Content Marketing

Wat is kunstmatige intelligentie? De transformatie van technologie en samenleving. 

5,00/5(1)

Inleiding tot Kunstmatige Intelligentie (KI) 

Wat bedoelen we precies met KI? 

KI staat voor Kunstmatige Intelligentie of Artificial Intelligence (AI). Maar het antwoord op de vraag wat is kunstmatige intelligentie gaat iets verder. Kortgezegd is het een verzamelnaam van verschillende tools en applicaties. Tools die taken kunnen uitvoeren die voorheen alleen door mensen gedaan konden worden. 

AI is in staat om menselijke eigenschappen te gebruiken en na te doen. Het systeem kan patronen herkennen die mensen zelf niet zien. Die patronen kunnen gebruikt worden om taken uit te voeren. 

Wat is kunstmatige AI? Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld ChatGTP. Dit is een assistent die je helpt om vragen te beantwoorden en teksten te schrijven. Andere voorbeelden van artificiële intelligentie zijn neuromarketing, automation marketing en server side tagging

Kunstmatige intelligentie voorbeeld

Unsplash

Hoe heeft KI zich in de loop der jaren ontwikkeld? 

Programmeurs en wetenschappers zijn al jaren bezig met AI. In de jaren 50 werden de eerste kunstmatig intelligente computers gemaakt. Die konden toen alleen bordspellen spelen. Ondertussen zijn we een heel eind gekomen. 

Als je 20 jaar geleden vroeg “Wat is artificial intelligence?”, dan wisten veel mensen het antwoord niet. Vraag je nu “Wat is kunstmatige intelligentie?”, dan zullen een groot aantal mensen het antwoord weten. Dankzij de opkomst van onder andere ChatGPT, Google Translate en chatbots hebben steeds meer mensen er dagelijks mee te maken. 

Maar KI speelt al jaren een rol op de achtergrond. Denk maar eens na over hoe het kan dat webshops je aanbevelingen kunnen doen. Dat doen ze op basis van eerdere aankopen. En wat dacht je van gerichte reclames aan de hand van je interesses. Dit is allemaal dankzij AI marketing zoals neuromarketing, automation marketing en server side tracking

Geschiedenis en Oorsprong van KI 

De eerste stappen in de wereld van KI 

Programmeurs, wetenschappers en overheidsinstanties dromen al jaren van kunstmatige intelligentie. De term KI stamt al uit de jaren 50 toen men al werkte met neurale netwerken. Dit zijn computers die met behulp van een algoritme patronen kunnen herkennen. 

Warren McCulloch en Walter Pitts schreven in 1943 al een onderzoeksrapport over wat is artificial intelligence en neurale netwerken. Ze werden ontwikkeld op basis van de biologische processen in de hersenen. De werking van zenuwcellen waarbij signalen via een elektrisch circuit worden doorgegeven stond hieraan ten grondslag. 

Het antwoord op wat is kunstmatige intelligentie was in eerste instantie, machines die alle problemen konden oplossen zoals een mens zou doen. Denk hierbij aan robots die zowel kan praten, als autorijden en lopen. Later werden toepassingen veel specifieker. 

Belangrijke mijlpalen en doorbraken 

  • 1952 – Eerste computers die bordspellen kunnen spelen.
  • 1966 – Introductie van de eerste chatbot. Het ging hierbij om een psychotherapeut die vragen over mentale problemen beantwoordde. 
  • 1980 / 2010 – Machine learning komt in opkomst. Denk hierbij aan zelfrijdende auto’s en voorspellende programma’s voor AI marketing.
  • 1997 – Schaakcomputer verslaat wereldkampioen Garri kasparov. 
  • 2012 – 16.000 computers hebben zichzelf aangeleerd om een poes te herkennen op filmbeelden. Hiervoor werden miljoenen YouTube automation beelden doorgenomen. 
  • Heden – Neurale netwerken zijn geëvolueerd tot deep learning. Artificiële intelligentie  kan meer gegevens verwerken dan ooit. Het wordt gebruikt in bijna alle bedrijfssectoren en kan complexe analyses maken. Pexels

De Technologie Achter KI 

Machine learning en neurale netwerken 

De vraag “Wat is AI” kan alleen beantwoord worden als we beginnen bij neurale netwerken. Het neurale netwerk dat in 1942 werd bedacht ging uit van de werking van zenuwcellen in de hersenen. Ze kunnen door het vergaren van data artificieel conclusies trekken en patronen voorspellen. Dit wordt in de praktijk nog steeds gebruikt voor onder andere fraudedetectie, stemherkenning en medische diagnoses. 

Neurale netwerken zijn vooral bedoeld voor nauwkeurige taken op basis van data. De volgende stap is dat machines ook leren van big data. Dit noemen we machine learning. Naast het verzamelen en analyseren van data kunnen deze systemen ook zelfstandig beslissingen nemen. 

Deep learning en zijn betekenis 

Deap learning is de volgende stap in artificial intelligence. De basis is hetzelfde als machine learning. Het grote verschil is dat deep learning zelf nieuwe opties kan creëren. De computer traint zichzelf met behulp van de grote hoeveelheden data. Hierdoor kan de computer nog complexere taken uitvoeren. 

Hoe Werkt Kunstmatige Intelligentie? 

Algoritmen en hun rol 

Kunstmatige intelligentie bestaat uit twee belangrijke facetten, algoritmes en data. Een algoritme bestaat uit vaste regels en stappen. AI algoritmes zijn zelfdenkend en kunnen daardoor ook analyses maken. In het dagelijkse leven helpen die algoritmes bij het bepalen van wat je ziet op social media. Daarnaast sturen ze zelfsturende auto´s aan en calculeren ze de snelste route van A naar B. 

Ontwikkeling van kunstmatige intelligentie

Pexels

Data: het hart van KI 

Zonder data kunnen machines niet leren. AI betekent dus niets zonder data. Hoe meer data artificiële intelligentie kan verwerken des te beter het werkt. Een goed voorbeeld hiervan is ChatGPT. Dit AI-model is getraind met behulp van 570 GB data. Hierdoor kan het je helpen met een breed scala aan opdrachten, waaronder:

  • Excel formules
  • Teksten
  • Code 
  • Het schrijven van een cv
  • Onderzoeken van verschillende onderwerpen
  • Liedjes, gedichten en theaterstukken

Toepassingen en Voorbeelden van KI 

KI in de gezondheidszorg 

De gezondheidszorg maakt al veelvuldig gebruik van AI. De betekenis van AI speelt hier op twee niveaus. Artificiële intelligentie helpt zowel in de patiëntenzorg als het efficiënter maken van processen. Zo kunnen met AI gezondheidsdossiers aangemaakt worden met spraak-naar-tekst tools. Daarnaast kunnen ze gebruikt worden om medische beelden te interpreteren. 

Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven 

Het bedrijfsleven werkt al langere tijd met AI. Het wordt onder andere gebruikt om bedrijfsprocessen te voorspellen en voor marketingdoeleinden. AI marketing stelt bedrijven in staat om tijdens het online winkelen enorme hoeveelheden data te verwerken.

Die AI data kan onder andere voor neuromarketing en automation marketing worden gebruikt. Wat is marketing automation? Hiermee kun je automatisch berichten naar klanten sturen. Denk hierbij onder andere aan YouTube automation, maar ook aan e-mails.   

Dagelijkse toepassingen van KI die ons leven beïnvloeden 

Kunstmatige intelligentie is overal. Het helpt je favoriete webshop om producten aan te bieden die je leuk vindt. Het helpt Google Maps om je route van A naar B te bepalen, en nog veel meer. Wat is kunstmatige intelligentie? Voorbeelden:

  • De chatbot van de klantenservice
  • YouTube automation waarbij YouTube weet wat je wil zien
  • Online advertenties op basis van je interesses
  • Gezichtsherkenning van je mobiele telefoon
  • Virtuele persoonlijke assistenten zoals Siri en Cortana

Voordelen van Kunstmatige Intelligentie 

Efficiëntie en automatisering 

De AI betekenis voor het bedrijfsleven is groot. AI kan sommige dingen sneller dan mensen, met name op het gebied van het verwerken van data. AI marketing is hier een goed voorbeeld van. 

Nadat je server side tracking hebt ingesteld kun je volledig automatisch data van klanten verzamelen en analyseren. Data van honderden klanten worden door AI binnen seconden verwerkt en geanalyseerd. Vervolgens kun je automation marketing inzetten. Hierbij worden automatisch berichten verstuurd. Mensen zijn alleen nog nodig voor de aansturing en controle.

Probleemoplossing en innovatie 

Omdat AI veel data tegelijk kan verwerken kan het analyses maken die voor het menselijk brein niet mogelijk zijn. Het kan wetenschappers helpen bij het doen van onderzoek. AI kan oneindig veel opties uitproberen, 24 uur per dag zonder stoppen. AI staat niet alleen voor veel data verwerken, maar het kan ook een zeer nauwkeurige analyse maken. AI zal hierbij geen menselijke fouten maken. 

Coderen met AI

Pexels

Uitdagingen en Nadelen van KI 

Afhankelijkheid en mogelijke risico’s 

AI heeft een groot aantal voordelen, maar er zijn ook risico’s. Zo trekt AI ook cybercriminelen aan. Die kunnen met behulp van AI op grote schaal mensen benaderen. Met behulp van automatisering kunnen ze duizenden persoonlijke phishing e-mails sturen. De kans dat ze slachtoffers maken is hierdoor groot. 

Prominente personen in de techsector maken zich al een tijdje zorgen om de ontwikkelingen rondom AI. Elon Musk schreef samen met andere personen uit de techwereld een open brief. Hierin drongen ze aan op het stoppen van de AI ontwikkelingen. Ze gaven aan dat het beter is om de AI die we nu hebben te verbeteren en veilig te maken. Pas dan kunnen we doorontwikkelen. 

Kwesties van privacy en gegevensbescherming

Wat betekent AI voor de privacy? AI maakt gebruik van grote hoeveelheden data. Deze data kan persoonlijke informatie bevatten waarvan niet goed duidelijk is wie erbij kan. Bovendien is er een kans dat de technologie gehackt wordt waardoor gegevens in de verkeerde handen kunnen vallen. 

AI kan met behulp van je persoonlijke informatie nepprofielen maken, maar ook afbeeldingen manipuleren. Een ander punt is gezichtsherkenning voor surveillancedoeleinden. Hiermee kunnen mensen overal in de publieke ruimte gevolgd worden. De vraag is in hoe verre dit de privacy schendt en ethisch is. 

Ethiek en Kunstmatige Intelligentie 

Morele overwegingen bij het gebruik van KI 

Naast enthousiasme over AI zien we ook terughoudendheid. Er zijn een aantal morele en ethische vraagstukken die we moeten beantwoorden. We moeten bijvoorbeeld nadenken over de mate waarin AI gebruikt mag worden. Is het bijvoorbeeld oké voor overheden om al je stappen te kunnen volgen? 

En wie is verantwoordelijk als artificial intelligence Nederland een fout maakt. Hiervoor kunnen we de zelfrijdende auto goed als voorbeeld gebruiken. Als die een voetganger aanrijdt, wie is dan verantwoordelijk? De eigenaar van de auto of de producten van de auto. We moeten deze vraagstukken beantwoorden om te bepalen wat is kunstmatige inteligentie.

De rol van KI in de maatschappij

Artificial intelligence speelt al een grote rol in de maatschappij. Zowel overheden als de gezondheidszorg, grote techbedrijven en individuen maken er gebruik van. Om te zorgen dat mensen minder risico lopen moeten er regels komen. 

De Europese Unie heeft de AI Act in het leven geroepen om kunstmatige intelligentie beter te reguleren. Vanuit de AI Act krijgt elk AI systeem een risiconiveau toegekend. Als een systeem het label onacceptabel risico krijgt, is het gebruik hiervan niet aan te raden. Dit AI systeem maakt bijvoorbeeld gebruik van gezichtsherkenning en is in staat om mensen te manipuleren. Daarnaast deelt het mensen in groepen op basis van stereotypes, etniciteit of geslacht. 

De Toekomst van Kunstmatige Intelligentie 

Voorspellingen en verwachtingen 

De vraag “wat is artificial intelligence?” zal in de toekomst nog veel meer omvatten. In de nabije toekomst zullen we steeds meer zelfrijdende auto’s zien. Daarnaast is de verwachting dat we AI ook steeds meer in huis gaan gebruiken. Denk hierbij aan machines die kleine taken overnemen voor ouderen of chronisch zieke mensen.

Op de werkvloer zal AI zorgen voor verschuivingen. AI zal ons nog beter helpen om processen te automatiseren. Als werknemer stuur je AI aan en controleert de output. Wil je als ondernemer je AI marketing aanpakken dan kun je professionele hulp inschakelen via Sortlist. 

Het potentieel van KI in de komende decennia 

In de toekomst kunnen we ook veel verwachten op het gebied van Internet of Things (IoT). Dit zijn apparaten die gebruikmaken van internet. Denk hierbij aan slimme schoenen die je prestaties meten, medische apparatuur, vliegtuigen en zelfs speelgoed. 

Daarnaast kan artificial intelligence helpen bij het oplossen van complexe problemen. Denk hierbij aan het oplossen van klimaatverandering, maar ook het vinden van een remedie tegen ziektes. 

a computer generated image of the letter ai

Unsplash

Samenvatting en Conclusie 

Reflectie op de impact en belofte van KI 

AI is in alle lagen van ons bestaan te vinden. Het heeft een gigantischeimpact gehad op de manier waarop we grote hoeveelheden data verwerken. Bedrijven kunnen hierdoor hun processen verbeteren. Bijvoorbeeld op het gebied van neuromarketing en marketing automation, maar ook voor voorraadbeheer. Ook overheden, de gezondheidszorg en individuen hebben baat bij AI.

AI kan nog veel verder groeien, maar we moeten niet te hard van stapel lopen. We moeten ook eerst nadenken over de veiligheid en ethische vraagstukken. Pas dan kunnen we verder gaan met het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie

Veelgestelde Vragen (FAQ) 

Wat is de betekenis van kunstmatige intelligentie? 

Wat is kunstmatige intelligentie kan simpel beantwoord worden. Het zijn systemen of machines die menselijke vaardigheden kunnen gebruiken. Het gaat om het oplossen of uitvoeren van complexe zaken. AI maakt hierbij gebruik van data en algoritmen. 

Wat zijn voorbeelden van kunstmatige intelligentie? 

Zelfrijdende auto´s, ChatGPT, gezichtsherkenning en vertaalcomputers. Dit is slechts een fractie van de bestaande producten. AI wordt ook gebruikt in de marketing. De data verkregen uit server side tagging wordt onder andere gebruikt voor Automation marketing, netwerkmarketing en neuromarketing. 

Waar is kunstmatige intelligentie goed voor? 

De artificial intelligence betekenis in het dagelijkse leven is groot. Als individu kun je kunstmatige intelligentie gebruiken om vragen te beantwoorden, teksten te schrijven en code te maken. Maar daar houdt het niet op, AI kan zowel de wetenschap als de overheid en het bedrijfsleven bijstaan. AI kan processen automatiseren en versnellen, maar ook complexe analyses maken. 

Wat is een nadeel van een kunstmatige intelligentie? 

Er is altijd de angst geweest dat AI slimmer wordt dan mensen. We weten nu niet of dat echt gaat gebeuren. Wat we wel zien is dat cybercriminelen ook gebruikmaken van AI. Ook zij gebruiken het om hun processen te verbeteren en te versnellen. Phishing e-mails zijn hierdoor persoonlijker dan ooit. We moeten goed over deze problemen nadenken, evenals de ethiek en morel vraagstukken.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email