Marketingmix is nog steeds van belang
Digital & Marketing Strategy

Marketingmix: Een gedetailleerd voorbeeld van de 4 P’s

5,00/5(1)

Product, prijs, plaats, promotie: dat zijn de 4 P’s voor een goed scorende marketingmix. Maar ken je ook de 3 extra P’s? Of de 4 C’s voor een digitale marketingmix? Je ontdekt ze niet alleen in dit artikel, maar we vertellen je bovendien waarom ze zo belangrijk zijn om je bedrijf stevig op de kaart te zetten.

Marketing is als koken: voor een heerlijke maaltijd moet je de juiste ingrediënten zorgvuldig in balans brengen. Een teveel of tekort kan je gerecht laten mislukken. Ook bij je marketingaanpak heb je basiscomponenten nodig voor een effectieve marketingmix en een succesvol strategisch marketingplan.

Deze essentiële bouwstenen staan bekend als de marketingmix. Het draait om het vinden van de juiste mix van Product, Prijs, Plaats en Promotie. Door deze elementen zorgvuldig af te stemmen, creëer je een smakelijke marketingmix die jouw bedrijf stevig op de kaart zet.

Deze ingrediënten worden de 4 P’s genoemd: product, prijs, promotie en plaats. Door ze zorgvuldig te balanceren, creëer je een smakelijke marketingmix die ervoor zorgt dat jouw product of dienst hoge toppen scoort.

Wat houden de 4 P’s in?

Het concept van de 4 P’s werd in de jaren ’40 van de vorige eeuw bedacht door James Culliton, een professor aan Harvard. Later verfijnde Edmund Jerome McCarthy, een Franse professor, dit concept. Het was echter dankzij Philip Kotler dat de 4 P’s in de jaren ’60 echt bekendheid kregen.

De marketingmix gebaseerd op de 4 P’s was een revolutionair idee. Waarom?

Voor het eerst verschoof de focus van communicatie naar het oplossen van klantproblemen, in plaats van simpelweg het weerspiegelen en uitleggen van interne bedrijfsprocessen. Deze nieuwe benadering zorgde voor een radicale verandering in de manier waarop bedrijven hun producten en diensten op de markt brachten en met hun klanten communiceerden.

P van Product: over wat voor product gaat het?

Je product is het belangrijkste ingrediënt in de marketingmix. Iets verkopen waar geen vraag naar is, is zelfs met de beste marketingmix onbegonnen werk. Of het nu gaat over een fysiek product of de dienst zoals verzekeringen, zorg dat je opvalt. Doe iets dat niemand anders op de markt doet of doe het beter dan wat al op de markt bestaat.

Stel jezelf daarom de onderstaande vragen:

  • Wat doet mijn product of dienst dat niemand anders op de markt doet?
  • Hoe is mijn product of dienst beter dan de concurrentie?
  • Waarom zou een consument mijn product of dienst betalen in plaats van de concurrentie?

Neem bijvoorbeeld Airbnb. Deze verzamelt vandaag meer dan 7 miljoen accommodaties op haar platform en vormt daarmee stevige concurrentie voor klassieke hotels. Een Airbnb-overnachting is niet alleen goedkoper, bovendien vind je er tal van inspirerende en unieke slaapplaatsen.

Duidelijke voordelen die het bovendien goed uitspeelt in haar marketing bewijst in dit Youtube-filmpje:

P van Prijs: voor welke prijs zal je product verkocht worden?

De grootste uitdaging als bedrijf is om een prijs te bedenken die aantrekkelijk is voor consumenten en toch een acceptabele winst voor jou oplevert. Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden zoals:

  • De prijzen van concurrenten
  • De kost van materialen en productie
  • Marktschommelingen
  • Vraag en aanbod

Stel jezelf daarom de onderstaande vragen:

  • Wil je bekend staan als de high-end, maar ook dure, optie voor een beperkt publiek?
  • Of wil je bekend staan als de klantvriendelijke, betaalbare prijsoptie voor de massa?

De eerste optie betekent meestal hogere winst, maar minder omzet, terwijl de tweede optie meestal een hoger verkoopvolume oplevert, maar een kleinere winstmarge.

Een voorbeeld voor prijs, is Tomorrowland. Tomorrowland is volgens onderzoek het op twee na duurste muziekfestival van Europa en in verhouding tot het aantal dagen zelfs het duurste.

Tomorrowland’s muziekfestival

Die kostprijs doet echter niets af aan de populariteit van het dansfeest. De 400.000 tickets die te koop zijn, gaan in minder dan een uur de deur uit. Het verschil? Door de unieke beleving betalen consumenten graag hoge(re) prijzen.

P van Promotie: hoe breng je jouw product of dienst onder de aandacht?

Dit is met de grootste voorsprong de leukste P. Promotie omvat concepten zoals naamsbekendheid, influencers, direct marketing, marketing via sociale media, sponsoring, beurzen, flyers, billboards, … Ook public relations, zoals persberichten, vallen hieronder.

Kortom, elke interactie die consumenten hebben met jouw bedrijf. Bovendien vraagt deze P veel creativiteit: hoe kan je telkens opnieuw de aandacht trekken van potentiële klanten?

Stel jezelf daarom de onderstaande vragen:

  • Wil je dat jouw bedrijf beschouwd wordt als speels en toegankelijk?
  • Wil je bekend staan als zakelijk en professioneel? Of nog iets helemaal anders?
  • Je ‘brand personality’ moet in elk geval worden weerspiegeld in elke communicatie die je als bedrijf de wereld instuurt

‘The Epic Split’, de wereldberoemde commercial van Volvo en Jean-Claude Vandamme werd maar liefst 95 miljoen keer bekeken op Youtube. Een unieke manier om de stabiliteit en precisie van Volvo Dynamic Steering te demonstreren.

P van Plaats: waar ga je je product verkopen?

In de vastgoedsector zijn er maar 3 zaken die tellen: locatie, locatie en locatie. Ook in marketing is de plaats waar je jouw product verkoopt cruciaal.

Store location | Illustration design, Wallpaper iphone cute, Easy drawings

Nog niet zo lang geleden betekende dit vooral een fysieke plaats. De iconische verpakking van Coca-Cola zorgde er bijvoorbeeld voor dat een uitgedroogde consument de plaatselijke winkel kon binnenstappen en meteen de blikjes frisdrank spotte.

Vandaag zit het net iets complexer in elkaar. De online wereld is nu belangrijker dan de fysieke.

Waarom? Waar je bereik in een winkel nog beperkt is tot de directeomgeving bereik je online in een handomdraai de hele wereld.

Ruim 20 jaar geleden bestond bol.com nog niet. Inmiddels verkoopt de webwinkel ruim 15 miljoen artikelen en draait het een omzet van meer dan 1 miljard euro per jaar.

Wat is het geheim van dit bedrijf? Fysieke winkels moeten keuzes maken. Bol.com niet, zij kunnen alles aanbieden op één plek. Bovendien was het wereldwijd één van de eerste bedrijven die dit voordeel inzag.

Stel jezelf daarom onderstaande vraag:

  • Hoe kan ik het klanten zo makkelijk mogelijk maken om mijn product te vinden?
  • En zijn fysieke locaties een meerwaarde of niet?

3 extra P’s

Hoewel in de loop der jaren veel variaties van de marketingmix zijn verschenen en verdwenen, is het Booms en Bitner-model van 1981 tot op de dag van vandaag het populairst. Zij vulden namelijk de 4 klassieke P’s aan met 3 nieuwe P’s die het nog meer geschikt maken voor noden van tegenwoordig.

Physical evidence: wat is allemaal tastbaar voor de klant?

Van een een kantoorgebouw, wachtruimte, tot een offerte, visitekaartje, website en bedrijfskleding. Ook deze factoren bepalen hoe klanten jouw product of dienst beoordelen. Zorg er dus voor dat deze fysieke bewijzen in lijn liggen met de rest van de marketingmix.

Personeel: met wie krijgen je klanten te maken?

Je personeel heeft een bijzondere impact op hoe klanten over je bedrijf en product denken. Verkopers of accountmanagers, maar evengoed advocaten of kappers … het zijn de mensen die grotendeels de kwaliteit van de service bepalen.

Zij zijn het gezicht van jouw organisatie en de klant beoordeelt hen dan ook op basis van vriendelijkheid, kennis en vaardigheden. Als bedrijf is het dus slim om je medewerkers goed te trainen. Tenslotte straalt de internecultuur van een bedrijf evenzeer af op de buitenwereld. Komen je medewerkers met de glimlach naar het werk? Dan voelen klanten dit gegarandeerd.

Proces: hoe gebruiksvriendelijk verloopt het koopproces?

Bij het aanschaffen van een product of dienst doorloop je een proces. Heb je een gebruiksvriendelijk webshop? Of moeten klanten zich naar een showroom begeven?

Hoe vlotter dit proces, hoe groter de kans op tevreden klanten. Een onduidelijke navigatie op je website of een lange wachttijd bij de kassa heeft een negatief effect op de klantbeleving. Om te achterhalen hoe het aankoopproces in elkaar steekt, kan je de volgende vragen stellen:

  • Welke stappen moet mijn consument zetten om een aankoop te doen?
  • Wat moet mijn klant doen wanneer hij een vraag of klacht heeft?
  • Welke knelpunten zitten er in de customer journey?

Zalando onderscheidt zich niet alleen door het gigantische gamma en de snelle levertijden, maar ook door de klantbeleving zo soepel mogelijk te maken.

Zalando kortingscode ⇒ Krijg 10% korting, november 2021 | 15 Aanbiedingen - Pepper.com

De informatie op de website is duidelijk en eenvoudig te vinden. Het betalen gaat gemakkelijk en klanten kunnen vragen stellen via een chat die snel wordt beantwoord.

Naar een digitale marketingmix

De 4 P’s werden ontwikkeld in het analoge tijdperk. En hoewel een digitalemarketingmix in grote lijnen dezelfde principes als een traditionele marketingmix volgt, zijn er ook duidelijke verschillen. Daarom steken we de 4 P’s in een modern jasje: de 4 C’s.

Customer solution: welk probleem los je op voor je klant?

Hierin ligt de focus minder op de USP’s of sterktes van het product, maar verschuift de nadruk naar de voordelen voor de klant. Carglass overtuigt haar klanten met voordelen als geen papierwerk, waar het jou het best uitkomt en geregeld in 5 minuutjes.

Cost to Consumer: welk kosten maakt de consument?

De klassieke prijsberekening gaat uit van de prijs die jij als producent vraagt, hoeveel kosten jij hiervoor maakt en wat je winstmarge is. Je inleven in je klanten en nadenken over de kosten die zij moet maken zijn echter ook bepalend. Denk bijvoorbeeld aan de kost om bij je winkel te raken of jaarlijkse onderhoudskosten.

Communication: hoe ga je in gesprek met je klant?

Voorheen werd er alleen gekeken naar promotie of push marketing: advertentieboodschappen die eenzijdig op de consument wordt afgevoerd. Een manier van marketing die niet langer zaligmakend is. In een wereld waar iedereen om aandacht schreeuwt, vallen degene die luisteren op.

De C van communicatie speelt hier op in. Hier wordt de conversatie aangegaan met de klant. Wist je dat 67% van de consumenten social media gebruikt als customerservice?

Convenience: hoe gemakkelijk is het om jouw product te vinden en te kopen?

Een aantal jaar geleden was het nog compleet normaal om een aantal dagen te wachten op een product dat je online besteld. Nu val je als bedrijf buiten de boot als je niet binnen 2 dagen levert. Gemak van de klant staat dus voorop. Als bedrijf moet je 100% inzetten op supersnelle levertijden en 24/7 bereikbaarheid.

Breng je marketingmix op smaak

Nu je meer weet over elk van de 7 P’s van marketing en de 4 C’s voor de digitale variant, vergeet dan niet om ze allemaal met elkaar in balans te brengen. Als een volleerde chefkok creëer je zo een heerlijke marketingmix die ervoor zorgt dat jouw product of dienst de juiste klanten vindt die kopen tegen een concurrerendeprijs.

Plaats: waar ga je je product verkopen?

In de vastgoedsector zijn er maar 3 zaken die tellen: locatie, locatie en locatie. Ook in marketing is de plaats waar je jouw product verkoopt cruciaal.

Nog niet zo lang geleden betekende dit vooral een fysiekeplaats. De iconische verpakking van Coca-Cola zorgde er bijvoorbeeld voor dat een uitgedroogde consument de plaatselijke winkel kon binnenstappen en meteen de blikjes frisdrank spotte.

Vandaag zit het net iets complexer in elkaar. De online wereld is nu belangrijker dan de fysieke. Waarom? Waar je bereik in een winkel nog beperkt is tot de directe omgeving bereik je online in een handomdraai de hele wereld.

Ruim 20 jaar geleden bestond bol.com nog niet. Inmiddels verkoopt de webwinkel ruim 15 miljoen artikelen en draait het een omzet van meer dan 1 miljard euro per jaar. Wat is het geheim van dit bedrijf?

Fysieke winkels moeten keuzes maken. Bol.com niet, zij kunnen alles aanbieden op één plek. Bovendien was het wereldwijd één van de eerste bedrijven die dit voordeel inzag.

Stel jezelf daarom onderstaande vraag:

  • Hoe kan ik het klanten zo makkelijk mogelijk maken om mijn product te vinden?
  • En zijn fysieke locaties een meerwaarde of niet?

Ondervind je moeite met het opstellen van een marketingmix? Dan heeft Sortlist de juiste agencies ter beschikking om je hiermee te helpen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email