten om een product te kopen of zich abonneren op een dienst.
Het is de taak van de ondernemingen ervoor te zorgen dat zij deze klanten aantrekken om ze te kunnen converteren. Een SEO-bureau kan je daarbij helpen.
Een concreet voorbeeld op Google
Zie hier hoe Google reageert op het eerste voorbeeld: “restaurant reserveren”.
Het toont eerst een advertentie voor een restaurant reservering dienst en toont vervolgens lokale restaurants als onderdeel van de bodem, samen met een kaart van locaties en beoordelingen van klanten.
Bedrijven die zich richten op transactiegerichte trefwoorden vinden vaak dat dit hen een duidelijk voordeel geeft. Plotseling zijn zij in staat gebruikers aan te trekken die op een bepaald moment op de markt zijn, terwijl zij de eerste stadia van hun verkoopfunnel omzeilen.
Hoewel “merkbekendheid” een goed marketingbeleid op lange termijn is, zijn er nog veel mogelijkheden om mensen aan te trekken op het moment dat zij van plan zijn een aankoop te doen. Als ze transactionele trefwoorden gebruiken, kan je er redelijk zeker van zijn dat ze nu willen kopen.
Wat is een navigatie sleutelwoord
Navigatie keywords vallen ergens tussen informatieve en transactie keywords. SEO-professionals gebruiken ze om klanten te begeleiden die al informatie hebben verzameld en onderzoek doen naar specifieke producten.
Navigatiezoekwoorden richten zich op klanten die klaar zijn om ergens heen te gaan – of dat nu een productpagina, een landingspagina of zelfs een verklarende video is.
Navigatiezoekwoorden zijn in de eerste plaats een gevolg van de moeilijkheid om volledige URL’s in browsers in te voeren. Gebruikers hebben lang geleden geleerd dat zoekmachines hen automatisch naar specifieke pagina’s leiden als zij een paar verwante zoekwoorden invoeren.
Iemand die op zoek is naar nieuwe BMW auto’s, wil bijvoorbeeld niet het volledige adres van BMW op het web moeten intikken. Zij willen gewoon “BMW auto’s” in het zoekvak typen en klikken op de eerste link die verschijnt.
Navigatiezoekwoorden leiden mensen dus via zoekmachines naar jouw site.
Hier zijn enkele veel voorkomende woorden en zinnen die je zult vinden in deze trefwoorden categorie:
- [De naam van de dienst]
- [De naam van het merk]
- [Naam product]
- Prijs
- Getuigenissen
- Openingstijden
- Verzendtarieven
- Kosten van
- Bij mij in de buurt
Inzicht in de zoekintentie van internetgebruikers
Als bedrijf is het nuttig om te weten wat gebruikers in Google intypen wanneer ze zoeken naar diensten zoals de jouwe.
Als je een auto-monteur winkel genaamd ABC Mechanics, bijvoorbeeld, kan je zoeken naar zoekzinnen die jouw merk of productnaam te combineren.
Dus, bijvoorbeeld :
- Klanten beoordelingen ABC Mechanics
- Prijzen bij ABC Mechanics
Merk op hoe deze trefwoorden kan je geld te verdienen een specifiek type van pagina ontworpen om conversies te maximaliseren.
Als je bijvoorbeeld een gebruiker wilt verleiden om zich in te schrijven voor een abonnementsdienst, kan je hem naar een landingspagina leiden die probeert hun pijnpunten aan te pakken en een verkoop te stimuleren.
Ook als je een educatieve of adviserende dienst aanbiedt, kan je gebruikers naar een gratis webinar leiden, zodat ze jouw vaardigheden kunnen bewijzen en hen verder in de verkooptrechter kunnen duwen, in de richting van conversie.
Andere opties voor navigatie op trefwoorden zijn product- en dienstvergelijkingen, e-books, white papers en PDF’s, case studies, instructie- en demonstratievideo’s, en informatietabellen.
Het belangrijkste punt hier is dat navigatiezoekwoorden jouw klanten ergens heen leiden waar je jouw kansen op conversie kunt vergroten. Deze sleutelwoorden zijn dus als reusachtige verzamelaars, die verkeer opvangen en het verplaatsen naar plaatsen die jouw bedrijfsstrategie ondersteunen.
Lange termijn zoekwoorden
Een long tail keyword is elk keyword dat uit drie of meer woorden bestaat.
Deze trefwoorden zijn echter van een ander type dan hun korte tegenhangers. Bij korte trefwoorden is het moeilijk de bedoeling van de gebruiker in te schatten, maar bij lange trefwoorden is die onduidelijkheid er niet. Long tail trefwoorden zijn zeer specifiek. Gebruikers weten precies wat ze willen vinden. Zij vragen de zoekmachine om hen een precies antwoord te geven.
Daarom kunnen deze trefwoorden van transactionele, navigatorische of informatieve aard zijn. Een gebruiker kan een long tail keyword kiezen als hij iets wil ontdekken, ergens heen wil of iets wil doen.
70% van alle zoekopdrachten zijn longtail.
Voorbeeld van long tail trefwoorden
Wat is de hoofdstad van de Republiek Korea?
Je ziet hier dat het trefwoord is geformuleerd als een vraag. Er is vrijwel geen inhoud of commercieel belang denkbaar.
Voorbeeld van navigatie sleutelwoorden
Hoeveel kost het om lid te worden van Amazon Prime?
U ziet hier dat de gebruiker iets meer wil weten over de abonnementsdienst van Amazon. Misschien omdat ze van plan zijn te kopen.
Voorbeeld van transactionele trefwoorden
Spotify kortingscodes
Hier is de gebruiker op zoek om te kopen van Spotify.
Samengevat
Vanuit zakelijk oogpunt zijn long tail keywords essentieel. Zij geven veel preciezere informatie over de behoeften van de klant. Door gebruik te maken van deze sleutelwoorden, kan je een op maat gemaakt verkoopkader aanbieden. Ontworpen om aan specifieke wensen te voldoen. Dit is niet mogelijk wanneer slechts op één of twee woorden wordt gezocht.
Laten we zeggen dat je gezond dierenvoer verkoopt. Een klant typt in de zoekbalk “waar kan ik gezond voer voor mijn hond kopen? Je zou een landingspagina kunnen maken voor dit trefwoord met :
- alle voedingsvoordelen van jouw product,
- verzendkosten,
- prijzen,
- en levertijden.
Tot slot
Het uitvoeren van winstgevend trefwoorden onderzoek is een uitdaging als je de verschillen tussen hen niet begrijpt. Je denkt misschien dat jouw informatieve trefwoord targeting strategie werkt als jouw site krijgt veel verkeer. Maar waar het echt om gaat is niet het aantal bezoekers, maar de conversies die jij behaalt.
Daarom kunnen transactionele trefwoorden jou in de meeste gevallen beter van dienst zijn.