Wat is Green Marketing?
Laatst geüpdate op 11 januari 2023 om 04:30 pm
Greenmarketing is een strategie die bedrijven aanmoedigt om zich te concentreren op hun milieu- en duurzame praktijken. Deze vorm van marketing verwijst naar het proces van het ontwikkelen en op de markt brengen van producten, die op een ecologischduurzame manier geproduceerd zijn.
Het begon namelijk als een manier voor bedrijven om te laten zien hoe ze hun werkwijzen hebben veranderd in reactie op de eisen van hun klanten.
Green marketing: de kern van de boodschap
Wanneer een bedrijf besluit green marketing te omarmen, wordt dit vaak de kern van de boodschap van het merk en of de onderneming.
Veel bedrijven kunnen beweren dat ze een deel van hun winst afstaan aan groene doelen, maar niet alle bedrijven kunnen beweren dat hun hele operatie gericht is op groenekwesties.
Dat is dus zeker een aandachtspunt voor bedrijven.
Wat is het doel van Green Marketing?
Elk onderdeel van het bedrijf wordt beïnvloed door groene marketing. Het richt zich op het ene doel, winst en duurzame ontwikkeling.
Green marketing verwijst naar de promotie van groene producten en diensten. Het heeft ook betrekking op de winstgevendheid van de groene items.
Ondernemingen die opvallen door groen te zijn, winnen meestal hun klanten en de gemeenschap in het algemeen.
De Ontwikkeling van Green Marketing
Het concept van green marketing werd voor het eerst gepresenteerd tijdens een seminar in 1975. Het werd mainstream in de jaren tachtig en negentig. De term werd dan ook voor het eerst gebruikt in verschillende boeken.
Ken Pattie en Jacquelyn Ottman presenteerden hun ideeën over het ontwikkelen van groene marketing in hun respectievelijke boeken.
3 fasen van green marketing
De ontwikkeling van groene marketing bestaat uit drie fasen en deze zijn:
- De eerste fase stond bekend als ‘ecologische‘ groene marketing. In deze periode hielpen alle marketingacties om milieuproblemen op te lossen.
- De tweede fase was gericht op groene marketing, waarbij producten werden/ worden ontworpen die zorg dragen voor het milieu.
- De derde fase van groene marketing begon in de jaren negentig. Het werd geassocieerd met het concept van duurzameontwikkeling.
Voordelen van Green marketing van dichtbij bekeken
Groene marketing brengt veel voordelen met zich mee voor merken en of bedrijven. Denk maar aan het ontwikkelen van een bedrijfsvoering welke duurzaam is.
Dit is een essentieel onderdeel van het succes van elk bedrijf. Dit kan kostbare fouten helpen voorkomen en de geloofwaardigheid van een merk verbeteren.
♻️ Creatie van groei
Verder kan green marketing ook zorgen voor de creatie van groei op langetermijn voor klanten. Medewerkers leren daar onder andere hoe ze betere beslissingen kunnen nemen.
♻️ Verbetering volksgezondheid
Het creëren van een groene marketingstrategie helpt de volksgezondheid te verbeteren. Het omvat ook het cultiveren van sterkerelaties met doelgroepen.
Om groene marketing toe te passen, zijn er wel een aantal best practices die je moet volgen in zowel je marketinginspanningen als binnen je bedrijf.
Het is ook onmogelijk om te beweren een duurzaam bedrijf te zijn als je duurzaamheid niet in je cultuur implementeert. Let daar dus vooral op.
Green marketing binnen jouw bedrijfscultuur
Een groene strategie hebben voor je onderneming zorgt ervoor, dat werknemers zich welkom en gewaardeerd voelen op het werk, en helpt ook bij het bepalen van de algemene doelstellingen van het bedrijf.
👉🏾 Papierloze bedrijfsvoering
Enkele manieren waarop je groene marketing in de bedrijfscultuur kan implementeren is door bijvoorbeeld over te gaan op een papierloze bedrijfsvoering.
👉🏾 Werken op afstand
Je kunt werken op afstand en of telewerken aanmoedigen. Hierdoor draag je als werkgever bij aan het verminderen van de uitstoot van gassen.
👉🏾 Duurzame lampen, apparaten en schoonmaakmiddelen
In je bedrijf kun je ertoe overgaan om alle lampen te vervangen met energiebesparendelampen en je kunt bijvoorbeeld handdrogers installeren bij de toiletten om het gebruik van servetten na het wassen van de handen te voorkomen. Probeer verder ook milieuvriendelijkeschoonmaakmiddelen te gebruiken.
👉🏾 Green Marketing Certificatie
Met de hulp van externecertificeringsorganisaties kan je eenvoudig groene marketingstrategieën implementeren in je bedrijfsvoering. Om als bedrijf in aanmerking te komen voor een certificaat, moet je ook bewijzen, dat je bedrijf voldoet aan de vereisten van de certificeringsprogramma’s van derden.
Milieuvriendelijke programma’s promoten en ondersteunen
Zorg ervoor, dat je groeneorganisaties betrekt bij je outreach-inspanningen. Deze groepen helpen bij het uitbreiden van groene inspanningen in verschillende regio’s over de hele wereld. Door een groene basis te creëren, kan je je merk naar een hoger niveau tillen en je verbinden met de influencers en leiders in de ruimte.
Samenwerking met bedrijven, die het ‘groene’ omarmen
Als je bedrijf een groeneboodschap heeft, maar deze niet actief promoot in hun marketing, dan kan dit hun reputatie als milieubewust bedrijf schaden.
Je kunt je groene marketinginspanningen promoten door samen te werken met andere bedrijven, die ook groene marketingprogramma’s hebben.
Je kunt ook je krachten bundelen om bedrijfsoverschrijdende campagnes te creëren en groen onderwijs te promoten.
Aandacht voor groene prijzen
Hogere prijzen zijn onvermijdelijk voor producten, die gemaakt zijn van milieuvriendelijke materialen. Dit komt omdat de processen die betrokken zijn bij het maken van deze producten meer tijd en moeite vergen om te voltooien.
Zorg er daarom voor, dat je groene marketing duidelijk en overtuigend is. Het moet verklaren waarom je producten milieuvriendelijker zijn dan die van je concurrenten.
Wat is groene marketingmix?
Net als traditionelemarketing gebruikt groene marketing verschillende elementen om gerichte doelgroepen te creëren. In dit kader zullen we ook de marketingmix onder de loep nemen waar zaken als product, prijs, plaats en promotie centraal staan.
🍃 Product
Het product moet met minimale middelen zijn gemaakt en vrij zijn van vervuiling. Het moet ook het gebruik van kostbare hulpbronnen bevorderen.
🍃 Prijs
Prijs is ook een belangrijk onderdeel van groenemarkten, omdat het de prijs is die klanten betalen voor producten en diensten van de beste kwaliteit.
🍃 Promotie
Groenadverteren kan op drie verschillende manieren:
1) advertenties die een groene levensstijl aanmoedigen
2) advertenties die biologische producten promoten of
3) advertenties die een groene verantwoordelijkheid van het bedrijf tonen.
🍃 Plaats
De plaats van producten en diensten in een marketingstrategie is erg belangrijk voor marketeers. Ze moeten daarom een optimaletechniek kiezen om hun producten aan hun klanten beschikbaar te stellen.
Dit onderwerp wordt meestal besproken als het gaat om groene marketing. Bij deze activiteit wordt geprofiteerd van de energiebesparing die kan worden gerealiseerd door de productie van groene producten.
Wat te Voorkomen bij Groene Marketing?
De media
Hoewel het waar is dat groene marketing succesvol kan zijn, kan het er ook toe leiden dat een bedrijf zijn geloofwaardigheid verliest en negatieve PR-effecten heeft.
Het effect van Greenwashing
Greenwashing bijvoorbeeld is een vorm van valse reclame die optreedt wanneer een bedrijf beweert een groen product of proces te hebben, maar in werkelijkheid niet duurzaam is gemaakt.
Sommige bedrijven proberen nog steeds geld te verdienen door mensen aan te moedigen groene gewoonten aan te nemen. Dit is een vreselijke zakelijkepraktijk die veel bedrijven niet eens zouden moeten proberen.
Greenwashing voorkomen
Om greenwashing in je marketinginspanningen te voorkomen, moet je ervoor zorgen, dat je echte certificaten krijgt van externe groepen. Ook kan je ervoor zorgen dat je werkzaamheden worden uitgevoerd door mensen die groen gecertificeerd zijn.
Tot Slot
Het is dus van belang, dat er serieus wordt omgegaan met groene marketing. Groenemarketing is een strategie die door bedrijven wordt gebruikt om hun duurzame praktijken te promoten en meer klanten aan te trekken.