Marketingacties
Digital & Marketing Strategy

De meest effectieve marketingacties: enkele tips!

3,67/5(3)

Een succesvol bedrijf heeft veel te danken aan een goede en doeltreffende marketingstrategie. Een geslaagde marketingcampagne zal de verkoop verhogen, de klanttevredenheid verbeteren en ook nog eens je naamsbekendheid vergroten.

Al decennia lang proberen allerlei bedrijven om met een zo laag budget zo veel mogelijk (toekomstige) klanten te bereiken. In dit artikel gaan we over een aantal effectieve marketingacties en bewijzen we je met een aantal tips dat marketing je echt niet veel geld hoeft te kosten.

Waar moet een goede marketingactie aan voldoen?

Een promotie hoeft niet veel geld te kosten. Er zijn zelfs geniale marketingacties die je eigenlijk helemaal niet in je portemonnee voelt.

Een succesvolle actie heeft goede resultaten, maar dat betekent nog niet dat je winkel direct is uitverkocht na één promotie. Maar wat is een succesvolle actie dan wel? Het valt of staat allemaal met je doelstellingen.

Bepaal de juiste doelen

Wat wil je voor elkaar krijgen met je campagne? Bij een succesvolle sociale media promotie gaat het er bijvoorbeeld om dat je iets doet waardoor je klant een actie onderneemt.

Dat kan ertoe leiden dat een klant meer wil weten over je bedrijf, service of dienst. Ze zouden hun gedrag kunnen veranderen en meer interesse tonen in je bedrijf of zelfs iets kunnen kopen.

Hou je doelgroep in gedachten

Een van de tips van de marketing experts is dat je bij het opzetten van je marketingacties denkt aan je klant.

Probeer de beleving van je klant te voelen in plaats van te denken dat alles om jouw product gaat. Probeer ook niet alleen maar je product naar voren te schuiven maar ga mee in het gevoel van je klant.

Meer en meer bedrijven verplaatsen zich naar sociale media zonder dat er ook maar wordt nagedacht of hun doelgroep zich ook datzelfde sociale media platform begeeft.

Wie zijn de mensen die je bereikt, behoren deze tot je doelgroep? Marketing is veel meer dan korting geven en gratis producten opsturen naar influencers in de hoop dat ze iets plaatsen.

Vergeet niet aan promotie te doen

Wat ons betreft  bestaat een goede marketingcampagne uit verschillende kleinere marketingacties die elk hun eigen doelgroep aanspreken.

Promoot jij je product voor de eerste keer aan een nieuw cliënteel? Dan zul je die heel anders moeten benaderen dan wanneer je mensen aanspreekt die al bekend zijn met je product.

Het is dus enorm belangrijk om te bepalen wie je aanspreekt en welke boodschap je die doelgroep laat zien.

Targeting is het sleutelwoord

Overtuig je klant dat je de beste kandidaat bent!

Je kunt jouw marketingcampagne eigenlijk zien als een sollicitatieprocedure. Natuurlijk is de eerste indruk enorm belangrijk maar dit werkt alleen als ook het vervolg goed is.

Eigenlijk ben je constant bezig jouw klant te overtuigen waarom jij de beste keus bent. In eerste instantie zal hij of zij misschien denken dat je niet direct nodig bent en het is aan jou de taak om te bewijzen dat je het waard bent.

Online biedt je de kans om beter te mikken!

Online kun je een stuk beter targetten omdat je kan kiezen wat je toont aan welke persoon. Facebook heeft de laatste tien jaar aangetoond een kei te zijn in het targetten van publiek. Zo laat je heel gemakkelijk verschillende content zien aan verschillende doelgroepen.

Het grote voordeel in vergelijking met een televisie- of radio reclame is dat je heel specifiek een bepaalde doelgroep kunt bereiken. Je bepaalt via filters wie wat te zien krijgt en maakt zo verschillende advertenties voor elke groep. Deze aanpak lijkt natuurlijk ideaal maar een dergelijke marketingactie is niet goedkoop. Daarnaast zal het wel even duren voor je erachter bent hoe het werkt!

Onze gouden tip

Je kunt natuurlijk je vraagtekens zetten wat de voordelen van billboards zijn maar het effectief meten van deze manier van adverteren is vrij lastig. Alle vormen van adverteren hebben zo hun eigen voordelen maar zorgen dat jouw merk op het juiste moment aan het juiste publiek getoond wordt is onze gouden tip.

Als je daarbij dan ook nog eens weet wie jouw doelgroep is, blijft er nog een ding over: het creëren van pakkende content.

Marketingacties hoeven niet veel te kosten

Zonder enig marketingbudget is het lastig een nieuwe marketingcampagne te voeren. Lastig maar niet onmogelijk. Veel bedrijven gaan bovendien nogal eens de mist in door veel korting te geven of weggeefacties op sociale media te houden.

Hoewel een weggeefacties je veel likes, comments en shares kan opleveren is het nog steeds de vraag of dit wel het juiste publiek is voor jouw marketingacties. Is een reactie van een like ook gelijk een koopsignaal of liken ze alleen maar om een prijs te winnen. Je weet zelfs niet of de like die geplaatst is wel van een echt account is.

Marketingacties zijn niet voor iedereen

Wie zijn de mensen die op dit soort publicaties afkomen? Is dit de doelgroep die je graag in je zaak of online winkel zou willen? Luxemerken zie je vrijwel nooit weggeefacties houden en dat heeft natuurlijk een reden.

Hoewel een product weggeven een goede manier is om publiciteit te maken zijn er nog andere mogelijkheden van marketingacties die geen pijn doen in je portemonnee. We noemen er een paar hieronder ter inspiratie.

Werk samen met een ander merk of bedrijf

Door je krachten te bundelen kun je elkaars klantenbestand aanspreken en zo samen nieuwe klanten te winnen. Ook hierbij geldt opnieuw  dat je goed moet nadenken over het type klant dat je probeert aan te spreken.

Voorbeeld

Laten we dit eens verduidelijken met een voorbeeld: een bio groenteboer dat samen met snackbarhouder advertenties opzet zal niet veel opleveren. Een advocatenkantoor dat samenwerkt met een boekhouder is wat ons betreft een stuk logischer.

Organiseer een (tijdelijk) evenement

Schaarste is voor veel mensen een reden om in gang te schieten en daar kun jij met een slimme marketingactie gebruik van maken. Als jij weet hoe je jouw nieuwe klanten richting jouw (online) winkel kunt krijgen ben je eigenlijk al halverwege.

Een evenement organiseren of zelfs andermans evenement sponsoren zal je naamsbekendheidvergroten. Als je een speciaal evenement hebt, zullen klanten jouw bedrijf op een andere manier te weten leren komen.

Marketingacties: tijdelijke korting

Zolang de voorraad strekt doet al jaren wonderen

Laat duidelijk merken dat er van een bepaald product maar een beperkt aantal beschikbaar is en je zal merken dat mensen gewoon sneller naar dit product gaan vragen.

Je zal merken dat  tijdens een evenement met tijdelijke promoties klanten sneller kopen omdat ze bang de promotie te missen. Hier kun jij op inzetten door voorbeelden van de oude prijs en de tijdelijke actieprijs handig te tonen. Binnen de kortste keren zul je zien dat klanten dit artikel (door FOMO) zullen aanschaffen.

De trend van de laatste jaren: Influencers

Het feit dat je zelf geen verstand hebt van marketing, hoeft dat niet te betekenen dat je geen goed resultaat kunt neerzetten. Met een strategische marketing actie kom je ver.

Soms is boerenverstand het enige dat komt kijken bij het bereiken van mooie resultaten. Als je zelf iets niet zo goed kan, waarom vraag je dan niet iemand anders die juist wel bepaalde doelgroepen kan aansporen tot kopen?

Influencers: de filmsterren van deze tijd!

Elke influencer heeft vrijwel wekelijks wel een nieuwe actie waar ze een nieuw artikel mee aanprijzen of zelfs gratis weggeven. Hoewel je voor alle echt grote influencers grof geld moet gaan betalen voor één post zijn er toch ook nog een flink aantal (micro) influencers die maar wat graag voor een gratis exemplaar jouw producten tonen.

Influencers worden steeds belangrijker in de marketing van nu

Deze nieuwe manier van marketing is op een korte periode één van de meest effectieve gebleken. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar ook hier is targeting weer enorm belangrijk.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat voor type persoon bereikt de influencer?
  • Hoe frequent plaatst hij of zij berichten?
  • Welke content zie je op zijn of haar feed?
  • Past de influencer bij de uitstraling van je merk?

Met lang niet alle influencers of bekende personen kun je een juiste reactie uitlokken die geschikt is voor jouw merk.

Wat spreek je best af?

Een influencer marketing campagne kan je merk naar nieuwe hoogtes brengen. Welke voorwaarden je aan jouw influencer actie stelt laten we volledig aan jou over.  Wel raden we je aan om een contract op te zetten als je werkt met influencers.

Onze tip is om hier in te zetten dat de content die de persoon maakt door jou goedgekeurd moet worden voordat het gepost wordt. Verder verduidelijk je ook best dat de post online moet komen tijdens de momenten dat zijn publiek het meest actief is.

A new you!

De inspiratie van de influencer en zijn aanpak om je publiek aan te spreken zal jouw merk op een andere manier in het daglicht brengen en kunnen andere personen via deze campagne bekend worden met het gebruik van jouw artikelen.

Onze tips op een rij

Marketing is hot, dat was het en dat zal het nog zeker blijven. Het is de tijd van de influencers maar er zullen in de toekomst nog tal van andere manieren zijn die je kan inzetten bij een succesvolle marketingstrategie.

Zoals we hierboven al benadrukt hebben is het belangrijk om je merk steeds op de beste indruk te laten maken. Dat kan  door influencers te gebruiken, billboards maar ook gewoon door gewoon een top klantenservice te bieden waarbij je iedereen met een glimlach te woord staat.

Met een gerichte marketingactie die ervoor zorgt dat je jouw klanten steeds variërende content voorlegt, stimuleer je hen om vaker gebruik te maken van jouw artikelen of services. Of ze nu nog nooit van je gehoord hebben of al vaste klanten zijn, een effectievemarketingstrategie is er één waarbij je precies weet hoe en wanneer je welke klant aanspreekt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email