Je hebt het woord lead vast eens horen vallen in je bedrijf. Het woord zelf is krachtig en heeft geen vertaling nodig in het Nederlands. Tegenwoordig draait het bij online marketing steeds meer om het verzamelen van leads, maar dat wil niet zeggen dat iedereen de betekenis van deze term kent en dat het juist gebruikt wordt in het dagelijkse leven. Wat wil een lead nu concreet zeggen en wat heb je nodig om het toe te passen op content marketing?

Inhoudsopgave

Wat is het verschil tussen een marketing qualified lead en een sales qualified lead?

Een lead genereren kan je vergelijken met het bewandelen van een avontuurlijk pad.  Hoe meer je de juiste richting uitgaat, hoe dichter bij je bij een bestemming komt. Vergelijk dit met het surfen op je website. Hoe meer er wordt doorgeklikt, hoe dichter je potentiële klant komt bij de aankoop van je product of dienst.

Het onderscheid kan gemaakt worden tussen een marketing qualified lead  of een sales qualified lead.  Een bezoeker van je website kan meer informatie over jouw merk downloaden. Vanuit marketing standpunten is dit belangrijk om deze potentiële klant op te volgen en daarom noemen we dit een  marketing qualified lead. Wanneer er wordt besloten dat het product of dienst een oplossing is en er wordt overgegaan tot aankoop, spreken we van een sales qualified lead.

Let goed op dat een lead niet gelijk staat aan garantie dat je een nieuwe klant erbij krijgt. Het is wel  een stap in de juiste richting. Het is aan jou als bedrijf om de potentiële klant op het juiste moment aan te spreken in de customer journey en hun interesse te wekken. Dit proces heet “lead nurturing”.

Wil je meer weten hoe je van koude leads naar warme klanten gaat met lead nurturing, klik dan hier.

Belangrijke types van content marketing

De beste manier om leads te generen en je sales cijfers omhoog te krikken is content marketing. Content is eveneens een ruim begrip, maar je moet het beschouwen als alle mogelijke middelen om nieuwe informatie te promoten bij de potentiële klanten. De inhoud van de content hoeft niet per se productgerelateerd zijn, maar het is wel de bedoeling dat je de doelgroep ermee aanspreekt.

Website bezoekers moeten aan de hand van content entertained, overtuigd of geïnformeerd worden en dat doe je door het maken van:

  • Tool review
  • Nieuwsbrieven
  • E-books
  • Video’s en afbeeldingen
  • Podcasts
  • Charts & grafieken
  • Algemeen nieuws
  • Persberichten
  • FAQ’s
  • Webinars
  • Giveaways
  • Survey’s
  • Polls
  • Presentaties
  • Enquêtes
  • Case studies
  • Templates
  • Quotes
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-23-23
Suepar Videos
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Content MarketingMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
DBOM
Haarlem, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyContent MarketingE-mail MarketingMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
Zware Jongens
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignContent MarketingMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward

4 zaken die je nodig hebt voor leads bij content marketing

Een buyers persona

Een buyers persona wordt ook een klantenprofiel genoemd. Het is belangrijk om met content marketing de juiste kijkers of lezers aan te trekken.  Sales leads worden alleen maar behaald als de content de interesse van de klant kan opwekken. Buiten het inzicht krijgen in je doelgroep, helpt het je om een duidelijke marketingstrategie te ontwikkelen en om betere content te maken.

Waar moet je naar kijken om een juist persona op te stellen? Het kan nooit kwaad om te kijken hoe de concurrentie dit doet. Door de concurrentie te analyseren kan je zien wat je gemeenschappelijk hebt of welke zaken nog toegevoegd moeten worden. Het goede nieuws is dat de basis van elke buyers persona hetzelfde is en er uitziet als volgt:

Als je moeite hebt om de inhoud te bepalen van de klantprofielen kijk dan naar wie in aanmerking komen als klant of prospect. Het kan een hulpmiddel zijn om te kijken wie er vandaag in je klantenbestand zit en aan wie je gaat verkopen. Durf hulp in te schakelen van de sales afdeling, want de kans is groot dat zij hier meer kennis over hebben of al een buyers persona klaar hebben liggen.

Heb je nog niet genoeg informatie over de klanten verzameld, zoals bijvoorbeeld hoeveel tijd wordt doorgebracht op je website of hoe lang het aankoopproces duurt, maak dan gebruik van customer journey mapping.  Het is eenvoudig om het gedrag van je klant in kaart te brengen om meer leads te verzamelen. Vaak wordt deze term verward met persona’s, maar er is toch een groot verschil. Customer journey mapping heeft betrekking tot het versnellen van het aankoopproces, terwijl het bij het maken van persona’s om het aantrekken van de juiste nieuwe gaat.

Customer journey mapping is een onderdeel van content mapping. Lees hier meer over het doorgronden van je klant en hoe je een content map aanmaakt.

Buyerspersona-sortlist

Klantgegevens nodig

Eens je weet wie je klanten moet je beseffen dat leads enkel iets opleveren als je gegevens van de klant verzamelt via je website of social media. Je hebt deze nodig om een klantenbestand op te bouwen. Het klopt dat de consument enorm gesteld is op privacy, en daarom is de regel dat de klant enkel iets persoonlijk geeft als er iets in ruil wordt aangeboden.

Enkele voorbeelden om klantgegevens te verzamelen

  • Kortingscodes geven
  • Inschrijven om de nieuwsbrief te ontvangen
  • Inloggen op een website, alvorens je iets mag kopen
  • Organiseren van online wedstrijden
  • Het invullen van polls op social media kanalen

De afbeelding hieronder geeft je een idee welke gegevens nodig zijn om een uitgebreid klantenbestand op te bouwen:

Een content strategie

Met de juiste contentstrategie zullen je sales cijfers gegarandeerd de lucht inschieten. In online marketing is het algemeen geweten dat je meer succes hebt als je ideeën objectief onderbouwt. Een content strategie zet de zaken op orde en geeft je ruimte. Er kunnen spontane wijzigingen worden gemaakt à la minute, maar je hebt altijd een plan waarop je kunt terugvallen.

Een content strategie maakt het mogelijk om je doelstellingen nauwkeurig te formuleren. Een doelstelling van het lanceren van een online campagne kan bijvoorbeeld zijn dat je bezoekersaantallen op de verkooppagina’s van je  website met 30% moeten toenemen. Als je warme leads wilt genereren kan deze doelstelling opgedeeld worden in kleinere onderdelen.

Ook zorgt een duidelijk plan ervoor dat je content optimaal blijft en dat je niet nonchalant bent. Zonder content strategie kan je doelgroep verward zijn over de boodschap en vooral waar je merk vooral om gaat. Als de klant weet dat ze voor specifieke producten of diensten bij jou terecht kunnen, is je missie geslaagd.

Ontdek hoe je concreet een content strategie opbouwt en uitvoert.

Kwalitatieve content

Het internet staat vol met irrelevante content en daarom is het belangrijk om er bovenuit te springen. Het maken van goede content vraagt veel tijd en aandacht en je moet het beschouwen als een goedkope manier om leads te genereren, een mooie beloning dus. Met content marketing haal je3 keer zoveel leads binnen dan traditionele marketing. Als je kwaliteitsvolle content kunt aanbieden beland je hogerop in de Google SERP en alleen zo krijg je maximale visibiliteit.  Maak nooit content, met het idee dat iets beter is dan niets. Zo werkt het niet en je verliest waardevolle tijd die je kan gebruiken voor andere bezigheden. Content marketing ligt aan de basis voor alle online marketingcampagnes!

Heb je niet genoeg tijd én geduld om kwalitatieve content te maken voor je website of social media, schakel dan de hulp in van onze gekwalificeerde agencies!

Kies “een lead magneet” dat bij je website past

Eerder werd besproken dat het afstaan van gegevens enkel gebeuren in overeenstemming om er iets voor terug te krijgen. Het achterlaten van gegevens wordt veroorzaakt door specifieke marketing inspanningen en dit noemen we een lead magneet. Bij online marketing worden lead magneten gebruikt om e-mail lijsten op te bouwen. Het is elke waardevolle beloning, die gratis wordt aangeboden, als je ingeschreven bent voor een mailing.

Let goed op, er zijn enkele voorwaarden waaraan een lead magneet moet voldoen om zich te onderscheiden:

  • Een lead magneet moet een specifiek probleem oplossen zoals bijvoorbeeld het geven van gratis gidsen die meer uitleg geven over de eigenschappen van het product of dienst.
  • De lead magneet moet waardevol zijn en meteen bruikbaar zoals bijvoorbeeld een gebruiksaanwijzing dat helpt om het product te bedienen.
  • De lead magneet moet origineel geformuleerd zijn en aandacht trekken. Een voorbeeld hiervan kan zijn “Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijgt 30% korting op je volgende aankoop”.

Leads, leads én nog eens leads

Het kan niet genoeg benadrukt worden, hoe belangrijk het is om leads te genereren. Je kan hier zo creatief in zijn als je zelf wenst, maar zorg dat de juiste doelgroep wordt aangesproken. Het verzamelen van leads is letterlijk voor ieder bedrijf interessant dat online actief is. Eens je een buyers persona hebt ontworpen, klantgegevens gaat verzamelen, een juiste contentstrategie hebt bedacht, aan kwalitatieve content creatie doet en een lead magneet hebt uitgekozen, komt de volgende stap om de impact van je content te meten en de effectiviteit ervan te meten.