Hoe begin je aan een succesvolle Social Media campagne? (met Sortlist CASES)
Social Media

Hoe begin je aan een succesvolle Social Media campagne? (met Sortlist CASES)

5,00/5(1)

Een social media campagne opzetten? Heb jij jezelf de vraag al gesteld?

Social media een onderdeel van ons dagelijks leven. Maar staan we ook eens stil over wie achter bepaalde campagnes staan? Hoe ze werden benaderd? Hoe ze met een idee zijn gekomen? De uiteindelijke uitvoering?

Met deze case study wilt Sortlist enkele social media campagnes in de kijker zetten. We lieten vooral de bureaus aan het woord die het mogelijk hebben gemaakt.  

Eerste en vooral: Wat is een social media campagne?

Social media campagne? Wat is dit nu weer? We zullen even kort herhalen waar het allemaal om gaat.

Een social media campagne is een geplande marketingactie waarbij gebruik wordt gemaakt van een of meer social media kanalen. Dit bepaalde bedrijfsdoelstelling kracht bij te zetten of te helpen verwezenlijken. Door hun grotere nadruk, doelgerichtheid en meetbaarheid verschillen campagnes van reguliere social media-initiatieven.

Welke factoren maken een social media campagne succesvol?

Succesvolle social media campagnes kunnen verschillen in omvang, methode en stijl. Maar ze hebben allemaal een aantal elementen gemeen: hoe verkrijgen ze meer volgers door hun campagnes?

1 – Bepaal eerst en vooral je doelstellingen

Zodra je doelen en metrics bepaalt om succes te meten, wordt je social media marketing strategie een nuttig en werkbaar. Zodra de doelen zijn vastgesteld, is het volgende wat je moet doen bepalen hoeveel geld je ervoor kunt uittrekken.

Identificeer manieren waarop jouw organisatie zichzelf kan promoten door middel van een social media campagne.

2 – Kijk naar de concurrentie

Als je de social media van je concurrenten nauwlettend in de gaten houdt, heb je een voorsprong. Hiermee kan je een paar sociale mediaplatforms kiezen die jouw merk het beste dienen voordat je met je campagne begint. Om een goed beeld te krijgen van jouw doelgroep, moet je de demografische ontwikkeling ervan in kaart brengen.

Maak voordat je jouw social media-campagne start een lijst van influencers in jouw branche om je campagne te promoten.

3 – Ken jouw doelpubliek

Social media marketeers moeten nooit vergeten om de behoeften van hun publiek en hun bedrijf voorop te stellen. Elke post en share helpt je om relaties op te bouwen met je publiek en hun vertrouwen te winnen. Dit is een van de belangrijkste factoren voor het succes van jouw social media marketing campagne. Sociale media gaat over het opbouwen van relaties, dus maak contact en gebruik het in je marketingstrategie.

Wat zijn de voordelen van een een social media campagne?

Social media zorgt voor merkbekendheid

Door een sterke aanwezigheid op sociale media vergroot je de kans dat de populariteit van je merk toeneemt. Een van de meest kosteneffectieve digitale marketingtools voor vergroten van de zichtbaarheid van jouw bedrijf is sociale media. Omdat je in contact komt met een groot publiek, zal de uitvoering van een social media plan jouw naamsbekendheid vergroten. Maak social media-profielen aan voor je bedrijf en maak contact met anderen om aan de slag te gaan.

Betere customer care

Veel klanten taggen tegenwoordig merken in commentaren. Dit om informatie te krijgen, hun ontevredenheid te uiten, of voor een goed gedane job. Via social media kanalen kan je veel sneller klanten hulp aanbieden. Daarmee is er ook sprake van een iets persoonlijkere aanpak. Als marketeer moet je zorgen dat de sociale media-account van je bedrijf actief is om je klanten te bedienen. Dit natuurlijk via het kanaal van hun keuze.

Een product of dienst promoten

Social media is ook een geweldige plek om uw product of dienst te promoten. Je kunt dit doen door:

  • betaalde promoties of
  • organisch door simpelweg je volgers te vragen je post te delen met hun vrienden.

Sociale netwerken maken gebruik van geavanceerdemethoden en technologie. Die brengen mensen met elkaar in contact om zo gegevens en inhoud uit te wisselen.

Wil jij een social media campagne |

Sortlist heeft de beste partners om jouw campagne te starten..

Ik wil een social media campagne

Ze kunnen worden gebruikt als een instrument om je eigen merk te promoten, maar ook om de maatschappij te beïnvloeden op het gebied van marketing. Je kunt sociale media niet alleen gebruiken om reclame te maken voor je producten en diensten, maar ook om potentiële klanten aan te moedigen ze bij je te kopen.

Maar hoe zit een goede social media campagne eruit?

In feite moet een goede social media-campagne jouw publiek vergroten, nieuwe volgers aantrekken en klanten werven. Niet alle campagnes zijn bedoeld om je huidige klanten aan te spreken, maar ze zouden het allemaal moeten doen.

Een goede social media-campagne bestaat niet alleen uit intelligente en overtuigende content. Het vereist ook een sterkemarketingstrategie, effectieve communicatie en de juiste mix van content en marketingtactieken.

Case 1: Libelle Jubileum campagne 

Klant: Libelle Nederland
Agency: PauwR

Een jubileumcampagnepromoten, daar begin je niet zomaar aan. Het gaat hier namelijk om een jubileum, een milestone. Deze campagne vereiste een marketingcampagne op maat aangezien dat een magazine vaak uit impuls worden gekocht. De uitdaging voor PauwR was vooral om op het juiste moment de juiste mensen aan te trekken.

Libelle is een magazine en een van de meest verkochte vrouwenbladen in Nederland. Aangezien Libelle hun 85ste verjaardag viert, wilden ze dit in de eerste plaats met klasse aanpakken en lokaal laten verspreiden. Hierop heeft PauwR zeer goed op de vraag ingespeeld door een “hyperlocal point-of-purchase” campagne uit te voeren.

Het was dan ook een enorme eer dat zij ons vroegen om de verkoop van dit one-of-a-kind-magazine te stimuleren. Als antwoord op dit verzoek bedachten onze specialisten een campagne. Deze die net zo uniek was als het product dat hij promootte.

– zegt PauwR.

Voor deze campagne heeft PauwRhyperlokale marketing gecombineerd met point-of-purchase marketing. Terwijl point-of-purchase marketing of “POP”-marketing verwijst naar boodschappen die aan potentiële klanten worden bezorgd op het exacte moment, biedt hyperlokale marketing de mogelijkheid om potentiële klanten te lokaliseren in een zeer specifiek, geografisch beperkt gebied. De combinatie van deze twee vormen van marketing hebben zeker hun effect gehad.

“Bij de inzet van een hyperlocal Facebookcampagne genereert een algoritme een unieke advertentie op basis van de locatie waarop de consument zich begeeft. Zo krijgt ieder verkooppunt zijn eigen, uiterst relevante advertentie, zonder dat daar nog handwerk aan te pas komt. Ter vergelijking: het zelf creëren van 1.037 advertenties kost een marketeer zo’n 260 uur!”

– aldus Evelien Everts, Digital Marketeer bij PauwR.

De gerichte advertenties op sociale media werden gepusht naar vrouwen met de juiste doelgroep. Als ze eenmaal in de buurt waren van een verkooppunt kwam de advertentie tevoorschijn op hun social mediakanaal en konden ze het magazine direct kopen.

Het effect van deze campagne resulteerde tot een piek in het verkoop van het jubileumnummer en meer brand awareness voor Libelle.

“Libelle was verheugd om te zien dat hun merk op een innovatieve wijze in beeld was gebracht.”

–  PauwR agency.

Case 2: Van der Linden bouwfirma

Klant: Van der Linden Bouw
Agency: XYMS – Data Driven Marketing Consultancy

Je hebt een modern bouwbedrijf en het doel van jouw bedrijf is om zo veel mogelijk projecten binnen te halen.Dit is de challenge die Van der Linden Bouw na verloop van tijd heeft ondervonden. Hun online aanwezigheid kon beter en daarom hebben ze een beroep gedaan op XYMS. Samen hebben ze gezocht naar mogelijkheden om de vindbaarheid van hun website te verhogen en meer projecten te ontvangen via hun website.

Van der Linden Bouw is een bouwfirma die duurzame bouwmethodes en -materialen gebruikt. Deze moderne firma werkt met bekwamefreelancers die gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied.

Doordat ze zuinig omgaan met energie en hun materiaal kunnen ze ook veel efficiënter te werk gaan waardoor de klant ook kan besparen.

Duurzaamheid is een factor waar veel klanten bewust naar op zoek gaan. Wanneer een bouwfirma die kan aanbieden is het belangrijk dat ze online vindbaar zijn. 

XYMS heeft een marketingplan opgesteld om de doelen te bereiken samen met de firma. Dankzij het marketingplan is er een duidelijk beeld over de timing en welke middelen er wordt gebruikt. De website van de firma werd aangepast en werd geoptimaliseerd voor organischevindbaarheid (SEO). Social media werd ook ingezet met behulp van advertentiecampagnes op verschillende platformen.Onze nieuwe aanwinst.

De mogelijkheid om data te verzamelen werd ingezet dankzij meetinstallatie op de website. Ten slotte werd de conversieratio op  de website verhoogd om meer bezoekers te overtuigen om projectaanvragen in te dienen.

“Ik vind het erg fijn dat XYMS het complete pakket levert, dus niet alleen maar SEO. Ik heb ook een tijdje social media bij hun laten doen en we zijn bezig met het bouwen van een webshop. Daarom vind ik het ook ook prettig dat er inzicht wordt gegeven over wat de cijfers betekenen. Op welke punten je kunt verbeteren met je website. Tijdens het lanceren van de nieuwe website voor mijn bouwbedrijf heeft XYMS hier ook goed in meegedacht en een analyse gedaan van de sterke en zwakke kanten van het bedrijf.” – zegt Ronald Van der Linden, de eigenaar van de firma.

Het aantal bezoekers op de website verdubbelde in korte tijd. Het aantal projectaanvragen verhoogde en de kwaliteit van de aanvragen was aanzienlijk verbeterd. De social media campagnes en de organische vindbaarheid hebben hier een grote rol bij gespeeld. 

Vandaag werken XYMS en Van der Linden bouw nog altijd samen voor toekomstige marketinginspanningen. 

Case 3:  Fried van de Laar racing 

Klant: Fried van de Laar racing
Agency: Stratego Branding

Fried van de Laar racing neemt sinds 2016 deel aan de Dakar Rally met een gigantische truck. Dit jaar reden ze serieuze kilometers door de rode duinen van Senegal. 

Om het FVDL racing team de nodige exposure aan te bieden,  werd er ingezet op sociale media in combinatie met hun website. De challenge om gedurende 12 dagen in de woestijn interactieve content aan te bieden op sociale media sprak StrategoBranding aan. Challenge accepted.

Fried Van de Laar is een bekende aannemer in Nederland. Ze zijn begonnen als een familiebedrijf en behoren momenteel tot een van de grootsten binnen de bouwmarkt. Naast bouwen hebben ze ook een passie ontwikkeld voor de autosport. Deze passie wordt waar gemaakt door de FVDL Racing dat ieder jaar plaats neemt  en behoort tot de bedrijfscultuur. 

“In 12 dagen tijd werden er ruim 50 kwalitatief hoogstaande content-items live gezet. En de actieve houding van onze moderators zorgden voor een gigantische organische engagement in de vorm van meer dan 30.000 mentions, reacties en likes.”

–  aldus Stratego Branding 

Stratego Branding heeft besloten om samen te werken met bekende vloggers en bloggers. 

Door met vloggers te werken die zelf al een publiek hebben, kunnen er potentieel nieuwe klanten bijzitten en dit is alleen maar in het voordeel van FVDL. Sinds dag één werd de hele journey van de truck in beeld gebracht voor de volgers op social media:

Naast de inrichting van de social mediakanalen heeft Stratego Branding ook de website volledig aangepakt en vernieuwd. Bovendien zijn ze de samenwerking aangegaan met internationale media kanalen, waardoor FVDL ook van internationale exposure heeft genoten. 

“In 12 dagen tijd werden er ruim 50 kwalitatief hoogstaande content-items live gezet. En de actieve houding van onze moderators zorgden voor een gigantische organische engagement in de vorm van meer dan 30.000 mentions, reacties en likes.”

– verklaart Stratego Branding over de resultaten van de campagne

Is een social media campagne nu echt zo belangrijk?

Traditionele opdringerige marketingmethoden zijn achterhaald. Dankzij de technologische vooruitgang kunnen consumenten nu zelf kiezen welk materiaal ze willen consumeren en op welke platforms ze dat willen doen.

Daarom is het van cruciaal belang dat je een sterke aanwezigheid hebt in de sociale media en dat je weet hoe je een succesvolle sociale media campagne moet beheren.

Dus, wat nu?

Als je nog niet begonnen bent met het gebruik van sociale media in je marketingstrategieën, is dit het moment om uit te zoeken aan welke platforms je doelgroep de voorkeur geeft. Stop daar niet; maak een aantal accounts aan en ga de dialoog aan met je klanten, waar ze ook zijn.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email