Direct marketing: hoe kan je hiermee jouw naamsbekendheid vergroten?
Laatst geüpdate op 27 september 2022 om 03:14 pm
Direct marketing is al jaren een effectieve manier van marketing. Bij direct marketing draait alles om het rechtstreekse contact tussen jou en je doelgroep. Of dat nou via een klassieke direct mailing, een directe e-mail, telemarketing, network marketing of sociale media is: het contact staat centraal. Maar welke andere factoren zijn belangrijk om jouw direct marketingcampagne tot een succes te maken?
In dit artikel
- Wat is direct marketing?
- Direct marketing voorbeelden: welke vormen bestaan er?
- Trends in 2021
- Hoe schrijf je een succesvolle direct mail?
- Wat maakt een direct marketingcampagne nu succesvol?
- Conclusie
Wat is direct marketing?
Direct marketing is het reclame maken voor producten of diensten door mogelijke klanten direct en persoonlijk te benaderen. Dit wordt ook wel “dialoogmarketing” genoemd, aangezien het bedrijf een direct gesprek aangaat met de klanten. Je zet direct marketing in om inzicht te krijgen in het gedrag ,de wensen en behoeftes van je klanten. Deze informatie kun je dan weer inzetten om ze nog beter van dienst te kunnen zijn en makkelijker te kunnen inspelen op de vragen van de klant. Direct marketing bevat ook advertenties in tijdschriften, kranten, op de radio etc. De manier waarop je als bedrijf direct marketing kan toepassen, hangt af van de informatie die je hebt over je doelgroep.
Het idee achter direct marketing is om (potentiële) klanten aan te sporen tot actie. Je wilt tenslotte dat ze jouw product kopen, een website bezoeken of een telefoonnummer bellen. Door het feit dat je een reactie van de klant uitlokt, is het effect van een direct marketingcampagne makkelijk meetbaar.
Waar verschijnt direct marketing?
- Radio
- Fax
- Televisie
- Geadresseerde post
- Telefoon/telemarketing
- Huis-aan-huisbladen
- Advertenties
- Coupons
- Persoonlijke verkoop
- Internet
- E-mailmarketing
Wat wil men bereiken door het inzetten van direct marketing?
- Zich bekend maken
- Antwoord genereren
- Informeren, contact opbouwen
- Gedrag veranderen
- Doen verkopen, marktaandeel verhogen
- Naambekendheid, merkimago opbouwen, veranderen of reageren op gerucht
- Bezoeken aan verkooppunt verhogen
- Aan prospectie doen
- Opnieuw activeren
- Klantenbinding (upselling en cross selling)
Direct marketing voorbeelden: welke vormen bestaan er?
Direct marketing kent dus verschillende vormen. Elke vorm heeft natuurlijk zijn voor-en-nadelen. Welke vorm van marketing interessant is, hangt vooral af van de doelgroep die moet worden bereikt. Een aantal belangrijke vormen van direct marketing zijn:
Persoonlijke verkoop
Hier is er een direct contact tussen de verkoper en de (mogelijke) klant. Dit is een goede manier om persoonlijke relaties op te bouwen. Deze vorm is echter wel een stuk duurder, aangezien er veel manuren in gaan zitten.
Telemarketing
Hierbij worden producten of diensten verkocht via de telefoon. Hier zijn de kosten, in tegenstelling tot persoonlijke verkoop veel lager. In een korte tijd kunnen veel meer potentiële klanten worden benaderd. Bij inbound telemarketing, waarbij de klant de verkoper belt, is het effect vaak groter dan bij outbound marketing (verkoper belt klant), aangezien dit meestal als storend wordt ervaren.
E-mailmarketing
Met e-mailmarketing wordt er een e-mail gestuurd naar potentiële klanten en dit kan verschillende doelen hebben. Men zal proberen om de ontvanger te overtuigen om meteen iets te kopen. Ook een langdurige relatie opbouwen kan ook het doel zijn van e-mailmarketing. Met deze vorm wordt een grote groep tegelijk bereikt tegen lage kosten. Een nadeel hiervan is dat deze mails al snel in de spam inbox kunnen terechtkomen.
Onlinemarketing
Deze vorm wordt gebruikt om aandacht te bieden aan producten of diensten door middel van het internet. Denk hierbij aan zoekmachinemarketing (SEA), sociale media marketing, affiliate marketing en het adverteren met banners op verschillende websites. Met internetmarketing kan je een erg specifieke doelgroep benaderen tegen een tamelijk lage prijs.
Catalogusmarketing
Dit is een van de oudste vormen van direct marketing. Hierbij wordt er een catalogus naar de klant gestuurd. De klant neemt dan de catalogus door en plaatst een order. Ook al is deze vorm erg ouderwets, het is nog steeds een erg effectieve manier van direct marketing.
Trends in 2021
Direct marketing kent veel belangrijke trends. In 2019 werd 20% van alle zoekopdrachten gedaan door middel van voice search. De verwachting van het gebruik van voice search in 2021 is 50%. Daarom is voice search-marketing een relevante trend in de direct marketing. Naast voice search, is omni-channelmarketing een redelijk opkomende vorm van direct marketing. Dit is het afstemmen van verschillende verkoopkanalen op elkaar zodat de merkbeleving voor de klant hetzelfde blijft. Ook wordt het verzamelen van data bij direct marketing bij direct marketing steeds meer toegepast en kan direct marketing worden geoptimaliseerd. Als laatste trend is direct mail (e-mailmarketing) een blijvende en effectieve manier voor het bereiken van (potentiële) klanten.
Hoe schrijf je een succesvolle direct mail?
Het is natuurlijk wel belangrijk dat de mails die je naar je potentiële klanten stuurt, kwalitatief goed zijn. Met de volgende tips behaal jij een maximale respons op je postreclame.
Tip 1: Beperk je doelgroep
Definieer goed wie je doelgroep is en pas je taalgebruik tegelijkertijd aan. Voordat je aan de slag gaat, moet je ervoor zorgen dat jouw database volledig in orde is.
Tip 2: Meet je respons
Je kan met een direct mail je resultaten heel goed meten. Hierdoor weet je precies hoeveel exemplaren je verstuurd hebt en wat de respons daarop is. Maar hoe? Denk bijvoorbeeld aan een actiecode met een speciaal telefoonnummer, een aparte website of een speciaal e-mailadres.
Tip 3: Stuur reminders
Bij direct mail is herhaling van groot belang. Stuur na twee weken van je eerste mail een tweede op. Je kan ook voorafgaand een teaser sturen. Een goede teaser creëert een verwachting. Hier kan je een beloning aan koppelen (bij een reactie krijg je een beloning). Tot slot kan QR-code in je mail de ontvanger makkelijk naar je website leiden.
Tip 4: Besteed aandacht aan lay-out en inhoud
Zorg voor een vernieuwende en creatieve lay-out en niet te veel tekst. Grote delen tekst worden niet gelezen dus enk out of the box en ga voor iets opvallends en uniek.
Tip 5: Vraag een expert om hulp
Een direct mail sturen vraagt organisatie, kennis en tijd. Een direct marketingspecialist kan je begeleiden zodat je zelf kan blijven focussen op je bedrijf. Wij kunnen jou in contact brengen met agencies om zo dit proces zo snel mogelijk tot een succes te brengen.
Wat maakt een direct marketingcampagne nu succesvol?
Dit zijn de elementen die het meeste impact hebben op het resultaat:
Het aanbod – Maak je aanbod zo relevant mogelijk voor je doelgroep. Als je je doelgroep goed hebt afgelijnd, kun je hen aanspreken met een aanbod dat het best bij hun past.
Creativiteit – Creativiteit werkt, dat weten we allemaal. Hoe creatiever de boodschap, hoe meer mensen ervoor open staan.
De lijst van doelgroepselectie – Hoe beter je filtert, hoe gerichter je communicatie en hoe beter je resultaat. Want door goede communicatie kan je veel persoonlijker communiceren.
Reactiemogelijkheden – Maak reactiemogelijkheden zo eenvoudig mogelijk. Lukt het in 1 klik of moet je eerst een spaarkaart volmaken, een account maken en daarna twee weken wachten?
Timing – Niet elk moment van de dag is ideaal voor direct mailing. Denk even na op welke dag en welk uur jouw doelgroep het meest open staat voor jouw boodschap.
Meetpunten – Bepaal op voorhand wat en hoe je gaat meten, zodat je het resultaat van je campagne kan beoordelen.
Medium – Pas jouw medium aan aan je doelgroep. Via social media bereik je vooral jongeren en via een directe mail of telefoontje bereik je de senioren. Daarnaast moet je ook bedenken via welk medium jouw boodschap het beste overkomt.
Voordelen voor de adverteerder
Ten opzichte van de consument:
- Directe communicatie (24/24u);
- Kan unieke relaties opbouwen: individueel en een op een;
- Zeer persoonlijke communicatie.
Ten opzichte van merk/product:
- Innovatief en belangrijke brand recall: consument wordt via een persoonlijk medium geconfronteerd met het merk;
- Directe reactie op de campagne;
- Realtime meetbare en analyseerbare data voor campagnes;
- Groot bereik;
- Snel en efficiënt;
- Kostenbesparing;
- Meetbaar;
- Persoonlijke betrokkenheid
- Centraal in de marketingmix: veel consumenten maken gebruik van vernieuwende media.
Voordelen voor de gebruiker
- Gebruiksgemak;
- SMS als betalingsmechanisme;
- Snel op acties inspelen;
- Toegang tot gewenste informatie, altijd en overal;
- Je bepaalt zelf de blootstelling aan reclame;
- Smartphone altijd bij de hand;
- Reclame/informatie op maat van het profiel van de consument;
- Games spelen, ringtones downloaden.
Conclusie
Direct marketing is een prachtig werkterrein voor alle creatievelingen onder ons, die direct kunnen meten of hun idee aanslaat. Houd er rekening mee dat alles wat je stuurt kwalitatief goed is en gebaseerd is op de interesses van je doelgroep. Wanneer je direct marketing goed inzet, zal je naamsbekendheid, marktaandeel en klantloyaliteit verhogen en je kosten zullen dalen. Klinkt als muziek in de oren toch?
Wil jij er zeker van zijn dat jouw direct marketingcampagne goed wordt ingezet? Onze experts staan ter beschikking om jou in contact te brengen met de professionals die je zullen helpen jouw doelstellingen te bereiken.