In het voorjaar van 2020 publiceerde Sortlist zijn eerste Marketingbarometer over de impact van de Covid-19-pandemie op de industrie. Maatregelen zoals contact- en reisbeperkingen hebben in slechts enkele dagen en weken ernstige sporen nagelaten. Sommige industrieën zijn hard getroffen, terwijl andere ineens meer vraag hebben dan ooit tevoren.

Sinds de Covid-19-epidemie zijn er twee volle kwartalen verstreken. Voor ons is dit een kans om onze data nog eens te bekijken en te evalueren hoe de marketingbranche de afgelopen zes maanden is veranderd.

Sortlist is een B2B matching platform dat marketeers helpt bij het vinden van de beste bureaus. Op ons platform worden maandelijks ongeveer 10.000 projecten wereldwijd gepost. Dit stelt ons in staat om het huidige bedrijfsklimaat in verschillende marketingsectoren te analyseren.

Onze beoordeling kan u helpen om uw aanbod hierop aan te passen en beter en sneller te reageren op marketingtrends.

Inhoudsopgave

Onze methodologie

Voor deze marketingbarometer hebben we de projectaanvragen bestudeerd die in de eerste drie kwartalen van dit jaar op het platform zijn uitgebracht. De meeste landen / regio’s hebben eind eerste kwartaal 2020 lock-in-maatregelen geïmplementeerd. Het tweede kwartaal werd beheerst door verschillende beperkingen en op veel plaatsen werden de beperkingen in het derde kwartaal versoepeld.

Door de drie kwartalen te vergelijken, kunnen we de veranderingen in de behoeften van gerelateerde afdelingen beoordelen. Het International Evaluation Program is een van de 15 vakgebieden die het meest worden aangevraagd via Sortlist. In een evaluatie per land hebben we de tien meest populaire bedrijfstakken geval per geval beoordeeld.

tom-orrow-banner
Tom Orrow
Amsterdam, Netherlands
- aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
greymen-banner
Greymen&Co
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 3 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentBrandingProduct DesignWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
megawatt-banner
Megawatt Group
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
drivvn-banner
Driivn
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyWeb DesignWeb DevelopementSocial MediaE-CommerceMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 7 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 9 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Wereldwijd werden het evenement, de public relations en de filmsector het hardst getroffen door de corona-crisis in het tweede kwartaal. Verbod op evenement en social distancing leidden tot een daling van de vraag naar eventmarketing met bijna de helft in de periode van april tot juni 2020. De projectaanvragen op het gebied van public relations daalden met bijna 20 %.

projects posted globally

E-commerce, digitale strategie en sociale media zijn de marketingactiviteiten waar de vraag het meest is toegenomen in de eerste drie maanden na het uitbreken van de pandemie. Veel winkels moesten in het voorjaar sluiten, waardoor de vraag in het e-commerce-segment sterk steeg.

Het is echter niet alleen de detailhandel die op internet is overgestapt. Veel aspecten van de communicatie met klanten worden nu online uitgevoerd. Dit kan het toegenomen gebruik van projecten verklaren op het gebied van digitale strategie en sociale media, maar ook contentstrategie en grafisch ontwerp.

In het derde kwartaal herstelden de zakelijke omstandigheden van marketingbedrijven op het gebied van evenementen, public relations en films zich. Dit kan direct verband houden met de versoepeling van coronabeperkingen. Op het gebied van e-commerce en digitale strategie, nadat de industrie in het tweede kwartaal de “winnaar” van de crisis werd, werd de vraag in het derde kwartaal weer normaal.

De core countries van de Sortlist in een overzicht

Sortlist heeft kantoren in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Nederland. Deze vijf landen weerspiegelen enkele internationale trends. Ook in onze kernlanden is de vraag naar de sectoren die zwaar worden getroffen door social distancing, lockdown en reisbeperkingen in het tweede kwartaal gedaald. In het derde kwartaal hebben deze marketingsectoren zich enigszins hersteld.

 

projects posted core countries

 

De trend dat bedrijven hun online communicatie willen verbeteren is ook in de kernlanden van Sortlist aan het ontstaan. Contentstrategie, grafisch ontwerp, SEO en digitale strategie werden in het 3e kwartaal steeds meer gevraagd.

In deze vijf landen is de vraag naar mobiele applicaties en het maken van websites aanzienlijk gedaald.. Dit kan te maken hebben met de economische gevolgen van de pandemie. Sortlist voerde in mei een onderzoek uit onder 500 kleine en middelgrote bedrijven over hun aanwezigheid op het web. In dit onderzoek verklaarde 60% van de respondenten dat hun budget voor het maken van een website sinds het uitbreken van de pandemie was verlaagd.

Nederland

In Nederland is de situatie met betrekking tot de marketingtrends iets anders als men deze internationaal vergelijkt. Eventmarketing heeft zich hier in het derde kwartaal enigszins hersteld. De vraag naar diensten op het gebied van digitale strategie en websitecreatie is op dit moment hoog, wat te maken zou kunnen hebben met het feit dat bedrijven hun communicatie met klanten op de lange termijn verschuiven naar digitale kanalen.

 

projects posted netherlands

België

België weerspiegelt vele internationale ontwikkelingen. De marketingdomeinen van public relations en evenementen hebben zich in de loop van de zomer hersteld. Ook in België is de vraag naar grafisch ontwerp in het derde kwartaal gestegen, wat te maken zou kunnen hebben met het feit dat merken zich steeds meer richten op communicatie op het internet.

 

projects posed in belgium

De vraag naar vaardigheden in het maken van websites en apps daalde ook bij Belgische marketingklanten.

Duitsland

In Duitsland hebben de activiteiten op het gebied van eventmarketing en public relations zich in het derde kwartaal van 2020 bijzonder goed hersteld. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat Duitsland tot dusverre relatief lage besmettingspercentages heeft, zowel internationaal als in Europa, waardoor de beperkingen op het gebied van events niet te streng zijn.

 

projects posted germany

 

In Duitsland is de eerder genoemde trend van afnemende vraag naar kennis op websites en mobiele applicaties ook duidelijk. Dit kan te wijten zijn aan de algemene bedrijfssituatie en de negatieve vooruitzichten die ertoe hebben geleid dat het Duitse bedrijf grote eenmalige marketinginvesteringen heeft uitgesteld.

Frankrijk

Frankrijk is een van de Europese landen waar de gevolgen voor de volksgezondheid van de Covid-19-pandemie bijzonder duidelijk zijn. Op de lange termijn zal dit waarschijnlijk gevolgen hebben voor de marketingsector.

projects posted France

Enerzijds bleef de vraag naar eventmarketing in het derde kwartaal afnemen en is de vraag naar e-commerce weer normaal. Aan de andere kant hebben klanten een grotere vraag naar diensten met betrekking tot digitale communicatie. Grafisch ontwerp, digitale strategie en website-creatie zullen groeien in het derde kwartaal van 2020. Er was echter een daling op het gebied van branding en mobiele app. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat het bedrijf zich richt op bestaande communicatiekanalen wanneer het geconfronteerd wordt met negatieve zakelijke verwachtingen en langlopende en duurdere projecten uitstelt.

Spanje

In Spanje heeft de marketingafdeling zich ook hersteld in de afgelopen drie maanden, die hard werd geraakt in het tweede kwartaal van 2020. In het derde kwartaal nam de vraag van klanten naar eventmarketing en film weer toe. De ontwikkeling van e-commerce en digitale strategieën keerde terug naar een normaal niveau.

 

projects posted

Net als in Frankrijk of Duitsland is de behoefte aan expertise op het gebied van mobiele apps, het maken van websites en branding in Spanje afgenomen. In de huidige zakelijke omgeving kunnen Spaanse marketeers zich in toenemende mate richten op kortetermijndoelen. Door de ernstige economische situatie zullen veel bedrijven wellicht niet in staat zijn om langetermijnprojecten uit te voeren, zoals merken of grote investeringen in nieuwe websites of mobiele applicaties.

Conclusie

De Sortlist Marketingbarometer voor het 2e en 3e kwartaal van 2020 geeft een eerste indicatie van de gevolgen die de coronacrisis op langere termijn zou kunnen hebben voor de marketingsector. De toegenomen vraag in het 3e kwartaal naar diensten zoals grafisch ontwerp en contentstrategie zou het gevolg kunnen zijn van het feit dat bedrijven hun communicatie richten op bestaande digitale kanalen en aarzelen om te investeren in nieuwe kanalen zoals apps of nieuwe websites.